Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kotiruoka tulee "halvaksi"?

Vierailija
27.11.2024 |

Mua ärsyttää, kun katson ruokareseptejä, missä mainitaan maukkaita ja  edullisiksi väitettyjä reseptejä. Nämähän maksavat lopulta kertalaakista kaksi-tai kolminkertaisen hinnan ravintolaan/eineksiin nähden.

Jos joku on resepti, niin kaava on aina sama; hömpsäys sitä, tujaus tuota, vähän sitä vihannesta, sitten toista ja kolmatta vihannesta, sitä ja tätä maustetta, tilkka öljyä, ja vähän vielä tuota. jne. "Ja aterian hinnaksi jää muutama euro!!"

No eipäs jää, jos joudut ostamaan erikseen jokaisen mausteen, raaka-aineet ja kaiken muun asiaan tarvittavan, josta käytät sitten yhden kappaleen tai otat ripauksen jotain maustetta tai muuta raaka-ainetta, niin kauppalasku on melko karsea.

Makkarakeitto tai kastike voi olla vielä suht edullista, mutta muutoin kotona ruuan laittaminen tulee aivan törkyisen kalliiksi, ellei kotona ole valmiiksi ostettuina oikeastaan kaikki mahdollinen, josta voit sitten käyttää siihen ateriaasi aivan pikkiriikkisen kerrallaan. Sen sijaan, että joudut ostamaan kaikki raaka-aineet ja valmistusmateriaalit erikseen.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse teen peruskotiruokaa, josta lapset on aina tykänneet tosi paljon. Minulla on semmoiset 26 ruokaa, jotka toistuvat säännöllisesti. Pidän ruokamenot kohtuullisina. Annoksen hinnaksi tulee yleensä 2,50 -4 euroa. Keitot on edullisimpia, mutta sitten taas leipämenot on suurempia. Itse tehnyt lihapullat ja muusi n 4e salaatteineen.

Valmisruoat on inhottava. Lisäksi niistä ei tule vatsa täyteen, kuten itse tehdystä. Esim omat lihapullani ja muusi on niin tuhtia etten pysty syömään kuin neljä lihapullaa ja kauhallisen muusia. Otan aina salaattia. Muusissani on kunnolla voita ja energiaa, jolla jaksaa. Ruoan pitää maistua hyvältä ja olla nautinto. Harmaa valmisruoka kuvottava. 

Miehesi ei ilmeisesti pitänyt pöperöistäsi kun hylkäsi sinut ja valitsi uuden naisen itselleen? Se on surullista.

Ei kun minä hylkäsin miehen. 

Vierailija
42/61 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä ketjuja taitaa olla pilvin pimein, mutta vastaan taas. Meillä menisi kaupan einesmakaronilaatikkoja varmaan 10 kerralla, hintaa tulisi 20e. Itse tehtynä aineksiin menee minulla noin 10 e ja sillä saan huomattavasti suuremman määrän kuin mitä noissa kaupan laatikoissa on.

Perunamuusia saa aivan valtavan kattilan muutamalla eurolla. Saahan sitä valmiina, yhden miniannoksen, maksaa 3-4 euroa. 

Tai kalakeitto. Kahden eineskeito hinnalla saa itse tehtyä kattilallisen. 

Saa helposti kalakeiton halvemmalla kuin eineskeiton sillä kala on ilmaista.

Kaikilla ei ole mahdollisuutta kalastaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ei se kotiruoka aina tulekaan halvemmaksi, mutta yleensä paremmaksi kyllä. Esim. itse en viitsi ostaa valmislohikeittoa kaupasta, kun se keitto hädin tuskin edes on nähnyt vilausta lohesta. Itse saan laittaa juuri niin runsaasti kalaa kuin haluan.

Minä taas joskus joudun ostamaan välillä einesruokiakin, monipaikkakuntainen asuminen kun on. Keittoja en osta missään nimessä, hölmöä muutenkin kantaa vettä kaupasta kotiin, mutta suurin syy on se, että kotipaikkakunnan vesi on takuulla parempaa kuin noiden einestehtaiden paikkakunnilla.

