Elina Pekkarinen puuttui, kun äiti löi vauvaansa pysäkillä sivullisilta käsittämätön reaktio
Kommentit (261)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin bussissa ja kuski ajoi aivan älyttömän lujaa ja vaarallisesti kännykkä kädessä. Huusin että rauhoitu vähän niin puoli bussia alkoi vinkumaan että hyvin se ajaa vaikka oikeasti olimme lähellä törmäystä. Kuski oli luonnollisesti tummaihoinen, jota ei saa kritisoida. Tuo on eräänlaista rasismia.
No niin taitaa ehkä nyt olla (eräänlaista r a s i s m i a), kommenttisi meinaan, sillä miten miten ihmeessä vaarallisesti ajaminen tai siitä sanominen jne liittyy i h o n v ä r i i n ?!?
Suomessa on suuri kynnys sanoa yhtään kenellekään vieraalle ihmiselle mistään mitään. Oli minkä näköinen tahansa. Itse olen ollut kyydissä, kun ihan k a n t a s u o m a l a i s e n näköinen bussikuki ajoi huonoissa tieolosuhteissa talvikelillä ihan holtittomasti ja vaarallisesti. Kukaan ei sanonut mitään, en minäkään. Tosin kaupungin keskustan lähestyessä alkoi ajaa no
Ihmiset sietää enemmän tulijoilta ettei vaan kukaan luule rasistiksi. Siksi ihonväri on tuossa tapahtumassa olennainen. Ihan niin kuin tämän Pekkarisen todistamassa tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Suuri osa ihmisistä kannattaa kurin pitämistä lapsille vaikka tutkimusten mukaan kuri on haitallista.
"Pekkarisen mukaan osa paikallaolijoista puolusti äitiä: heitäkin oli lapsena lyöty ja lapsia on syytä kurittaa."
Tässä oli siis nyt kyse väkivallan käytöstä vauvaa kohtaan, väkivallalla kurittamisesta. Se väkivallan käyttö on lasten kasvatuksessa haitallista, ei kaikki kuri.
Kuri sanaa käytetään yleisesti muussakin merkityksessä ja kurilla ei yleensä tarkoiteta väkivaltaa ja väkivallalla kurittamista, vaan rajoja voi asettaa lapselle monilla muilla tavoilla. (Vauvalle ei kuitenkaan kauhesti muutenkaan vielä rajoja asetella, kun on vielä niin avuton ja viestii tarpeitaan.)
Kuria ja väkivaltaa ei sii pidä sekoittaa keskenään ja pitää synonyymeinä, sillä sitä ne eivät ole.
Vierailija kirjoitti:
Millainen ihminen voi lyödä omaa lastaan??
Kysy sitä n. 70-vuotiailta ja sitä vanhemmilta.
Olin kerran mieheni ja lapsemme kanssa eräässä elektroniikkaliikkeessä, ja kun lapsi turhautui odotteluun, niin lähdin kierrättämään häntä rattailla ympäriinsä, yhdessä vaiheessa kiersin vain pientä kehää ja lapsi rauhoittui. Pari ma a han muut to taus taista poikaa siinä myös odotellessaan juttelivat mieheni kanssa, ja toinen sanoi, että ei hänen äitinsä koskaan tehnyt mitään vastaavaa, antoi huutaa vain ja olenpa rakastava äiti. Olen itse saanut lapsena sel kääni jos kiukuttelin, ja äitiyden myötä ymmärrän vanhempiani vielä vähemmän: miten kukaan voi ly ödä pientä lasta? Miten se muka auttaa lasta?
hesan suvakeilla nyt aivot solmussa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin bussissa ja kuski ajoi aivan älyttömän lujaa ja vaarallisesti kännykkä kädessä. Huusin että rauhoitu vähän niin puoli bussia alkoi vinkumaan että hyvin se ajaa vaikka oikeasti olimme lähellä törmäystä. Kuski oli luonnollisesti tummaihoinen, jota ei saa kritisoida. Tuo on eräänlaista rasismia.
No niin taitaa ehkä nyt olla (eräänlaista r a s i s m i a), kommenttisi meinaan, sillä miten miten ihmeessä vaarallisesti ajaminen tai siitä sanominen jne liittyy i h o n v ä r i i n ?!?
