Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitaja nalkutti mulle, kun olin liian kauan sairaalan kahviossa

Vierailija
01.12.2024 |

Kun mulla oli vieraita. Jaksoin ihan hyvin ja sain ajatukset hetkeksi muualle kun sairastamiseen, mutta näköjään se oli väärin. Kummallista aikuisen ihmisen holhoamista.

Kommentit (118)

Vierailija
101/118 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selvä, otan tästä keskustelusta opikseni ja kun seuraavan kerran vastuullani oleva potilas katoaa huoneestaan, en aio millään tavalla häntä etsiä. Jos lääkkeet jää antamatta tai jokin tutkimus, hoitotoimi tms suorittamatta, niin sittenpä jää. En laita ateriaa sivuun odottamaan potilaan mahdollista paluuta. Ehkä potilas makaa jossain leikkaushaava revenneenä tai tajuntansa menettäneenä mutta mitä sitten, hänellä on siihen oikeus.

Mitäpä jos vain soittaisit hänen numeroonsa? Jos ei vastaa pariin yritykseen, voit alkaa etsiä.

Tää on just tätä yhyy en ala, ei sitten kun ei mene just mun mielen mukaan.

Entä jos kehittäisit omaa toimintaasi? Vai etkö enää kykene? 

Miksi soittaisin? Onhan hänellä oikeus kadota.

Ahh, mikä logiikka. Pidä toi, olet mainio esimerkki fossiilista. 

Vierailija
102/118 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä jouduin asumaan jonkin aikaa synnytyssairaalassa, kun lapsivesi oli mennyt. Sieltä ei saanut poistua ns ulkomaailmaan tulehdusriskin takia, mutta sisällä sai liikkua. Minä sitten kävelin ja kävin parvekkeella haukkaamassa happea ja kiertelin käytävillä sen jälkeen, kun poliklinikat olivat kiinni ja ei ollut asiakkaita enää. Välillä istuskelin rauhassa jossain käytävällä, kun oli niin levoton monen hengen huone. Joitain hoitajia tämä ärsytti suunnattomasti, heidän mielestään olisi pitänyt olla huoneessa kuin vankisellissä.

Tämä! Kontrollin alla pitää olla. 

Kyllä. Se on vähän niinkuin ideana siinä osastohoidossa. Olla kontrollissa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/118 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi olet edes sairaalassa jos jaksat hillua kahvilassa? Kotiin vain ja tilaa uusille potilaille.

Éi siellä ketään sänkyyn passata. Paitsi jalattomia ja niitä, joilta on liikkuminen nimenomaan kielletty. 

Suosittelen sinulkekin että kävelet itse vessaan ja ruokapöytään, ettei käy heikosti. 

Vierailija
104/118 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, muistakaa että potilaiden tulee noudattaa Sääntöjä, joita ei tosin kerrota. Olette kuin pikkulapsia, joista tädit pitää huolta. Ette aikuisia ihmisiä, jotka osaavat ottaa vastuuta itsestään. 

Aika monessa paikassa on potilashuoneessa tai käytävällä esillä osaston aikataulu, ja usein myös muistutus siitä, että poistuminen osastolta pitäisi ilmoittaa hoitajille.

Potilas ei välttämättä ole ollut niissä "monessa paikassa". Ja ne aikataulut, hehe. Odottelin tässä taannoin syksyllä äitiäni sairaalasta, jotta veisin hänet kotiinsa tunnin matkan päähän, lääkärin piti käydä klo 10 mennessä. Kolmelta menin paikan päälle äitini seuraksi odottelemaan ja neljältä lähdimme. Äitini kävi kyllä sanomassa. Seuraavana päivänä selvisi, ettei lääkäri ollut käynyt koko iltanakaan.

Ymmärsimme sen, että lääkärille oli ehkä tullut kiireellisiä työtehtäviä  (tai sitten oli häipynyt golfaamaan, olihan perjantai), mutta on törkeää odotuttaa kotiin lähtevää yli kahdeksankymppistä potilasta koko päivän. Miksei kukaan ei voi ilmoittaa, ettei lääkäri pääse?

Ihan hemmetin vanhanaikaista, kankeaa, tehotonta ja potilasepäystävällistä touhua, 

Vierailija
105/118 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä jouduin asumaan jonkin aikaa synnytyssairaalassa, kun lapsivesi oli mennyt. Sieltä ei saanut poistua ns ulkomaailmaan tulehdusriskin takia, mutta sisällä sai liikkua. Minä sitten kävelin ja kävin parvekkeella haukkaamassa happea ja kiertelin käytävillä sen jälkeen, kun poliklinikat olivat kiinni ja ei ollut asiakkaita enää. Välillä istuskelin rauhassa jossain käytävällä, kun oli niin levoton monen hengen huone. Joitain hoitajia tämä ärsytti suunnattomasti, heidän mielestään olisi pitänyt olla huoneessa kuin vankisellissä.

Eli sun mielestä, vaikka lupa on liikkua sairaalan seinien sisällä, niin ei kuitenkaan saa, koska osastohoidon idea on sun mielestä olla kontrollissa? 

