Voiko umpilisäke sijaita navan vasemmalla puolella? Päivystysavussa ei uskota.
Soitin jo päivystykseen, kun poika on oksentanut kolme kertaa voimakkaasti, aluksi valitti vatsakipua koko vatsan alueella, mutta sittemmin sanoi että sattuu tähän ja osoitti hieman navan alta vasemmalta puolelta. Painaessa sattuu todella paljon. Äsken nousi kuume. Muilla ei ole oireita. Kysyin umpilisäkkeen mahdollisuudesta päivystyksestä ja he totesivat että se on todella harvinaista. Epäilivät tavallista vatsatautia.
Kommentit (29)
Harvinaisissa tapauksissa on joillain sisäelimet peilikuvana. Todennäköisesti pojallasi ei tätä ole, joten vika on muualla kuin umpilisäkkeessä.
Lähdet sen kanssa nyt päivystykseen ja pakotat ottamaan testit. Umpilisäkehän tuo on. Vielä on aikaa kun sattuu, sitten kun kipu lakkaa on viimeiset hetket käsillä. Lähde heti.
Vierailija kirjoitti:
Kipu voi paikallistua oikealle. Umppari
Se kipu voi säteillä mihin vain. Aikuisella lapsellani oli kipu navan yläpuolella ja umpisuoli oli tulehtunut.
Vierailija kirjoitti:
Lähdet sen kanssa nyt päivystykseen ja pakotat ottamaan testit. Umpilisäkehän tuo on. Vielä on aikaa kun sattuu, sitten kun kipu lakkaa on viimeiset hetket käsillä. Lähde heti.
Ei ap:n pojalla ole hätää. Vanhempi tietää ja osaa seurata tilannetta. Vaikka suoli puhkeaisikin niin sekin nykyään voidaan hoitaa. Ja ei niin luultavasti edes käy. Vatsa tulee sitä ennen niin kipeäksi, että poika on ennen sitä jo leikkurissa.
Miksi olet vielä kotona etkä ensiavussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ap:n pojalla ole hätää. Vanhempi tietää ja osaa seurata tilannetta. Vaikka suoli puhkeaisikin niin sekin nykyään voidaan hoitaa. Ja ei niin luultavasti edes käy. Vatsa tulee sitä ennen niin kipeäksi, että poika on ennen sitä jo leikkurissa.
No se on kyllä totta. Ap on kuitenkin läsnä. Minä olisin viime jouluna haudannut lapseni jos olisin kuunnellut sinun kaltaisia ihmisiä.
Mun pojalla puhkesi umpilisäke 9,5 vuotiaana. Että voi se olla melkein minkä ikäisenä vaan. Kannattaa tutkituttaa. Meillä hoidettiin kaksi viikkoa sairaalassa antibiooteilla, leikattiin puoli vuotta myöhemmin koteloituneet umpilisäkkeen jäänteet pois. Kirurgi sanoi, että lisäke oli eripaikassa kuin normaalisti pitäisi olla.
Minä olin 11v kun minulla oli umpilisäkkeen tulehdus. Ensin sattui koko vatsaan niin etten pystynyt kävelemään, sitten se sattui paikallisesti vähän milloin missäkin päin vatsaa ennen kuin lopulta vain siihen mihin "pitääkin".
Vietin sairaalassa usemman vastaanottohuoneen odotustilassa kokonaisen päivän ja useampi lääkäri vatsaa paineli ja kipujen paikantumisen perusteella veikkasivat vatsatautia tai ensimmäisten kuukautisten alkamista. Lopulta saapui kirurgi, tässä vaiheessa kipu oli jo asettunut sinne ns. oikeaan paikkaan ja yhdellä painalluksella totesi että leikkaussaliin.
Omalla kohdallani se kipu tosiaan tuntui alkuun eri puolilla vatsaa. Lääkäriin.
Pyydä poikaa hyppimään kuin narua hypätessä. Jos sattuu vietävästi, voidaan vakavasti epäillä umpisuolen tulehdusta.