Suomessa on suuri kynnys sanoa yhtään kenellekään vieraalle ihmiselle mistään mitään. Oli minkä näköinen tahansa. Itse olen ollut kyydissä, kun ihan k a n t a s u o m a l a i s e n näköinen bussikuki ajoi huonoissa tieolosuhteissa talvikelillä ihan holtittomasti ja vaarallisesti. Kukaan ei sanonut mitään, en minäkään. T
Tuossakin puolusteltiin että äiti ei tunne maan tapoja. Sen takia on ihan ok läpsiä vauvoja?
Monet maahanmuuttajakuskit ovat kohteliaita ja hyviä kuskeja, en halua yleistää että ne kaikki aja kuin hullut.
Ei kyllä löytyisi yhtäkään puolustelijaa jos lyöjä olisi ollut kantismies.
Mulle tulee vauvasta mieleen vaunuissa nukkuva lapsi, tuskin ulkona pelkässä sylissä kulkee. Sinne vaunuihinko äiti löi? Nyrkillä?
Meillä on kyllä muksut saaneet luunappeja ja korvasta kiinni välillä ja hyvin moni nuori tänä päivänä olisi kaivannut niitä lapsena. Mun nuorimmainen oli kova puremaan, ei siinä mikään puhe auta vajaa kaksivuotiaalle. Puri isoveljeäänkin niin, että oli hampaanjäljet ja verta tulee käsivarresta. Kyllä vaan niin paukautin takapuolelle (oli vaippa) kun jäi kiinni itse teosta ja siihen loppui pureminen. Taisi enemmän pelästyä kuin sattua.
Vierailija kirjoitti:
Olipa huonosti kirjoitettu juttu. Pelkkää paatosta ja jankutusta.
No niinpä. Entä mitä se lapsi teki? Halusiko mennä siihen raiteille tai autojen alle, eikä uskonut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on suuri kynnys sanoa yhtään kenellekään vieraalle ihmiselle mistään mitään. Oli minkä näköinen tahansa. Itse olen ollut kyydissä, kun ihan k a n t a s u o m a l a i s e n näköinen bussikuki ajoi huonoissa tieolosuhteissa talvikelillä ihan holtittomasti ja vaarallisesti. Kukaan ei sanonut mitään, en minäkään. T
Ihmiset sietää enemmän tulijoilta ettei vaan kukaan luule rasistiksi. Siksi ihonväri on tuossa tapahtumassa olennainen. Ihan niin kuin tämän Pekkarisen todistamassa tilanteessa.
Kuten sanoin, niin suomalaisessa kulttuurissa ei puututa toisten tekemisiin, vaikka aihetta joskus olisi sekä voidaan paheksua sitä, jos joku puuttuu. Ei se liity siihen, onko minkä taustaisen näkoinen, vaan ilmiö on vahva ihan kaikille. Vaikuttaa siltä, että itse tulkitset asian ulkomalaistaustasta johtuvaksi, vaikka kyse on kyllä pääasiassa ihan muusta.
Suomalaiset kun muutenkin sietää hiljaa ja hammasta purren vaikka sun mitä, on kansanluonteessa. Helposti vielä paheksutaan sitä, joka alkaa "meuhkaamaan" jostain ilmiselvästäkin epäkohdasta.
En sano, etteikö kertomaasi asiaa olisi ollenkaan olemassa, kyllä on, mutta annat sille nyt todellisuutta suuremman roolin. On vinoutunutta tulkita kaikkea ensin ulkomaalaistaustan kautta ja nostaa se asia tikunnokkaan, vaikka on muusta ainakin pääosin kyse, kuten nyt tässäkin asiassa.
En itse näe, että suhtautuminen aloituksen tapauksessa olisi johtunut naisen taustasta, vaan väitän, että aika sama asia, jos nainen oisi ollut ihan suomalaisen näköinen. Ks. perustelut yllä. Ainahan suomalaiset katselee seinille, jos näkee jotain, mihin voisi puuttua ja jossain muualla puuttuttaisiinkin ja sanottaisiin paljon alemmalla kynnyksellä. Ja tuo puolustelu ja vähättely ja maton alle lakaisu kuuluu siihen samaan käytösmalliin, mitä suomalaisessa kulttuurissa paljon on.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä löytyisi yhtäkään puolustelijaa jos lyöjä olisi ollut kantismies.
hs-lehti ja yle-lehti öyhöttäis rasismista puoli vuotta ja eduskunnassa välikysymys
Vierailija kirjoitti:
Mulle tulee vauvasta mieleen vaunuissa nukkuva lapsi, tuskin ulkona pelkässä sylissä kulkee. Sinne vaunuihinko äiti löi? Nyrkillä?
