Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lue tarinani ja kerro, mitä minun pitäisi tehdä?

ysiluokkalainen
28.11.2024 |

Hei. 

Olen 9.-luokkalainen 15-vuotias tyttö. Elämässäni on mennyt tähän asti kiitettävästi. Olen aina ollut koulussa kiitettävä, ja tänä jouluna tavoitteenani on nostaa tämänhetkinen 9,8 keskiarvo 10,0 keskiarvoon. Tiedän hyvin, että olen jo nyt todella hyvä, eikä minun tarvitsisi yrittää yhtään enempää. Jostain kumpuaa tunne, että haluan vielä vähän haastaa itseäni. Ongelmani on, että tänä syksynä elämä on alkanut tuntua raskaammalta mitä se on tähän mennessä ollut. Harrastan tavoitteellisesti joukkueessa liikuntaa n. 6-7 kertaa viikossa, ja tuntuu, että enää ei oikeasti jaksa. Monet teistä varmasti ajattelee nyt, että miksen vain hellitä koulun tai harrastukseni kanssa. Asia kun ei ole niin yksinkertainen. Täydellisyyden tavoittelusta on tullut minulle ikään kuin jonkinlainen pakkomielle, josta en pääse eroon. En pysty yhtäkkiä vain olla lukematta vähän kokeeseen, kun takaraivossani kummittelee ajatus epäonnistumisesta ja siitä, ettei unelmani toteudu. Tänään tein päätöksen jäädä koulusta kotiin, sillä tuntuu, etten kyennyt kantamaan tätä kuormaa enää. Tarvitsen lepoa. Urheilustakaan on hankala tinkiä, sillä joukkueessamme jokainen harjoittelee täysillä ja haluan itsekin kehittyä ja olla täysillä mukana lajissani - se tuo minulle niin paljon iloa, mutta samalla vie minulta viimeisetkin voimani. Kuten varmasti monella, myös minulla on joulukuussa kalenteri täynnä kokeita sun muita. En tiedä kuinka selviän niistä tavoitteideni mukaisesti ilman, että romahdan täysin ja joululomalla olen jälleen niin väsynyt. Minulle oli tärkeää saada kirjoittaa tämä jonnekin. Toivoisin vertaistukea ja neuvoja, kuinka voisin edetä tässä asiassa. Kiitos jo etukäteen.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy juttelemassa koulukuraattorin, koulupsykologin, kouluterveydenhoitajan, opon tai muun kanssa. Tuo täydellisyydentavoittelu alkaa olla jo vakavalla tasolla.

Vierailija
2/26 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hyvin kirjoitettu setämieheksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika hyvin kirjoitettu setämieheksi.

Luitko oikeasti?  Itse vaan vilkaisin 

Vierailija
4/26 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma täydellisyyden tavoittelu johti aikanaan burnoutiin. Siitä on nyt kahdeksan vuotta ja kärsin siitä edelleen, en ole edes työkykyinen. Löysää siis vähän, olat varmasti ihan hyvä tyyppi vaikka keskiarvosi olisi vain 9,5 ja joukkueesi tulisi toiseksi.

Vierailija
5/26 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulumenestys ei takaa menestystä aikuiselämässä. Tärkeämpää ovat ihan muut taidot, kuten ihmissuhteiden hoitaminen, kyky oppia uutta, itsensä johtaminen ja stressinhallinta. Moni menestyvä aikuinen ei ollut koulussa täydellinen elämässä arvostetaan tasapainoa ja kykyä sopeutua, ei arvosanoja. Keskity siihen, mikä tekee sinut onnelliseksi ja auttaa jaksamaan pitkällä aikavälillä. Lue kirjallisuutta stressinhallinnasta, opettele meditoimaan, liiku luonnossa jne.

Vierailija
6/26 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein ne kouluajan menestyneet päätyvät ihan vaan alhaisen suorittajatason ammatteihin. Kouluarvosanat eivät siis ole tae mistään. Sinnikkyys on tärkeämpää ja se, että osaa nousta pohjalta aina uudelleen ja uudelleen. Koska elämässä tulee niitä pohjia vastaan. Ja on tärkeää, ettei sekaannu päihteisiin.

Vierailija
7/26 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärräthän, ettei täydellisyys ole tavoitettavissa? Koululla valitettavasti on taipumus kertoa hyville oppilaille sellaista valhetta. 

Ymmärräthän senkin, että hormonisi ohjaavat sinua miellyttämään auktoriteetteja ja jos luonteesi on lempeä ja sopeutuva, se ei suojaa sinua niiden vaikutuksilta? Teet siinä kuitenkin itsellesi vahinkoa, eikä kukaan muu voi sinua auttaa niin kauan kuin olet päättänyt uhrata itsesi suoriutumisen alttarille. Se ajattelumalli on kyseenalaistettava. 

