HS: Koiran kuolema osoitti Iina-Katariina Haatajalle, että jotkut eivät näe lemmikkiä perheenjäsenenä
Juttu on maksumuurin takana, mutta veikkaisin itse lukeutuvani otsikon ihmisiin. En vain koskaan ole ymmärtänyt, millä kiihkeydellä monet eläimiään rakastavat. Ja kyllä, minulla on ollut kissoja ja olen elämäni harrastanut hevosia (paljon muutakin kuin ratsastusta).
Useimmiten tunnen eläinten puolesta surua, kun niin monella lemmikillä tai vaikkapa tuotantoeläimellä on kipuja, joita ihmiset eivät osaa nähdä tai niiden elinolosuhteet eivät vastaa ollenkaan eläimen luonnollisia tarpeita. Lopettamispäätöstä venytetään aivan liian pitkään. Huonosti liikkuvia koiria näkyy lenkkipoluilla harva se päivä, ja tuskinpa moni kissakaan jää kaipailemaan passiivista elämäänsä vankeudessa. Jos hevonen saa elää ainakin jossain määrin lajityypillistä elämää laumassa ja pihatossa liikkuen, sitä ei yleensä pahemmin ihmisen seura kiinnosta (poislukien varsana ihmiseen epäterveesti leimautuneet).
Valaiskaa toki eläintenomistajat kokemusmaailmaanne ja auttakaa minua ymmärtämään.
Kommentit (5)
Lapsistakaan ei juuri välitetty ennenkuin vasta 60 luvulta lähtien.
Eläimellä on sielu. Kuten ihmisellä. Nuoria sieluja. Vaikka on eri lajeja. Ja hyvin sympaattisia. Joillekin koira on kuin oma lapsi tai eläinystävä, vaikka sillä on eläimen vaistot ja siksi koulutus. Eläin aistii ja ymmärtää asioita omalla tavallaan. Söpö kuonon nuuhkutuksen ääni, tassu ja korvat - silmät, pörröturkki. Herkkiä. Ihminen on vain jalostanut koiria, toisia enemmän. Luonnossa on myös pörröeläimiä. Puremista pitää tietysti välttää ja kynsiä, jos on lemmikki.
Vierailija kirjoitti:
Lemmikkieläimistä pitäisi päästä vähitellen eroon kokonaan. Orjuuttamista/eläinrääkkäystä.
Kerro tuo kissalleni joka juuri antaumuksella puski ja hinkkasi poskensa koko kylkeäni vasten lantiosta olkapäähän kun istuin sohvalle tultuani kotiin. Tosi kärsivän ja rääkätyn oloinen oli.
Minun koira oli todella aktiivinen ja empaattinen. Kaikkien ihmisten ja eläinten(koirien, kissojen, hevosten) suosikki josta tykättiin varmaan enemmän kuin minusta.
Yksi päivä tipahti täydestä vauhdista kun sai aivoinfarktin ja elämä loppui kesken. En ole yhtään ihmistä surrut niin paljon. Jos asettaa itseään lajinsa takia jollekin korokkeelle voi olla vaikea tajuta. Itse ymmärrän että koira tuotti enemmän iloa ympärilleen kuin minä ikinä osaan.
Lemmikkieläimistä pitäisi päästä vähitellen eroon kokonaan. Orjuuttamista/eläinrääkkäystä.