Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kotiruoka tulee "halvaksi"?

Vierailija
27.11.2024 |

Mua ärsyttää, kun katson ruokareseptejä, missä mainitaan maukkaita ja  edullisiksi väitettyjä reseptejä. Nämähän maksavat lopulta kertalaakista kaksi-tai kolminkertaisen hinnan ravintolaan/eineksiin nähden.

Jos joku on resepti, niin kaava on aina sama; hömpsäys sitä, tujaus tuota, vähän sitä vihannesta, sitten toista ja kolmatta vihannesta, sitä ja tätä maustetta, tilkka öljyä, ja vähän vielä tuota. jne. "Ja aterian hinnaksi jää muutama euro!!"

No eipäs jää, jos joudut ostamaan erikseen jokaisen mausteen, raaka-aineet ja kaiken muun asiaan tarvittavan, josta käytät sitten yhden kappaleen tai otat ripauksen jotain maustetta tai muuta raaka-ainetta, niin kauppalasku on melko karsea.

Makkarakeitto tai kastike voi olla vielä suht edullista, mutta muutoin kotona ruuan laittaminen tulee aivan törkyisen kalliiksi, ellei kotona ole valmiiksi ostettuina oikeastaan kaikki mahdollinen, josta voit sitten käyttää siihen ateriaasi aivan pikkiriikkisen kerrallaan. Sen sijaan, että joudut ostamaan kaikki raaka-aineet ja valmistusmateriaalit erikseen.

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuanlaitto ei ole kaikille, siinä täytyy käyttää järkeä.

Aloitus on sellainen että arvaten sitä ei löydy jolloin ei voi vaatia mahdottomia.

Vierailija
22/61 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Merimiespihvi kuudelle:

- 1 kg paistia tarjouksesta 12,90e

- pari sipulia 20cnt

- perunoita 1,5kg 1,50e

- olut 1e vaikka coopin lager

- mausteet (ostetaan vain kerran, käytetään pitkään) 10cnt

Yhteensä 15.60e eli 2,60e per annos. 

Kerro mulle vastaava eines tai ravintola-annos yhtä halvalla?

Hk lihapullat 80 senttiä 400g pussi ja 1kg perunaa 90 sennttiä

HK lihapullat

Tuotetiedot

Suomalainen koneellisesti erotettu broilerin- ja porsaanliha, vesi, suomalainen porsaanliha, korppujauho (vehnä), suomalainen kamara, suomalainen broilerin- ja kalkkunan liha, kasvikuidut (herne, peruna), soijaproteiini, mausteet (sipuli, mustapippuri, maustepippuri, korianteri), jodioitu suola, perunatärkkelys, happamuudensäätöaineet (E262, kaliumlaktaatti), glukoosi. RUNSASPROTEIININEN. LAKTOOSITON. Voimakassuolainen. Lihaa 16 %, liha ja lihaan verrattavat valmistusaineet yhteensä 51 %.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä ketjuja taitaa olla pilvin pimein, mutta vastaan taas. Meillä menisi kaupan einesmakaronilaatikkoja varmaan 10 kerralla, hintaa tulisi 20e. Itse tehtynä aineksiin menee minulla noin 10 e ja sillä saan huomattavasti suuremman määrän kuin mitä noissa kaupan laatikoissa on.

Perunamuusia saa aivan valtavan kattilan muutamalla eurolla. Saahan sitä valmiina, yhden miniannoksen, maksaa 3-4 euroa. 

Tai kalakeitto. Kahden eineskeito hinnalla saa itse tehtyä kattilallisen. 

Vierailija
24/61 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ideana ei ole käyttää niitä mausteita jne. vain siihen yhteen ateriaan ne ripaukset, ja heittää loppuja pois, vaan ne ovat tietenkin ruokakaappiesi perusvarusteita, joita käytät kymmenien eri aterioiden valmistamiseen. 

Mitä jos näitä ei ole? Kalliiksi tulee.

Oma häpeäsi jos ei ole.

Vierailija
25/61 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paistettu taikina

Vierailija
26/61 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettelet soveltamaan niissä mausteissa oman maun mukaisesti. Minä laitan 90% ruokiin suola, mustapippuri, valkosipuli. Keittoihin maustepippuria ja liemikuutio. Pizzamauste taipuu moneen ruokaan, mihin kaivataan jotain italialaisia yrttejä. Ei sitä loppujen lopuksi kovin paljoa tarvii, ellei halua joka päivä tehdä eri mantereelta kotoisin olevaa ruokaa.

Olen todennut, että aasialaiset osaavat tehdä aasialaiset ruuat paremmin kuin minä, ja sitä en pääosin enää edes yritä.

Vierailija
27/61 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Merimiespihvi kuudelle:

- pari sipulia 20cnt

- perunoita 1,5kg 1,50e

Miksi olut? Olet jokin alkoholisti selkeästi. Pthyi! Se halvempi annos? Helppo homma. 

