Tajusin kaupassa tänään: olen ollut niin pitkään työttömänä että myös näytän jo työttömältä!
Osuin maitohyllyn luo yhtä aikaa tyylikkään keski-ikäisen rouvan kanssa, hänellä oli siisti suoristusraudalla ojennukseen laitettu polkkatukka, tyylikäs villakangastakki ja saapikkaiden väriin sopivat käsineet. Samaan aikaan näin oman heijastukseni metallisesta seinästä: värjäämättömät, hieman epäsiististi jakauksella olevat hiukset, latvat jo vähän hapsuuntuneet, teinin vanha kevyttoppatakki, nuhraantunut hihansuu, kuluneet kuraiset lenkkarit. Paha olo vyöryi yli, otin nopeasti halvimman punaisen maidon, tyylikäs rouva otti luomua -tietenkin. En yleensä valitse itsepalvelukassaa mutta häpesin taskuun tungettua vanhaa kulunutta Lidlin muovikassia, jonka olin ottanut ostoksia varten. Pihalla odotti 20 vuotta vanha Corolla. Vi##u, sentään mulla on vielä auto. Bussipysäkillä ei ollut katosta, vettä satoi kaatamalla.
Kommentit (213)
Itsekin olen työtön, mutta en kuitenkaan näytä siltä. Itselläni on aina hiukset siististi ponnarilla ja vaattetkin ovat siistit. Ei mitää monia satoja, mutta Luhdan takki löytyy käytettynä ja hyväkuntoisena ostettu.
Olen pahoillani kokemuksestasi AP, mutta mistä tiedät ettei kyseinen nainen ole heikosta itsetunnosta kärsivä pintaliitäjä joka elää velaksi voidakseen näyttää ulospäin rikkaalta? Fakta vain on se, että vaatteet ovat vain vaatteita, mutta oikeasti varakkaat käsittävät omaisuutensa kiinteistöihin yms sen sijaan, että tuhlaisvat omaisuutta luxus brändi rätteihin. Toki poikkeuksia on, mutta yleisesti rikkaat eivät halua näyttää liian rikkaalta Suomen kaltaisissa yhteiskunnissa
Olen nyt lukenut neljä sivua tätä keskustelua, ja vähän ihmettelen, kun tunnutte ajattelevan, että tuolla ulkomaailmassa liikkuessa voi joko olla ihan rönttävaatteissa tai tip-top laitettuna. Sen verran kuin olen sivuilleni vilkaissut, valtaosa ihmisistä pukeutuu loppujen lopuksi aika samalla tavalla, asiallisen siisteihin tai siistihköihin vaatteisiin, ei mitenkään ihmeemmin laitettuna niin ihmettelelen missä te oikein asutte? Itsellä on periaatteena, että kun astun ulos ovesta, olen siisti, ei mitään ihmeempää, itse leikattu tukka pestynä ja kammattuna, silmälasit pestyt, oma takki päällä, ehjä, asialliset kengät jalassa ja noin, ihan tavallisesti. En ymmärrä miksi laittaisin jotain risoja vaatteita kauppaan, ihan tavalliset laitan, siistit. Resut kuuluu marjametsään tai mökille.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan surullista olla työkyvyttömyyseläkkeellä. Kukaan ei halua seurustella sairaan kanssa.
Työkyvyttömyyseläkkeellä oleva PÖPI jonka elämän kohokohta on kirjoittaa Hönö kirjoituksia.
Kuule sun selkä näyttää oikein terveeltä, kun kävelet, mutta lääkäri laittoi sut työkyvyttömyyseläkkeelle, koska sulla viiraa päässä.
PÖPI menee baariin viikonloppuna, ja ihmiset kysyvät, missä olet töissä.
-sairas ja eläkkeellä. Päästä pöpi.
Vierailija kirjoitti:
PÖPI menee baariin viikonloppuna, ja ihmiset kysyvät, missä olet töissä.
-sairas ja eläkkeellä. Päästä pöpi.
