Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ruokaa tarjoaisitte ulkomaalaisille vieraille?

Vierailija
30.11.2024 |

Joko kotona tai ravintolassa. Itse varmaan tarjoaisin:

- poroa, jälkiruoaksi jokin jälkiruoka jossa on leipäjuustoa, kermaa/kermavaahtoa/jäätelöä ja lakkahilloa tai tuoreita lakkoja jos saatavilla

Karjalanpiirakoita ja munavoita myös maistattaisin. 

Olisiko tylsää? Onko suomalainen ruokakulttuuri tosiaan aika tylsä? Eikös se italialainen Berlusconi jotain negatiivista sanonut? Kehui otsikoiden mukaan kuitenkin miten poro oli hyvää. 

Kommentit (91)

Vierailija
41/91 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyisin tietysti ennakkoon vierailta mistä ruuista he tykkäävät ja mille ovat allergisia. Sen mukaan sitten tekisin ruuat. 

Sama juttu. Ei voi olettaa, että tykkäävät samoista ruuista kuin minä.

Vierailija
42/91 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen ruoka on tylsää koska syömme sitä jatkuvasti. Kaikki liian tuttu käy tylsäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/91 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä käy pari, kolme kertaa vuodessa ulkomaalaisia vieraita. Viime viikolla oli kolme  Espanjasta, miehen työkavereita.

Tarjosin blinejä mädin, lohimössön ja sillikaviaarin kanssa. Onneksi olin varannut kaikea normaalia enemmän. Tykkäsivät kovasti, sain kiitoskukat.

Edellisille vieraille paistoin ahvenfileitä, tein puikulamuussia ja kanttarellikastiketta. Alkuun pienet lohileivät . Taas oli menestys.

Silliä? Yäk. Tosin Espanjassahan ne syö paljon mereneläviä ja kalaa muutenkin. Mutta silli...

Vierailija
44/91 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyisin tietysti ennakkoon vierailta mistä ruuista he tykkäävät ja mille ovat allergisia. Sen mukaan sitten tekisin ruuat. 

Ulkomaalaiset ovat vähemmän allergisia kuin suomalaiset. Oma kokemukseni. Sitten yksi juo kahvia toinen teetä kolmas kaakaota.

Minulla on ollut vieraita kuudesta eri maasta. Perusta, brasiliasta, romaniasta, intiasta, saksasta ja espamjasta kaikki samalla kertaa. Onneksai ovat eurooppalaistuneet ja syövät samaa kuin mekin.

Yksi ruoka on ylitsepääsemätön ja se on maukkaat lihakääryleet, niitä ei kukaan voi vastustaa.

Niinpä, suomalaiset ovat kaikelle "allergisia"

Yksi kokki on kertonut että kun oli ulkomailla ravintolassa töissä, mennessään kysyi mitä gluteiinitonta sielllä tehdään, ei kuulemma paikassa tunnettu gluteiinitonta ruokaa 😅               Eikä ravintola ollut mikään tuntematon paikka

Vierailija
45/91 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veisin ravintolaan syömään ja sen jälkeen vasta kotiin seurustelemaan. Tarjoaisin kahvia ja konjakki, sekä pieniä leivonnaisia.

Vierailija
46/91 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lakat on pahoja, enkä ymmärrä miksi niitä aina ulkomaalaisille ollaan tyrkyttämässä. Leipäjuusto on mautonta ja narisee hampaissa, silli on mätää kalaa. Hirvi maistuu riistalle ja on paljon suomalaisiakin, jotka eivät siitä pidä.

Kauan sitten olin kokkina ravintolassa johon tuli noin sadan hengen tilaus ja asiakkaat kaikki Keski-Euroopasta. Alku- ja pääruokaa en enää muista, mutta jälkiruokana oli kermassa haudutettua leipäjuustoa ja päälle tuli survottuja lakkoja. Keittiön nokka meinasi että kyllähän se on menestys ja kaikki haluavat vieläpä santsiannoksen tai kaksikin. Ruokailu kun oli ohi niin yhtäkään lautasannosta ei oltu syöty loppuun asti - eikä se jälkipalautekaan ollut mitään mairittelevaa tämän suhteen...

Vierailija
47/91 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ranskalaisia ja lihapyöryköitä runsaan ketsupin kera. Jälkiruoaksi lakkoja, niin eivät haluaisi tulla Suomeen enää koskaan kyseistä "herkkua" syötyään.

Eivätkö ulkomaalaiset pidä lakasta? Onko se yleistäkin? Onko tutkittu?

Eivät tykkää niistä siemenistä. Jaan mielipiteen.

Lakkahilloa saa myös siemenettömämä. 

Tarjoaisin varmaan lohikeittoa,siitä tykkää monet myös ulkomaalaiset. Ja marjapiirakkaa.

Vierailija
48/91 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenhän nämä meidän allergisuudet oikein menee etelän ravintoloissa. Ei taida onnistua suomalaisten valitukset.

Minua ei saa syömään valkosipulia, sitä ruuan pilaajaa. Tosin meidän talossa ulkomaalaiset käyttää järjettömästi valkosipulia, haju tulee meille ikkunoistakin. Varsinkin Etelä-Amerikkalasilla on valkosipulia kaikissa ruuissa. Maisuisivat kyllä hyvälle.

Vierailija
49/91 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohikeitto ja Pullataikinaan tehty Mustikkapiirakka sai Aasialaiset vieraamme orgasmin partaalle.

Nuolivat Kattilan pohjankin.

Vierailija
50/91 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

6-packi kaljaa tyhjään mahaan ja sitten makkaraa. Ihan sikana makkaraa ilman mitään lisukkeita. 

