Voinko ottaa 8v siskonpoikani kanssani naisten puolelle uimahallissa?
Siskon lapset ovat viikonlopun kylässä ja lapset halusivat mennä uimaan. Mietin vain mikä "raja" on sille, minkä ikäisen vastakkaisen sukupuolen edustajan voi ottaa mukaan pesutiloihin. Pojalla on adhd enkä ehkä uskaltaisi päästää häntä yksin. En tiedä kuinka hyvin hän malttaa tehdä yksin pesut ja eniten jännittää, että jos ja kun hän menee yksin edeltä allasosastolle enkä tietenkään silloin pysty häntä valvomaan. Olen itse lapseton enkä ole koskaan tällaista joutunut miettimään.
Kommentit (255)
Todella sairas tämä nykymaailma, että naiset eivät halua olla 8-vuotiaan poikalapsen nähden alasti kun pelkäävät että poika ragoi siihen jotenkin sopimattomasti.
Poikien äitinnä nuo uintireissut oli kyllä hankalia :/ inhotti laittaa oma lapsi sinne miesten seuraan yksinään. Sitäkään ikinä tiä mitä porukkaa sielläkin on. Jotain vanhoja papparaisia örisemässä.
Ja sitten oli ongelmana tuo kun ei halunnut, että pojat menee uimaan ennen kuin olen vahtimassa. Onneksi omilla pojilla ei ole ollut mitään adhd:tä niin onnistui sopia, että menevät porealtaaseen siksi aikaa istumaan kunnes äiti tulee.
Mutta ymmärrän ap:n huolen. 8v alkaa olla jo niin iso, ettei häntä oikein voi naisten puolelllekaan viedä. Tietty riippuu varmaan pojan koostakin. Jos on lyhyt ja muutenkin lapsenäköinen, niin eikai siitä kukaan tieä onko 7 vai 8? Vai tietääkö muutenkaan kukaan onko se 8v just täyttänyt 8 vai täyttää kohta 9?
Omilla lapsillani on aina ollut ongelma tuo, että ovat tosi pitkiä ja moni on luullut vanhemmaksi kuin ovatkaan. SIksi kuljettelin aina junaassankin henkkareita heille mukana, jos sattuu että konduktööri alkaa väittämään ettei lapsen lippu käy.
Uimahallin säännöissä on ikäraja, yleensä 7 vuotta. Sitä noudatetaan, vaikka olisi uimataidoton ja vaikka olisi adhd. Suomessa on uimataidottomia aikuisiakin, eivätkä hekään mene äitinsä kanssa naisten puolelle, vaikka äidin mielestä se varmaan hyvä idea ja turvallista olisikin.
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt uimahallin pesutiloissa alakouluikäisiä pikkupoikia tirskumassa naisvartaloille. Kovasti hihitytti tissit ja pimpit.
Naisten ja varsinkin tyttöjen täytyy saada olla rauhassa pesutiloissa. Tyttöjä ei saa asettaa tilanteeseen, jossa heidän on tahtomattaan oltava alasti poikien edessä.
Juuri näin. Toinen vaihtoehto on tietysti se, että rikosoikeudellisen vastuun ikärajaa lasketaan, ja nämä alakouluikäiset laitetaan maksamaan sakkoja suorittamastaan seksuaalisesta häirinnästä sitten. Jos vanhemmat eivät pysty hallitsemaan pilttejään, niin pysyvät kotona tai menevät vaikka metsään
Miksi tällaiseen ketjuun tulee lapsettomat pätemään ja haukkumaan äitejä? 7v poika menee ainakin meidän paikkakunnan uimahallin sääntöjen mukaan miesten puolelle.
Miksi ihmeessä tädin pitäisi viedä 8v poika uimaan? Poika menee jonkun miehen kanssa uimaan ja täti tekee pojan kanssa muuta.
Olen itse yh äiti, ja 7v poika meni alksi ukin kanssa miesten puolelle ja sitten vähiitellen 8-9v alkoi mennä yksin. En opeta lapsiani muutenkaan rikkomaan ikäraja-sääntöjä vaan odotan, että niitä noudattaa muutkin ( myös peleissä, elokuvissa jne)
Vierailija kirjoitti:
Todella sairas tämä nykymaailma, että naiset eivät halua olla 8-vuotiaan poikalapsen nähden alasti kun pelkäävät että poika ragoi siihen jotenkin sopimattomasti.
Älä yleistä. Suurin osa tässä ketjussa puhuu siitä, että lapset eivät halua olla keskenään alasti.
Meillä 8v ui juuri 200 m matkauintimerkin. Menisi itse miesten puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni voi hyvin ottaa, noin pientä ei kannata päästää yksin miesten puolelle tekemään asioitansa. On vaarallista jo pelkästään liikkua siellä märässä yksin.
Ei voi ottaa. Jos poika ei pärjää miesten puolella, niin uimahallissa käyntiä voi miettiä vuoden päästä uudelleen.
Joissakin uimahalleissa on näitä varattavia saunatiloja. Varaa teille tällanen oma saunavuoro.
Vierailija kirjoitti:
Niin tämä pelkohan siis kumpuaa elämänkokemuksesta, kun alle 8v pojat ovat käyttäytyneet sopimattomasti. Seksuaalisen häirinnän lisäksi he saattavat olla myös kiusaajia ja pilkata toisten vartaloita, jne. Äidit ovat joko ilmeisen sokeita tai psykoutuneet itsekin, kun sallivat tällaisen käytöksen. Kannattaisi pikku hiljaa alkaa sisäistämään, että jos lapsi on hirviö ihan sukupuolesta riippumatta, häntä tullaan sellaisena myös kohtelemaan
Vierailija kirjoitti:
Et voi ottaa. Kenenkään kouluikäisen tytön ei pidä joutua tilanteeseen että on alasti ja yhtäkkiä vieressä seisoo kouluikäinen poika.
