Joulu yksin, mitä tekisit?
Tulossa joulu ja pyhät aivan yksinään. Mitä sinä tekisit?
Kommentit (81)
Riippuu budjetista. Joko kotona hyvää ruokaa, pari lasia viiniä ja hyvä kirja / leffa. Tai sitten voisi lähteä vaikka kylpylään tai muulle minilomalle. Olen henkeen ja vereen jouluihminen, mutta vihaan sitä, että joulussa on semmoinen perhejuhlan leima. Se aiheuttaa yksin eläville ihan turhaan olon, että jää jostain paitsi ja, että on surkeaa olla yksin. Jouluhan se on yksinkin ja monesti yksin mukavampaa, kuin nahistelevien sukulaisten keskellä esittämässä, että pertti-sedän kalastustarina kiinnostaa. Yksin vietetyssä joulussa ei ole mitään noloa, pahaa tai surkeaa. Se voi olla paras joulu koskaan. Mun mielestä sinkkujoulua pitäisi mainostaa enemmän ja olla ylpeä siitä, että on nauttinut ihanasta joulusta omassa seurassaan. Tai, jos ei ole jouluihminen, voi jouluun suhtautua vain ylimääräisinä vapaapäivinä, jolloin on aikaa tehdä omia juttuja rauhassa.
Perheettömänä olen jo tottunut viettämään joulut(kin) yksin. Siinä se menee samalla tavalla kuin muutkin juhlapyhät, mutta kyllähän joulu on se kaikkein tunnelmallisin.
Olen edelleen jouluttaja, vaikkei mulla ole ketään. Tykkään käydä esimerkiksi ostoskeskuksissa katselemassa joulumeininkejä. Kaikki on jotenkin niin söpön näköiseksi laitettu.
Myös kotona laitan söpön näköistä ja syön jouluherkkuja. Vien vanhempieni haudoille kynttilän ja ajattelen heitä kiitollisena. Sitten vaan telkkaria auki ja nukahdan joululauluihin sohvalle massu täynnä, ihan kuin aikoinaan nukahdin vanhempieni sohvalle.
Joulu saa tulla .
Joulu on mielestän liian kaupallinen, kulutusjuhla. Joulun oikea merkitys on kadonnut. Jeesus ei edes syntynyt jouluna. Joulu on nykyään pelkkä markkinamiesten ostosrieha, jolloin yritetään myydä krääsää. Ohitan koko " joulun ".
Meillä on aina paljon porukkaa jouluna ja nautin kyllä siitä.
Mutta JOS olisin yksin, heräisin aamulla aikaisin joulukirkkoon (vaikka en ole uskonnollinen), kotona söisin joululounaaksi riisipuuroa luumukiisselin kera. Kävisin kävelyllä ihailemassa muiden jouluvaloja. Illalla kävisin saunassa ja jouluillalliseksi laittaisin silliä ja lohta, hiukan kinkkua ja rosollia ja Purjehtijan joululeipää. Hyvää punaviiniä seuraksi. Katsoisin jonkun hyvän elokuvan, tai kuuntelisin äänikirjaa ja tekisin käsitöitä. Menisin nukkumaan, kun nukuttaa tai valvoisin koko yön joulumusiikkia kuunnellen. Joulupäivänä jatkaisin rauhallista oleilua ja hyvää syömistä ja viiniä. Ihan vaan nauttisin olostani.
Itse vietän jouluni aina Japanissa. Tänä vuonna Toyosatoon. Suosittelen kaikkia sinkkumiehiä matkustelemaan Japanissa. Ihania naisia ja koska jeni on heikompi kuin euro, niin saa halvalla kaikkea. M28
Koristelisin kodin jouluiseksi. Ostaisin/tekisin jouluherkkuja. Aattona kävisin pitkällä kävelyllä, söisin hyvin, saunoisin ja katsoisin jouluohjelmia. Joulupäivänä voisin käydä vaikka joulukirkossa, vaikka uskovainen en olekaan.
Eipä ateistina kiinnosta. Siinä se on mennyt niinkuin muutkin päivät, ei koko aattoa tule aina edes noteerattua.
