Kun haet työpaikkoja, haetko vaan niihin joiden vaatimukset täytät 100%?
Vai haetko myös niihin joiden vaatimuksia et kaikkia täytä? 🤔
Kommentit (33)
Haen ihan mitä vaan työtä pätevyyksistäni viis. Hiljaista on ollut, saanut ziljoona kieltävää vastausta, yhden kerran pääsin haastatteluun mutta se jäi sitten siihen.
Jos hakisin vain sellaisia paikkoja, joiden vaatimukset täytän 100%, en hakisi ikinä mitään.
Joten kyllä, haen niitä joiden kaikkia vaatimuksia en täytä. Omalla alallani vaatimuksena poikkeuksetta, että pitää olla pitkä kokemus ja kyky itsenäiseen työhön. Vastavalmistuneena ja opetuksen laadun ollessa mitä oli, en tätä ihan täytä kummaltakaan osin. Haen silti. Sit haen oman alan ulkopuolelta niitä, joihin voisin ehkä työllistyä. Sen sijaan nämä henkilökohtaisen avustajan paikat jätän väliin, koska olen autisti, sosiaaliset taitoni ovat kököt enkä koe mitään kiinnostusta auttaa ihmisiä. Siivoojan paikat jää myös hakematta, koska kokemuksesta tiedän olevani huono. Kaupan kassallekaan en enää hae, koulutuspäivän kävin tekemässä ja meni pasmat, kympit ja viiskymppiset sekaisin, joten ei ne mua sinne halua.
Vierailija kirjoitti:
Joskus, jos epäilen, ettei päteviä ole. Monesti kuitenkin työoaikka on esimerkiksi laitetttu vain uudelleenhakuun, jos päteviä ei ole ollut yhtään. Tällöin en ole toistamiseen viitsinyt enää hakea, jos perutulla hakukierroksella ei edes haastateltu ketään. Eivätköhän ne jonkun sukulaisen sinne pyydä hakemaan, jos päteviä hakijoita ei ekalla kieeroksella ole.
Ne on imago paikkoja. Näyttää siltä että firma kasvaa kun on paikkoja auki vaikka oikeasti ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Jos hakisin vain sellaisia paikkoja, joiden vaatimukset täytän 100%, en hakisi ikinä mitään.
Joten kyllä, haen niitä joiden kaikkia vaatimuksia en täytä. Omalla alallani vaatimuksena poikkeuksetta, että pitää olla pitkä kokemus ja kyky itsenäiseen työhön. Vastavalmistuneena ja opetuksen laadun ollessa mitä oli, en tätä ihan täytä kummaltakaan osin. Haen silti. Sit haen oman alan ulkopuolelta niitä, joihin voisin ehkä työllistyä. Sen sijaan nämä henkilökohtaisen avustajan paikat jätän väliin, koska olen autisti, sosiaaliset taitoni ovat kököt enkä koe mitään kiinnostusta auttaa ihmisiä. Siivoojan paikat jää myös hakematta, koska kokemuksesta tiedän olevani huono. Kaupan kassallekaan en enää hae, koulutuspäivän kävin tekemässä ja meni pasmat, kympit ja viiskymppiset sekaisin, joten ei ne mua sinne halua.
Jos sinulla riittää fyysistä terveyttä siivoamiseen, niin miksi et hakisi oppisopimusta? Saisit alalle koulutuksen ja palkkaa samalla. Siivoojalla on kummiskin parempi palkka, kuin perus toimistosihteerillä. Siivoojista on myös pulaa joillain paikkakunnilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla riittää fyysistä terv
Koska olen siinä huono (ilmeisesti autismiin liittyen hutilointia, keskityskyvyttömyyttä ja zonettamista), eikä kiinnosta vähääkään. Niinikään autismiin liittyen olen onneksi hyvä keskittymään kiinnostaviin asioihin ja fiksu, joten rahatilanteeni on sillä tolalla, ettei ole pakko tehdä paniikkiratkaisuja työn suhteen vaan voin oikeasti keskittyä etsimään sellaista työtä, jossa viihdyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SIivoja tarttee usein ajokortin ja oman auton, se on aika iso este
Tietenkin haen. Vaatimukset on työnantajan toivelista ja useimmiten riittää että hallitsee edes osan vaadituista asioista, loput voi opetella jos tulee valituksia.
Tosin usein pitkä ja yksityiskohtainen vaatimuslista tarkoittaa että työssä on jo joku, joka tekee kaikkia listalla manittuja asioita ja joka halutaan vakinaistaa.
Vaikka olen täyttänyt vaatimukset 100%:sti ja vielä ekstraakin, en ole saanut työpaikkaa, koska nuorempi hakija osuu siihen ikähaarukkaan. Lähellä eläkeikää olevia ei palkata, varsinkaan jos on kokemusta ja joutuisi maksamaan enemmän palkkaa. Haen yleensä vain niitä töitä mihin täytän kaikki vaatimukset, paitsi iän puolesta.
Ei ne vaatimukset turhaan siellä ole, joten jos niitä en täytä en hae.
ei mitään työvoimapulaa ole ollut vuosikymmeniin. Pulaa työvoimasta on vain aloilla jotka ovat todella heikosti palkattuja, työsuhteet nollatuntisopimuksia tai muuten epämääräisiä. Nykyään lisäksi on ongelmana, että firmat eivät halua enää kouluttaa esim. vastavalmistuneista osaajia, vaan odotetaan aina valmista tekijää. Osalla aloista on krooninen työvoimapula koulutuspoliittisista syistä (esim. lääkärit). Alan opiskelijoiden määrää on pidetty alhaisena vuosia tarkoitushakuisesti, vaikka on jo iät ja alat tiedetty, että lääkäreistä on pulaa.
Työ tekijäänsä neuvoo. Tekemällä oppii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs sellane sihteeri on jolla tuntipalkka pyörisi 12€:n huonommalla puolella?
Olen raksamies ja minulla on raksakokemusta mutta en ole saanut raksatöitä 10 vuoteen. Olen saanut ihan muiden alojen töitä. Tein raksa töitä 15-35 vuotiaana mutta nykyään en kelpaa raksatöihin kai koska työnantajat haluaa ulkomaalaisia. Olen ollut viiimeiisen 10 vuoden aikana kaupassa töissä, koulussa, kentänhoitajana, venekuskina.