Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on tämä naisten yleisin hormonihäiriö siis?

Vierailija
26.11.2024 |

Alakuloa ja väsymystä, seksuaalista haluttomuutta ja painonnousua. 

Oudot oireet voivat saada selityksen hormoneista. Ylilääkärin mukaan syytä ei aina terveydenhuollossakaan tunnisteta riittävän hyvin.

Naisten yleisin hormonihäiriö on yllättävän huonosti tunnettu. Se aiheuttaa monenlaisia oireita, jotka saatetaan sekoittaa mielenterveysongelmiin. Yksi niistä on painon kertyminen etenkin vyötärölle. Häiriö on syytä tutkia ja hoitaa, sillä se altistaa sydän- ja verisuonitaudeille.

https://www.is.fi/terveys/art-2000010825094.html

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

XD

Vierailija
22/25 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

PCOS. Mulla oireet oli aknea, hirsutismia, todella epäsäännölliset kuukautiset, erittäin vaikeat ahdistus -ja masennusoireet, kovat makeanhimot (ja sairastuinkin bulimiaan teininä.) Antiandrogeeninen e-pilleri on nyt pitänyt oireet kurissa jo yli 20 vuotta. PCOS:n liitännäissairauksia voivat olla sydän -ja verisuonitaudit, migreeni, kilpirauhasen vajaatoiminta, diabetes ja astma. Itsellä noista on migreeni ja astma.

Mitä merkkiä? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

PCOS. Mulla oireet oli aknea, hirsutismia, todella epäsäännölliset kuukautiset, erittäin vaikeat ahdistus -ja masennusoireet, kovat makeanhimot (ja sairastuinkin bulimiaan teininä.) Antiandrogeeninen e-pilleri on nyt pitänyt oireet kurissa jo yli 20 vuotta. PCOS:n liitännäissairauksia voivat olla sydän -ja verisuonitaudit, migreeni, kilpirauhasen vajaatoiminta, diabetes ja astma. Itsellä noista on migreeni ja astma.

Mitä merkkiä? 

Yasmin (sisältää drospirenonia, se on se mikä siinä vaikuttaa antiandrogeenisesti.) 

Vierailija
24/25 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä merkkiä? 

Yasmin (sisältää drospirenonia, se on se mikä siinä vaikuttaa antiandrogeenisesti.) 

Miten ne eroaa esim. Diane novasta? 

Vierailija
25/25 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kilpirauhasen vajaatoiminta on nimenomaan hormoneissa oleva häiriö. Kilpirauhashormonit ovat silloin sekaisin, jos on vajaatoimintaa tai liikatoimintaa. Itselläni on ollut liikatoimintaa, mikä on vajaatoimintaa harvinaisempi ja hankalampi hoitaa.

Minun piti googlettaa mikä on pcos ja sieltähän se paljastui: Munasarjojen monirakkulatauti (polycystic ovary syndrome, PCOS) on tavallisin naisten hormonihäiriö; sitä potee 510 % hedelmällisessä iässä olevista naisista. Sille tyypillisiä piirteitä ovat liiallinen karvojen kasvu, akne, kuukautiskierron epäsäännöllisyys tai puuttuminen ja heikentynyt hedelmällisyys.

Mulla on pco, ja olen tullut 4 kertaa helposti raskaaksi. Olen myös luovuttanut munasoluja, ja tässä yhteydessä itseasiassa pco myös todettiin. Tämän kerron ihan siksi, että ne joilla on epäily/ todettu pco, ja toiveita raskautumisesta, eivät menetä turhaan toivoaan. Kaikille ei tule samoja oireita. Myös laihduttaminen on mahdollista, vaikka vaikeaa, kun on pco. Onnistunut laihdutuskin auttaa tulemaan raskaaksi (tämä serkkuni kohdalla, jolla myös pco)