Mikä unelmasi siis on ja mitä tarkoittaa epäonnistuminen? Mikä unelma vaatii tasan kympin keskiarvon? Itselläni oli tuossa iässä 9,8 ja vaikka olisi ollut hauskaa jos olisi ollut tasarivi kymppejä, olin onneksi myös kapinallinen luonne ja taipuvainen nauramaan itselleni. Mistä pelkosi nousevat ja tuo epävarmuus, jonka yrität nirhiä? 

Vierailija
8/26 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kun huomasit! Olet ns ylikunnossa. Sinä tarvitset unta, hyvää ruokaa ja virkistävää tekemistä (Huom! Jotain missä saat nauraa ja rentoutua). Hetken otat hiljaisemmin ja kerrot siitä niille keiden pitää tietää. 

9/26 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että unelmallani tarkoitin äskeisessä sitä 10,0 ka välitodistuksessa. Ehkä haluan näyttää itselleni - ja muille - mihin pystyn. Toisaalta luonteeltani olen hyvin kiltti, mutta päättäväinen, johtajamainen sekä ymmärrän omat arvoni ja toimin niiden mukaisesti, enkä yritä miellyttää muita - ainakaan tietoisesti. Yhteishaussa haen kotipaikkakuntani lukioon, jonne pääsen varmasti, mutta sen jälkeen suurin unelmani olisi päästä lääkikseen. Jonain päivänä haluaisin olla lääkäri.

10/26 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärräthän, ettei täydellisyys ole tavoitettavissa? Koululla valitettavasti on taipumus kertoa hyville oppilaille sellaista valhetta. 

Ymmärräthän senkin, että hormonisi ohjaavat sinua miellyttämään auktoriteetteja ja jos luonteesi on lempeä ja sopeutuva, se ei suojaa sinua niiden vaikutuksilta? Teet siinä kuitenkin itsellesi vahinkoa, eikä kukaan muu voi sinua auttaa niin kauan kuin olet päättänyt uhrata itsesi suoriutumisen alttarille. Se ajattelumalli on kyseenalaistettava. 

Mikä unelmasi siis on ja mitä tarkoittaa epäonnistuminen? Mikä unelma vaatii tasan kympin keskiarvon? Itselläni oli tuossa iässä 9,8 ja vaikka olisi ollut hauskaa jos olisi ollut tasarivi kymppejä, olin onneksi myös kapinallinen luonne ja taipuvainen nauramaan itselleni. Mistä pelkosi nousevat ja tuo epävarmuus, jonka yrität nirhiä? 

Luulen, että unelmallani tarkoitin äskeisessä sitä 10,0 ka välitodistuksessa. Ehkä haluan näyttää itselleni - ja muille - mihin pystyn. Toisaalta luonteeltani olen hyvin kiltti, mutta päättäväinen, johtajamainen sekä ymmärrän omat arvoni ja toimin niiden mukaisesti, enkä yritä miellyttää muita - ainakaan tietoisesti. Yhteishaussa haen kotipaikkakuntani lukioon, jonne pääsen varmasti, mutta sen jälkeen suurin unelmani olisi päästä lääkikseen. Jonain päivänä haluaisin olla lääkäri.

Vierailija
11/26 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva maksaa tälläisten pian burnoutissa tai jossain muussa mielenongelmassa olevien terveydenhuoltokustannukset🤷

Vierailija
12/26 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä onkin jo tarjoiltu erinomaisia vinkkejä. Ihminenhän voi addiktoitua myös suorittamiseen, se on oikeastaan hyvinkin tyypillistä tälle ajalle, jossa "elämässä onnistumista" mitataan rationaalisin, erilaisin objektiivisin määrein mitattavissa olevin keinoin, kuten tutkinnoin ja rahan avulla. 

Mikään addiktio ei kuitenkaan ole terveellä pohjalla, ei mikään mikä on pakkomielteistä ja tuottaa ahdistusta sekä pahaa oloa, ei tosin välttämättä sekään, mikä (toistaiseksi) tuottaa vielä iloakin. Ahkeruus, itsensä haastaminen ja velvollisuudentunto ovat kyllä erinomaisia ominaisuuksia, mutta ihminen koostuu niin monesta muustakin. 

Olet vielä nuori, joten muista myös iloita elämästä, kokeilla uusia asioita, äläkä suhtaudu siihen liian vakavasti. 

