Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parhaat vinkit aamuyöheräilyyn, kiitos!

Vierailija
25.11.2024 |

Olen alkanut heräillä stressin takia aamuöisin 56 aikaan ja asia alkaa käymään hermon päälle ja stressaamaan lisää. Lisäkierroksia ärsytykseen tulee siitä, että heti heräämisen jälkeen tulee kunnon stressipiikki (hikoilua, syke nousee, kroppa jännittyy, koko setti...), eikä uudelleen nukahtaminen yleensä onnistu.

Kertokaas palstalaiset parhaita vinkkejänne avuksi! Terveelliset, säännölliset elämäntavat ovat jo käytössä, kofeiini ja alko poistettu jne jne. Valitettavasti stressin aiheille (elämä & kuolema) ei oikein voi mitään tehdä.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse herään jo 3-4 aikaan. Jos en saa nukuttua nousen ylös ja rupean puuhaamaan jotain. Saatan lähteä ulos lenkille, koska aamuyöllä on rauhallista ja se ulkoilu helpottaa stressiä. Joskus joogaan ja mietiskelen, saatan lukea kirjaa tai kuunnella rauhallista musiikkia kuulokkeilla. Kun olen rauhoittanut itseni, lähden töihin normaalisti.

Vierailija
2/23 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisiko vaikka sohvalle siirtyminen. Itselläni on joskus pyöriskelyyn auttanut, kun sänky muuttunut ahdistavaksi. Sohvalla loikoilussa ei ollut samanlaista painetta nukahtaa uudelleen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tuttua tuo aamuyöllä herääminen. Valvoin taas kerran viime yönä yli tunnin. Heräsin joskus ennen neljää ja nukahdin uudestaan viiden aikoihin. Stressi ja ahdistus vaivoina. Olen hakenut apua mutta eihän sitä saa.

Vierailija
4/23 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuma suihku (tällä ikäänkuin pestään stressi pois), sitten rauhallinen syvähengitys ja sitten nukkumaan uudelleen

Vierailija
5/23 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aiemmin erinomainen nukkuja, joka meni illalla nukkumaan, nukahti heti ja heräsi aamulla kellon soittoon. Viime vuosina kaikki on ollut toisin. Nukahdan kyllä ilalla aika hyvin, mutta herään klo 1 - klo 4 välillä, enkä saa unta vaikka mitä tekisin. Nukahdan noin klo 5 uudestaan ja herään klo 6 töihin.

Vierailija
6/23 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleinen neuvo nykyään stressiheräilyyn on varata päivällä tai illalla (muttei liian myöhään) aikaa siihen, että pohtii huoliaan ja mitä asioille voi tehdä.

Yöksi sitten voi varata itselleen mantran esim. että paras ratkaisu huolettaviin asioihin on olla huolehtimatta niistä yöaikaan.

Vierailija
7/23 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeinen kahvi 10h ennen nukkumaanmenoa. 

Vierailija
8/23 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamu on parasta aikaa olla pystyssä! 5-6 on aamu eikä mikään yö. Kokeile joskus aloittaa päivä silloin ja lähde vaikka heti lenkille. Saattaa parantua elämänlaatu muutenkin. 

Vierailija
9/23 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi vaikea tilanne silloin, kun on työelämässä.

Mä olen jo eläkkeellä ja nukkumiset menee kahdessa osassa.

"Väliajan" käytän telkkarin katseluun. (asun kerrostalossa, niin yöllinen tekeminen on rajoitettua)

Kokonaisuniaika riittää päivittäiseen tekemiseen.

Vierailija
10/23 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herättyäni saatan unohtua miettimään jotakin. Lopulta muistan alkaa hengittää syvään - se rauhoittaa kehoa ja lopulta saatan nukahtaa uudelleen, kun uneliaisuus voittaa.

Vierailija
11/23 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

16 - 24 annosta alkoholia ennen nukkumaanmenoa. Vähempi ei riitä!

Vierailija
12/23 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos heräilyn taustalla on stressi, kannattaa kuitenkin tarkastella, voisiko sille tehdä jotain. Elämää ei aina voi muuttaa, mutta omaa näkökulmaa voi, olipa asia sitten mikä tahansa. Tee siis työtä noiden solmujen aukaisemiseksi, jotta henkinen kuormitus helpottaisi.

Aamuyön heräilyyn voi vaikuttaa toki moni muukin asia, myös yhtä aikaa kuormituksen kanssa. Vaihdevuodet, pissahätä tai suolistovaivat jotka herättävät vessaan, liian kuuma/kylmä makuuhuone esimerkiksi tulee mieleen. Kannattaa pohtia, onko näissä asioissa korjattavaa.

Vierailija
13/23 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

D-vitamiinilosät pois. Minulla ainakin aiheuttavat juuri tuollaista aamuöistä heräilyä.

Vierailija
14/23 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aerobista liikuntaa töiden jälkeen reippailla sykkeillä.

Vierailija
15/23 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänikirjan kuuntelu voi helpottaa uudelleen nukahtamista. Hengitysharjoitukset. Jonkin sanan toistaminen. 

Vierailija
16/23 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkkini on: jos ei jaksa niin sit pitää vaan jaksaa 

Vierailija
17/23 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
18/23 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa jäädä sänkyyn pyörimään. Sohvalle ja kuuntelet unimusiikkia. Itsellä viivästynyt unirytmi ja se vasta onkin vaikea.

Vierailija
19/23 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile joskus ihan perinteistä lampaiden laskemista. Joskus olen lukenut että aivoihin mahtuu vain yksi ajatus kerrallaan. Kun täyttää aivot jollain asialla joka ei saa aikaan mitään stressireaktiota, ei se ainakaan haittaa. Jos itse valvon yöllä, yritän keskittyä hengittämään rauhallisesti ja laskemaan mielessäni hitaasti ylös tai alas. Samalla yleensä keskityn yhteen osaan kehosta kerrallaan ja rentoutan sen tietoisesti. Siirryn järjestelmällisesti yhdestä osasta toiseen ylhäältä alas. Joskus huomaan jännittäväni esimerkiksi päätä tai niskoja kovastikin. 

Ei se aina auta. Joskus voisin laskea maailman tappiin nukahtamatta. Mutta joskus, joskus se auttaa. 

Vierailija
20/23 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herään kolmelta ihan pirteänä, menen sohvalle lukemaan. Luen luvun tai pari, mietin sitten rentoutumisharjoituksen, jonka olen oppinut kuntoutuksessa. Melkein aina nukahdan vielä hetkeksi, kuuteen menen töihin. Pienet päiväunet päivällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kahdeksan