En ole eri mieltä, mutta kyllä ne ajat muuttuu. Meillä 1980-luvulla vielä 2. luokalla mentiin koulun uimareissulla hallilla koko luokka yhteiseen meille varattuun pukuhuoneeseen naisten osastolle, jossa vaihdettiin porukalla vaatteet. Kyllä se silloin ihmetytti, mutta eipä siinä mitään, vaihdettiin vaatteet. Kolmannelta taidettiin sitten jo jakautua miesten ja naisten osastoille.
Vierailija kirjoitti:
Uimahallin säännöissä on ikäraja, yleensä 7 vuotta. Sitä noudatetaan, vaikka olisi uimataidoton ja vaikka olisi adhd. Suomessa on uimataidottomia aikuisiakin, eivätkä hekään mene äitinsä kanssa naisten puolelle, vaikka äidin mielestä se varmaan hyvä idea ja turvallista olisikin.
Mistä tää ADHD poika tietää mitä sääntöjä hän saa rikkoa ja mitä ei? Opettaako täti, että on sääntöjä, jotka ei kosketa heitä?
Vierailija kirjoitti:
Miksi nykyään kaikilla on adhd?
Niitä ei viitsitä kasvattaa, helpompi julistaa, että ne on jotain nepsyjä.
Viime uimahallissa naisten puolella oli mumminsa kanssa poika, joka oli iältään 7-8v. Hän seisoi kuin tatti naisten suihkutilan puolella ja tuijotti pesulla olevia naisia ja tyttöjä. Silmät pyöreinä mittaili päästä varpaisiin. Oli siinä katsomista, kun isopyllyiset naiset suihkuttelivat itseään haaroväliin. Just kun olin menossa pojalle sanomaan, että lopettaa sen tuijottelun niin mummi tuli ja lähti pojan kanssa uimaan. Poika ei itseään pessyt.
8 vuotias osaa itse käydä pesulla miesten puolella ja tulla uimaan, ei hän siellä hukkaan mene. Jos ei osaa, niin opettelee vaikka isänsä tai muun miespuolisen läheisen kanssa. Älkää opettako lapsista avuttomia lapasia, varsinkaan pojista.
Pieni poika naisten puolella on kauheus, mutta entinen Pertti nykyään Petra 53v on ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi ottaa. Kenenkään kouluikäisen tytön ei pidä joutua tilanteeseen että on alasti ja yhtäkkiä vieressä seisoo kouluikäinen poika.
Alakoulussa tytöt ja pojat ovat samoilla likkuntatunneilla. Lopettakaa lasten seksualisointi, alle 10 v ovat täysin lapsia ja voivat olla saunassa vastakkaisen sukupuolen kanssa.
No eivätkä voi. Yritä vaikka muistella omia kouluaikoja. Ei kukaan edes 7-vuotias tyttö olisi halunnut mennä samaan suihkuun luokan poikien kanssa, senkin pervo!
On tässä sekin puoli, että poika voi traumatisoitua. Ei ole mitään kaunista katseltavaa keski-ikäiset tai vanhemmat naiset alastomine vartaloineen. Miestenpuolelle vaan ja tarkkaavaisesti seuraat ettei ehdi livahtaa altaalle ilman sinua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole eri mieltä, mutta kyllä ne ajat muuttuu. Meillä 1980-luvulla vielä 2. luokalla mentiin koulun uimareissulla hallilla koko luokka yhteiseen meille varattuun pukuhuoneeseen naisten osastolle, jossa vaihdettiin porukalla vaatteet. Kyllä se silloin ihmetytti, mutta eipä siinä mitään, vaihdettiin vaatteet. Kolmannelta taidettiin sitten jo jakautua miesten ja naisten osastoille.
Ei ollut kyllä silloinkaan tavanomaista. Meillä koulussa oli erilliset pukeutumistilat tytöille ja pojille myös 80-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Viime uimahallissa naisten puolella oli mumminsa kanssa poika, joka oli iältään 7-8v. Hän seisoi kuin tatti naisten suihkutilan puolella ja tuijotti pesulla olevia naisia ja tyttöjä. Silmät pyöreinä mittaili päästä varpaisiin. Oli siinä katsomista, kun isopyllyiset naiset suihkuttelivat itseään haaroväliin. Just kun olin menossa pojalle sanomaan, että lopettaa sen tuijottelun niin mummi tuli ja lähti pojan kanssa uimaan. Poika ei itseään pessyt.
8 vuotias osaa itse käydä pesulla miesten puolella ja tulla uimaan, ei hän siellä hukkaan mene. Jos ei osaa, niin opettelee vaikka isänsä tai muun miespuolisen läheisen kanssa. Älkää opettako lapsista avuttomia lapasia, varsinkaan pojista.
Kyllä minäkin tyttönä tuijotin kun isopyllyiset naiset suihkuttelivat itseään näyttävästi haaroväliin. Ei siinä mitään seksuaalista ollut. Näytti vaan aika groteskilta.
Olen nähnyt uimahallin pesutiloissa alakouluikäisiä pikkupoikia tirskumassa naisvartaloille. Kovasti hihitytti tissit ja pimpit.
Naisten ja varsinkin tyttöjen täytyy saada olla rauhassa pesutiloissa. Tyttöjä ei saa asettaa tilanteeseen, jossa heidän on tahtomattaan oltava alasti poikien edessä.