Muut juhlivat työkavereiden kanssa pikkujouluja ja päästään sairas PÖPI pyörii baarissa kuin puolukka pill.... 🤣
Ei se olenko työtön vai en vaikuta mun pukeutumiseen ym. ulkonäköön. Pukeudun mun makuun mukavasti. En pukeudu muita miellyttääkseni ja mulle se on yks hailee mitä muut musta ajattelee. Muiden mielipiteet ja ajatukset ei vaikuta mun elämään millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Minä käyn töissä ja taloustilanne hyvä mutta näytän varmasti ihan samalta kuin ap, kun käyn kaupassa. Lenkkarit kuraiset (koska niillä kävellään kuraisia teitä kilometrejä päivittäin), kuluneet collarit (koska mukavat), niihin sopiva yhtä kulunut takki, pipo ettei näy kuinka sekaisin tukka on, meikkiä ei koskaan, kestokassi tai taskuun taiteltu muovikassi koska luonto. Halpaa perusruokaa valitsen arkeeni. Ainoa ero, että auto on uudempi.
Töihin sitten siistit vaatteet joista osan työnantaja tarjoaa, tukka pestynä ja kammattuna, mutta meikkiä ei vieläkään.
Lenkkareita voi puhdistaa ja pestäkin. Joissain collareissa ei mennä ulos ellei jonnekin salille tai urheilukentälle, piste.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan surullista olla työkyvyttömyyseläkkeellä. Kukaan ei halua seurustella sairaan kanssa.
Ja mistä se olettamus tulee että sairas haluaa seurustella?
Minä olen täysin terve enkä hakua seurustella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mistä se olettamus tulee että sairas haluaa seurustella?
Minä olen täysin terve enkä hakua seurustella.
Halua eikä hakua.
Vierailija kirjoitti:
Mullakin auto vuodelta 2008 ja töissä maisterin tutkinnon vaatimassa asiantuntijatyössä. Silti päällä nuhjaantuneet vaatteet ja kampaamossa käynyt viimeksi vuosi sitten. Meikkiä käytän ehkä kerran viikossa, jos on ollut aamulla aikaa ja kiinnostusta.
Eikö esihenkilösi ole ottanut puheeksi nuhjuista habitustasi, tuo vaikuttaa jo työyhteisöön. Oletko kenties sairastunut masennukseen.
Vierailija kirjoitti:
Olen pahoillani kokemuksestasi AP, mutta mistä tiedät ettei kyseinen nainen ole heikosta itsetunnosta kärsivä pintaliitäjä joka elää velaksi voidakseen näyttää ulospäin rikkaalta? Fakta vain on se, että vaatteet ovat vain vaatteita, mutta oikeasti varakkaat käsittävät omaisuutensa kiinteistöihin yms sen sijaan, että tuhlaisvat omaisuutta luxus brändi rätteihin. Toki poikkeuksia on, mutta yleisesti rikkaat eivät halua näyttää liian rikkaalta Suomen kaltaisissa yhteiskunnissa
Tule tänne etelä Helsinkiin vilkaisemaan niin huomaat olevasi väärässä. Täällä pukeudutaan siististi ja ollaan muutenkin laittautuneita. Muutama poikkeus löytyy,valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Täättä taas aika paljon superhyvätuloisia joille ketju on mainio humble brag -fleksaamisen paikka. Ja huoh niitä vaativia asiantuntijatöitä. Voisko joku kertoa mitä tällainen työ on?
Itse ainakin kommentoin asiantuntijatyön samassa merkityksessä kuin olisin voinut laittaa toimistotyö pääosin etänä eli ei esim. asiakaspalvelua tai myyntiä jossa pitää olla siistin näköinen, eikä toisaalta kenttätöitä joissa likaantuu työn vuoksi tai tukka lytyssä kypärän alla.
Olisi kannattanut painottaa, että teen etätöitä, mikä on iso syy siihen että en panosta ulkonäkööni lainkaan. Oma ala on IT.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvät tulot tai sitten elämän hallinta hakusessa jos pitää autoa suomen hinnoilla. Pelkkä vuosivero on satoja euroa, helsingissä kadunvarsipysäköinti 700 euroa vuodessa, arvonalenemiset, vakuutukset, korjaukset.
Ei maaseudulla voi asua ilman autoa, ei oikein pikkukaupungissaan. Pysäköinti sentään on ilmaista.