Sinun täytyy opetella hieman hidastamaan tahtiasi ja hyväksymään myös epätäydellisyyttä itsessäsi, sekin on osa ihmisyyttä. Maailma ei ole täydellinen, joten ei sinunkaan tarvitse olla. Älä myöskään suorita muiden unelmia. Suorittaessa tulee helposti sivuuttaneeksi muita elämässä olennaisia asioita, kuten riittävän levon, monipuolisten sosiaalisten taitojen kehittämisen tai ystävyys-ja perhesuhteet. 

Moni suorittaa elämäänsä, koska ei oikein osaa muutakaan, tai ehkä he eivät uskalla hidastaa tahtiaan, koska aavistavat, että pinnallisen suorittamisen takaa ei löydykään niin tasapainoista ihmistä, eikä niin syvää onnea, kuin ulkoiset meriitit antaisivat ymmärtää. On siis helpompi jatkaa juoksua tutussa ja turvallisessa oravanpyörässä. 

Erinomaisia keinoja maadoittaa ja rauhoittaa itseään ovat esimerkiksi luonnossa liikkuminen tai luontokuvaus, hyväntekeväisyystyö, meditointi ja eläinten hoitaminen, on tietysti paljon muitakin tapoja. Olennaista on, että päivittäisessä tai lähes päivittäisessä elämässäsi on jotakin sellaista, joka toimii täydellisenä vastapainona tavoitteelliselle suorittamiselle. 

Älä ymmärrä väärin, opiskelu on arvokasta ja ajattelua kehittävää, sen avulla voit valmistua aikanaan mielenkiintoiseen ammattiin. Urheilukin on mukavaa, kunhan se ei mene hampaat irvessä suorittamiseksi, senkin tulisi toimia rentouttavana ja mukavana vastapainona opiskelulle tai työelämälle.

Vierailija
13/26 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trolli, joka on ollut täällä jo useampaan kertaan. Ei kukaan ysiluokkalainen kykene tuottamaan tuollaista tekstiä, monet kirjoitusasut yms. käsitellään vasta lukiossa. Silmämääräisestikin katsomalla tuosta tulee aika iso luettavuuskaavan tulos (Wiio).

14/26 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Trolli, joka on ollut täällä jo useampaan kertaan. Ei kukaan ysiluokkalainen kykene tuottamaan tuollaista tekstiä, monet kirjoitusasut yms. käsitellään vasta lukiossa. Silmämääräisestikin katsomalla tuosta tulee aika iso luettavuuskaavan tulos (Wiio).

Kiitti! Sain kommentistas aikamoiset itsetuntobuustit! Usko mitä uskot, ehkäpä juuri koulunkäynnin ansiosta osaan kirjottaa melko hyvin, vaikka vasta ysiluokkalainen oonkin! :)

Vierailija
15/26 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Repäise kunnon Gambinakännit, ja mieti sitten.

Vierailija
16/26 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä14581 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitti! Sain kommentistas aikamoiset itsetuntobuustit! Usko mitä uskot, ehkäpä juuri koulunkäynnin ansiosta osaan kirjottaa melko hyvin, vaikka vasta ysiluokkalainen oonkin! :)

Ymmärrätkö sinä raukka edes mitä luettavuuskaava tarkoittaa?

Vierailija
17/26 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääketieteen pääsykokeen läpäiseminen ei ole mitenkään valtavan epätodennäköinen saavutus kympin oppilaalle. Niin ajatteleminen kertoo itsetunnon ongelmista. Onko taustallasi joku, jolle et koe riittäväsi ilman suorittamista? Puhut konkreettisista tavoitteista niinkuin urheilija, mutta tässä kysytään tunne-elämästäsi. Pelkäätkö, ettei sinua rakasteta, ei hyväksytä vaan hylätään ja jätetään heitteille, yritätkö todistaa olevasi rakkauden arvoinen? 

Vierailija
18/26 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hidasta tahtia hyvä lapsi

Vierailija
19/26 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä hetki käydä lääkärin puheilla. Pyydä kaikki mahdolliset verikokeet ja kerro oireesi. Lisäki kuten joku jo mainitsikin niin ylikunto on hyvinkin mahdollinen vaihtoehto. Puhu tästä myös joukkueesi kanssa, jos et saa apua ja tukea, niin yllättäen voit vain romahtaa täysin. Ei ole oikein joukkuettasi kohtaan jos salaat asian ja se tulee heille täysin yllättäen selväksi pahimmalla mahdollisella tavalla.

Vierailija
20/26 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

9 luokkalaiset on tiktokissa, ei ne vauvapalstalla notku.