Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö olla vakituinen työpaikka että saa asuntolainan?

Vierailija
01.12.2024 |

Kuinka on nykypäivänä? Mä teen sairaanhoitajana keikkatyötä omasta tahdostani. Tulot on suuremmat kuin olisi vakityössä. Tarkoitus hakea asuntolainaa ensi vuoden aikana, onko tietoa mitä mieltä pankit yleensä on tällaisesta? Pitäisikö mun hakea vakipaikkaa lainahakemusta silmällä pitäen? 

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ASP tiliä niin olisi joku tae säästämiskelpoisuudesta?

Vierailija
2/25 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ASP tiliä niin olisi joku tae säästämiskelpoisuudesta?

On, kesään mennessä tulee summa ja vaadittu aika täyteen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole vakitöitä ja sain toukokuussa asuntolainan. En tosin tee keikkaa vaan oon määräaikaisessa osa-aikaisessa työsuhteessa yliopistolla + päälle osa-aikainen apuraha. Nettotulot 3000 €/kk ja lainaa otin 85 000 € eli hyvin maltillisesti. Pankki näki mun tulevaisuuden varmempana mitä ite :D Mut eiköhän tää tästä, on mulla säästöjäkin niin et pärjään asuntolainan kanssa, vaikka joutuisin hetkeksi työttömäksi (ja voihan vakipaikastakin joutua pihalle).

Vierailija
4/25 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole vakitöitä ja sain toukokuussa asuntolainan. En tosin tee keikkaa vaan oon määräaikaisessa osa-aikaisessa työsuhteessa yliopistolla + päälle osa-aikainen apuraha. Nettotulot 3000 €/kk ja lainaa otin 85 000 € eli hyvin maltillisesti. Pankki näki mun tulevaisuuden varmempana mitä ite :D Mut eiköhän tää tästä, on mulla säästöjäkin niin et pärjään asuntolainan kanssa, vaikka joutuisin hetkeksi työttömäksi (ja voihan vakipaikastakin joutua pihalle).

Ja jatkan vielä, että tunnen muitakin kaltaisiani :) Sekä määräaikaisissa työsuhteissa olevia että apurahatutkijoita, jotka on asuntolainaa saanut. Aina kannattaa laittaa lainahakemus ja useampaan eri pankkiin. Kyl ne sieltä pankista sit kertoo saatko lainaa vai et.

Vierailija
5/25 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ollut mitään töitä, opiskelin vielä. 

Vierailija
6/25 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos sinulla on joskus ollut lainaa, ja olet maksanut lainanlyhennyksen myöhässä, vaikka vain yhdellä päivällä, ja yhden kerran, et voi saada lainaa. Ei sillä väliä, vaikka olisit kaikki lainat maksanut etuajassa pois. Se yksi viive estää pienenkin lainan saamisen.

Vierailija
7/25 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos sinulla on joskus ollut lainaa, ja olet maksanut lainanlyhennyksen myöhässä, vaikka vain yhdellä päivällä, ja yhden kerran, et voi saada lainaa. Ei sillä väliä, vaikka olisit kaikki lainat maksanut etuajassa pois. Se yksi viive estää pienenkin lainan saamisen.

Tämä on vissiin joku uusi juttu. Muutama vuosi sitten ei tämä ollut ongelma, vaikka niitä päivän - parin myöhästymisiä on ollut ennenkin. Nyt yhtäkkiä mikään pankki ei anna muutaman tonnin kulutusluottoa tämän vuoksi.

Vierailija
8/25 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä usko. Oon joskus maksanut opintolainaa useamman päivän myöhässä kun en ole huomannut katsoa että käyttötilillä on rahaa automaattiseen veloitukseen. Ja nuoruuden hölmöilyjen takia multa aikanaan jopa irtisanottiin luottokortti. Silti oon saanut lainaa kun on osoittaa tulot millä maksan sen pois. 

