Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hammashoitajia? Mitä tehdä, kun ikeneni eivät kestä hammaspesua 2 x päivässä

Vierailija
27.11.2024 |

Ikeneni tulevat aroiksi ja vetäytyvät, muutaman hampaan kohdalla vetäytyneet jo pahastikin, jolloin ovat alkaneet vihloa.

Lukuisten kokeilujen jälkeen tullut siihen tulokseen, että ikeneni eivät kestä suositeltua 2 x päivässä harjaamista.

Vetäytyminen, vihlominen ja arkuus helpottavat aina, kun vähennän hammaspesun vain kertaan päivässä.

Mitä olen jo kokeillut:

- pehmein mahdollinen hammasharja, parhaillaan kokeilussa jopa ihan lastenharja(!)

- vihloville hampaille tarkoitettu hammasharja

- kevyt harjausote, olen aiemmin hinkannut hampaita tosi voimakkaasti mutta opetellut nykyään harjaamaan niin kevyesti, että kevyemmin en enää voi tai harja tippuu otteesta... 

- sähköhammasharjaa, mutta sekin tuntuu olevan liian kovatehoinen. 

Kumpi lienee sitten pahempi, pestä hampaat vain kerran päivässä, vai pestä ne kahdesti mutta kärsiä jatkuvasti etenevästä ienten vetäytymisestä ja pahenevasta vihlomisesta?

Hampaani eivät ole kovin alttiit reikiintymään eikä hammaskiveäkään kerry, olen jo yli 40 v. ja tähän mennessä multa ei oo koskaan hammaskiveä poistettu (koska sitä ei ole) ja minulla on yksi paikattu reikä yhdessä hampaassa. 

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen neuroottista hinkuttamista on se, että harjaa hampaita kunnes ne tuntuvat kauttaaltaan sileiltä, ettei jää sitä karhealta tuntuvaa plakkia? Ette kai te lattialta tahraa poistaessannekaan vaan pyyhkäise ja jätä hommaa sikseen, jos siinä vielä tahra on näkyvissä, vaikkakin pikku pyyhkäisystä vähän haalenneena? 

Kokeiletteko te muut kielellä hampaanne läpikotaisin pesun jälkeen? Mikä on tuntuma?

Ja okei joo, en aamuisin niin kauaa harjaa, mutta jotenkin hampaani/ikeneni eivät vaan kestä sitä toista harjauskertaa.

En vaan käsitä pitäisikö hampaat sitten vaan kylmästi jättää osin plakkisiksi, eli lopettaa harjaus 2 minuutin jälkeen vaikka edelleen tuntisin karheaa plakkia hampaiden "mutkissa" ja ienrajoissa?

Odotan vielä josko saisin vastausta tähän joltain oikeasti hammashoitajan ammattipätevyyden omaavalta... 

Ap

Vierailija
22/34 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin vastata vain omasta puolestani, mutta kyllä minä saan hampaat aivan puhtaiksi kahdessa minuutissa. Ei  niihin jää mitään karheuksia, jos hampaita kokeilee kielellä. Käytän tosin sähköhammasharjaa ainakin 50% harjauskerroista, ja kyllähän se on tehokkaampi. En silti koe, että tavallisellakaan harjatessa esim. reissussa olisi tarve manuaaliharjalla harjata tuplasti kauemmin, tai pintaan jotenkin jäisi jotain.

Eikö sinua itseäsi siis ihmetytä, ettet pysty noudattamaan hammaslääkärien ohjetta harjauksen kestosta, vaikka muut pystyvät,  JA harjaus aiheuttaa sinulle ongelmia, joita muille ei? Minulla alkaisi jotenkin kellot soida siitä yhtälöstä, että jokin tässä  mättää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin vastata vain omasta puolestani, mutta kyllä minä saan hampaat aivan puhtaiksi kahdessa minuutissa. Ei  niihin jää mitään karheuksia, jos hampaita kokeilee kielellä. Käytän tosin sähköhammasharjaa ainakin 50% harjauskerroista, ja kyllähän se on tehokkaampi. En silti koe, että tavallisellakaan harjatessa esim. reissussa olisi tarve manuaaliharjalla harjata tuplasti kauemmin, tai pintaan jotenkin jäisi jotain.

Eikö sinua itseäsi siis ihmetytä, ettet pysty noudattamaan hammaslääkärien ohjetta harjauksen kestosta, vaikka muut pystyvät,  JA harjaus aiheuttaa sinulle ongelmia, joita muille ei? Minulla alkaisi jotenkin kellot soida siitä yhtälöstä, että jokin tässä  mättää.

