Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asumaan mökkiin jossa sähköt on ja kaivo, ulkohuussi ja -sauna?

Vierailija
24.11.2024 |

Asutaan nyt kaukana työpaikoista. Lähellä olisi myynnissä mökki edellä mainituilla ominaisuuksilla. Nätti paikka, lyhyt matka töihin ja hinta erittäin halpa. Ei paljoa itse aurattavaa ja naapurit sopivan etäisyyden päässä. Siinä on asuttu talvellakin. Olemme päätymässä kaupantekoon ja muuttamassa sinne asumaan. Odotan innolla! Onko täällä ketään joka näin asuisi vuoden ympäri?

Kommentit (203)

Vierailija
1/203 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten vanha mökki, mitä materiaalia ja kuinka iso? Sähköllä lämmittäminen voi tulla paljon kalliimmaksi kuin kaupunkiasunnon. Soveltuuko todella talviasumiseen? Mikä on mökin käyttötarkoitus. Olen ymmärtänyt että  mökkikäyttöön osoitettuun asumukseen ei voi välttämättä siirtää kirjojaan.

Vierailija
2/203 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvitä mökkikunnasta onko edes mahdollista ja mitä vaaditaan. Jätehuolto ainakin yms asioita 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/203 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuuhan se, jos ei voi vakkariksi muuttaa niin sitten vaan asuu virallisesti muualla, oikeasti tuolla. Postit tuonne saa joka tapauksessa. Pärjää kun haluaa, onnea uuteen kotiin!

Vierailija
4/203 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvältä kuulostaa, onnea! Jos ulkohuussi alkaa joskus ahdistaa niin ainahan voitte remontoida sisävesssan ja suihkun. Itse asuin nuorenpana mummonmökissä ja siihen rakennutin laajennuksena vesivessan ja suihkun, oli helppo homma kun vedet ja sähkö tuli jo valmiiksi sisälle.

Vierailija
5/203 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kantovesi niin helppo homma, jos sisälle vesi niin mökkikaivo vähintään oltava.  Jos on vaikka ruokakomero niin helppo laittaa puru WC ja vaikka puolilämpimäksi. 

Vierailija
6/203 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka auraa tien, ja missä kunnossa se nyt on?

Onko mökin ympärillä puustoa, joka pitäisi poistaa? Kuka omistaa sen?

Onko piha helppohoitoinen?

Vierailija
7/203 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä mökin ympäriltä pitäisi poistaa puustoa varsinkaan jos se on jonkun muun maalla?

-ohis

Vierailija
8/203 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja onko siivooja irtisanottu vai jatkaako vanhana työntekijänä? 

Vierailija
9/203 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tommonen mummonmökki. Kyllä siellä pärjää talvellakin, varsinkin kun on 2 aikuista hoitamassa lunen kolaukset ja lämmitykset.

Paljonko mökillä on hintaa? Tarviiko uusia kattoa tms. välttämätöntä?

Vierailija
10/203 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko talviasuttava mökki, eristeet ja toimiva takka. Tarkastettu takka ja nuohous. Vai onko puutteita. Miten liukkauden hoito pihapoluilla. Entä ulkovaloja.

Vierailija
11/203 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korpimuija asuu juuri tuollaisessa mökissä. Videoillaan kertoo millaista on elo mökkeröisessä:

https://www.youtube.com/@korpimuija?app=desktop

Onnea lumisiin pakkasöihin, jolloin rämmitte nilkat lumessa yöpissalle pepun jäädyttävään ulkohuussiin!

Vierailija
12/203 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuollaisessa ulkovaloja tarvi, otsalamput riittää. Kokemusta on.

Vierailija
13/203 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin tuollaisessa talossa koko lapsuuteni. Eli on mahdollista, vaikka tällä iällä yöllä ulkohuussiin meno ei todellakaan enää houkuttele. Tai veden kanto sisään sen puoleen. Mutta kukin tyylillään.