Vierailija
44/61 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Merimiespihvi kuudelle:

- 1 kg paistia tarjouksesta 12,90e

- pari sipulia 20cnt

- perunoita 1,5kg 1,50e

- olut 1e vaikka coopin lager

- mausteet (ostetaan vain kerran, käytetään pitkään) 10cnt

Yhteensä 15.60e eli 2,60e per annos. 

Kerro mulle vastaava eines tai ravintola-annos yhtä halvalla?

Miksi olut? Olet jokin alkoholisti selkeästi. Pthyi! Se halvempi annos? Helppo homma. 

Sipuli omasta maasta 0€

Porkkana omasta maasta 0€

Suolaa 1,60/kilo ( ei tarvita puoliakaan)

Peura (kokonainen) 0,40€ = luodinhinta

Vesi omasta kaivosta 0€ 

Valmista keittoa 100-120 litraa.

Kokonaishinta 2€

Annoshintaa en jaksa laskea, mutta normi annos lienee 0,5 litraa? Laskee kuka jaksaa.

Juomaksi vettä tai omista marjoista tai omenoista teht

meille maksoi aseetkin jotain, samoin kaatoluvat , me myös harjoittelemme säännöllisesti ammuntaa, jotta se sitten oikeasti kaatuisi yhdellä patruunalla. Pelkällä luodilla teilläkään tuskin ammutaan. Vielä halvemmaksi tosin tulee, kun lataa itse patruunansa. Silloin toki täytyy hankkia erikseen luodit, hylsyt, nallit, ruudit yms muut vehkeet 

Vierailija
45/61 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Merimiespihvi kuudelle:

- pari sipulia 20cnt

- perunoita 1,5kg 1,50e

Tuossa on ehkä 3 annosta fyysisessä työssä olevalle nuorelle miehelle.

400g per annos riittää meillä hyvin ainakin 100 kiloiselle. Toisaalta, minä syön 300g tuosta joten mies saa tarvittaessa 500g

Vierailija
46/61 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Merimiespihvi kuudelle:

- pari sipulia 20cnt

- perunoita 1,5kg 1,50e

Miksi olut? Olet jokin alkoholisti selkeästi. Pthyi! Se halvempi annos? Helppo homma. 

Sipuli omasta maasta 0€

Vesi omasta kaivosta 0€ 

Kokonaishinta 2€

Annoshintaa en jaksa laskea, mutta normi annos lienee 0,5 litraa? Laskee kuka jaksaa.

Juo

Omia valintoja missä asuu tai onko maata vaiko ei. Sillä on kyllä vaikutusta esim, myös ruuan hintaan ,mutta sekin on oman valinnan seuraus joten silloin ruuan hinnasta ym. On typerää ja turhaa valittaa. Sen on hyväksynyt jo silloin kun on kotinsa ja asumismuotonsa valinnut. 

Vierailija
47/61 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä ketjuja taitaa olla pilvin pimein, mutta vastaan taas. Meillä menisi kaupan einesmakaronilaatikkoja varmaan 10 kerralla, hintaa tulisi 20e. Itse tehtynä aineksiin menee minulla noin 10 e ja sillä saan huomattavasti suuremman määrän kuin mitä noissa kaupan laatikoissa on.

Perunamuusia saa aivan valtavan kattilan muutamalla eurolla. Saahan sitä valmiina, yhden miniannoksen, maksaa 3-4 euroa. 

Asutko saharassa vai millä suola-aavikolla? Vai onko kätesi/jalkasi amputoitu? Als?

Vierailija
48/61 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Merimiespihvi kuudelle:

- pari sipulia 20cnt

- perunoita 1,5kg 1,50e

Hk lihapullat 80 senttiä 400g pussi ja 1kg perunaa 90 sennttiä

Ja lihaa 15% eli 60g koko setissä...

Tuo se on ravitsevaa ruokaa!

Vierailija
49/61 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse teen peruskotiruokaa, josta lapset on aina tykänneet tosi paljon. Minulla on semmoiset 26 ruokaa, jotka toistuvat säännöllisesti. Pidän ruokamenot kohtuullisina. Annoksen hinnaksi tulee yleensä 2,50 -4 euroa. Keitot on edullisimpia, mutta sitten taas leipämenot on suurempia. Itse tehnyt lihapullat ja muusi n 4e salaatteineen.

