GTA-peli 10-vuotiaalle?
Sopiiko GTA-peli 10-vuotiaalle pelattavaksi? Toivoisin perusteluja pelkän vastauksen lisäksi.
Kommentit (29)
Ei todellakaan. Perustelu: 10-vuotias on lapsi. Ei se ikäraja ole siinä turhaan.
Kyllä voi. Itsekin pelasin gta1 ala-asteella. Se on vain peli. Sellasta peliä ei ole tehtykään mitä lapset ei voisi pelata.
Ei sovi.
Mutta jos kymmenvuotiaalla on muuten asiat ja elämä kunnossa ja hän pelaa pelejä vain tarpeeksi rajallisen ajan, niin sen ikäinen osaa kyllä jo tarpeeksi hyvin erottaa mikä on totta ja mikä ei ole totta ettei pienestä määrästä sopimattomia pelejä tarvitse huolehtia liikaa.
Vetäisin kuitenkin rajan että älä anna kymmenvuotiaan pelata sitä moninpelinä (tuntemattomien kanssa) ollenkaan.
Sopii. Ne on vaan pelejä, en mä ymmärrä peleissä näitä ikärajoja ollenkaan. Ne jotka on sen ikäisiä että osaa sitä pelata, kyllä voivat pelata. Meillä on saanut pelata kaikkea ilman ikärajoja alusta asti.
Mutta kukkahattutätien mielestä ei varmaan sovi, kun on rumaa kielenkäyttöä ja tehdään rikoksia sun muuta. Nämä samat ihmiset harvoin kieltäisivät katsomasta tv-sarjaa tai elokuvaa, joissa on samanlaista.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi. Itsekin pelasin gta1 ala-asteella. Se on vain peli. Sellasta peliä ei ole tehtykään mitä lapset ei voisi pelata.
Minäkin pelasin pac-mania enkä traumatisoitunut.
Vierailija kirjoitti:
Sopii. Ne on vaan pelejä, en mä ymmärrä peleissä näitä ikärajoja ollenkaan. Ne jotka on sen ikäisiä että osaa sitä pelata, kyllä voivat pelata. Meillä on saanut pelata kaikkea ilman ikärajoja alusta asti.
Mutta kukkahattutätien mielestä ei varmaan sovi, kun on rumaa kielenkäyttöä ja tehdään rikoksia sun muuta. Nämä samat ihmiset harvoin kieltäisivät katsomasta tv-sarjaa tai elokuvaa, joissa on samanlaista.
Mene trolli takaisin sinne ulilaudalle
Itse pelasin GTA 2:sta CD-levyltä kolmasluokkalaisena. En mitenkään traumatisoitunut ja oli taitavasti tehty ylhäältä kuvattu 2d-peli. Hauskinta oli mm. radioasemien kuuntelu aina kun varasti auton. Niihin oli nähty tosi paljon vaivaa ja oli juontajia, mainoksia jne.
Ei sitä kukaan oikeaan väkivaltaan voi sekoittaa. Ne olivat sellaisia pikseliukkoja jotka "ampuivat" oransseja palloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin pelasin pac-mania enkä traumatisoitunut.
Meillä sai pelata kaikkea vapaasti. On sitä tullut salamurhattua jengiä, paneskeltua ilotyttöjä jne Assassin's Creedeissä 8-vuotiaana jne. Oppi tehokkaasti englantia ja oli hauskaa. Ei traumatisoinut yhtään. Päinvastoin sitä oppi tosiaan tehokkaasti erottamaan fantasian todesta, myös elokuvissa. Minua ei koskaan pelottanut esim. kauhuleffat, koska tiesin että se on samanlaista animointia ja tehosteita ja näyttelemistä kuin peleissä, ei hätää. Toisaalta enpä kyllä pysty kauhuleffoista nauttimaan, koska ne eivät aiheuta kauhua, lähinnä kuivaa analysointia minkä laatuinen se hirviö- tai kummitus- tms. animaatio on :D
En tiedä onko ap nyt vaan typerä trolli vai kysyykö ihan tosissaan. Joka tapauksessa niille jotka ei tiedä, kyseessä on aikuisten pelisarja. Huumeita, väkivaltaa ja seksiä. Esim GTA 5 pelissä on ihan Suomessakin vedetty k18 ikäraja.
Tarinapuoli varmasti voisi olla ok, jos lapsi muuten osaa nimenomaan erottaa todellisuuden. Online pelaamiseen ei omasta mielestä 10-vuotiaalla ole mitään asiaa muuta kuin hyvin valvotusti tutussa porukassa, mitä GTA:ssa ei voi toteuttaa.
Ei ainakaan sellaiselle 10-vuotiaalle, jonka vanhempi kyselee tällaista asiaa.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko ap nyt vaan typerä trolli vai kysyykö ihan tosissaan. Joka tapauksessa niille jotka ei tiedä, kyseessä on aikuisten pelisarja. Huumeita, väkivaltaa ja seksiä. Esim GTA 5 pelissä on ihan Suomessakin vedetty k18 ikäraja.
Missä kohtaa peliä on huumeita ja seksiä? Katsoin gta5 tehtäviä, eikä siellä ole missään varsinaista seksiä. Eikä peli keskity huumeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Aha no siitä vaan pieni lapsi pelaamaan Still wakes the deep:iä, loppuelämän kauhut koettu jo lapsena. Sut on taidettu pudottaa aika monta kertaa lapsena pää edellä lattialle.
Minun 10 vuotias on pelannut gta 5 pelin jo läpi. Se on pelannut call of duty pelejäkin. Ostan pelejä ja pelaamme yhdessä kaikkia pelejä. Ikärajat on junttia. Minun poika saa koulussa kymppejä. Viime todistuksessa oli enkku 10, ranska 10 ja pelkkiä kiitettäviä.
Jos välität yhtään 10-vuotiaan tulevaisuudesta ja mielenterveydestä, et salli pelata.
10-vuotias ei ymmärrä kaksimielisiä juttua. Eikä ymmärrä englantia niin paljoa, että ymmärtäisi jokaisen lauseen mitä siinä tarkoitetaan. Pelaaminen olisi lähinnä autolla ajoa ja tehtävien suorittamista. Voihan se ajaa autolla, moottoripyörällä, lentää lentokoneella ja helikopterilla. Tuo on yksi parhaimpia pelejä joihin on saatu taltioitua kesä. Maisemat on hienot voi tuntea sen lämmön. Sen takia pelaan gta5 lähinnä kesäsin.
Lapsi pelaa sitä sitten kavereilla salaa. Ei kerro teille enää mitään kun te, että hyväksy häntä. Aikuisena ei tule enää kylään.
GTA5 opettaa lasta elämään tulevaisuuden suvaitsevassa suomessa.