Ymmärättekö alkoholisteja
Itse olen kasvanut alkoholistiperheessä, itse en juuri juo ollenkaan, siskoni on alkkis ja veljeni absolutisti. Siltikin ymmärrän, en tuomitse heitä, jokin yhteys vaikken itse juo... Olen miettinyt onko tämä kuinka yleistä, eikö sitä pitäisi vihata kun nuoruudessa nähnyt jo tarpeeksi.
Kommentit (65)
Useampi kuin moni alkoholisti on narsisti ja manipuloija eikä myönnä omaa osuuttaan riippuvuuteensa, josta riippuvuudesta on kyllä mahdollista päästä eroon jos niin itse tosissaan haluaa. En tunne sääliä enkä ymmärrystä alkoholisteja kohtaan vaikka lähipiirissä on niitä ollut ja on yhä useampiakin ja niille jotka heitä säälivät ja ymmärtävät sanon, että kohdistakaa nämä tunteenne mieluummin niitä ihmisiä kohtaan, jotka kärsivät monin eri tavoin jonkun toisen ihmisen runsaan alkoholin käytön takia.
Kyllä sen voi ainakin teoriassa ymmärtää, että on hyvin vaikea vastustaa jotakin mielihyvää tuottavaa asiaa.
Siinä se ongelma onkin, että vaikka ymmärtää, pitäisi samalla osata olla omalta osaltaan mahdollistamatta toisen alkoholistitoimintaa.
Alkoholi on ainoa toimiva lääke mitä saa laillisesti kaupasta, siinä sen suosion syy.
Lässyn lässyn, alkoholistia pitäisi vaan loputtomiin "ymmärtää", saatana ei käy! Tuhoavat perheensä, pummivat rahaa, saatana EI käy!
Toki ymmärrän.
Ja ymmärrän myös pysyä kaukana alkkiksista. Koska aikuisena voin.
Kasvuaikana oli sitä läheisyyttä riittämiin.
Periaatteessa kenestä tahansa voi tulla alkoholisti mutta ei kuitenkaan kaikista.
Alkoholistia on ihan turha edes yrittää ymmärtää, eihän ne ymmärrä edes itse, miksi käyttäytyvät niin typerästi.
Isoisä, eno ja mieheni isä olivat alkoholisteja. Kaikki he tekivät hyvin ja tunnollisesti vaativan työnsä eläkeikään asti, mutta muu elämä oli helvettiä, etenkin lapsille.
En ymmärrä enkä hyväksy alkoholismia enkä muita päihteidenkäyttäjiä. Helppo on yhteiskuntaa syyttää, mutta parantumista voi haluta vain itse. Alkoholismi on ihan itse aiheutettua.
Juljus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juljus kirjoitti:
Entisenä alkoholistina en oikein ymmärrä. Lopettaminen on kyllä vaikeaa, mutta ei mahdotonta. Itse sitä viinaa kurkkuun kaadetaan ja itse sen voi jättää kaatamatta...
Mikä sinut sai lopettamaan?
Lapset. Muija lähti juomisen takia ja sain tavata lapsia vain kun olin selvinpäin. Se pisti miettimään et mikä tässä on tärkeetä ja mikä ei. Vaikeaahan se oli. Retkahdin monta kertaa, mutta lopulta onnistuin.
Mahtavaa :)
Vierailija kirjoitti:
Juljus kirjoitti:
Entisenä alkoholistina en oikein ymmärrä. Lopettaminen on kyllä vaikeaa, mutta ei mahdotonta. Itse sitä viinaa kurkkuun kaadetaan ja itse sen voi jättää kaatamatta...
Erikoista puhetta entiseltä alkoholistilta. Ei se ihan noin helppoa ole vaan jättää kaatamatta kurkkuun. Alkoholihan aiheuttaa fyysistä ja psyykkistä riippuvuutta ja moni tarvitsee hoidon päästäkseen kuiville. Jos se olisi noin helppoa niin kaikki tahtomattaan juovat raitistuisivat.