Valmisruoat on inhottava. Lisäksi niistä ei tule vatsa täyteen, kuten itse tehdystä. Esim omat lihapullani ja muusi on niin tuhtia etten pysty syömään kuin neljä lihapullaa ja kauhallisen muusia. Otan aina salaattia. Muusissani on kunnolla voita ja energiaa, jolla jaksaa. Ruoan pitää maistua hyvältä ja olla nautinto. Harmaa valmisruoka kuvottava. 

Miehesi ei ilmeisesti pitänyt pöperöistäsi kun hylkäsi sinut ja valitsi uuden naisen itselleen? Se on surullista.

Ei kun

Hylkäsit kun ei suostunut syömään pöperöitäsi. Ymmärrän. 

Vierailija
50/61 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tein hernaria ison kattilallisen. Hinta n. 2e. Terveellistä ja hyvää koko perheelle muutamaksi päiväksi. En käyttänyt mitään reseptiä. 

Vierailija
51/61 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Merimiespihvi kuudelle:

- pari sipulia 20cnt

- perunoita 1,5kg 1,50e

Miten ihmeessä noista aineksista sekoittamalla tulee "merimiespihvi"? Miltä se näyttää?

Kun ostan valmisruoan, siinä saattaa lukea '2 annosta' tai '4 annosta'. Kuitenkin syönnitse kerralla kaikki. Nuo "hinta per annos" -laskelmat on täyttä tuubaa!

Myös: ruoan _valmistus_ (josta et maininnut mitään) tulee aika hintavaksi, kun sähkö mauksaa sivukuluineen yhteensä 20 c/kWh. Ei siinä haudutella uuniruokia eikä keitellä kovia pottuja. Munakkaan voi nopeasti hyydyttää pannulla ja vihanneks

https://www.k-ruoka.fi/reseptit/merimiespihvit

Itse teen tämän padassa hellalla enkä laita edes liemikuutiota kun lihasta, sipulista, oluesta ja mausteista tulee runsaasti makua

Vierailija
52/61 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Merimiespihvi kuudelle:

- pari sipulia 20cnt

- perunoita 1,5kg 1,50e

Sipuli omasta maasta 0€

Vesi omasta kaivosta 0€ 

Kokonaishinta 2€

Juomaksi vettä tai omista marjoista tai omenoista teht

Huoh. 

1. alkoholi kiehuu pois sen 2-3h kypsytyksen sikana

2 käytä alkoholitonta jos se on sinulle ongelma....

Vierailija
53/61 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asutko saharassa vai millä suola-aavikolla? Vai onko kätesi/jalkasi amputoitu? Als?

En puhunut itsestäni. Minä en syö kalaa, olen kala-allergikko.

Vierailija
54/61 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja minulla tulee kalaa aina yli oman tarpeen. Kala kun ei oikein hyvänä pakkasessa pysy kuin 2-3 kk. Aika paljon tulee annettua pois mm kuhaa ja madetta. Lahnat ja hauet olen jättänyt ottamatta kun ovat pelkkiä roskakaloja.

Vierailija
55/61 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just tein hernaria ison kattilallisen. Hinta n. 2e. Terveellistä ja hyvää koko perheelle muutamaksi päiväksi. En käyttänyt mitään reseptiä. 

Herneet 1e, mitä laitoit 1e:lla lisukkeeksi?

Vierailija
56/61 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes lukenut aloitusta - suoraan vaan alapeukkua!

Vierailija
57/61 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

vTTUU NÄÄ OOT TYHYMÄ!

Vierailija
58/61 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja minulla tulee kalaa aina yli oman tarpeen. Kala kun ei oikein hyvänä pakkasessa pysy kuin 2-3 kk. Aika paljon

Hauesta tulee hyvät kalapyörykät.

59/61 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sitoutua siihen että tekee ruoat itse pitkäaikaisesti, jolloin ostetut ruoka-aineet tulee käytettyä loppuun eikä hävikkiä tule.

Hävikin minimointi on A ja O. Se edellyttää ruokalistan suunnittelua ja kekseliäisyyttä.

Vierailija
60/61 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vTTUU NÄÄ OOT TYHYMÄ!

Itse olet, koska ei tämä asia mitenkään ole huutamisen paikka. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kuusi