Onko luovuutta lopulta olemassa?
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten luovuutta voi opettaa? Jos ei voi mennä samaa polkua pitkin. Harva pystyy siihen.
Luovuutta ja älyä ei voi opettaa, ne saadaan syntymälahjana, JOS saadaan!
Väärin. Olen miettinyt paljon, miten saan itsestäni luovan. Ja olen onnistunut siinä hyvin. Vielä 45-vuotiaana olen kykenevä uudistumaan voimakkaasti.
Haista HUILU!! Et edes tajua mitä luovuus on.
Joka päivä vietän työhuoneella 5 h päivässä ja koitan rikkoa eilispäivän kaavaa. Olen kuvataiteilija. Teen uutta.
Koitat?? Mee hoitoon!
Ei ole helppoa olla luova. Minussa yhdistyy kaksi ominaisuutta, olen luova ja samalla insinöörimäisen tarkka ja keskittynyt. Saan luovuuden pakettiin. Siksi saan aikaan. En hösötä ympäriinsä.
Olen lähes itseoppinut luova taiteilija.
Yksi neuvo luovuuden aikaansaamiseksi:
Herätyskello. Aseta aikaraja. Itse käytin ensin 2 tuntia, myöhemmin 3 tuntia.
Sen aikaa ensin istuin, tuijotin, naputtelin kynää.
Kun kello soi, olen vapaa. Yhtäkkiä asioita alkaa tapahtua. Koska ei tarvitse miettiä aikaa.
Kolme tuntia on pitkä aika.
Siinä teille pskapäille LUOVUUTTA muutaman sadan vuoden takaa!!!
Neuvo kaksi. Rutiini.
Minulla on kolme tuntia aikaraja. Sitten lähden syömään lounasta. Ja palaan takaisin vielä kahdeksi tunniksi. Päivä pulkassa.
Vierailija kirjoitti:
Neuvo kaksi. Rutiini.
Minulla on kolme tuntia aikaraja. Sitten lähden syömään lounasta. Ja palaan takaisin vielä kahdeksi tunniksi. Päivä pulkassa.
Tätä toistan 5 päivää viikossa, kymmenen vuotta, kaksikymmentä vuotta, koko elämän. Asioita alkaa tapahtua.
On olemassa. Mutta se pitää itse oppia. Ja tämä aikaraja on hyvä, säännöllisyys ja rutiini.
Luovuus tarvitsee kehykset. Muuten se katoaa taivaan tuuliin.
Laitoin tänään hiukset geelillä taakse ja laitoin baskerin päähän.
Vierailija kirjoitti:
Laitoin tänään hiukset geelillä taakse ja laitoin baskerin päähän.
Ja mitä sitten?
Vierailija kirjoitti:
Eu tuke tekoäly koskaan pystymään tuollaiseen sävellykseen!
Vierailija kirjoitti:
Kun kello soi, olen vapaa. Yhtäkkiä asioita alkaa tapahtua. Koska ei tarvitse miettiä aikaa.
Kolme tuntia on pitkä aika.
Downtime on todella tärkeää. Jotkut rukoilevat, meditoivat, mutta eivät siis aktiivisesti tee mitään muuta kuin ehkä järjestele mieltään. Raamatussakin kehotetaan lepäämään ja keskittmään tähän toimintaa vähintään kerran viikossa kokonaisen päivän. Olemme todellisuudessa paljon luovempia, kuin osaamme kuvitellakaan...
Vierailija kirjoitti:
On olemassa, muuten ei olisi uusia keksintöjä. Erilaisen tiedon yhdistäminen uudeksi innovaatioksi on myös luovuutta.
Minusta tuntuu että aika iso osa luovuutta on juuri tuota eri asioiden yhdistelyä. Pitää tuntea oma erikoisalansa perin pohjin ja sitten olla valmis hoksaamaan, kun joku toisen alan tekijä, käytäntö, näkökulma jne. viekin asian uudelle tasolle. Harvoin keksinnöt taitavat tulla ihan tyhjiöstä, vaan ne ovat tällaisia 'hei, mut toihan olis...' -hetkiä.
Voi hidastaa aikaa joten on aikaa luovia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eu tuke tekoäly koskaan pystymään tuollaiseen sävellykseen!
