Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä auttaisi heti ainakin vähän ahdistukseen? Mun on vaikea hengittää, eikä tällaista ole ollut ennen

Vierailija
01.12.2024 |

Työstressiä on ollut jo pitkään, ja nyt vielä mies teki inhottavan tempun. Tuntuu, että kaikki kaatuu päälle

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko päässeet elämässänne liian helpolla kun normaalit tunteet aiheuttavat näin paljon ongelmia? Ei niistä eroon pääse, kestäkää nyt tätä elämää, voi hyvänen aika näitä ihmisiä.

Ihminen kysyy apua fyysisiin oireisiin, ja tulet tänne aukomaan päätä.

No siksi juuri koska nuo ei ole mitään fyysisiä oireita vaan vahvaa tunnetta. Sitten on ahdistuskin vallan fyysistä kun rojahdat sohvalle etkä pääse ylös koska ei ole voimia. Ei ole pään aukomista rehellisyys. Nuorillakin on tuota ahdistusta ja se pitää vain käydä läpi. Heikot vain älähtelevät pienestä tuskasta rinnassa.

Kukaan ei ole väittänyt niin, että vaikeita asioita ei pitäisi käydä läpi. Ensin pitää pystyä rauhoittumaan, ja juuri siihen ap pyysi ap

Jos osaat lukea niin huomaat että minä se juuri ymmärrän. Ei pysty rauhoittumaan koska se johtuu siitä tunteesta. Voihan sitä kokeilla vaikka juoksulenkkiä jos pystyy, ihminen jo luonnostaan saattaa kokeilla asioita mutta joskus se on vain sitä kärsimystä joka pidättelee. Voisitteko lopettaa tämän kaikesta avusta loukkaantumisen ja ymmärryksestä kadehtimisen ja asioiden kääntelyn? Se ei ainakaan elämäänne helpota. Älkää kysykö jos ette halua oikeanlaista apua sekä tietoa.

Vierailija
22/39 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kädet ja mahdollisuuksien mukaan myös kasvot kylmään veteen toimii. Fyysinen tuntemus katkaisee alkavan paniikin tehokkaasti.

Kun saa tilanteen vähän paremmin hallintaan, voi kokeilla syvähengitystä tai kehollista purkua tanssimalla/riehumalla musiikin tahtiin. Jos ei pysty toteuttamaan laajaa liikettä, myös kämmeniä lujaa yhteen painaminen ja vapauttaminen purkaa kehon stressiä.

Ahdistusta aiheuttavat asiat pitää tietenkin myös käsitellä, mutta se ei paniikin ollessa päällä onnistu. Kehossa on käynnissä taistele tai pakene hormoniryöppy, joka katkaisee yhteydet aivojen "järkikeskukseen" eli etuotsalohkoon. Looginen ja rakentava ajattelu ei tällöin toimi, ensin pitää rauhoittua.

Terapeutti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riittävän paksu köysi,  siihen vaseliinia ja jakkara.  

Ime munaa.

Vierailija
24/39 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaaja 22 on kyllä niin väärässä, eikä ymmärrä aivoista mitään.

Paniikkikohtaus ei ole pelkkiä tunteita tai ajatuksia, vaan fyysinen aivojen oikosulku. Se pitää laukaista fyysisin keinoin, jotta ajatustyö taas mahdollistuu.

Vierailija
25/39 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paniikkikohtaus ei ole pelkkiä tunteita tai ajatuksia, vaan fyysinen aivojen oikosulku. Se pitää laukaista fyysisin keinoin, jotta ajatustyö taas mahdollistuu.

Ymmärrän koska olen kokenut. Tämä sinun oikosulkusi tulee siksi ettet pysty tekemään mitään. Teet tämän kohtauksesi jälkeen. Koita jaksaa typerä ihminen.

Vierailija
26/39 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te taistelette sen kohtauksen ohi. Toiset vain potevat sen olonsa ja odottavat kiltisti että olo helpottaa. Valinta on vapaa.

Vierailija
27/39 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmäkalle rinnan päälle/siihen kohtaan missä ahdistaa. Paita/pyyhe väliin, ei paljaalle iholle.

Kylmä suihku, kävely, "halaus" eli kevyttä puristusta, hengitysharjoituksia, ajatusten harhauttamista eli esim. sarjan/elokuvan katsomista.

