Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asumaan mökkiin jossa sähköt on ja kaivo, ulkohuussi ja -sauna?

Vierailija
24.11.2024 |

Asutaan nyt kaukana työpaikoista. Lähellä olisi myynnissä mökki edellä mainituilla ominaisuuksilla. Nätti paikka, lyhyt matka töihin ja hinta erittäin halpa. Ei paljoa itse aurattavaa ja naapurit sopivan etäisyyden päässä. Siinä on asuttu talvellakin. Olemme päätymässä kaupantekoon ja muuttamassa sinne asumaan. Odotan innolla! Onko täällä ketään joka näin asuisi vuoden ympäri?

Kommentit (203)

Vierailija
21/203 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka auraa tien, ja missä kunnossa se nyt on?

Onko mökin ympärillä puustoa, joka pitäisi poistaa? Kuka omistaa sen?

Onko piha helppohoitoinen?

Ja onko siivooja irtisanottu vai jatkaako vanhana työntekijänä? 

Mikä siivooja?

Vierailija
22/203 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvältä kuulostaa, onnea! Jos ulkohuussi alkaa joskus ahdistaa niin ainahan voitte remontoida sisävesssan ja suihkun. Itse asuin nuorenpana mummonmökissä ja siihen rakennutin laajennuksena vesivessan ja suihkun, oli helppo homma kun vedet ja sähkö tuli jo valmiiksi sisälle.

Nykyään on aika iso ja kallis ruljanssi hankkia luvat + vetää vesijohdot ja viemärit. Ap:n mökillä on kaivovesi, tuskin on nykyisin vaadittavaa viemäriä jätevesille, kun ei ole sisävessaakaan. Yleensä noissa on vain kivipesä ja imeytyskenttä pesuvesille. Jätevesijärjestelmän hankkiminen maksaa varmaan enemmän kuin mökki itse.

Jos on kantovesi, ei tarvitse jätevesijärjestelmääkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/203 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko talviasuttava mökki, eristeet ja toimiva takka. Tarkastettu takka ja nuohous. Vai onko puutteita. Miten liukkauden hoito pihapoluilla. Entä ulkovaloja.

Mitä h*&%vettiä nyt taas? Kyllä ihan jokainen kiinteistönomistaja vastaa itse talvikunnossapidosta. Vai luuletko että jossain mummonmökissä käy huoltoyhtiö hiekottamassa?

Ulkovaloja? Niitä saa laittaa lisää ihan niin paljon kuin asukas itse tarvitsee.

Sä et taida tietää tästä asiasta mitään. 

Vierailija
24/203 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole laillista nykypäivänä. Tutustu rakennusmääräyksiin ja omakotitalon vaatimuksiin. 

Vierailija
25/203 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvältä kuulostaa, onnea! Jos ulkohuussi alkaa joskus ahdistaa niin ainahan voitte remontoida sisävesssan ja suihkun. Itse asuin nuorenpana mummonmökissä ja siihen rakennutin laajennuksena vesivessan ja suihkun, oli helppo homma kun vedet ja sähkö tuli jo valmiiksi sisälle.

Paitsi jos tontille ei ole lupa rakentaa vesivessaa.

Vierailija
26/203 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko talviasuttava mökki, eristeet ja toimiva takka. Tarkastettu takka ja nuohous. Vai onko puutteita. Miten liukkauden hoito pihapoluilla. Entä ulkovaloja.

Mitä h*&%vettiä nyt taas? Kyllä ihan jokainen kiinteistönomistaja vastaa itse talvikunnossapidosta. Vai luuletko että jossain mummonmökissä käy huoltoyhtiö hiekottamassa?

Ulkovaloja? Niitä saa laittaa lisää ihan niin paljon kuin asukas itse tarvitsee.

Sä et taida tietää tästä asiasta mitään. 

Kyllä selvästi tietää. Ihan aiheellinen kommentti.

Vierailija
27/203 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään on aika iso ja kallis ruljanssi hankkia luvat + vetää vesijohdot ja viemärit. Ap:n mökillä on kaivovesi, tuskin on nykyisin vaadittavaa viemäriä jätevesille, kun ei ole sisävessaakaan. Yleensä noissa on vain kivipesä ja imeytyskenttä pesuvesille. Jätevesijärjestelmän hankkiminen maksaa varmaan enemmän kuin mökki itse.

Vessavesille voi laittaa umpisäiliön, ei tarvitse mitään kallista omaa puhdistamoa tms.

Mutta jos vesivessalle viemärien teko tuntuu ylivoimaiselta tehtävältä niin aina voi sisävessaksi valita myös kompostoivan, polttavan tai jäädyttävän wc:n.

Vierailija
28/203 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asun noin, toki on leivinuuni jolla hoituu myös puilla lämmitys, ei tarvitse sähkön varassa olla. Yli kymmenen vuotta jo ja viihdyn, ihan kaupungissa sitä ennen olin asunut koko ikäni. Ulkohuussissa, kantovedessä ja puulämmityksessä on oma ihana tunnelmansa! Pihasauna tietysti on.

Vierailija
29/203 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ulkovessa jossakin vaiheessa kyllästyttää, niin mikäli mökin sisältä löytyy sopiva komero tms. niin sen voi vähällä vaivalla eristää wc tilaksi. Sinne esim. polttava wc. Olen asunut pikku mökissä vuokralla johon tuli keittiöön vesi. Ensin oli vain ulkowc, myöhemmin verannan komeroon vuokraisäntä kustansi ekowc:n. Peseytyminen suoritettiin tynnyrisaunassa johon oli vain kantovesi. Hyvin siellä pärjäsi. Oli sähkölämmityksen lisäksi leivinuuni ja pönttis.