Vierailija
106/118 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hoitaja on vastuussa siitä mitä potilaalle tapahtuu vaikka kahvioreissulla, niin miten se vastuu sitten konkretisoituu? Ja miten se vastuu muuttuu, jos potilas on ilmoittanut menevänsä kahville, siitä ettei ole ilmoittanut?

Vierailija
107/118 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, eikö sitten osaston ovien pitäisi olla visusti lukossa? Ja eikö lääkärit tiedä tätä sun keksimääsi osastohoidon ideaa, kun kannustavat potilasta liikkumaan myös osaston ulkopuolella? 

Vierailija
108/118 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi Sinua! Etkö tosiaan vielä tuohon ikään mennessä ole oppinut, että sairaalassa tai muissa hoitopaikoissa ei saa "kadota"? Hoitajat joutuivat muiden kiireidensä lomassa etsiskelemään Sinua, kun et ilmoittanut pitkästä kahvilassa olostasi heille. Saattoipa Sinulla olla jonkin hoitotoimenpiteenkin aika juuri silloin. Toivottavasti opit tästä jotain vastaisen varalle.

Sairaalaan voisi ottaa mukaan post-it lappupinon ja kynän. Yöpöydälle tieto, minne on lähtenyt, jos ei tavoittanut hoitajaa ennen lähtöä. Muutenkin voisi kysäistä, onko joku tietty klo aika, jolloin olisi oltava paikalla. Miltäs tämmöinen kuulostaa niin hoitajista kuin potilaista?

Vierailija
109/118 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se nyt ole hyvä että oli huolissaan? Jos jotain olisi sattunut, hän on vastuussa.

Vastuussa mistä?

Vierailija
110/118 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olet edes sairaalassa jos jaksat hillua kahvilassa? Kotiin vain ja tilaa uusille potilaille.

Idiootti.

Jos sinulla oli jotain sanottavaa varsinaisesta asiasta, miksi et kirjoittanut sitä allekirjoituksesi edelle?

eri

Vierailija
111/118 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaala ei ole vankila. Saa käydä kahviossa,saa käydä röökillä. Jos kamat on huoneessa henkilökunta lienee osaa päätellä ettei potilas ole kovin kaukana.

Vierailija
112/118 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitten antanut vissiin seksiäkään?

Se oli joku isotissinen muija. Lihava. Neliönaama. Kuin noita'akka.

Ei ottanu eteen.

Vierailija
113/118 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaala ei ole vankila. Saa käydä kahviossa,saa käydä röökillä. Jos kamat on huoneessa henkilökunta lienee osaa päätellä ettei potilas ole kovin kaukana.

Tavaroista ei välttämättä kyllä voi mitään päätellä. Muutoin olen samaa mieltä että sairaala ei ole vankila ja potilas voi poistua vaikka sairaalasta. Tosin silloin välttämättä ei voi palata takaisin jos sattuu huvittaa.

Vierailija
114/118 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavaroista ei välttämättä kyllä voi mitään päätellä. Muutoin olen samaa mieltä että sairaala ei ole vankila ja potilas voi poistua vaikka sairaalasta. Tosin silloin välttämättä ei voi palata takaisin jos sattuu huvittaa.

Kuvitteletko oikeasti, että Suomessa voidaan jättää joku potilas hoitamatta niskottelun takia? :D

Vierailija
115/118 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olit taas siellä ahmimassa.

Vierailija
116/118 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvitteletko oikeasti, että Suomessa voidaan jättää joku potilas hoitamatta niskottelun takia? :D

Tottakai voidaan jos hän ei hoitoonsa sitoudu. Potilaalla on oikeus kieltäytyä hoidosta.

Vierailija
117/118 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jo on meininkiä. Olen ulkosuomalainen ja mieheni joutui sairaalaan joitakin vuosia sitten. Kun menin ensimmäistä kertaa katsomaan niin hoitaja pyysi tuomaan kotoa mieheni omia vaatteita, niissä olis mukavampi olla ja tuntisi itsensä terveemmäksi. Toivat myös pyörätuolin joka ilta ja kehottivat menemään istumaan iltaa sairaalan kanttiiniin, siellä ei ollutkaan mikään kälyinen kahvio vaan kunnon ravintola :)

Vieraat suomesta kokivat ensimmäisen järkytyksen potilashuoneessa kun hoitaja tuli kysymään saisiko olla kahvia tai teetä ja heti perään suurempi järkytys oli sitten tuo kanttiini jossa ihmiset iloisesti rupattelivat, söivät ja nauttivat viiniä tai olutta :D

Vierailija
118/118 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai voidaan jos hän ei hoitoonsa sitoudu. Potilaalla on oikeus kieltäytyä hoidosta.

Tämä taas on eri asia. Potilas saa kieltäytyä hoidosta, mutta hoitohenkilökunta ei saa sanoa, että sinua ei hoideta, kun olit viimeksi niin hankala. Hoitamatta ei saa jättää vaikka kyseessä olisi kuinka ärsyttävä potilas tahansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi viisi