Vierailija
28/39 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän koska olen kokenut. Tämä sinun oikosulkusi tulee siksi ettet pysty tekemään mitään. Teet tämän kohtauksesi jälkeen. Koita jaksaa typerä ihminen.

Mitä ihmettä? Olen siis mielenterveyden ammattilainen ja tiedän tasan mistä puhun. Paniikkikohtaus on fyysinen kohtaus, joka laukeaa parhaiten fyysisen toiminnan kautta. Näitä keinoja (kylmä vesi, syvähengitys, huomion suuntaaminen ympäristöön, tanssi) käytetään mielenterveystyössä ihan aktiivisesti. Osalle toimii yhdet ja toisille toiset keinot, toivottavasti ap löysi ketjusta jotain itselleen sopivaa.

Sen sijaan aggressiivinen mollaaminen ja syyllistäminen ei toimi. Ei aktiivisessa kohtauksessa eikä asioiden käsittelyssä. Joten sinun tyylisi osallistua keskusteluun on kuta kuinkin karmein mahdollinen.

Vierailija
29/39 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä? Olen siis mielenterveyden ammattilainen ja tiedän tasan mistä puhun. Paniikkikohtaus on fyysinen kohtaus, joka laukeaa parhaiten fyysisen toiminnan kautta. Näitä keinoja (kylmä vesi, syvähengitys, huomion suuntaaminen ympäristöön, tanssi) käytetään mielenterveystyössä ihan aktiivisesti. Osalle toimii yhdet ja toisille toiset keinot, toivottavasti ap löysi ketjusta jotain itselleen sopivaa.

Ole mikä olet mutta minä olen kokenut henkilökohtaisesti hyvin paljon asioita ja lisäksi olen tutkinut näitä asioita koko elämäni ja osaan soveltaa tuota kertomaasi tietoa käytäntöön. Olen aika fiksu ihminen. Rehellisyys ei ole aggressiivisuutta eikä tuo sinun ilkeän alentava passiivisaggressiivinen tuputuksesi ole fiksua eikä hyväksi kenellekään. Kuuntele sinäkin välillä muita niin voit kehittyä ehkä hieman vielä.

Vierailija
30/39 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kädet ja mahdollisuuksien mukaan myös kasvot kylmään veteen toimii. Fyysinen tuntemus katkaisee alkavan paniikin tehokkaasti.

Kun saa tilanteen vähän paremmin hallintaan, voi kokeilla syvähengitystä tai kehollista purkua tanssimalla/riehumalla musiikin tahtiin. Jos ei pysty toteuttamaan laajaa liikettä, myös kämmeniä lujaa yhteen painaminen ja vapauttaminen purkaa kehon stressiä.

Ahdistusta aiheuttavat asiat pitää tietenkin myös käsitellä, mutta se ei paniikin ollessa päällä onnistu. Kehossa on käynnissä taistele tai pakene hormoniryöppy, joka katkaisee yhteydet aivojen "järkikeskukseen" eli etuotsalohkoon. Looginen ja rakentava ajattelu ei tällöin toimi, ensin pitää rauhoittua.

Terapeutti

Kiitos paljon <3 Ap

Vierailija
31/39 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Youtubessa on meditatiivisia rentoutusharjoituksia. Ne on joskus ihan hyviä. Myös laulaminen auttaa. Laulaminen vapauttaa endorfiineja. Tai sitten jotain fyysistä tekemistä, halkojen hakkaamista, salille tai vaikka uimaan.

Laulaminen rytmittää hengityksen. Siksi se auttaa ainakin minulla ahdistukseen, joka johtuu hengityskatkoksista ja niitä seuraavasta ylihengittämisestä. Hengityskatkoksia taas tulee minulle tilanteissa, kun moni asia menee samaan aikaan pieleen.

Vierailija
32/39 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te taistelette sen kohtauksen ohi. Toiset vain potevat sen olonsa ja odottavat kiltisti että olo helpottaa. Valinta on vapaa.

Paniikkikohtaukset tuppaavat alettuaan yllättämään mitä erilaisimmissa paikoissa ja tilanteissa siis hyvin harvoin kotona yksin ollessa. Ihmiset esim. yhdessä pöydän ääressä istuessaan alkavat naureskella toisen paniikkikohtaukselle ja oikein hoetaan paniikki, paniikki. Vaikka olisi aiemmin koetussa hyvässä seurassa niin aina sieltä yksi pilkkaaja löytyy. Kierre alkaa muodostua, kun joutuu välttämään sosiaalisia tilanteita ettei ilkimykset pääse kiusaamaan siis aikuiset ihmiset.