Tuo on totta, että isommassa kaupungissa siihen ruokakauppaan on yleensä ihan kävelymatka mutta niin ne kaikki muut palvelut on sitten täälläkin keskitetty yksi sinne ja toinen tänne eli niissä asioiminen taas vaatii sitä omaa autoa vaikka pysäköinti ei ilmaista olekaan. Noissa julkisissa on nykyään ihan järkyttävää kulkea plus pitäisi olla ties mitä kausilippuja ja sovelluksia. Miksi sitä kertalippua ei voi ostaa kuskilta kuten aina ennenkin? Monilla se lähin ärräkin (mistä siis saa ostettua ennakkoon kertalipun) on sellaisen matkan päässä että pitäisi mennä bussilla..
Niitäkin oli aiemmin paljon tiheämmässä samoin kuin noita edellämainittuja kuten nyt vaikka terveysasemia ja labroja. Helpompi kai se olisi kuskata niitä näyteputkia jonnekin keskuslabraan kuin se, että näytteenantajat kuskailee itseään?
Saa sitä sitten ihmetellä miksi ihmisille ei ole töitä kun kaikki on "tehostettu" ja "säästetty" toimimattomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt lukenut neljä sivua tätä keskustelua, ja vähän ihmettelen, kun tunnutte ajattelevan, että tuolla ulkomaailmassa liikkuessa voi joko olla ihan rönttävaatteissa tai tip-top laitettuna. Sen verran kuin olen sivuilleni vilkaissut, valtaosa ihmisistä pukeutuu loppujen lopuksi aika samalla tavalla, asiallisen siisteihin tai siistihköihin vaatteisiin, ei mitenkään ihmeemmin laitettuna niin ihmettelelen missä te oikein asutte? Itsellä on periaatteena, että kun astun ulos ovesta, olen siisti, ei mitään ihmeempää, itse leikattu tukka pestynä ja kammattuna, silmälasit pestyt, oma takki päällä, ehjä, asialliset kengät jalassa ja noin, ihan tavallisesti. En ymmärrä miksi laittaisin jotain risoja vaatteita kauppaan, ihan tavalliset laitan, siistit. Resut kuuluu marjametsään tai mökille.
Tällä palstalla on kirjoittajien tapana pröystäillä kurjuudella ihan kuin se olisi joku meriitti. Tuskin vastaa todellisuutta, toivottavasti ei.
Ok. Mä olen työtön jo neljättä vuotta, ja jatkuvasti persaukinen. Silti mulla on aina siistit ja nätit vaatteet, enkä edes lähde ihmisten ilmoille ilman että kampaan hiukseni ja laitan kevyen meikin. Varmaan jotain lapsuuden peruja, ei äitikään lähtenyt verkkareissa kaupungille. Koska käytän paljon mekkoja, korkokenkiä, saappaita, roikkuvia korvakoruja jne. saan jopa huomiota osakseni. Ja siis kaikki vaatteet lahjoituksena saatu tai kirpputorilta. Meikit alennuksesta ja osa ikivanhoja. Joku kajal-kynä ei mene miksikään edes vuosien saatossa, luomiväreistä puhumattakaan, ihan sama mitä tuubaa kosmetiikkateollisuus väittää. Tulee itsellekin parempi fiilis kun edes yrittää näyttää ihmiseltä eikä lapset pelkää kadulla vaikka sisäinen fiilis onkin yleensä sieltä ja syvältä.
Vierailija kirjoitti:
No ainakaan mulla ei enää ole niitä ihan tavallisia, siistejä vaatteita vaan kaikki alkaa olla enemmän tai vähemmän rikki vaikka tietenkin ne joskus on olleet uusia ja ehjiä. Ei mulla kyllä ole mökkiäkään eikä mahdollisuutta marjametsään. Lisäksi kun jotain uutta on pakko saada (esim talvitakki) niin se valikoima on aika suppea mihin rahat riittää eikä todellakaan voi alkaa nirsoilemaan, että ei tämä ihan nyt ole sopivaa kokoa tai omalle kropalle sopiva malli / väri(sävy) vaan se on otettava tai sitten paleltava jatkossakin. Silloin se uusikin vaate saa näyttämään epäsiistiltä kun ne mittasuhteet on jotenkin hassut tai vaatteen väri saa ihon kaikkea muuta kuin hehkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Elät terveellisemmin (kun et värjää hiuksia) ja ympäristöystävällisemmin (et ostele uusia vaatteita).
Mietin täällä myös, että trendikkäältä vaikuttaa, eikä huomaa sitä itse. :)
Varoja takkiin sekä kenkiin ja muuhun riittää jos ei tuhlaile rahaa.