Jos joku on maksanut väärälle tilille, niin pitääkö rahat palauttaa? OV
Sainpas tänään sitten todella paskamaisen puhelun. Yksi äijä soitti ja kysyi, onko mun tilille tullut viime HEINÄKUUSSA ja MARRASKUUSSA 100 euroa (siis yhteensä 200 euroa) ja ne rahat oli tarkoitus tulla jonkun helvetin sähly seuran tilille.
Mä olin siinä sitten, että jaa. Mistä hitosta mä voin tuollaisia tietää ja toisekseen, pystyn katsomaan nettipankissa pelkästään viimeisten 3 kuukauden tilitiedot, siitä eteenpäin tapahtumia ei näy.
Ja äijä antoi sen tilinumeron mihin tuo pitäisi maksaa. Ei voi muuta kuin ihmetellä, miten joku voikin olla noin tyhmä ja maksaa väärälle tilille. Ymmärtäisin, jos yksi tai kaksi numeroa olisi väärin, mutta kun tuo toinen tili on aivan erilainen kuin mun, alku on sama, mutta se loppuosa on todellakin erilainen, tyyliin (tämä on ihan hatusta vedetty!): XXXXXXX-1919876 (tämä olisi siis mun tilinumero) ja se toinen, mihin ne rahat olisi pitänyt mennä (tämäkin on ihan hatusta vedetty!) XXXXXXX-5554342. Ja miksi nuo eivät kyselleet rahojen perään aikaisemmin? Miksi ne nyt vasta yli puolen vuoden pääästä havahtuivat rahojen perään.
Mitä tässä nyt sitten pitäisi tehdä? Meillä ei todellakaan ole yhtään ylimääräistä rahaa, meillä nimittäin jää pikkasen yli 200 euroa kuussa ruokaan ym. vuokran ym. maksujen jälkeen.
Kommentit (88)
AP !!! voitko kertoa ?????????? kun tän ketjun alotitkin et mitä ne pankissa sano
Tajuaahan tän provoksi jo sokea mulkkukin.
Mutta minä myös haluasin jotain kirjallista pyyntöä asiasta jommalta kummalta pankilta ja todisteen että rahat on oikeasti maksettu minun tilille.
tilisiirtoja tehdessä nimen ja tilinumeron ei tarvitse täsmätä vaan tilinumerot on tietynlaisia, ja tilinumeron oikeellisuus tarkastetaan samaan tapaan laskemalla kun henkilötunnuskin. Yhden numeron heitto todennäköisesti huomatataan, mutta voi käydä niinkin että huonolla tsäkällä laittaa jonkun väärän " oikean" tilinumeroa. Sama juttu viitenumeroiden kanssa.
Saattaa olla että jos tili jolle maksetaan on Nordeassa, se tekee jonkinlaisen tarkistuksen, mutta tuskin saa muiden pankkiryhmien nimitietoja. Ainakin veroja maksaessa pelkän tilinumeron perusteella välittyy tilin omistajatietoja. Itse maksan äitini laskuja Nordean solo-palvelulla ja ei varmasti tarkista nimitietoja. Tuskin saisin yhtään maksua menemään läpi. Mutta 5 vuoden aikana, en ole saanut yhtään huomautusta nimestä, joskus tilinumerosta. Maksajan pitäisi tietää merkilleen oikein miten tilinomistajan nimi on tietokantaan talletettu. On hieman liian kova vaatimus, kun usein ei laskuissakaan tuota kerrota, jossain kulmassa on vain numero minne maksetaan. Omat laskuni maksaan OP:sta, ja ihan sama juttu. Meillä on koko perheen tilit samassa nettipalvelussa. Maksajaksikin voin merkitä kenen nimen hyvänsä, riippumatta siitä kenen tililtä laskua maksan.
Ja jos joku laittaisi omalle tililleni ylimääräisen 100 euroa, en todellakaan sitä huomaisi. En muista saldoa niin tarkkaan, kun en ihan euroja laske kaupassa käydessäni. Tonnin voisin jo huomatakin. Tiliotteet katson jos odottelen maksuja esim. huutonet kaupoista tms, mutta muuten en niitä kovin tarkkaan tutki. Toki rahat palauttaisin pyydettäessä, mutta tuskinpa petossyytettä voidaan nostaa jos ei huomaa ylimääräistä satasta tilillään. Tarvitaan hieman isommat summat, ja niiden holtiton tuhlaaminen.
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta pari vuotta sitten opiskelijaystäväni maksoi vahingossa vuokran väärälle tilille. Pankista sitten ottivat yhteyttä tähän henkilöön, eikä suostunut palauttamaan rahoja. Siinä sitten kaveri näki pari kuukautta nälkää kun makseli rästivuokraansa. Onneksi vuokranantaja oli sen verran reilu, että laittoi vahingon puoliksi, mutta opiskelijoilla kun ei sitä ylimääräistä rahaa ole, niin kyllä se tuntui.
Jos ei vapaaehtoisesti maksa, niin sitten oikeuden ja ulosoton kautta.
Mikäli summat ovat suhteellisen pieniä ei todennäköisesti kannata lähteä perimään vaan homma jää omaksi tappioksi.
Lain mukaan siis pitää maksaa takaisin.
Maksoin "Vahingossa" Trykin tilille autoni käyttöveron kun piti olla Trafi ja tässä tuli virhe Trykin tili on olemassa koska olen henkivakuutuksen tehnyt aikoinaan sinne ja syöttelin tietoja nettipankissa ja kuinka ollakkaan tuli Trykin tili sieltä muistista tilisarakkeeseen ja sen enenpää en asiaa huomioinut syötin viitekoodin pyydettyyn sarakkeeseen ja näin ollen kun tuo Tryg ja Trafi olivat niin lähellä alkukirjaimista syötin summan ja asian lähtemään tilille,EI HERJANNUT VIITEKOODI MITÄÄN VAAN ANTOI ASIAN ETEENPÄIN! Olen hakennut palautuksen oman pankin kautta takaisin väärin maksetulle tille ja otin muistista pois tämän Trygin tilin nimineen ettei satu uutta samanlaista vahinkoa,muistissa olevat tilit tulee automaattisesti näkyviin kun syöttää "FI..saajan etuliite pankki) ja näissä oltava tarkka,mutta tuoviitekoodi ei turvaa herjaamalla jos syöttää väärälle tilille summan ja maksaa! Tästä tuli opittua "Kantapään kautta" Että on oltava tarkkana tilien suhteen minne hyväksyy! T:Opiksi ottanut
Oli sitten maksanut mun tililleni sen kohteen, jonka huusi multa - mutta lisäksi toisenkin kohteen, joka oli siis eri myyjän. Ilmoitin luonnollisestikin tälle ostajalle asiasta, pyysin tilinumeronsa ja maksoin rahat takaisin hänen tililleen. Muistaakseni 15 euroa.