Jos aippaloma alkaa esim. 1.6. niin lasketaanko viimeisen 6 kk:n tulot juuri siihen paivaan vai esim. hakemuksen jattopaivasta taaksepain..?
Kommentit (4)
...palkanlaskija oli laittanut tulot tammikuun loppuun, eli sen kuun loppuun jolloin olin todistusta pyytänyt. Äitiysloma alkaa kuitenkin maaliskuun alussa, joten Kela halusi laskennan helmikuun loppuun.
Säännöllisillä kk-tuloilla ei olisikaan ongelma, mut nyt pitää odottaa et tämä kuu loppuu, jotta saan todistuksen.
Hakemus kuitenkin toimitettu 2kk ennen äitiysloman alkua, mutta käsittely nyt jäissä kunnes saan sen paperin.
Aiemmin hakemuksen jättöpäivällä saattoi vaikuttaa tarkasteltavaan jaksoon, nykyään ei, kun KELA on yhdenmukaistanut käytännön. Eli jos äloma alkaa 1.6., tarkastelujakso päättyy 31.5.
Uusi käytäntö ei ole minusta reilu niillä aloilla, joissa iso osa palkasta tulee yötöistä. Raskauden myötä yötyöt loppuvat jossain vaiheessa eli kyseessä ei ole " normaali" tilanne, vaan alentuneet tulot, jotka siis päätyvät osaksi tarkastelujaksoa. Meillä palkanlaskentakin ihmetteli muutosta, kun tietävät, miten tulot alkavat vähentyä jo raskausaikana.
Minulla äitiysloma alkoi 24.12. Pyysin palkanlaskijalta erikseen laskelman juuri tuohon 23 pv asti, eikä marraskuun viimeiseen päivään, joka oli edellinen palkanmaksupäiväni. Tämän muutoksen ansiosta päivärahani nousi 2,5e/pv. Kannattaa olla tarkkana!!
Olen kuullut molempia versioita. Minulla huomioitiin ajanjakso 6 kk välittömästi ennen äitiysloman alkua, vaikka ihan kuukausipalkka oli (eli summa olisi ollut sama, vaikka miten olisi laskettu).