Meillä on kyllä muksut saaneet luunappeja ja korvasta kiinni välillä ja hyvin moni nuori tänä päivänä olisi kaivannut niitä lapsena. Mun nuorimmainen oli kova puremaan, ei siinä mikään puhe auta vajaa kaksivuotiaalle. Puri isoveljeäänkin niin, että oli hampaanjäljet ja verta tulee käsivarresta. Kyllä vaan niin paukautin takapuolelle (oli vaippa) kun jäi kiinni itse teosta ja siihen loppui pureminen. Taisi enemmän pelästyä kuin sattua.
Kyllä ihminen joka lyö vauvaa on päästään vialla. Ei ole mitään puolusteltavaa eikä seliteltävää.
Eikä siinä ole mitään ylpeiltävää, että itse on ollut väkivaltainen omia lapsia kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niinpä. Entä mitä se lapsi teki? Halusiko mennä siihen raiteille tai autojen alle, eikä uskonut?
Eli vauva halusi mennä raiteille, jolloin häntä pitää lyödä? Avaatko vähän logiikkaasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Irakissa aikuinen mies saa kohta mennä naimisiin 9-vuotiaan leikki-ikäisen tytön kanssa.
Sinne Suomikin oli jenkkien vanavedessä kovalla tohinalla viemässä demokratiaa. Tuli p a k o l a i s a a l t o , isis ja patavanhoilliset hallitukset jokaikiseen lähi-idän maahan.
Ja aika moni täälläki on sitä mieltä että Assadkin on heivattava vallasta. Sille on syynsä miksi muslimipasstanioissa rauhallista vain julmilla rangaistuksilla ja Saddamin tyyppisillä hallitsijoilla jotka syöttävät vaikka leijonille ihmisiä. Islam ja demokratia ovat täysin itsensä poissulkevat, islamin laeilla ja määräyksillä ei ole demokratian kanssa mitään tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Irakissa aikuinen mies saa kohta mennä naimisiin 9-vuotiaan leikki-ikäisen tytön kanssa.
Sinne Suomikin oli jenkkien vanavedessä kovalla tohinalla viemässä demokratiaa. Tuli p a k o l a i s a a l t o , isis ja patavanhoilliset hallitukset jokaikiseen lähi-idän maahan.
Ja aika moni täälläki on sitä mieltä että Assadkin on heivattava vallasta. Sille on syynsä miksi muslimipasstanioissa rauhallista vain julmilla rangaistuksilla ja Saddamin tyyppisillä hallitsijoilla jotka syöttävät vaikka leijonille ihmisiä. Islam ja demokratia ovat täysin itsensä poissulkevat, islamin laeilla ja määräyksillä ei ole demokratian kanssa mitään tekemistä.
Assad on Venäjän tukema sotarikollinen, jonka julmuudet on verrannollisia mihin tahansa pahamaineisimpiin diktaattoreihin maailmanhistoriassa. Täytyy olla moraalintaju keikahtanut, jos ei vastusta hänen valtaa.
Lapsiasiavaltuutettu poistui paikalta ennen poliiseja. Jätti siis äidin raivoamaan lapselle?
Vierailija kirjoitti:
Nyt on lasten oikeuksien viikko. Kuka muistuttaisi vanhempia siitä, että oikeus koskemattomuuteen on lasten oikeuksista keskeisin. Tämä tarkoittaa sekä fyysistä että psyykkistä koskemattomuutta.
Psyykkiseen koskemattomuuteen kuuluu mm. lapsen oikeus ilmaista kaikenlaisia tunteita vanhemman sitä estämättä. Hyvä vanhempi tukee lapsen tunnetaitojen kehitystä mutta ei koskaan estä lasta ilmaisemasta tunteitaan.
En tiedä sinusta, mutta meillä ei lapset auo päätään eivätkä kiukuttele kuin mitkäkin huonokäytöksiset kakarat
Jos se äiti oikeasti (silminnäkijän kertomus) tyrkkäsi kiukkuisesti lapsen hanskat sinne rattaisiin niin huonosta kulmasta nähtynä voi tosiaan näyttää lyönniltä.