Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitaja nalkutti mulle, kun olin liian kauan sairaalan kahviossa

Vierailija
01.12.2024 |

Kun mulla oli vieraita. Jaksoin ihan hyvin ja sain ajatukset hetkeksi muualle kun sairastamiseen, mutta näköjään se oli väärin. Kummallista aikuisen ihmisen holhoamista.

Kommentit (118)

Vierailija
61/118 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi Sinua! Etkö tosiaan vielä tuohon ikään mennessä ole oppinut, että sairaalassa tai muissa hoitopaikoissa ei saa "kadota"? Hoitajat joutuivat muiden kiireidensä lomassa etsiskelemään Sinua, kun et ilmoittanut pitkästä kahvilassa olostasi heille. Saattoipa Sinulla olla jonkin hoitotoimenpiteenkin aika juuri silloin. Toivottavasti opit tästä jotain vastaisen varalle.

Vierailija
62/118 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin jalankulkijana onnettomuudessa. Mut siirrettiin osastolle. Ei mitään kummempaa ollu mutta sanoivat että kestää. Päsmäröinti oli niin veemäistä että heitin kledjut niskaan ja lähdin kotiin. Sukulaiset soitteli missä oon ja naapuri kertoi että poliisi oli käynyt ovella ennen kuin ehdin kotiin.

Ihme touhua. Sossu soitteli vielä perään.

Siinäpä esimerkki, miksi hoitsut eivät tykkää jos joku lähtee jonnekin ilmoittamatta.

Se potilas kun ei osaa aina edes arvioida omaa tilaansa oikein.

Työllistitpähän tuossa aika paljon porukkaa? Lasku vaan perään joka tunnista. Ja sakot päälle. Tyhmyydestä. Juu. Siitäkin pitäisi voida sakottaa.

Ei voi, koska todellakaan se sairaala ei ole vankila.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/118 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan kannattaisi kysäistä hoitajilta, että onko hoitotoiminpiteitä tai lääkärikierroksia lähitunteina ja ilmoittaa missä on. 

Hoitaja saattoi luulla, että olet ottanut hatkat, ja sitten etsitään kissojen ja koirien kanssa, että missä olet?

Niillä ei ole oikein aikaa tällaisiin ylimääräisiin harjoituksiin. 

Ja sitten eri sairauksiaa voi olla joku määrätty dieetti päällä, esim sokeri- tai kolestrolitasoja pitää saada alas. Siihen ei oikein sovi ylimääräiset kaffeet ja pullat. Labrat voi mennä sekaisin.

Ei kai vaan ollut tästä kyse? Mietitkö yhtään näitä?

Tällaisista asioista olisi hyvä informoida potilaita.

Sairaalat ja terveydenhoito muutenkin on sellaista, että oletetaan potilaiden vaan tietävän jokaisen yksikön ja osaston tavat ja kirjoittamattomat säännöt.

Sitä saa ihmetellä pallo hukassa että mitä tapahtuu ja milloin ja pitääkö jotenkin valmistautua johonkin. Potilaana ollessa on hyvä jos vessassa uskaltaa käydä, ettei vaan menisi ohi se 5 minuutin lääkärin kohtaaminen tai joku toimenpide, joka on aikataulutettu, mutta ei kerrottu potilaalle.

Joskus saa vääriä neuvoja. Itse sain kerran hoitajalta hirveät huudot kun soitin numeroon johon oli neuvottu soittamaan. Hoitaja huusi, että ei tähän numeroon saa soittaa, sun pitää soittaa ihan eri paikkaan. Aikansa raivottuaan myöntyi kuitenkin tekemään sen jutun minkä takia minua oli neuvottu soittamaan siihen numeroon.

Vähän siihen viestintään voisi kiinnittää huomiota, vaikka potilaat tuntisivat turhilta haitakkeilta, joita ilman hoitotyö olisi paljon kivempaa.

Mullekin on tiuskittu tk:n ajanvarauksessa sanoilla "ei tänne tähän aikaan kannata enää soittaa!". Hauskinta tossa oli se, että hoitaja oli se, joka soitti minulle takaisinsoitosta. Itse ilmoittauduin jonoon heti aamusta. 