Tässä ketjussakin nopeasti tuli ilmi yksi paniikin halveksija ja haukkui kärsivää ihmistä heikoksi. Pitäkää päänne kiinni, jos ei ole hyvää sanottavaa.

Vierailija
33/39 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistuksia on monenlaisia mutta ei sitä tunnetta saa pois väkipakolla. Voi kokeilla erilaisia vaihtoehtoja, kaikki riippuu aina täysin tilanteesta.

Vierailija
34/39 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terapeutti

Kiitos paljon <3 Ap

Ap! Oletko tämä sama? 

https://www.vauva.fi/keskustelu/5845073/ikava-sinua-rakas

Taas olen täällä vaikka ei olisi pitänyt. Oletko lukenut tuota mahdollisesti myös sinun aloittamaasi ketjua? Siis juu, minä se ehkä olen... ei sama nimi tietenkään... Ei syytä pahoinvointiin... se menee kyllä nyt ohi enemmin tai myöhemmin... 

Vierailija
35/39 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paniikkikohtaukset tuppaavat alettuaan yllättämään mitä erilaisimmissa paikoissa ja tilanteissa siis hyvin harvoin kotona yksin ollessa. Ihmiset esim. yhdessä pöydän ääressä istuessaan alkavat naureskella toisen paniikkikohtaukselle ja oikein hoetaan paniikki, paniikki. Vaikka olisi aiemmin koetussa hyvässä seurassa niin aina sieltä yksi pilkkaaja löytyy. Kierre alkaa muodostua, kun joutuu välttämään sosiaalisia tilanteita ettei ilkimykset pääse kiusaamaan siis aikuiset ihmiset.

Tässä ketjussakin nopeasti tuli ilmi yksi paniikin halveksija ja haukkui kärsivää ihmistä heikoksi. Pitäkää päänne kiinni, jos ei ole hyvää sanottavaa.

Ei vaan te loukkaannutte kaikesta. Älkää nyt hyvät ihmiset olko sellaisten ilkeiden ihmisten kanssa, kai tämän nyt jokainen aikuinen ymmärtää. Joskus täytyy sanoa suoraan, hoitajatkin ymmärtävät tämän. Turha nillittää nyt yhtään mitään enempää.

Vierailija
36/39 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lenkille mars. Siellä juostessa se fyysinen puoli poistaa ahdistuksen ja raikas ilma hapettaa ikävät ajatukset.

Vierailija
37/39 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylmäkalle rinnan päälle/siihen kohtaan missä ahdistaa. Paita/pyyhe väliin, ei paljaalle iholle.

Kylmä suihku, kävely, "halaus" eli kevyttä puristusta, hengitysharjoituksia, ajatusten harhauttamista eli esim. sarjan/elokuvan katsomista.

Kaikki tuo on mahdotonta kunnon paniikkikohtauksessa, kun siinä taistelee pyörtymistä vastaan ja saadakseen henkeä vedettyä sisään. Kurkku kurjistuu umpeen eikä voi juoda mitään. Toisinaan tärisee holtittomasti. Lähde siinä sitten noudattamaan ohjeitasi,

Vierailija
38/39 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikalla yhdessä lounastaessa, kuten usein on tapana, ei voi heittää pöydästä näitä ilkimyksiä vaan sitä tilannetta joutuu välttämää viimeiseen ihmettelijään asti, miksi et tule mukaan. Niin, miksiköhän en tule.

Sama koskee työpaikan kahvitteluja, joita ei voi välttää. Siinä sitä sitten ollaan pilkattavana. Näitä on erittäin ikävä seurata tai kokea itse, mutta minkäs teet.

Tämä on keskustelua ei nillitystä. Ilmeisesti olet kykenemätön ja kehittymätön keskustelemaan asiallisesti ja sinun on pakko lyödä toista kanssasi eri mieltä olevaa suoraan tauluun ja haukkua päälle. Mahdat olla suosittu.

Vierailija
39/39 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita kädet jääkylmään veteen, sitten lämpimään ja taas jääkylmään

Erityisesti ranteet.