En saa miestä osallistumaan lapsen asioiden hoitamiseen
Joudun yksin hoitamaan yhteisen lapsemme kouluasiat, wilmat, koululla olevat neuvottelut, vanhempainillat, kaikki lääkärikäynnit, allergioiden hoidot, hammaslääkärit, vaatehankinnat jne. Sama oli jo ennen kouluikää, kaikki neuvolakäynnit, päiväkodin asiat ja kaikki jäi yksin minun hoidettavaksi. Mies vain ei suostu osallistumaan niihin millään tavalla. Kun ilmoitan, että sinä hoidat tämän asian (vaikka vanhempainilta, lääkärikäynti tms.) niin hän joko suoraan kieltäytyy tai sitten vain yksinkertaisesti jättää hoitamatta, jättää menemättä. Hän kyllä välillä viettää aikaa lapsen kanssa ja ostelee tälle lahjoja ym, mutta ainuttakaan tuollaista lapsen asioiden hoitamista ei ole koskaan suostunut tekemään. Toisin oli puhuttu ennen kuin raskautta ryhdyttiin yrittämään enkä osannut ennakoida, että tässä käy näin, koska hän muuten ihan säntillisesti hoitaa monia asioita. Mietin jo eroakin tämän takia, koska ärsyttää niin paljon. Onko joku saanut ratkaistua tällaisen tilanteen?
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen pitää ottaa itselleen vastaavansuuruinen vastuualue. Esim. koko ruoka- ja pyykkihuolto. Toteat vaan, ettet hoida enää ja on miehen vastuulla nyt. Jos ei ota hoitaakseen, näkee itsensä sinua ylempänä ja se on sitten eron paikka.
Minusta noiden tilannetta ei voi ratkaista sillä, että ap hoitaa edelleen yksin kaikki lapsen asiat ja mies ottaa hoitaakseen vaikka koko ruokahuollon. Lapsi nimittäin ei ole kotityö. Lapsi on ihminen, jonka pitäisi voida tuntea, että sekä äiti että isä momemmat huolehtii hänen asioista.
Kyllä käytännön asioiden hoidon perheessä voi jakaa puoliksi monella tavalla. Lapsihan tässä mallissa kokee, että isä huolehtii hänelle ruuan ja puhtaat vaatteet.
Mieheni kyllä välillä hoitaa ruokakaupat, väli
Tuon on kyllä palstan mammoille uskomattoman suuri urakka pestä pyykit. Itse hoidan aina omat ja vaimon pyykit ja siivoan ja ostan ruoan. Ei rasita pätkääkään.
Nämä on just niitä naisia, joiden mielestä Ensitreffit alttarilla Jyrki on hyvä mies, josta tulee hyvä isä. Omaa tyhmyyttänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisen logiikka: mies käy töissä = työaika ja työmatka-aika on miehen omaa luppoaikaa, joka on tekosyy olla tekemättä 80% kaikesta muusta. Raha silti kelpaa.
Miksi tämä sankari kuvittelee että nainen ei kävisi kokopäivätöissä kodin ulkopuolella? Tule nyt pois sieltä 50-luvulta äkkiä.
Tää on klassikko nykyään. Miehet haluaa perinteisen naisen mutta ovat itse moderneja. Se yhtälö ei vaan toimi. Eikä perinteisessä ole mitään vikaa mutta nykymiehet unohtaa että perinteisen naisen saamiseksi pitää olla aika varakas ja valmis maksamaan se lysti. Harvalla on siihen varaa koska nykyään ei perustuloilla hirveen pitkälle pyöritetä lapsiperhettä yksin. Jos ei ole varaa, on oltava sinkku tai hyväksyttävä itselleen työssä käyvä puoliso jolloin ne kotityöt ja lapsista huolehtiminen menee 50/50 jos haluaa että se parisuhde ja perhe pysyy kasassa.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on kolme (oikeastaan kaksi) vaihtoehtoa:
A) Keskustelet miehen kanssa miksi lasta koskevat asiat kaatuu sun harteille, vaadi vastaus siihen että miksi hän ei osallistu. Jos ei anna mitääm järkevää syytä (antaa jonkun höpö höpö -selityksen välttää vastuut tai vastaa ettei tiedä/jättää vastaamatta) niin joko kärsit ja jäät tai otat eron.
B) Jos et jaksa enää yrittää (mikä noin monen vuoden jälkeen täysin ok) niin otat eron suoraan ja sanot ettet ole mikään piika
Tämä. Eikä tarvitsekaan täällä "avata asiaa enempää" esim. allergioiden suhteen. Ei tarvitse, eikä kannata jankuttaa samoja asioita. Pyykkihuoltoon nyt ainakin voi koululainen osallistua. Miksi selittelet joka viestissä miten rankkaa onja puolustelet tuota ajatusta, että lapsen asioita pitää nyt ja tulevaisuudessa jonkun hoitaa? Toki pitää, mutta pitää myös kasvattaa. Sanon kolmannen kerran, että keskity siihen. Ei ole mitään taikasanaa jolla yhtäkkiä mies tulisi mukaan kuten toivot. Pienen vauvan kanssa uskon keskusteluun, muuta puhut kouluikäisestä! Teillä on yksi kouluikäinen ja kaksi aikuista ja aika vaikuttaa menevän siihen, että vaaditaan kuka tekee mitäkin. Tai siis kuka ei tee. Meillä on yksi aikuinen, minä, ja kolme lasta. Ainoa vaihtoehto arjen helpottamiseen on ollut, että lapset alkaa itsekin hoitaa asioita. Jos et tätä vinkkiä halua ottaa vastaan helpotukseksi niin ole ottamatta. Eroa sitten. Vai mitä vastausta haluat? Tsemppiä ja haleja, kun mies on sika? Itse olet hänet valinnut ja katsellut tuota touhua vuosia. Ihan itsesi kannalta, mene eteenpäin.
