Pelkään altistuneeni asbestille - onko muita stressaajia?
Satuin muutama päivä sitten lukemaan artikkelin asbestista, jossa tiivistettynä todettiin että vuoteen 1994 käytettiin asbestia kaikkialla seinissä, lattioissa ym. Ja että mitään ei saa kotona purkaa ilman kartoitusta.
Eikös suurin osa suomalaisista ole näin ollen altistunut? Mielestäni lapsuudessani monessa perheessä rempattiin ja tapetit olivat muodissa. Esim. seinäremontissa tuskin käytettiin mitään hengityssuojaimia.
Muutimme pari vuotta sitten asuntoon (1990), jossa on ollut jos minkälaista tapettia, jota entiset useammat asukkaat ovat irroittaneet remontoidessaan itse. Me poistatimme muuttaessamme tapetit, seinät tasoitettiin ja maalattiin. Urakoitsija ei ei nähnyt tarpeelliseksi tehdä asbestikartoitusta, sillä tapetit olivat uusia ja asbestikartoittaja oli hänelle sanonut, että jos seinässä joskus olisi ollut kyseistä ainetta, siitä ei olisi riskiä enää entisten remonttien jäljiltä. Kylpyhuoneista näytteet otettiin, ei ollut.
Silti alkoi nyt vaivaamaan, että voiko täällä olla vielä haitallinen määrä asbestia jossain ilmassa?
Kommentit (23)
Asbesti.pron sivulla sanotaan:
6. Tapetit
Tapetit tai niiden liimat ovat käytännössä asbestivapaita. Kosteissa tiloissa on maailmalla käytetty asbestipitoista muovitapettia mutta Suomessa näitä ei TTL:n mukaan ole myyty.
7. Tasoitteet.
Seinätasoitteissa on saatettu käyttää asbestipitoista Vetonit tuotetta vuosina 1960-1974. Tätä tuotetta käytetään vain betoniseinissä. Lattia tasoitteissa ei ole käytetty asbestia muuta kuin 1950 luvulla magnesiummassa tai purubetoni lattioissa.
Tuskin siis ap teidän vuoden 1990 talossa on tapettia kiinnitetty asbestiliimalla taikka tasoitettu seiniä asbestia sisältävillä tuotteilla. Todennäköisyys on pieni. Kuten todennäköisyys yleisesti sairastua vaikka olisi altistunut.
Itse ajattelen niin, että ei mahdollisille altistuksille mitään voi. Turha on niistä on stressata, kukaan ei ole sitä tahallaan aiheuttanut.
Turha stressata, kun ei mitään voi
Olen altistunut. Stressasin aluksi, mutten enää. Mitä se auttaa. Voi jäädä vaikka auton allekin huomenna, ja harva sitäkään etukäteen stressaa.
Mulla todettiin pleuraplakki 2005. Keuhkoissa likaa, kerääntymää, keuhkokuvat 3 vuoden välein, seuranta. Työssäni käsitellyt asbestia. Silloin sitä ei luokiteltu vaaralliseksi.Saatan kuolla siihen. Näen tilanteen kuitenkin niin että se on hyvin hidas tapa kuolla.Kaikki me johonkin kuollaan.
Yhtä hyvin voisit olla huolestunut elämänaikaisesta passiivisesta tupakoinnista.
Asbesti vaarallista vain, jos sitä pölyä pöllyää ympäriinsä, esim. sahatessa lähietäisyydeltä.
Montako kertaa tällä viikolla oot jo ollu huolestunut?
Joo, kyllä se tauti koskee nimenomaan sen kanssa työskenneiltä, lähes kaikissa vanhoissa taloissa on asbestia. Meillä remontoitiin keittiön kaakelit liimaamalla vanhojen laaattojen päälle ohuita mosaiikkikaakeleita ja uusi matto asennettiin vanhan päälle. Siellä ne asbestit saa rauhassa olla piilossa.
Perusteellisempi remontti olisi vaatinut asbestityötä.
No siis jos siellä ei oo seinät rikki niin ei kai se mistään nyt isommin ilmaan pölly, vai? Eri asia jos rempattaisiin jne. Korjatkaa jos oon väärässä, en ole alan asiantuntija :D Joskus kyllä googlaillut tota itekin. N
ap varmaan tarkoittaa, et lisääkö se altistus mahdollisesti syöpää tai riskiä sairastua siihen?
Tuota mietin nimittäin itsekin. Sitä myrkkyä kun on tungettu joka paikkaan; jos tehdään remonttia, niin ensin kartoitus ja jos sitä löytyy, niin erikoismiehet ja -välineet asialle.