Sipuli omasta maasta 0€

Porkkana omasta maasta 0€

Suolaa 1,60/kilo ( ei tarvita puoliakaan)

Peura (kokonainen) 0,40€ = luodinhinta

Vesi omasta kaivosta 0€ 

Valmista keittoa 100-120 litraa.

Kokonaishinta 2€

Annoshintaa en jaksa laskea, mutta normi annos lienee 0,5 litraa? Laskee kuka jaksaa.

Juomaksi vettä tai omista marjoista tai omenoista tehtyä mehua 0€ litra.

Minulla on muitakin halpoja reseptejä ja vaihtelua kyllä saa hyvinkin paljon esimerkiksi sienillä jotka ovat 0€ kilo , jäniksillä, linnuilla jne.

Itselläni ruokakulut eivät vuoden aikana juurikaan enempää 200€ välttämättä ole.

Vierailija
28/61 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ideana ei ole käyttää niitä mausteita jne. vain siihen yhteen ateriaan ne ripaukset, ja heittää loppuja pois, vaan ne ovat tietenkin ruokakaappiesi perusvarusteita, joita käytät kymmenien eri aterioiden valmistamiseen. 

Syöt ensin ilman mausteita ja kun sulla on varaa ostaa maustepurkki, niin ostat sellaisen.

Vierailija
29/61 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ne kerran on ostettu, niin sitten on. Maksaahan se sen kerran joo, jos mitään perusruokatarvikkeita ei ole kaapeissa. 

Vierailija
30/61 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse teen peruskotiruokaa, josta lapset on aina tykänneet tosi paljon. Minulla on semmoiset 26 ruokaa, jotka toistuvat säännöllisesti. Pidän ruokamenot kohtuullisina. Annoksen hinnaksi tulee yleensä 2,50 -4 euroa. Keitot on edullisimpia, mutta sitten taas leipämenot on suurempia. Itse tehnyt lihapullat ja muusi n 4e salaatteineen.

Valmisruoat on inhottava. Lisäksi niistä ei tule vatsa täyteen, kuten itse tehdystä. Esim omat lihapullani ja muusi on niin tuhtia etten pysty syömään kuin neljä lihapullaa ja kauhallisen muusia. Otan aina salaattia. Muusissani on kunnolla voita ja energiaa, jolla jaksaa. Ruoan pitää maistua hyvältä ja olla nautinto. Harmaa valmisruoka kuvottava. 

Miehesi ei ilmeisesti pitänyt pöperöistäsi kun hylkäsi sinut ja valitsi uuden naisen itselleen? Se on surullista.

Vierailija
31/61 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ei se kotiruoka aina tulekaan halvemmaksi, mutta yleensä paremmaksi kyllä. Esim. itse en viitsi ostaa valmislohikeittoa kaupasta, kun se keitto hädin tuskin edes on nähnyt vilausta lohesta. Itse saan laittaa juuri niin runsaasti kalaa kuin haluan.

Vierailija
32/61 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Merimiespihvi kuudelle:

- pari sipulia 20cnt

- perunoita 1,5kg 1,50e

Miten ihmeessä noista aineksista sekoittamalla tulee "merimiespihvi"? Miltä se näyttää?

Kun ostan valmisruoan, siinä saattaa lukea '2 annosta' tai '4 annosta'. Kuitenkin syönnitse kerralla kaikki. Nuo "hinta per annos" -laskelmat on täyttä tuubaa!

Myös: ruoan _valmistus_ (josta et maininnut mitään) tulee aika hintavaksi, kun sähkö mauksaa sivukuluineen yhteensä 20 c/kWh. Ei siinä haudutella uuniruokia eikä keitellä kovia pottuja. Munakkaan voi nopeasti hyydyttää pannulla ja vihanneks

Mistä sun kaltaisiasi ääliöitä oikein si ki ää? Googlaa miten noista saadaan merimiespihvi niin tiedät.

Vierailija
33/61 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsi eri reseptejä. Samasta ruuasta. Niihin tulee kaikkiin vähän erilainen tujaus sitä ja toinen tätä. Pitää ottaa se perusresepti ja maustaa se perusmausteilla.

Meillä on kaksi ruokapäivää viikossa kuukauden jonkun maan teemalla. Valittuun ruokaan pitää etsiä muutama resepti ja ottaa sieltä se peruskonsepti. Eikä keittiömestarin sitäjatåtä ja tota.

Älä aloita liian vaikeasta. Vaan helposta.

P.s merimiespihvistä kun nuori mies syö kolme kertaa. Tulee se halvemmaksi, kuin 3 einesmoskaa ja kilo leipää. Ne einesmoskat kun ei täytä edes mahaa. 

Vierailija
34/61 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Merimiespihvi kuudelle:

- pari sipulia 20cnt

- perunoita 1,5kg 1,50e

Miksi olut? Olet jokin alkoholisti selkeästi. Pthyi! Se halvempi annos? Helppo homma. 