No totta kai kellot soi, en kai minä muuten täällä kyselisi. Vai miksi ajattelit että aloitukseni tein? :) 

Fakta on, että 2 minuutissa hampaistani ei kaikki plakki irtoa, jäävät osin karheiksi. 

Toinen fakta on aloituksessani kirjoittamani, myös kokeilemani keinot. 

Ja olen siis ymmälläni ja siksi kyselenkin täältä vinkkejä, mitä tehdä. Alkaako tosiaan vaan harjaamaan hampaita sen 2 minuuttia 2 x päivässä, jolloin plakkia selkeästi hampaideni pintaan jää mutta harjauskertoja on suositeltu määrä, vai harjatako kerran kunnolla puhtaaksi. Että kumpi parempi ammattilaisen mielestä? 

Ap

Vierailija
24/34 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain vasta 3 vuotta sitten hammaslääkäriltä kuulla, että suuta ei pesun jälkeen kuulu huuhdella vedellä, vaan syljetään vain vaahdosta tyhjäksi. Kuulemma tehostaa hammastahnan vaikutusta. Aina on minulle opetettu, että purskutetaan vedellä suu puhtaaksi pesun jälkeen. 40 vuotta menin tällä väärällä tiedolla.

Ei se tehosta vaikutusta, vaan tahna/fluori saa vaikuttaa pidemmän ajan...

Vierailija
25/34 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla liian pehmeä harja ehkä sitten?

Kun ei kackelit irtoa hampaasta.

Vierailija
26/34 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No totta kai kellot soi, en kai minä muuten täällä kyselisi. Vai miksi ajattelit että aloitukseni tein? :) 

Fakta on, että 2 minuutissa hampaistani ei kaikki plakki irtoa, jäävät osin karheiksi. 

Toinen fakta on aloituksessani kirjoittamani, myös kokeilemani keinot. 

Ja olen siis ymmälläni ja siksi kyselenkin täältä vinkkejä, mitä tehdä. Alkaako tosiaan vaan harjaamaan hampaita sen 2 minuuttia 2 x päivässä, jolloin plakkia selkeästi hampaideni pintaan jää mutta harjauskertoja on suositeltu määrä, vai harjatako kerran kunnolla puhtaaksi. Että kumpi parempi ammattilaisen mielestä? 

Ap

Minun mielestäni sinun ei pitäisi tyytyä noista huonoista kompromisseista kumpaankaan vaan pyrkiä siihen, että oppisit harjaamaan hampaasi oikealla tekniikalla siten, että 2 x 2 minuuttia päivässä puhdistaisi hampaasi eikä vahingoittaisi ikeniäsi.

Vierailija
27/34 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fakta on, että 2 minuutissa hampaistani ei kai

Ap, harjaa kerran kunnolla! Illalla. Ja se suuvesi aamulla.

Jos hammaslääkäri suosittelee 2 minuutin harjausta, eivätkä hampaiden pinnat siinä ajassa puhdistu, hammaslääkäri on väärässä. Kaikki eivät harjaa yhtä "vauhdikkaasti" vaan haluavat saada myös puhdasta aikaan!

Haluaisin nähdä pikaharjaajien pesutuloksen värjäystableteilla...

Olen ihan oikea hammashoitaja, ura tosin jo takana.

Vierailija
28/34 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuvettä ei taideta nykyisin enää suositella.

Vierailija
29/34 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytä sähköhammasharjaa, kevyt ote, tahnaa vain vähän. Muista myös hammasväliharja. Osta sellainen sähköhammasharja, jolla voit harjata myös ikenet (eli siinä on sellainen sykkivä harjaustoiminto). Sillä saat ientaskut puhtaiksi ja se myös vahvistaa ienten verenkiertoa.

TÄMÄ!

Vierailija
30/34 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain vasta 3 vuotta sitten hammaslääkäriltä kuulla, että suuta ei pesun jälkeen kuulu huuhdella vedellä, vaan syljetään vain vaahdosta tyhjäksi. Kuulemma tehostaa hammastahnan vaikutusta. Aina on minulle opetettu, että purskutetaan vedellä suu puhtaaksi pesun jälkeen. 40 vuotta menin tällä väärällä tiedolla.

Ei se tehosta vaikutusta, vaan tahna/fluori saa vaikuttaa pidemmän ajan...

... joka siis tehostaa sen tahnan vaikutusta.