Vierailija
9/25 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. Sulla on kyllä hyvät tulot tuohon lainamäärään nähden. Mä tavoittelen noin 120-140 tuhannen lainaa, saa nähdä kuinka käy. Ap 

Vierailija
10/25 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kun lainanmaksukulut ei saa olla yli 40% kuukausituloista? 

Vierailija
11/25 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän pankkia kiinnosta sinun elämänvalintasi muuten kuin siltä osin, että aiheuttaako valinta tavallista suuremman riskin lainantakaisinmaksulle.

Lainanhakijasta tehdään jonkinnäköinen riskiarvio jossa pyritään hahmottamaan todennäköisyyttä sille että tuleeko tästä lainasta luottotappioita vai ei. Siinä laskukaavassa vakituinen työsuhde voi mahdollisesti antaa vähän paremmat pisteet, mutta tätä on mahdoton sanoa koska ei mikään pankki julkaise yksityiskohtia siitä miten analysoivat asiakkaan luottoriskiä.

Kannattaa joka tapauksessa nostaa tuo asia itse esille ja selittää miksi asia on näin, koska hakemuksen käsittelijä pystyy kyllä huomioimaan päätöksenteossa myös kokonaiskuvan.

Itselläni oli eräs hieman samanlainen asia omassa taustassani minkätakia en saanut luottokorttia haettua verkkopalvelun kautta, mutta kun selitin asian omalle pankkineuvojalleni (ja raha-asiat olivat tätä yhtä hyvällä syyllä perusteltua erikoisuutta huomioimatta asiallisesti hoidettu) niin hän sanoi hoiti asian manuaalisesti kuntoon. 

Vierailija
12/25 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vielä opiskelija ja tein osa-aikaista työtä määräaikaisessa työsuhteessa. Laina oli hyvin maltillinen.

Vierailija
13/25 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kun lainanmaksukulut ei saa olla yli 40% kuukausituloista? 

Yhdessä miehen kanssa otettiin laina. 

Vierailija
14/25 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain lainaa yksin, ilman takaajaa ja työt yhdistelmä tuntiopen ja pienyrittäjän töitä. Sain lainan. Käsittääkseni siinä painoivat työkuvioiden vakiintuneisuus vuosien ajalta, hyvät säästöt suhteessa asunnon hintaan ja hyvin harkitseva rahankäyttö. Tuon viimeisen sanoivat ihan ääneen tilitietojani katsottua. Monet kulut olivat minulla pienempiä kuin ikäisillä keskimäärin. Tästä nyt noin 4 vuotta. 

Vierailija
15/25 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä usko. Oon joskus maksanut opintolainaa useamman päivän myöhässä kun en ole huomannut katsoa että käyttötilillä on rahaa automaattiseen veloitukseen. Ja nuoruuden hölmöilyjen takia multa aikanaan jopa irtisanottiin luottokortti. Silti oon saanut lainaa kun on osoittaa tulot millä maksan sen pois. 

Mikä pankki?

Vierailija
16/25 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä pankki?

Pop 

Vierailija
17/25 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulot vaikuttaa ja tietysti säästöt. Tarkistavat jokaisen talouden tilanteen henkilökohtaisesti. Hakemusta menemään niin osaavat aivan varmana neuvoa. 

Vierailija
18/25 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää kokemuksia? 

Vierailija
19/25 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain määräaikaisena sairaanhoitajana lainan. En tosin tiedä kuinka nämä nykyiset jatkuvat hoitoalan yt:t vaikuttavat. Voisin luulla, että vaikuttaa. 

Vierailija
20/25 |
01.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, kuinka kauan tämä systeemi on ollut, ja kuinka pitkältä ajalta niitä myöhästymisiä katsotaan, mutta tänä syksynä ongelma tuli ensimmäisen kerran vastaan. Meillä edelliset lainat n. 3 vuoden takaa, eikä silloin ollut mitään ongelmaa. Myöhästyneet lyhennyserät koskivat kuitenkin lainoja, jotka on jo maksettu pois.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan