En "uskalla" valmistaa ruokaa naudanlihasta
Jotenkin minulle on tullut se käsitys, että naudanliha on ihan hirmuisen vaikeaa kypsentää ja että siinä pitää olla suunnilleen ammattikokin taidot, jos haluaa saada tulokseksi jotain herkullista eikä jotain mikä on (lähestulkoon) syömäkelvottoman kovaa ja sitkeää.
Naudanliha on myös melkoisen hintavaa, joten ei tee mieli ostaa sitä, juurikin siinä pelossa, että pilaa kaiken ja rahaa menee hukkaan, kun ei osaa valmistaa siitä mitään kunnollista.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Helposti pääset liikkeelle, kun ostat valmiiksi pakattuja, raakakypsytettyjä, ulkofilepihvejä.
Pinnalle suolaa, reunoille pippurikerros (pyörittele pihvin reuna jauhetussa mustapippurissa). Pannulle voi-öljyseos ja kuumenna kunnes kaikki kuplat häviävät. Pihvit pannulle (ei liian tiiviisti) ja annat olla paikallaan, kunnes pintaan nousee kirkas neste. Siinä vaiheessa käännät pihvit ja odotat taas, että kirkas neste nousee pinnalle. Sitten folion sisällä vetäytymään 5 minuuttia.
Tulee hyvät perinteiset pippuripihvit ja helposti.
Tätä ohjetta ei kannata seurata, sillä voi ei kestä korkeita lämpötiloja tai paistamista. Pihvit kannattaa ainoastaan voidella rypsiöljyllä ja paistaa miedolla lämmöllä. Mikäli voita haluaa käyttää, niin se lisätään paistamisen jälkeen pihvin päälle maustevoina. Ap kuitenkin tuskasteli naudanlihan hintoja ja persuhallituksen vuoksi naudan ulkofile on aivan sairaan kallista, joten siihen ei ole ylempään keskiluokkaan kuuluvilla varaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä en syö nautaa kun lihapaketissa ei lue onko vanhaa kantturaa.
Kuten eräs edesmennyt hyvin arvostettu keittiömestari totesi: "Suomessa tarjotaan härkänä ylämäkeen kuollutta lehmää".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten eräs edesmennyt hyvin arvostettu keittiömestari totesi: "Suomessa tarjotaan härkänä ylämäkeen kuollutta lehmää".
No mutta jos se lehmä tuntee itsensä siitoshäräksi? Nykyaikaa...