Miksi teit lapsen tuollaisen ääliö miehen kanssa. Oliko niin komea että luulit että se on hyvä kumppani joka auttaa ja hoitaa lapsen asioitakin?
20 prossaa miehistä on niitä, joista tulee oikeasti hyvä isä ja vastuuta kunnolla kantava isä. 80 prossaa miehistä on sitten niitä, joista tulee aapeen miehen kaltainen vastuuta pakoileva isä tai muulla tavalla huono isä. Jos 70 prossaa naisista haluaa lapsia, niin varsin moni nainen joutuu kelpuuttamaan miehekseen sellaisen miehen, josta ei tule erityisen hyvä isä. Vain 20 prossaa naisista onnistuu lisääntymään sellaisen miehen kanssa, josta tulee oikeasti hyvä isä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi teit lapsen tuollaisen ääliö miehen kanssa. Oliko niin komea että luulit että se on hyvä kumppani joka auttaa ja hoitaa lapsen asioitakin?
Oisko siksi että mies itse halusi lapsia ja antoi ymmärtää ihan itse sanomalla että ottaa vastuuta yhtä lailla? Tää on tosi yleistä, että ennen lapsia luvataan ja sovitaan ja sitten kun ne lapset on tehty niin heitetäänkin hanskat tiskiin kun ei enää huvitakkaan ja olikin ihan tyhmä leikki. Harva lapsia tekee ihmisen kanssa joka nimenomaan sanoo että ei halua osallistua eikä ottaa vastuuta. Ei väkivaltainen puolisokaan ensitreffeillä lyö.
Vähennä turhat pois. Hoida tärkeimmät. Sinä ja äitisi. Kaikki turhat jorinat ja neuvottelut pois. Ei ole aina mitään sanottavaa.
AP, varmasti tiedät kyllä ratkaisun sisimmässäsi, mutta et ole uskaltanut toteuttaa sitä. Tuossa on kulunut jo 7 vuotta tuota pelleilyä ja oot todennäköisesti itsellesi hokenut että kyllä se siitä muuttuu, jonka voimalla olet tähän asti jaksanut. Ero varmasti on monta kertaa ollut mielessä, ja saatesanoilla miten mä pärjäisin yksin. Vastaus on lopulta aika yksiselitteinen: sä teet jo kaiken yksin, joten mikään ei sen osalta muutu. Toki peset pyykit ja laitat ruuat yksin eron jälkeen, mutta silloin teitä on vain sinä ja lapsi. Ei ole miehen pyykkejä, miestä ruokittavana, miehen sotkuja ja et elä enää epävarmuudessa kuka hoitaa mitäkin. Lapsi kasvaa ja piankin pystyt jo hänelle antamaan myös vastuuta kotitöistä. 7-vuotias pystyy hyvin jo viemään roskat, täyttämään tiskikonetta kun se opetetaan ja katsomaan vaatteita seuraavalle päivälle valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oisko siksi että mies itse halusi lapsia ja antoi ymmärtää ihan itse sanomalla että ottaa vastuuta yhtä lailla? Tää on tosi yleistä, että ennen lapsia luvataan ja sovitaan ja sitten kun ne lapset on tehty niin heitetäänkin hanskat tiskiin kun ei enää huvitakkaan ja olikin ihan tyhmä leikki. Harva lapsia tekee ihmisen kanssa joka nimenomaan sanoo että ei halua osallistua eikä ottaa vastuuta. Ei väkivaltainen puolisokaan ensitreffeillä lyö.
Ei pidä olla sinisilmäinen ja uskoa kaikkea. Mies on siis rikkonut sinulle tekemänsä lupauksen. Mitä seurauksia hänelle tuli siitä?
Vierailija kirjoitti:
Nämä on just niitä naisia, joiden mielestä Ensitreffit alttarilla Jyrki on hyvä mies, josta tulee hyvä isä. Omaa tyhmyyttänne.
Niinpä. Otetaan itsekkäitä lapamatoja kumppaniksi eikä suostuta näkemään totuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä olla sinisilmäinen ja uskoa kaikkea. Mies on siis rikkonut sinulle tekemänsä lupauksen. Mitä seurauksia hänelle tuli siitä?
Ei niin, mutta tällä logiikalla ei pitäisi kenenkään tehdä lapsia ollenkaan koska kenestäkään ei voi 100% mennä takuuseen missään asiassa. Mun mies ei ole rikkonut lupauksiaan. En ole tuossa tilanteessa juuri siksi ettei lapsia kannata tehdä kuin korkeintaan yksin.
Eipä tuossa juuri mitään voi. Aika sama jääkö yhteen vai eroaako. Mies ei muutu koska ei halua.
miehistä tulee lapsia saatuaan yksi lapsi lisää perheeseen. äiti hoitaa kaiken, koska ei voi olla hoitamatta.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olkoon, sait kaksi lasta yhden hinnalla. Vain toinen niistä kasvaa ja kehittyy.
Toinen tehty ja toinen itse valittu.
Vierailija kirjoitti:
Toi on se tavallinen tarina. Jotkut naiset yrittää sietää ja jää tuohon, osalla pinna palaa ja ottavat eron. Eron jälkeen sinänsä mikään ei muutu, nainen joutuu edelleen hoitamaan yksin lasten asiat.
Jep, mutta epäoikeuden mukaisuus ei ole enää samalla tavalla arjessa läsnä.
Miksi tämä sankari kuvittelee että nainen ei kävisi kokopäivätöissä kodin ulkopuolella? Tule nyt pois sieltä 50-luvulta äkkiä.