Vierailija
64/118 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

täähän oli pervo, eiku porvoo, eiku poro, eiku provo

Vierailija
65/118 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi Sinua! Etkö tosiaan vielä tuohon ikään mennessä ole oppinut, että sairaalassa tai muissa hoitopaikoissa ei saa "kadota"? Hoitajat joutuivat muiden kiireidensä lomassa etsiskelemään Sinua, kun et ilmoittanut pitkästä kahvilassa olostasi heille. Saattoipa Sinulla olla jonkin hoitotoimenpiteenkin aika juuri silloin. Toivottavasti opit tästä jotain vastaisen varalle.

Kyllä saa kadota, saa vaikka lähteä kotiin. Se ei ole mikään rikos. 

Vierailija
66/118 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista aina noissa tilanteissa kysyä perusteluja. Miksi en olisi voinut olla kahviossa ihan jaksamiseni mukaan ja mitä vahinkoa tästä aiheutui? On kiva nähdä, kun hoitajat menevät ravunpunaiseksi, kun mihinkään heidän papukaijamaisiin hohoaviin sanomisiinsa pyytää kohteliaasti perusteluja.

Vierailija
67/118 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Asiallista on kuitenkin ilmoittaa, jos lähtee osastolta. Nämä hatkat kun ei ole mitään harvinaisuuksia."

Ilmoitin huonekaverille, hoitajia kun ei näkynyt missään.

Eiköhän niistä mun paikalla olleista tavaroistakin olisi tyhmempikin osannut päätellä, etten ole hatkoja ottanut. Ja hatkojen ottamiseen olisi ollut toki täysi oikeus. 

Porukka on kuin alakoulukaisia. Minulla on oikeus ja muuta sontaa jaksetaan hokea. Hoitakaa itse itsenne sitten, älkääkä tunkeko sairaaloihin. Kyllä sinne on tulijoita ihmisistä, jotka ovat tyytyväisiä, kun saavat apua ja hoitoa.

Eikö sinusta potilailla ole oikeuksia? Olet varmaan venäläinen, NL:ssä syntynyt. 

Potilaalla on oikeuksia niin kauan kun se ei haittaa sairaalan henkilökunnan toimintaa. Jos tykkää elää kuin pellossa sairaala ei ole sinulle oikea paikka

Vierailija
68/118 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos kieltäytyisit hoidosta ja kirjautuisit ulos sairaalasta niin kukaan ei "nalkuttaisi" sinulle mistään. Ongelma ratkaistu.

Niinpä. Kunnollinen potilas makaa sängyssä voivottelemassa ja palveltavana.

Ei vaan osaa käyttäytyä asiallisesti ja noudattaa ohjeita jotka ovat hänen kannaltaan oleellisia. Olen itse ollut sairaalassa ja todellakin nähnyt tuon kaltaista käyttäytymistä. Olen sanonut suoraan henkilölle että hän vaikuttaa idiootilta. Ja olin potilaana sairaalassa ja muiden hoito myöhästyi hänen takiaan. Ei paljon järki päätä pakota jos ei omaa parastaan ymmärrä.

Vierailija
69/118 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos kieltäytyisit hoidosta ja kirjautuisit ulos sairaalasta niin kukaan ei "nalkuttaisi" sinulle mistään. Ongelma ratkaistu.

Ja jos ei kelpaa perussynnytys ja välilihan leikkaus, ilman kaiken maailman hömppätoiveita, niin synnytä sitten kotona, niinkö? 

Vierailija
70/118 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

täähän oli pervo, eiku porvoo, eiku poro, eiku provo

Näinhän se oli.

t. Ap, Av:n vakkari hoitajavihaaja

Vierailija
71/118 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos sulle on esim. määrätty suonensisäinen lääke muutaman kerran vuorokaudessa joka menee tiettynä kellonaikana ja istutkin kahviossa juuri silloin kun sen on tarkoitus antaa. On tosi turhauttavaa kun potilaat kuvittelevat että sairaala on kun jokin hotelli jossa tullaan ja mennään miten huvittaa. Siellä ollaan saamassa hoitoa eikä niin että potilas päättää koska tietty lääke annetaan (osa jopa tietää itse muka lääkäriä paremmin mitä hoitoa hänen tulisi saada kun on googlannut netistä tietoa tai joku sukulainen on lääkäri jne.). Hoitajalla ei ikävä kyllä ole aikaa noudattaa jokaisen potilaan yksityisiä toiveita tyyliin *nyt menen kahvilaan niin tuo se lääke sit kun palaan kahden tunnin kuluttua*..