Jokaisen polku on eilainen, koska osa on esim. jo lapsuudesta/nuoruudesta saakka riippuvaisia. Täytyy löytää motivaatio X. Oikeastaan siinä tarvitsee vain uhrata itsensä, kun alkaa kieltäytymään. Ajatella, että vaikka kuolisin, kituisin ja tuntisin olevani helvetissä, niin en koske. Sitä kestää vähemmän tai kauemmin, mutta jossain vaiheessa se helvetti alkaa helpottamaan. Pitää tietysti itse löytää motivaatio X, jonka vuoksi ei tänään kaada kurkkuunsa ja toistaa sen joka päivä. Mutta se on kaikessa kamaluudessaan juuri niin yksinkertaista: Oma päätös siitä, että yhtään viinatippaa ei ITSE kurkkuunsa kaada. Aika harvalle sitä toinen pakottamalla kaataa ja voi muuttaa vaikka toiseen kaupunkiin, jos joku yrittää jatkuvasti tulla kaatamaan. En syytä heitä, jotka eivät pysty lopettamaan, koska tauti on kamala. Kuitenkin siihen riittää vain se, että itse lakkaa pahoinpitelemästä itseään päihtein. Omin käsin niitä päihteitä vedetään ja joka kerta vapaaehtoisesti. (ellei ole jonkun vankina).
-eri
Alkoholia ei tarvita mihinkään, EN siis ymmärrä. Kotini oli alkoholiton, mieheni on absolutisti, lapsemme ovat alkoholittomia.
Nuorena minulla oli lyhytaikainen poikaystävä joka joi joka käänteessä. Suhde loppui lyhyeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paska nakki joutua alkoholistin rooliin tässä elämässä, mutta on niitä pahempiakin kohtaloita. Itse olin alkoholisti kaksi vuotta ja en tiedä miksi, mutta se loppui kun sattumalta muutin toiselle paikkakunnalle.
Veikkaan että edellisen asunnon lähistöllä ollut huoltoasema ja marketti teki sen. En keksi mitään syytä miksi nyt en enää ole alkoholisti, mutta silloin siinä huoltoaseman lähellä olin. Kenties nykyään asuva henkilö on alkoholisti huoltoaseman takia.
Tai lihava, koska siinä oli myös hyvä pitseria sen huoltamon yhteydessä.
Ei ihminen oikein itse näihin asioihin voi vaikuttaa, vaan ympäristö tekee sen mikä sinä olet. Kannattaa muuttaa urheilukenttien ja hallien läheisyyteen, niin altistut terveelliselle meiningille.
Joo, se huoltoasema ja marketti tulivat kotiin ja kaatoivat kaljaa kurkusta alas.
Yhdysvalloissa on huomattu että jos tarjolla on vain roskaruokaa, niin ihmiset todennäköisesti lihoo ympäristön johdosta sairaanloisen lihaviksi.
Miksi tämä ei voi pitää paikkansa jos alkoholin saatavuus on helppoa ja alkoholi on edullista? Varmasti sama pätee nykyään myös huumekauppoihin, kun osassa osavaltioissa huumeet on laillistettu myös.
Käytännössä nämä marketit tulee sinne kotiin etenkin kun Yhdysvalloissa voi ihan tilata kotiovelle huumepaketit ja ne kuljetetaan drooneilla.
Varmasti lisää päihdeongelmaa helppo saatavuus. Kun asunnon lähellä on marketti ja töiden jälkeen stressaantuenena käy marketissa tai huoltamossa hakemassa keissin olutta, niin päihdekierre on valmis.
Yksilö ei siis itse käytännössä voi säädellä käyttöä ja ole asiasta vastuussa kaikilla prosenteilla. Pitää ottaa huomioon kansallinen päihdemyönteisyys ja piilomainonta. Kaikki vaikuttaa.
Meillä myös syyllistetään yksilöä paljon ja levitetään ideologiaa, jossa yksilö kykenee itse päättämään asioista ja säätelemään elämäänsä.