Vierailija
31/34 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdotonta sanoa näkemättä tilannetta, mutta historiasi perusteella arvelisin, että sinulla on hampaissa harjausvaurioita, eli paljastuneita hammaskauloja jotka itsessään voivat olla karhean tuntuisia ja vihlovia. Niitä voi hoitaa hammashoitolassa. Vaikeaa on näin "etänä" asiaa hoitaa. Mene hammaslääkäriin niin ei tarvitse arvailla. 

Vierailija
32/34 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla samaa ongelmaa. Kävin hiljattain suuhygienistillä ja hän sanoi että puhdistan hampaita liian hyvin ja kehotti olemaan vähemmän perusteellinen. Tätä vähän ihmettelin kun hampaiden hyvä hoitaminen on ollut itselle pyhä asia enkä tiennyt että aiheutan sillä vahinkoa. Oon nyt 35 ja suuhygienisti sanoi että jos jatkan samaa rataa niin viiskymppisenä on jo pahoja ongelmia hampaiden kanssa. 

Nyt harjoittelen harjaamaan hampaita vaan kevyesti. Ei ole helppoa kun on koko elämänsä harjannut ns kunnolla että tuntuu.

Onko narskuttelu ongelmaa tietämättäsi? Sekin aiheuttaa ikenien vetäytymistä.

Vierailija
33/34 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ikävää kuulla, että ikenesi reagoivat näin voimakkaasti hammaspesuun. On tärkeää löytää tasapaino hyvän suuhygienian ja ikenien terveyden välillä. Tässä on muutamia lisävinkkejä ja ehdotuksia, jotka voivat auttaa:

Käy hammaslääkärissä: Ensimmäinen askel on keskustella tilanteesta hammaslääkärin tai suuhygienistin kanssa. He voivat arvioida ikeniesi tilan ja antaa henkilökohtaisia neuvoja. He voivat myös tarkistaa, onko taustalla jokin ikenien sairaus, kuten ientulehdus tai parodontiitti, joka vaatii hoitoa.

Käytä hellävaraisia hammastahnoja: Jatka käyttämällä vihloville hampaille tarkoitettua hammastahnaa, kuten Sensodyne tai Elmex Sensitive. Ne voivat auttaa vähentämään vihlontaa ja suojaamaan ikeniä.

Suuhuuhteet: Kokeile käyttää suuhuuhteita, jotka on suunniteltu erityisesti herkille ikenille. Esimerkiksi klooriheksidiiniä sisältävät suuhuuhteet voivat auttaa torjumaan bakteereja ja vähentämään ikenien tulehdusta.

Harjaustekniikka: Varmista, että käytät oikeaa harjaustekniikkaa. Harjaa pyörivin liikkein ja vältä hankaamasta ikeniä. Voit myös kysyä hammaslääkäriltäsi, voisiko hän opettaa sinulle oikean harjaustekniikan.

Ientulehduksen hoito: Jos ikenesi ovat tulehtuneet, ne saattavat tarvita erityistä hoitoa. Hammaslääkäri voi suositella ammattimaista puhdistusta tai antibioottihoitoa.

Ruokavalio ja elintavat: Terveellinen ruokavalio, joka on vähäsokerinen ja sisältää paljon vitamiineja ja mineraaleja, voi auttaa parantamaan ikenien terveyttä. Vältä tupakointia ja alkoholin liikakäyttöä, koska ne voivat pahentaa ikenien ongelmia.

Harjaus vain kerran päivässä: Jos kahdesti päivässä harjaaminen aiheuttaa ikeniongelmia, voi olla parempi harjata hampaat vain kerran päivässä. Tällöin on kuitenkin tärkeää varmistaa, että harjaus on mahdollisimman tehokas ja täydentää sitä suunhuuhteluaineella ja hammaslangalla.

Hammaslangan käyttö: Käytä hammaslankaa tai hammasväliharjoja päivittäin plakin poistamiseksi hammasväleistä, mikä voi auttaa vähentämään ikenien tulehdusta.

Yhteenvetona, on tärkeää neuvotella hammaslääkärisi kanssa, jotta saat yksilöllisiä neuvoja ja hoitosuosituksia. He voivat auttaa sinua löytämään parhaan tavan ylläpitää hyvää suuhygieniaa ilman, että ikenesi kärsivät.

AI-generated content may be incorrect

Vierailija
34/34 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hampaiden välitä täytyy puhdistaa myös, mutta älä nyt ala niitä rassaamaan minuuttikaupalla vaan pelkkä pyöräytys sillä hammasväliharjalla riittää. Muistelen että tuo aika on siksi, että fluori ehtii vaikuttamaan. Hampaiden harjaus on myös tekniikkalaji, voit kysyä neuvoa siellä hammashoitolassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan seitsemän