Kannattaa sitten varmaan kertoa aikataulusta potilaalle, jotta hän osaa noudattaa sitä. 

Vierailija
72/118 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muista aina noissa tilanteissa kysyä perusteluja. Miksi en olisi voinut olla kahviossa ihan jaksamiseni mukaan ja mitä vahinkoa tästä aiheutui? On kiva nähdä, kun hoitajat menevät ravunpunaiseksi, kun mihinkään heidän papukaijamaisiin hohoaviin sanomisiinsa pyytää kohteliaasti perusteluja.

Ei ollut kyse siitä, ettei olisi saanut kahviossa olla. Kyse oli siitä, että katoaa osastolta hoitajille ilmoittamatta.

Vierailija
73/118 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Potilaalla on oikeuksia niin kauan kun se ei haittaa sairaalan henkilökunnan toimintaa. Jos tykkää elää kuin pellossa sairaala ei ole sinulle oikea paikka"

No minun eikä ap:n tapauksessa ei haitattu henkilökunnan toimintaa mitenkään.

Taitaa olla asenneongelmaa, jos potilas ei olekaan tärkein. 

Vierailija
74/118 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksei se hoitsu siis voi SOITTAA sille potilaalle, josta hän nyt yhtäkkiä on niin kovasti huolestunut, vaikkei muuten kiinnosta hevon veetä? 

Vierailija
75/118 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotku hoitsut on mulkkuja! 

Mutta nuorena ne on kyllä nättejä🤗

T: Mies joka työskentelee sairaalassa

No jep! Silmäkarkkia kyllä riittää, ja ne työasutkin on niin ihanan löysiä, että usein istuessa näillä pompahtaa pikkuiset alusvaatteet tai pepunposket näkyville🤤🤤

Vierailija
76/118 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko nyt siis aiheellista informoida potilaita ensinnäkin mahdollisten kellontarkasti annettavien lääkkeiden ajankohdista sekä keksiä joku viestintämenetelmä sen varalta, ettei juuri siihen kriittiseen kellonaikaan potilasta näy? Esimerkiksi sellainen nykyajan keksintö kuin puhelin? 

Vierailija
77/118 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvä, otan tästä keskustelusta opikseni ja kun seuraavan kerran vastuullani oleva potilas katoaa huoneestaan, en aio millään tavalla häntä etsiä. Jos lääkkeet jää antamatta tai jokin tutkimus, hoitotoimi tms suorittamatta, niin sittenpä jää. En laita ateriaa sivuun odottamaan potilaan mahdollista paluuta. Ehkä potilas makaa jossain leikkaushaava revenneenä tai tajuntansa menettäneenä mutta mitä sitten, hänellä on siihen oikeus.

Vierailija
78/118 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut kyse siitä, ettei olisi saanut kahviossa olla. Kyse oli siitä, että katoaa osastolta hoitajille ilmoittamatta.

Potilasohjeissa ei mainita mitään ilmoituspakkoa. 

Vierailija
79/118 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selvä, otan tästä keskustelusta opikseni ja kun seuraavan kerran vastuullani oleva potilas katoaa huoneestaan, en aio millään tavalla häntä etsiä. Jos lääkkeet jää antamatta tai jokin tutkimus, hoitotoimi tms suorittamatta, niin sittenpä jää. En laita ateriaa sivuun odottamaan potilaan mahdollista paluuta. Ehkä potilas makaa jossain leikkaushaava revenneenä tai tajuntansa menettäneenä mutta mitä sitten, hänellä on siihen oikeus.

Mitäpä jos vain soittaisit hänen numeroonsa? Jos ei vastaa pariin yritykseen, voit alkaa etsiä.

Tää on just tätä yhyy en ala, ei sitten kun ei mene just mun mielen mukaan.

Entä jos kehittäisit omaa toimintaasi? Vai etkö enää kykene? 

Vierailija
80/118 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Potilasohjeissa ei mainita mitään ilmoituspakkoa. 

Oletko autisti vai minkä takia peruskohteliaisuuteen kuuluvat käytössäännöt unohtuvat sairaalaympäristössä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan neljä