Perintö ja testamentti asiaa! Help!
Me ollaan avoliitossa ja yhteinen talo joka omistetaan puoleksi. Meillä on hallintaoikeustestamentit tehtynä kuoleman varalle.
Mutta nyt vasta tuli luettua että irtaimistokin ois hyvä laittaa testamenttiin?
Miten tämä nyt käytännössä menee, jos meistä toinen menehtyy, niin menehtyneen kuolinpesä (sisarukset) omistaa sitten irtaimistostakin puolet??
Meillä ei ole kaikista tavaroista mitään kuitteja että mitä on kenenki nimellä hommattu.
Niin tosiaanko tälläsessä tilanteessa kuolinpesä omistaa sitten kaikista meidän tavaroista puolet? Ja avoleski toiset puolet.
Esim minä oon saanu isältäni ison taulun, jolla on tunnearvoa. Miten minä muka ikinä pystyisin todistamaan että taulu on mun kun isäkään ei ole sitä todistamassa?
Tuntuu siltä että järkevintä ois vaan mennä naimisiin.
Meillä ei mitään arvokasta ole, mutta kyllä varmasti kumpikin meistä haluais edes omat huonekalunsa säilyttää itellä jos on ite jotain ostanu.
Ja entäs lemmikit?? Jos koirat on vaikka vaan toisen nimellä niin sitten se kuolinpesä omistaa ne koiratkin puoleks??
Kommentit (53)
Harvan ihmisen irtaimisto on niin arvokas, että sitä erikseen mainitaan. Jos sinä et pysty todistamaan arvotaulusi omistusta, niin ei voi puolisosi perillisetkään.
Ei kuolinpesä mitään puoliksi omista, jos koira on vain toisen nimissä. Ja sama homma ajoneuvoissa ja muussa omaisuudessa, jossa omistaja rekisteröidään. Omistaja omistaa yksin ja sillä selvä. Vainajan nimissä oleviin arvokkaisiin ravihevosiin, urheiluautoihin ym. on hallintaoikeus testamentin perusteella.
Kun on hallintaoikeus, niin silloin on hallinnassa eikä omistuksella ole muuta merkitystä kuin se, että omistaja maksaa perintöveron.
Koska te olette avoliitossa, kumpikin omistaa ne tavarat / huonekalut jne. mitä on itse ostanut.
Ihan hieman ohis, mutta tätä lesken asemaa parantaisitte yhdellä pienellä liikulla hyvin helposti: menkää naimisiin. Ei tarvitsisi erikseen miettiä jokaista yksittäistä asiaa kerrallaan.
Missä vaiheessa tulevat perinnöt siirttyvät molemmille puolisoille?
Tämä on yksinkertainen asia. Jos kuolen niin mieheni saa kaiken mitä omistan eli myös huonekalut ja taulut. En ole vanhemmilleni tai sisaruksille jättämässä mitään. Kyllä minun sisaruksilla on tauluja ja omia huonekaluja. Mitä ne tekisi minun huonekaluilla. Sellainen yksinkertainen testamentti minulla on.
Meidän oli tarkoitus tehdä omistustestamentti mutta perintöverojen vuoksi tehtiin hallintaoikeustestamentti.
Nyt ollaan kuitenkin alettu miettimään että järkevämpää olisi mennä naimisiin. Silloinhan se omistusoikeus asuntoon tulee automaattisesti kummallekin. Lapsia ei ole.
Ei kumpikaan haluta omille sukulaisille jättää yhtään mitään, kun emme kumpikaan ole omien sukulaisten kanssa edes missään tekemisissä.
AP
Meillä oli omistusoikeustestamentti kaikkeen, no ei silloin juuri omistettu muuta kuin se velkainen talo ja molemmilla halpa auto. Ja jos sattuis niin että kuollaan samalla kertaa niin kummankin osuus omille vanhemmille/sisaruksille perintökaaren mukaan.
Päivitettiin sitten kun oli yhteinen lapsi, asuntolaina liki kuitattu ja mulla suurehko perintö, että lapsi saa lakiosansa ja omistusoikeus toiselle siitä toisesta puolesta. Sillä turvattiin kummankin edellytykset omistaa koti ja miehen taloudelliset mahdollisuudet kasvattaa lapsi.
Lapsi täysi-ikäistyy pian, mutta testamentti saa edelleen olla kuten on. Jos mä kuolen, nuori saa ihan tarpeeksi elämän alkuun ja jos mies kuolee, mä kieltäydyn vastaanottamasta testamenttia.
Ota, ap, huomioon että jos leski haluaa myydä sen kodin ja muuttaa muualle, hän ei talon hallintaoikeudella saa siitä pääomia mukaansa ellei siellä ole sitä lausetta sijaan tulevasta omaisuudesta.
Vanhuksella näillä ei ole ehkä niin väliä, mutta nuori leski ehkä haluaa päättää itse omista asioistaan kuulematta edesmenneen sukua.
Vierailija kirjoitti:
Meidän oli tarkoitus tehdä omistustestamentti mutta perintöverojen vuoksi tehtiin hallintaoikeustestamentti.
Nyt ollaan kuitenkin alettu miettimään että järkevämpää olisi mennä naimisiin. Silloinhan se omistusoikeus asuntoon tulee automaattisesti kummallekin. Lapsia ei ole.
Ei kumpikaan haluta omille sukulaisille jättää yhtään mitään, kun emme kumpikaan ole omien sukulaisten kanssa edes missään tekemisissä.