Joku keksinyt kissanpolkan uudelleen.
Luovuus on läsnä kaikessa, ei pelkästään taiteen aloilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolme tuntia on pitkä aika.Downtime on todella tärkeää. Jotkut rukoilevat, meditoivat, mutta eivät siis aktiivisesti tee mitään muuta kuin ehkä järjestele mieltään. Raamatussakin kehotetaan lepäämään ja keskittmään tähän toimintaa vähintään kerran viikossa kokonaisen päivän. Olemme todellisuudessa paljon luovempia, kuin osaamme kuvitellakaan...
Mulla ei ole vaatimuksia tuolle ajalle. Saa olla tekemättä mitään tai vaikka laulaa. En etsi aktiivisesti mitään. Mun ei tarvi onnistua. Pääasia, että käytän tuon 3 h päivässä siihen. Olen onnistunut joka tapauksessa.
Monet ihmiset on luovia. Ne ei vain käytä sitä luovuutta. Tai sitten käyttävät arkeen, ruuanlaittoon, käsitöihin jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolme tuntia on pitkä aika.Downtime on todella tärkeää. Jotkut rukoilevat, meditoivat, mutta eivät siis aktiivisesti tee mitään muuta kuin ehkä järjestele mieltään. Raamatussakin kehotetaan lepäämään ja keskittmään tähän toimintaa vähintään kerran viikossa kokonaisen päivän. Olemme todellisuudessa paljon luovempia, kuin osaamme kuvitellakaan...
Viitenä päivänä viikossa jaksan tuota rutiinia. Loppuviikosta olen jo väsynyt. Viikonloppuisin lepään. Sitten ma taas levännyt ja luovempi olo.
En usko taikuuten saatika luovuuteen, enkä henkimaailman asioihin.
Olen nk autodidakti! Valitsen 'tarjolla olevasta opetuksesta' sen mitä ajattelen tarvitsevani. Muulle haistatan kukkaset! Olen havainnut aina olevani hyvä pedagogi eli saan toiset tekemään asioita siten kun ehdotan mikä ei tarkoita samaan kuin 'minun tavallani' eikä ole aivopesua.
Tällä voisit harjoitella luovuuttasi kuvaamataidon allalla... Sopiva joululahjaehdotus?
Oletko itse tai lähipiirissäsi (mies)henkilö jota kiinnostaa piirtäminen ja maalaaminen, mutta on ehkä enemmän jonkunlainen vasta-alkaja - voi olla edistyneempikin, mitä se nyt tarkoittaakaan... Alastonmallia yleensä piirretään nk krokitunneilla, asennot noin 5-20 min. Naiset värittää värityskirjoja, mutta tässä olisi vähän älykkäämpää toimintaa josta miehet voisivat innostua! Miten olisi joku tämmöinen:
Siis tämä ei ole mikään nk numerovärityskirja (numeroidut paikat joihin mitäkin väriä laitetaan), vaan ihan itse maalaat mitä haluat mustavalkoisista mallikuvista, viivapiirustuksista, JOIDEN MOTIIVINA ALASTON NAINEN JA KAIKILLA PITKÄT HIUKSET! Mielestäni tekeleestäsi tulee ihan oikeaa taidetta - sinun käsialallasi, sinun taidettasi - mutta tuskin ihan abstraktia. Jos ei mielestäsi tule hyvä niin voit maalata päälle vaikka kuinka monta kertaa, jos maalaat akryyliväreillä. Puuhakirjan äijille nimeltä ÄIJIEN VÄRITYS- JA MAALAUSKIRJA!
Tässä puuhakirjassa on 20 sivua viivapiirustuksia siis alastomista naisista asetettuna johonkin ympäristöön. Ne ovat kokoa A4 ja kannattaa suurentaan kokoon A3 (hyvä koko hommailla). Suurenna joko kuvasta itse kopioimalla piirtäen (tai kopiokoneella, jolla ei saa paksummalle paperille). Tarvitset myös akryyliväreille sopivaa paperia, koko A3, mutta sitä ei saa kopiontikoneeseen.
1/2 jatkuu...
Vain luoja tietää.