Onko kaikki kympin oppilaat pänttääjiä? Väitän, että ei.
Molemmat omat lapseni saavat kymppejä 'ilmaiseksi' yläkoulussa. Eivät todellakaan stressaa kokeista, läksyt toki tekevät, mutta n..15 min. päivässä, kokeisiin eivät juuri lue. Kuuntelevat ja osallistuvat tunneilla.
Ovat sosiaalisia ja rentoja. Nyt ihmettelin vanhempainillassa, kun vanhemmat kertoivat, että lapsensa lukevat kokeisiin monta iltaa, stressaavat koulusta ja vanhemmat jopa valittelivat, että lapsilla ei ole aikaa muuhun kuin kouluun ja ovat väsyneitä.
Miten selitätte tämän?
Kommentit (28)
Eivät todellakaan ole. Itse peruskoulussa lähinnä kikatin tunneilla kavereiden kanssa ja läksyistä tein vain pakolliset. Kokeeseen sitten harjoittelin edellisenä iltana ja numerot olivat helposti kiitettäviä.
Lukiossa ehkä kuuntelin hieman enemmän jo tunneilla, mutta kokeeseen valmistauduin taas vain edellisenä iltana. Minulla on käytössä itselle hyväksi havaittu lukutekniikka. Ensin koko alue läpi. Sitten arvioin mitkä asiat ja kappaleet tärkeitä ja teen niistä muistiinpanot. Lopuksi luen vain näitä.
Samalla tekniikalla yliopisto, jossa kokeessa tosin jo esim. Maailman historian pikkujättiläinen ja vielä kirja historian pedagogiikasta ja didaktiikasta. Tällöin tarvitsi jo useamman illan koealueen läpikäymiseen.
Selvästi keskimääräistä parempi muisti? Kannattaa kuitenkin opettaa tekemään työtä, jos ei koulussa niin vaikka harrastuksen eteen. Voi muuten myöhemmin kostautua.
Jos seuraa tunneilla ja on älykäs niin pärjää ilman pänttäämistä. Itse en päntännyt ja olin 80-luvulla kympin oppilas. Nykyisin lapsilla Ihan sama. Jos käyttää sen koulussa istumisajan kouluun eikä muuhun niin se riittää jo pitkälle.
Osaavat sekä kuunnella että lukea että päätellä asioita nopeasti. Toisin sanoen älykkäitä muksuja.
Vierailija kirjoitti:
Lukumuisti, valokuvamuisti ja kokemusmuisti.
Turha lukea 5 tuntia tekstiä ja jankata sitä. Toisille toimii paremmin tekstistä keskustelu. Sisarillani on kaikilla eri vahva muistitekniikka. Valokuvamuistilla ei tarvitse päntätä.
Kun amitsussa oli se kiitettävä oppilas paperilla. Työhallissa ei osannut sisäistää asioita ja toteuttaa niitä. Oli vain oppinut toistamaan lukemansa. Soveltaminen ontuu.
Se amiksen "kympin tyttö" ei ehkä ole ihan se mitä kympin tytöllä tarkoitetaan.
Ei täällä ainakaan. Nuori (ysiluokkalainen poika) ei yleensä edes jaksa lukea koko koealuetta läpi. Kielet, matikan, äikän oppii jo tunnelma, kotona ei edes katso, läksyt tekee pitkällä välitunnilla koulussa. Kokeet aina vähintään 9,5 ja todistuksessa pelkkiä kymppejä lukuaineista ja itse asiassa myös valinnaisista taitoaineista sekä liikunnasta kympit.
Ihmetellään kyllä perheessä tätä, vanhemmat ja toinen lapsi 'normaaleja'.
Meillä on tyttö ja kaverinsa myös.
Nais opettajilta saa huomattavasti paremmat arvosteluita kun heitä mielistelee ja olemalla tyttö. Naiset on naisia jotka hakee huomiota ja tykkäyksiä sekä suosii muita naisia. Hyvin harva nainen kykenee hallitsemaan tunteensa että edes kykenisi objektiiviseen arvosteluun