Todellisuudessa tämä aiheuttaakin masennusta, kun jo koulussa yksilö huomaa omat kapasiteettinsa rajallisuudet. Hän ei kovalla yrittämällä kykenekään saamaan pitkää matematiikkaa läpi ja selviytymään opinnoista kiitettävästi. Kukaan ei ole sanonut ääneen vapahdusta, että kaikki ei ole älykkäitä. Siitä syntyy syyllisyys (mahdollisesta laiskuudesta), epäonnistunut olotila, häpeä ja riittämättömyyden tunne. Tämmöinen alusta on hyvin potentiaalinen myös tuleville päihdeongelmille.
Meillä valehdellaan yksilölle että olet oman elämäsi seppä ja kykenet saavuttamaan ihan mitä haluat kunhan olet tarpeeksi ahkera.
Tälle valheelle perustetaan koko elämä. Lopputuloksena on paljon nuorisoa masennuslääkepurkit kourassa ja sitten niitä päihdeongelmiakin.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, tiensä ovat valinneet. Kuormittavat maan terveydenhuollon palveluja.
Eivät ole täysin valinneet. Genetiikka vaikuttaa myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, tiensä ovat valinneet. Kuormittavat maan terveydenhuollon palveluja.
Olisi hauska myös nähdä tutkimus jossa alkon lähettyvillä elävät ihmiset olisivat useammin ja enemmistönä alkoholisoituneita kuin ne joilla alkoon on pidempi kilometrimäärä.
Vierailija kirjoitti:
Juljus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juljus kirjoitti:
Mikä sinut sai lopettamaan?
Lapset. Muija lähti juomisen takia ja sain tavata lapsia vain kun olin selvinpäin. Se pisti miettimään et mikä tässä on tärkeetä ja mikä ei. Vaikeaahan se oli. Retkahdin monta kertaa, mutta lopulta onnistuin.
Sulla oli aika huono muija sen suhteen. Oma ei lähtenyt ja tajusi miksi juon. Minä en tajunut mutta join ja lasten mielestä olin paljon mukavampi kun join. Rennompi ja sosiaalisempi. Nykyään vain työnteko on minulle tärkeää ja silloin kun join, niin tykkäsin elämästä ja sen eri tasoista enemmän. Sitten ihan itsestään kun olin noin ne
Moni alkoholisti juo itsensä hautaan jäätyään eläkkeelle, kun mikään ei enää pidättele sitä juomista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, tutkimusten mukaan on esim. ihan hurjia eroja siinä miten aivot reagoivat eri ihmisillä. Joillain tulee mieletön dopamiinitulvahdus, toisilla se jää aika mitättömäksi. En käytä itse alkoholia kun en saa siitä oikein mitään, k a n n a b i k s e n vaikutus on suorastaan inhottava. Muita päihteitä en ole kokeillut eikä kiinnosta kokeillakaan
En ymmärrä alkoholismia. Jos juon itseni känniin niin en pystyisi jatkamaan seuraavana päivänä juomista. Krapula tuntuu niin kamalalta ja pelkkä alkoholin ajattelu saa oksentamaan. Siksi juonkin harvoin ja kerralla 1-5 annosta. muuten tulee järkyttävä olo. Olo keho tärisee ja oksettaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä voi itse päättää mitenkään. Minä vain eräänä päivänä en enää jaksanut mennä kauppaan hakemaan ja jäin sille tielle.
En edes ymmärrä miten minusta tuli alkoholisti, mutta se vain eräänä päivänä loppui mitään asialle tekemättä.
Pelkään että jonain päivänä alan taas juoda jostain syystä tai kuka tietää narkkaamaan.
En ole koskaan ollut innostunut alkoholista tai aineista. Aineita en ole koskaan edes kokeillut.
Ihminen ei näistä asioista itse päätä vaan ajautuu niihin jotenkin.
Olen nyt ollut siitä päivästä asti raitis jostain kummasta syystä.
Jep, ei elämässä pysty pakottamaan asioita tapahtuvaksi.
Ymmärrän oikein hyvin alkoholisteja, sillä olen itsekin ollut aivan pohjalla ja halunnut kuolla. Tunnen empatiaa kaikkia kärsiviä kohtaan.
On typerää jäädä alkoholistin vierelle, jos perheessä on lapsia. Lasten ei kuulu sitä kännäämistä joutua katselemaan. Nimenomaan selvän vanhemman velvollisuus on hoitaa lapset pois siitä kuviosta.