Sipuli omasta maasta 0€

Porkkana omasta maasta 0€

Suolaa 1,60/kilo ( ei tarvita puoliakaan)

Peura (kokonainen) 0,40€ = luodinhinta

Vesi omasta kaivosta 0€ 

Valmista keittoa 100-120 litraa.

Kokonaishinta 2€

Annoshintaa en jaksa laskea, mutta normi annos lienee 0,5 litraa? Laskee kuka jaksaa.

Juomaksi vettä tai omista marjoista tai omenoista teht

Mistä helvetistä teitä va jakkeja riittää? :D Ei kukaan ole alkoholisti sen perusteella, että laittaa johonkin ruokaan yhden oluen. Se alkoholihan haihtuu siitä pois. 

Olet kyllä todella vajaa. Et tajua sitäkään, että ei kaikilla ole omaa maata mistä saa perunat yms.

Vierailija
35/61 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Einesten halpuus vähän sama. Ei se valmis makaryynilaatikko tai maxaboxi niin halpaa ole.

Näinhän se menee, varsinkin kun minulla menee 2-3 tuommoista eineslaatikkoa yhdellä aterialla.

Syö ne kylmänä, niin yksikin loota riittää. Ihan totta, kun sen rasva ei leviä kuumentamisen takia, vähempi määrä riittää kylläisyyden tunteeseen.

Vierailija
36/61 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä ketjuja taitaa olla pilvin pimein, mutta vastaan taas. Meillä menisi kaupan einesmakaronilaatikkoja varmaan 10 kerralla, hintaa tulisi 20e. Itse tehtynä aineksiin menee minulla noin 10 e ja sillä saan huomattavasti suuremman määrän kuin mitä noissa kaupan laatikoissa on.

Perunamuusia saa aivan valtavan kattilan muutamalla eurolla. Saahan sitä valmiina, yhden miniannoksen, maksaa 3-4 euroa. 

Tai kalakeitto. Kahden eineskeito hinnalla saa itse tehtyä kattilallisen. 

Saa helposti kalakeiton halvemmalla kuin eineskeiton sillä kala on ilmaista.

Vierailija
37/61 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun opettelee tekemään ravitsevaa kotiruokaa, voi aina ostaa sitä raaka-ainetta, joka on tarjouksessa. Esimerkiksi keräkaalia on tässä syksyllä myyty hintaan 1 e / kg. Isosta kaalinkerästä tekee ison kaalilaatikon tai -padan, jota syödään monta päivää. Toki siihen laitetaan myös sipulia, riisiä tai ohraa, porkkanaa ja mausteita, ja jauhelihaa tai soijarouhetta.

Porkkanat, sipulit ja riisi ovat myös halpoja, samoin soijarouhe, joka on tosi riittoisaa. Eipä 300 g jauhelihapaketti sekään paljon maksa. Ahkeralla kokkaajalla on paljon mausteita valmiiksi kaapissa. 

Vierailija
38/61 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin...just heitin tyhjenneen valkopippuripurkin pois. Kesti kuusi vuotta, toin Viron kämpältä kerran mukanani. Jos on tilaa ja käyttää jotain maustetta tosi paljon niin ne isot maustepurkit on vielä paljon edullisempia. Aloitus on vähän sama kun jos pitäisi ostaa joka aamu uudet vaatteet jotka laittaa päälle. 

Vierailija
39/61 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse teen peruskotiruokaa, josta lapset on aina tykänneet tosi paljon. Minulla on semmoiset 26 ruokaa, jotka toistuvat säännöllisesti. Pidän ruokamenot kohtuullisina. Annoksen hinnaksi tulee yleensä 2,50 -4 euroa. Keitot on edullisimpia, mutta sitten taas leipämenot on suurempia. Itse tehnyt lihapullat ja muusi n 4e salaatteineen.

Valmisruoat on inhottava. Lisäksi niistä ei tule vatsa täyteen, kuten itse tehdystä. Esim omat lihapullani ja muusi on niin tuhtia etten pysty syömään kuin neljä lihapullaa ja kauhallisen muusia. Otan aina salaattia. Muusissani on kunnolla voita ja energiaa, jolla jaksaa. Ruoan pitää maistua hyvältä ja olla nautinto. Harmaa valmisruoka kuvottava. 

Miehesi ei ilmeisesti pitänyt pöperöistäsi kun hylkäsi sinut ja valitsi uuden naisen itselleen? Se on surullista.

Mikä sun diagnoosi on? Jotakin selvästi on kun olet noin harhainen ja kuvittelet tuntemattomista ihmisistä vaikka mitä.

Vierailija
40/61 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ostaa maustepurkin, niin ei sitä tarvitse yhteen ruokaan laittaa kokonaan. Siitä riittää moneksi kerraksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän viisi