AP
Menkää naimisiin, voitte tehdä vaikka avioehdon eron varalla, jos se huolettaa. Lisäksi tehkää testamentti, sillä nyt teidän omaisuus on menossa sukulaisille, silloin kun teistä molemmista aika jättää. Ja ottakaa vaikka henkivakuutus perintöverojen ja lainan yms maksuun. Kuka muuten edes ehdotti hallintaoikeustestamenttia, oliko joku perheoikeudeen perehtynyt juristi?
Vierailija kirjoitti:
AP
Joo, naimisiin mentyänne peritte toinen toisenne, koska teillä ei ole lapsia. Lisäksi ei tarvitse alkaa tapella puolison perillisten kanssa jokaisesta astiastosta, sohvasta, telkkarista ja pyyhkeestä, että kumpikohan sen on ostanut aikanaan jotta saadaan selville, mitä perintöön varsinaisesti sitten kuulukaan. Lisäksi automaattisesti tulee se lesken asumisoikeus siihen asuntoonne / taloonne (tosin hallintaoikeustestamentti teillä olikin jo).
Joko pitää olla pätevä testamentti tai naimisissa.
Miehen kuoltua oli seuraavana päivänä ahneet sisarukset oven takana heittämässä minut pihalle ja varastamassa kodista tavaraa. Onneksi oltiin menty sukulaisilta salaa naimisiin. Jouduin soittamaan poliisit paikalle kun kantoivat tauluja ulos asunnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Joo, naimisiin mentyänne peritte toinen toisenne, koska teillä ei ole lapsia. Lisäksi ei tarvitse alkaa tapella puolison perillisten kanssa jokaisesta astiastosta, sohvasta, telkkarista ja pyyhkeestä, että kumpikohan sen on ostanut aikanaan jotta saadaan selville, mitä perintöön varsinaisesti sitten kuulukaan. Lisäksi automaattisesti tulee se lesken asumisoikeus siihen asuntoonne / taloonne (tosin hallintaoikeustestamentti teillä olikin jo).
Ei tarvita sitä lesken asumisoikeutta, koska lapsettoman puolison perii leski eli saa kaikkeen omistusoikeuden eli asuu ihan omistajana sen jälkeen.
Minä otin asianajotoimistoon yhteyttä ja kerroin että halutaan tehdä testamentti. Nimenomaan omistustestamentti.
Tämä asianajaja puhelimessa sitten puhui itsekin omistustestamentista ja teki valmiiksi paperit.
Paikan päällä sitten sanoi että oli muuttanu sen hallintaoikeustestamentiksi perintöverojen takia.
Oishan sen pitäny kysyä ensin meiltä halutaanko vaihtaa sitä testamenttia!
Ei oltais menty tekemään sitä ollenkaan jos oltaisiin tiedetty että se testamentti vaihtui!
Paikan päällä sitä asiaa ei edes älynny ajatella sen kummemmin.
Turhaan tuli tuostakin paperista maksettua.
Pitää nyt jossain vaiheessa mennä naimisiin, kaikista helpointa. Eikä edes maksa kun maistraatissa menee.
Veetuttaa tämä koko homma kun sama kun vessapaperina käyttäis nuo testamentit, ihan turhaa touhua oli.
AP
Vierailija kirjoitti:
Minä otin asianajotoimistoon yhteyttä ja kerroin että halutaan tehdä testamentti. Nimenomaan omistustestamentti.
Tämä asianajaja puhelimessa sitten puhui itsekin omistustestamentista ja teki valmiiksi paperit.
Paikan päällä sitten sanoi että oli muuttanu sen hallintaoikeustestamentiksi perintöverojen takia.
Oishan sen pitäny kysyä ensin meiltä halutaanko vaihtaa sitä testamenttia!
Ei oltais menty tekemään sitä ollenkaan jos oltaisiin tiedetty että se testamentti vaihtui!
Paikan päällä sitä asiaa ei edes älynny ajatella sen kummemmin.
Turhaan tuli tuostakin paperista maksettua.
Pitää nyt jossain vaiheessa mennä naimisiin, kaikista helpointa. Eikä edes maksa kun maistraatissa menee.
Veetuttaa tämä koko homma kun sama kun vessapaperina käyttäis nuo testamentit, ihan turhaa touhua oli.
AP
Ei se maksa mitään kirkossakaan. Hääjuhla maksaa, naimisiin meneminen ei.
Mun isä kuoli juuri. Olivat naimisissa äitini kanssa. Heillä on hallintaoikeustestamentti, jossa sanotaan jotenkin siten, että hallintaoikeuden saaja saa käyttää varoja haluamallaan tavalla.
Harmittaa sikäli, että äitini on dementoitumassa. Menee sitten johonkin hoivakotiin kaikki. He teki tuon siksi, että siinä säästyi muka multa veroja. Mutta tekee vaan kaiken hankalammaksi.
Itse olen naimisissa ja annan tietty kaiken mennä lapsille. (Meillä on myös avioehto eron varalle.)
Mikä naimisiin menemisessä on ihmisille nykyään hankalaa. Avopareja vaan.
Kannattaa mennä naimisiin. Aviopuolison perintövero on kaikkein pienin, muistaakseni puolisovähennys on 90 000 euroa.
Jos teillä on hallintaoikeustestamentti niin huomioikaa että tosiaan koskee hallintaa ei omistusta, eli kuolinpesän osuuden omistajuus menee kuolinpesän osakkaille.
Olette ilmeisesti lapseton pari? Selkentä olisi mielestäni mennä naimisiin.