Vierailija
51/91 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakat on pahoja, enkä ymmärrä miksi niitä aina ulkomaalaisille ollaan tyrkyttämässä. Leipäjuusto on mautonta ja narisee hampaissa, silli on mätää kalaa. Hirvi maistuu riistalle ja on paljon suomalaisiakin, jotka eivät siitä pidä.

Kauan sitten olin kokkina ravintolassa johon tuli noin sadan hengen tilaus ja asiakkaat kaikki Keski-Euroopasta. Alku- ja pääruokaa en enää muista, mutta jälkiruokana oli kermassa haudutettua leipäjuustoa ja päälle tuli survottuja lakkoja. Keittiön nokka meinasi että kyllähän se on menestys ja kaikki haluavat vieläpä santsiannoksen tai kaksikin. Ruokailu kun oli ohi niin yhtäkään lautasannosta ei oltu syöty loppuun asti - eikä se jälkipalautekaan ollut mitään mairittelevaa tämän suhteen...

Tässä yläpuolella moititaan hirvenlihaa. Suurena herkkuna pitävät Keski-Euroopassa. Peuran ja muun riistan lihaa.

Niin kukaan ei ole puolikkahilloa maininnut. Minä rakastan puolukkaa ja sitä hillona. Mutta eivät ne tunne puolukkaa. Joku kertoi, että kuulemma suomalaiset syövät puolukkaa eturuokana jajälkiruokana ja kaikessa siltä väliltä. Minä olen ylpeä meidän puolukasta ja mustikasta. Keski-Euroopan kirsikka on ihan kauheaa.

Vierailija
52/91 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa kuin itsekin syön. Vaikka pizzaa. En näe syytä esittää jotain erityistä Suomi-kuvaelmaa vain siksi, että vieraat ovat toisesta maasta.

Juuri näin. Vaimo on ulkomaalaistaustainen ja hänellä on ihan sama näkemys. Toki vivahteita molemmista kulttuureista ja joskus jopa oikein perinteistä ja klassista suomiruokaa. Joskus ihan pikagrilliruokaa perinteisin sörsselein. Ja välillä vähän eksoottisempiakin ja nehän ovat aina mukava piristys silloin tällöin.

Vierailija
53/91 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain kuvottavaa suomalaista paskaa. Nahkaperunat ja  ruskea limakastike. Haisevaa töhnää tökötissä. 

Vierailija
54/91 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"

Niinpä, suomalaiset ovat kaikelle "allergisia"

Yksi kokki on kertonut että kun oli ulkomailla ravintolassa töissä, mennessään kysyi mitä gluteiinitonta sielllä tehdään, ei kuulemma paikassa tunnettu gluteiinitonta ruokaa 😅               Eikä ravintola ollut mikään tuntematon paikka"

Kerran kiinalaiset asiakkaat ihmettelivät gluteiinitonta leipä- ja jälkiruokapöytää. Yrittäessäni selittää asiaa heille tyyliin: "Its glutein free." sain hämmästyneet katseet ja ihmetystä osakseni: "Of course it`s free. We all paid yet!".

T: ruokalan täti

Vierailija
55/91 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan ette kuoriperunoita tarjoa. Ne ei osaa kuoria perunoita. Munavoista ei ole tietoakaan. Täytyykin miehelle tehdä munavoita on ruokaisempaa eikä tarvitse makkaroita. Kyllä minusta monessa maassa on pahalle maistuvia makkaroita ja kovia ja voimakkaalle haisevia.

Juu ja amerikkalaisille lihapataa syövät ilman lisukkeita. Sekin on erikoinen maa mitä ruokiin tulee.

Vierailija
56/91 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohikeitto uppoaa kaikkiin, aasialaisesta afrikkalaiseen, on nähty. Etenkin japanilaiset rakastuvat siihen useasti(loheen ylipäätään, on täällä kuulemma laadukkaampaa). 

Karjalanpaisti muussilla on helppo ruoka myös makunsa puolesta. 

Poronkäristys maistuu yleisesti ottaen, mutta en välttämättä kaikille sitä tarjoaisi. Hirviversiona menee parhaiten. 

Leipäjuuston suosio on lähinnä suomalaisten päässä, hyvin harva ei-pohjoismaalainen siitä välittää. Lakka/hilla sama juttu. 

Vierailija
57/91 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ulkomaalaisille pitää tyrkyttää jotain sieniä, leipäluustoleipiä, suomuuraimia ja Aura-juustoja?

En minä ainakaan sieniä tarjoaisi kun en pidä niistä itsekään.

Ap

Vierailija
58/91 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotain kuvottavaa suomalaista paskaa. Nahkaperunat ja  ruskea limakastike. Haisevaa töhnää tökötissä. 

Huonosti tehty jauhokastike josta rasva (margariini) erottuu ja siihen säilykelihaa - sitä halvinta laatua, kuten lihaliemikuutio ja ketsuppi joilla tekele maustetaan.

Vierailija
59/91 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalanpaistia ja perunoita, karjalanpiirakoita, munavoita ja voita tarjolle sen kanssa.

Puolukkavispipuuroa.

Vierailija
60/91 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hernekeittoa ja lettuja

Olen aika monta kertaa tarjonnut keskieurooppalaisille vieraille itse tehtyä hernekeittoa, ovat tykänneet. Jotkut ovat jopa niin mieltyneet hernekeittoon, että pyytäneet tuomaan Suomesta tuliaisiksi purkkihernekeittoa. Letutkin ovat varma valinta, en tiedä ketään, joka ei tykkäisi.