Nykyinen omakotitalo myös vuokralla, mutta ihan luksus: on vesiwc ja suihku. Pihalla puulämmitteinen sauna. Kyllä kelpaa.

Vierailija
30/203 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole laillista nykypäivänä. Tutustu rakennusmääräyksiin ja omakotitalon vaatimuksiin. 

😂😂😂 Tämä oli oikeasti hauska. Provo, mutta hauska 😂 Ajatelkaa jos olisi oikeasti noin tyhmiä ihmisiä.

Vierailija
31/203 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Komposti/bio/mikä lie käymälä sisälle?

Vierailija
32/203 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi jos tontille ei ole lupa rakentaa vesivessaa.

Portapotti yökäyttöön, ei tarvi rämpiä pimeässä. Kemikaaleja tosin ei voi käyttää, jos tyhjentää sen huusiin.

Vierailija
33/203 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Onnea lumisiin pakkasöihin, jolloin rämmitte nilkat lumessa yöpissalle pepun jäädyttävään ulkohuussiin!"

Ei mitään ongelmaa, kokemusta on! Edellisyönä juuri kipitin kylpytakki päällä huussiin kun tuli illalla saunan jälkeen juotua vähän liikaa.-10 oli ja luntakin uutta, mutta kunnon talvisaappaat niin ei tosiaan mitään ongelmaa! Kylmin aika huussikäynneille on syksy kun yhtäkkiä viilenee. Sitten kun menee pakkaselle niin siihen on jo tottunut, eikä hirvitä edes -25. 😊

Ja jos hirvittää, niin biolan myy tosi näppärää yöastiaa, siihen kompostipussi ja pellettejä, niin voi päivällä siistiä jäljet. Meillä on kyllä tuollaiselle mökille tehty tuhkaava vessa. Maksaa jonkin verran, mutta tuo kyllä hurjasti mukavuutta, jos ei nauti yöjuoksuista. 

Vierailija
34/203 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Riittääkö kaivossa vesi siihen jos te asutte siellä pysyvästi?

2. Kuinka hyvin mökki on eristetty? Jos eristys on surkea niin silloin lämmittämiseen saattaa tarvita ihan valtavat määrät puuta/sähköä. Kyllä se tietysti lämpimänä pysyy kun tarpeeksi lämmittää, mutta se ei paljoa naurata jos talvikuukausiksi olisi halvempi vuokrata toinen asunto kun pitää mökkiä lämpimänä

Vierailija
35/203 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos puusto on ylikasvuista, se voi kaatua myrskyssä mökin tai mahdollisen sähkölinjan päälle. Lisäksi liian lähellä kasvavat puut varjostavat, pitävät mökin kosteana, roskastavat pihan ja tukkivat kuolleilla lehdillä vesikourut.

Jos se ei kuulu mökkitonttiin, sen poisto on omistajan vastuulla. Esim. perkunnat voivat olla todella riitaisia, ja metsien hoito niin ja näin. 

Onko sinulla ns. mummonmökkiä? Minulla on. Remppaa on tehty pitkään ja perusteellisesti. Ja juuri sen metsän hoidosta on viimeinen vääntö tekemättä."

Miksi ihmeessä olet ostanut mökin niin pienellä tontilla että naapurin tontilta kaatuva puu voi osua sinun mökkiisi? Ei sinulla ole mitään oikeutta vaatia naapuria kaatamaan puita siksi koska ne varjostaa ja niistä tulee roskia pihaasi. 

Vierailija
36/203 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on mökillä ns kesävesi, eli letku kaivosta ikkunan kautta tiskipöytään. Puretaan talveksi pois ja ei tarvita siten pitää lämpöä päällä eikä mökki kastu vesivahingosta.

Tämä siis sopii vain kesäasumiseen, tai aika pitkään nykypakkasilla voisi asua talvellakin.

Vierailija
37/203 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vessavesille voi laittaa umpisäiliön, ei tarvitse mitään kallista omaa puhdistamoa tms.

Mutta jos vesivessalle viemärien teko tuntuu ylivoimaiselta tehtävältä niin aina voi sisä

Mä kyselin viranomaisilta, voinko laittaa sisälle suihkun ja pesukoneen, kun nyt on vain kylmävesihana keittiössä. Kuulemma sekin vaatisi jo oikean viemärin, vaikka vessana olisi edelleen kompostikäymälä. Siis pelkkä harmaavesi edellyttää jätevesijärjestelmää (tai liittymistä kunnan verkkoon). Nyt on vain imeytyskenttä tiskivesille ja saunalla kantovesi, niin ei tarvi olla muuta.

Vierailija
38/203 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

😂😂😂 Tämä oli oikeasti hauska. Provo, mutta hauska 😂 Ajatelkaa jos olisi oikeasti noin tyhmiä ihmisiä.

Kunpa tietäisit. Minessa kunnassa rakennusvalvonta harjoittaa simputusta. 

Vierailija
39/203 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mä kyselin viranomaisilta, voinko laittaa sisälle suihkun ja pesukoneen, kun nyt on vain kylmävesihana keittiössä. Kuulemma sekin vaatisi jo oikean viemärin, vaikka vessana olisi edelleen kompostikäymälä. Siis pelkkä harmaavesi edellyttää jätevesijärjestelmää (tai liittymistä kunnan verkkoon). Nyt on vain imeytyskenttä tiskivesille ja saunalla kantovesi, niin ei tarvi olla muuta."

Taikasana on umpisäiliö.

Vierailija
40/203 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kantovesi niin helppo homma, jos sisälle vesi niin mökkikaivo vähintään oltava.  Jos on vaikka ruokakomero niin helppo laittaa puru WC ja vaikka puolilämpimäksi. 

Luki että on kaivo, se on kompostikäymälä (puru wc :D)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme