Talvi - tule jo eteläänkin
Onko ketään muuta, joka odottaa kirpakkaa pakkassäätä? Itse en edes erityisesti odota lunta, vaan enemmänkin pakkasta. Se piristää ulkona liikkuessa ja kotonakin on jotenkin miellyttävämpi ilma (meillä sisäilmankosteus pysyy pakkasillakin siinä 35-38%), ei liian kuivaa tai tunnu kylmältä. Nukkuu paremmin kun lämpötila sisällä laskee hieman.
Nyt on taas viikko menty yli 7 asteessa ja ulkona on märkää ja kosteaa. En muutenkaan ole oikein syksyihmisiä. Tarkoitus ei ole valittaa, tämä on hyvin pieni ongelma :)
Kommentit (28)
Kai sitä täytyy vaihtaa huomenna talvirenkaat sitten.
Eihän täällä etelässä nykyään ole talvea. Miten voisi tulla jokin, jota ei ole olemassa?
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvii tulla. Kevät saisi tulla ja äkkiä.
onneksi ei tule.
Yksikään autoilija ei toivo lunta.
Vierailija kirjoitti:
Onks joulukuun alut yleensäkin olleet sellaista 7 astetta etelässä? Jotenkin tuntuu tosi syksyiseltä ja kostealta ulkona.
Vaikea muistaa, sitä aina unohtaa edelliset vuodet nopeasti.
Ainoa hyvä asia tässä säässä on se, että ilmankosteus meillä sisällä vieläkin 40-48%. Minä olen astmaatikko ja reagoin kuivaan sisäilmaan pakkasilla. Muutoin kyllä pidän talvesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan samaa toivon. Pidän kaikista vuodenajoista, ja nyt saisi jo talvi tulla. Asun omakotitalossa ja huoneilma on mielestäni miellyttävintä talvella, meillä myös ilmankosteus pysyy suositusten ylärajalla, noin 36-40%. Ymmärrän, että toisille kuiva huoneilma talvella aiheuttaa oireita, itsellekin lapsuudessa kutinaa ym.
Odotan myös, että pääsisi hiihtämään. Harmi, kun täällä pk-seudulla talvi on usein lyhyt. Enemmänkin sitten on loskaa ja vettä.Kuulostaa vähän huonolta sisäilmankosteudelta tuo. Syksyllä ja talvella olisi hyvä olla n. 30%.
Nyt ei ole talvi, vaan syksy sään puolesta Etelä-Suomessa. En tiedä mistä tuo 30% on tempaistu. Yleisesti 60% on suositeltu raja, kesällä voi olla korkeampaa jonkun aikaa. Talven pakkasilla (pidempi ajan jakso) suositeltu max. on n. 45%.
Vierailija kirjoitti:
Eihän täällä etelässä nykyään ole talvea. Miten voisi tulla jokin, jota ei ole olemassa?
Joo, meillä on kohta sellainen sateisen kostea britti-ilmasto.
Oletko autisti?