Aamupäivällä kylpylään, Flamingo näyttäisi olevan auki. Kylpylän jälkeen jonnekin keskustan suuntaan viinilasilliselle ihmisbongailemaan kiireisiä joulushoppailijoita, illalla herkkuja ja hyvä kirja kotona. 😊
Vierailija kirjoitti:
Minun jouluni ovat lähes koko aikuisiän olleet yksin, niin varmaan nytkin. Ryyppään niin paljon kuin jaksan. Jos jaksan yhtenä päivänä imuroida ja tyhjentää jääkaapin se on valtava plussa.
Mulla sama tosin yritän vähentää sitä ryyppäämistä nyt.
Lähden ulkomaille järjestetylle ryhmämatkalle. Siellä saa halutessaan seuraa ja omaa aikaa niin halutessaan.
Ulkoilisin, laittaisin hyvää ruokaa, lukisin ja nauttisin kiireettömyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ateistina kiinnosta. Siinä se on mennyt niinkuin muutkin päivät, ei koko aattoa tule aina edes noteerattua.
Minä olen ateisti ja pidän joulusta. Joulu sanana (yule) on pakanajuhla vuoden pimeimpään aikaan, joululla ei oikeastaan ole mitään tekemistä kristinuskon kanssa, vaan vuodenaikojen vaihtelun. Luonnon monimuotoisuutta on ihana juhlia.
Joko lähtisin risteilylle tai sitten tunnelmoisin omassa rauhassa. Kävisin haudalla, katsoisin piirrettyjä ja kuuntelisin jouluradiota. Jouluruoista tekisin itselleni vain riisipuuroa. Glöginä toimisi Hehkuviini.
Haaveilen joulusta yksin, vaikka perhettäni rakastan ja meillä on aina mukavat joulunpyhät.
Koristelisin kodin ihanasti juuri niin kuin itse haluan. Valmistaisin/hankkisin jouluksi ne osat jouluruuista ja herkuista mistä erityisesti pidän. Hyvää suklaata ja joku hyvä punaviini.
Aattona nukkuisin pitkään. Kävisin koiran kanssa kävelyllä toivottavasti lumisessa metsässä. Kävisin päivällä avannossa ja saunassa. Söisin hyvin ja avaisin itselleni paketoimat kaksi lahjaa. Kirja ja joku ihana juttu. Polttaisin takassa tulta, kääriytyisin huopaan sohvalla kuusenvalojen ja kynttilöiden loisteessa. Herkuttelisin suklaalla ja viinillä. Fiiliksen mukaan kuuntelisin joulumusaa, katselisi jouluisia leffoja tai lukisin. Kaikkea ehtisi varmasti tehdä joulupyhien aikana.
Saatan jopa nauttia joulusta yksin tällä kertaa. Joskus aiemmin se oli kauheaa, mutta nyt ei niin paha. Mieliala matalalla työttömyyden ja ylipainon vuoksi, että en jaksa olla nyt seurallinen. Joskus ihan kiva olla omissa oloissaan, jopa jouluna.
Ostan ehkä Lidlin yhden hengen jouluaterian, valmisriisipuuron, joulutortun kahvin kanssa, annospikarin luumurahkaa. Seuraavana päivänä jatkan dieettiäni.
Syön maksa, porkkana ja lanttulaatikoita, torttuja, konvehteja ja jäätelöä. Selaan nettiä, katson tv:tä, kuuntelen musiikkia, luen kirjoja ja lehtiä, nukun. Noin on mennyt useita jouluja ja kivaa on ollut yksinäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on aina paljon porukkaa jouluna ja nautin kyllä siitä.
Mutta JOS olisin yksin, heräisin aamulla aikaisin joulukirkkoon (vaikka en ole uskonnollinen), kotona söisin joululounaaksi riisipuuroa luumukiisselin kera. Kävisin kävelyllä ihailemassa muiden jouluvaloja. Illalla kävisin saunassa ja jouluillalliseksi laittaisin silliä ja lohta, hiukan kinkkua ja rosollia ja Purjehtijan joululeipää. Hyvää punaviiniä seuraksi. Katsoisin jonkun hyvän elokuvan, tai kuuntelisin äänikirjaa ja tekisin käsitöitä. Menisin nukkumaan, kun nukuttaa tai valvoisin koko yön joulumusiikkia kuunnellen. Joulupäivänä jatkaisin rauhallista oleilua ja hyvää syömistä ja viiniä. Ihan vaan nauttisin olostani.
Kokeilisit vaihteeksi juoda huonoa punaviiniä ja syödä huonoa ruokaa ja katsoa huonon elokuvan!
Lähtisin Tukholman risteilylle