Vierailija
14/203 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä näin voi asua. Mutta arkiset toimet vie paljon enemmän aikaa ja talvella olosuhteet todella on kovin erilaiset kuin mihin nykyasumisessa on totuttu. Mutta mahdollista tämä toki on. Lumi, jää ja kaikkinainen sää vaikuttaa kokoajan arkeen ,toisin kuin kaupungissa. välillä v...uttaa pakkasilla tai sateella mutta en taida osata asua enää "oikeassa" asunnossa.

Vierailija
15/203 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvältä kuulostaa, onnea! Jos ulkohuussi alkaa joskus ahdistaa niin ainahan voitte remontoida sisävesssan ja suihkun. Itse asuin nuorenpana mummonmökissä ja siihen rakennutin laajennuksena vesivessan ja suihkun, oli helppo homma kun vedet ja sähkö tuli jo valmiiksi sisälle.

Nykyään on aika iso ja kallis ruljanssi hankkia luvat + vetää vesijohdot ja viemärit. Ap:n mökillä on kaivovesi, tuskin on nykyisin vaadittavaa viemäriä jätevesille, kun ei ole sisävessaakaan. Yleensä noissa on vain kivipesä ja imeytyskenttä pesuvesille. Jätevesijärjestelmän hankkiminen maksaa varmaan enemmän kuin mökki itse.

Vierailija
16/203 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut vuosia, ihan hyvin onnistuu.

Vierailija
17/203 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko talviasuttava mökki, eristeet ja toimiva takka. Tarkastettu takka ja nuohous. Vai onko puutteita. Miten liukkauden hoito pihapoluilla. Entä ulkovaloja.

Mitä h*&%vettiä nyt taas? Kyllä ihan jokainen kiinteistönomistaja vastaa itse talvikunnossapidosta. Vai luuletko että jossain mummonmökissä käy huoltoyhtiö hiekottamassa?

Ulkovaloja? Niitä saa laittaa lisää ihan niin paljon kuin asukas itse tarvitsee.

Vierailija
18/203 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari viimeistä... mitä taloyhtiön mukavuuksia  oletat ulkohuusilliseen kesä/mummonmökkiin?

Liukkaus torjutaan ostamalla kiekoitusmursketta kaupasta ja syytämällä sitä tarpeen mukaan.

Jos ei ole ulkovaloja, laittaa/asennuttaa itse tai on ilman. Roikkavalaisimia saa kaupasta.

Vierailija
19/203 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Onnea lumisiin pakkasöihin, jolloin rämmitte nilkat lumessa yöpissalle pepun jäädyttävään ulkohuussiin!"

Ei mitään ongelmaa, kokemusta on! Edellisyönä juuri kipitin kylpytakki päällä huussiin kun tuli illalla saunan jälkeen juotua vähän liikaa.-10 oli ja luntakin uutta, mutta kunnon talvisaappaat niin ei tosiaan mitään ongelmaa! Kylmin aika huussikäynneille on syksy kun yhtäkkiä viilenee. Sitten kun menee pakkaselle niin siihen on jo tottunut, eikä hirvitä edes -25. 😊

Vierailija
20/203 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä mökin ympäriltä pitäisi poistaa puustoa varsinkaan jos se on jonkun muun maalla?

-ohis

Jos puusto on ylikasvuista, se voi kaatua myrskyssä mökin tai mahdollisen sähkölinjan päälle. Lisäksi liian lähellä kasvavat puut varjostavat, pitävät mökin kosteana, roskastavat pihan ja tukkivat kuolleilla lehdillä vesikourut.

Jos se ei kuulu mökkitonttiin, sen poisto on omistajan vastuulla. Esim. perkunnat voivat olla todella riitaisia, ja metsien hoito niin ja näin. 

Onko sinulla ns. mummonmökkiä? Minulla on. Remppaa on tehty pitkään ja perusteellisesti. Ja juuri sen metsän hoidosta on viimeinen vääntö tekemättä. 

Ja tosiaan, pihaa ei tule ajatelleeksi, kun siellä ei ole lunta, jäätä tai lehtiä. Tietä samoin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yksi