Mietinpä tuotakin: asun nyt lapsuudenkodissa, josta olin yli 20 vuotta poissa. Muutama talossa asunut, "alkuperäinen" kuoli/oli kuollut syöpään. Vaikeaahan se on arvioida, mistä se syöpä sitten johtui/alkoi.
Toinen mahdollisuus on kreosootti: kaikki syöpään kuolleet tekivät elämäntyönsä rautateillä/den palveluksessa.
En tiiä muuta ku isovanhemmat asuneet ikänsä jossain asbestitalossa, elivät vanhoiksi, eivätkä kuolleet syöpään. Rakensivat vielä itse sen talon sen ajan tapojen mukaan. N32
Asbestista pelotellaan kokoajan. Kuhan käyttää järkeä ei se haittaa todenmäköisestim
Jos se yhtään lohduttaa, niin käytännössä kaikilla ainakin kaupunkiympäristössä elävillä on keuhkoissaan jonkin verran asbestia. Silti käytännössä sairastuvat ovat lähes aina toistuvasti työperäisesti altistuneita, esim tehneet aikanaan töitä telakalla, ruiskuttaneet putkieristeitä tms. Ja aikanaan Tuusniemen kaivoksella työskennelleissä oli paljon sairastuneita. Tupakointi yhdessä altistuksen kanssa moninkertaistaa riskin.
Turvallista annosta ei kuitenkaan tunneta, siksi asbestin kanssa ei kannata leikkiä. Mutta tuollaisesta hypoteettisesta altistuksesta ei kannata murehtia!
Vierailija kirjoitti:
Mulla todettiin pleuraplakki 2005. Keuhkoissa likaa, kerääntymää, keuhkokuvat 3 vuoden välein, seuranta. Työssäni käsitellyt asbestia. Silloin sitä ei luokiteltu vaaralliseksi.Saatan kuolla siihen. Näen tilanteen kuitenkin niin että se on hyvin hidas tapa kuolla.Kaikki me johonkin kuollaan.
Onneksi todennäköisyys siihen on sinullakin pieni. Kaikkea hyvää!
Vierailija kirjoitti:
Olen altistunut. Stressasin aluksi, mutten enää. Mitä se auttaa. Voi jäädä vaikka auton allekin huomenna, ja harva sitäkään etukäteen stressaa.
Tämä on totta. Ja taitaa melkein olla todennäköisempää joutua auton töytäisemäksi. Tai saada jokin länsimaissa yleisenä oleva syöpä, johon suuri osa meistä sairastuu.
Varmaan joku radonkin on vaarallisempaa
Lähipiirissäni yksi sairaustui mesotelioomaan reilu 30 vuotta altistumisen jälkeen. Oli lyhytkestoinen, mutta todella raskas sairaus mikä ei päättynyt hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Lähipiirissäni yksi sairaustui mesotelioomaan reilu 30 vuotta altistumisen jälkeen. Oli lyhytkestoinen, mutta todella raskas sairaus mikä ei päättynyt hyvin.
Kurja kuulla! Oliko hän altistunut työperäisesti vai muuten? Tuntuu niin hurjalta, että ihminen on työssään altistunut tälläiselle, vaikka työn pitäisi olla turvallista. Tottakai on aina yhtä traagista, altistumistavasta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan joku radonkin on vaarallisempaa
Tuo on totta, yllättävän vähän radonista puhutaan. Etenkin kun tiedossa on suurempien riskien alueita. Erään tuttuni taloyhtiössä pk-seudulla saatiin tietää, että pitoisuudet ovat liian suuria.
Asbesti sairastuttaa vuosittain noin tuhat suomalaista. Sairastuneiden keski-ikä on 70 vuotta. Suomessa on kaiken kaikkiaan noin 200 000 asbestille altistunutta ihmistä. Asbestin aiheuttamiin syöpiin kuolee vuodessa noin sata ihmistä.
Vakavien asbestisairauksien esiintyminen on tällä hetkellä suurimmillaan, sillä altistuminen on tapahtunut 10-40 vuotta sitten. Rakennus- ja telakkateollisuuden työntekijöiden parissa on eniten asbestille altistuneita.
Tuosta voi laskea todennäköisyyksiä. Todennäköisyys karkeasti altistuneella sairastua 0,05% ja kuolla syöpään 0,005%. Ihmisen riski kuolla yleisesti syöpään on huomattavasti suurempi. Tarkoitus ei ole vähätellä, vaan tuoda perspektiiviä pelkoon. Vaikka olisit altistunut joskus, on todennäköisintä, ettet sairastu. Moni ihminen ei tiedä altistuksestaan esim. vuosikymmenten takaa. Todennäköisesti hän ei kuole asbestin vuoksi.