Kaikki vegaanit ei tajua että kauppojen teolliset vegaaniset tuotteet on ultraprosessoituja lisäainepommeja
mitä enemmän ihmiset välttävät eläinperäisiä ruokia, sitä enemmän he kuluttavat niin kutsuttuja ultraprosessoituja elintarvikkeita.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ostaa vihannekset vihannesosastolta ja tehdä itse, niin?
Niin? Aloituksessa ei ollut kyse tästä, lukemisen ymmärtäminen hox hox
Aloituksissa oli kyse siitä, että piti päästä perusteettomasti moittimaan kasvispainotteisesti syöviä.
Miksi totuuden kuuleminen sattuu? Ei ole perusteetonta moittimista vaan tosiasioiden esiin tuomista. Aiheesta löytyy kyllä runsaasti laadukasta ulkomaista tutkimustietoa, mutta jätän sen löytämisen itse kunkin sunnuntaipuuhaksi hähää!
Jokainen saa syödä ihan mitä haluaa, ei sen luulisi kutittavan sun persettäsi mitenkään.
Oletko nähnyt sitä massaa mistä leikkeleet ja makkarat tehdään. Väriainetta mukaan niin saa erinäköistä tavaraa🤮🤮🤮🤮
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten, asia ei kuulu sulle pätkääkään. Huolehdi vain omasta ruoastasi.
Eri jolle vastasit. Tässä oiva esimerkki suomalaisesta keskustelukulttuurista. Keskustelua ei voi jatkaa kun heti tulee "mitä se sulle kuuluu". Jokainen varmaan huolehtii omasta ruoastaan mutta voisihan siitä ja sen terveellisyydestä ihan normaaliin äänensävyyn keskustella. Eikö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se ketään kiinnostaa, mitä toiset syövät?
Ei se ole keneltäkään pois jos herätellään esim niitä vanhempia, jotka pakottaa lapsensa vegaaniruokavalioon ja perheessä käytetään paljon valmistuotteita. Yllä esitelty vegaanisen nakin tuoteseloste on huolestuttavaa luettavaa ihan jo huikean korkean suolapitoisuuden takia. Kuka lapsi sitä paitsi tyytyy muutamaan nakkiin viikossa mikä on virallinen suositus?
Ei vegenakkeja koske tuo lihanakkien suositus, että korkeintaan muutama viikossa, kun ei niissä ole sitä nitriittiä.
Tuo suolan määrä on kyllä kauhea, mutta sillä ei toki ole niin väliä jos tekee esim. nakkikeittoa tms. ruokaa, josta voi vähentää muuta suolaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri jolle vastasit. Tässä oiva esimerkki suomalaisesta keskustelukulttuurista. Keskustelua ei voi jatkaa kun heti tulee "mitä se sulle kuuluu". Jokainen varmaan huolehtii omasta ruoastaan mutta voisihan siitä ja sen terveellisyydestä ihan normaaliin äänensävyyn keskustella. Eikö?
Olin kirjoittamassa ihan samaa mutta ilmaisit asian jo paremmin. AV on todellakin toksinen keskustelufoorumi, jossa kaikki omasta maailmankuvasta ja asenteista poikkeava teilataan, oli kyse sitten vegaaneista, politiikasta, irtokarkeista tai mistä tahansa. Haukutaan Ylilautaa mutta onko meno täällä sen kummempaa?
Olen sekasyöjä, joka syö mielellään myös kasvisruokia. Jatkuvan toisten mollaamisen sijaan kiinnostaisi vinkit, miten saisi helposti ruokavalion terveellisemmäksi mausta tinkimättä ja ilman, että kaikki vapaa-aika kuluu kasvisten pilkkomiseen. Liharuuissa en eineksiä käytä paitsi maksalaatikko joskus, lihapullat ja burgundinpata kun on helppo tehdä itse ja ovat hyviä. Falafellitkin ovat hyviä, mutta niitä en saa itse onnistumaan ja ovat työläitä tehdä. Kaupan punajuuribollerot ovat maukkaita ja helppo ruoka, itse punajuurta työstäessä on keittiön seinät ja tasot punaista pilkkua täynnä ja aikaaviepää hommaa muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Terv: raivogaani
:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terv: raivogaani
:)
😁😁😁
Mulla jää hyllyyn myös(useimmat)perinteiset lihaa sisältävät einekset ja puolivalmikset. Miksi siis ostaisin vastaavia vegaanisiakaan?
Maksalaatikko on käytännössä ainoa eines jota säännöllisesti ostan. Edes (pika)nuudeleita en osta. Tofu lienee leivän ohella pisimmälle prosessoitu ruoka/elintarvike jota säännöllisesti ostan. Tietty sen maksalaatikon lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Esim. täysjyväruisleipä on luokitukseltaan ultraprosessoitu. Edes ultraprosessoitu ei ole automaattisesti epäterveellistä, vaikka itseoppineet netin terveysgurut näin öyhöttävät ja tyhmemmät uskoo.
Samoin kaikki muu leipä. Myös puurohiutaleet ovat prosessoitua ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän sekä eläin- että kasvispohjaisissa tuotteissa ole yhtä lailla ultraprosessoituja vaihtoehtoja. Eläinperäisten syöpävaara tunnetaan paremmin, osittain siksi että niitä on tutkittu kauemmin. Mutta ruokavalio itsessään voi olla kumpaa vain olematta prosessoitu.
Vegakkien suosiossa on ultraprosessoitu TODU joka ei muistuta maultaan tai näöltään tippaakaan papuja. Jopa halpa makkara muistuttaa enemmän lihaa.
Kaupasta ei enää edes löydy luonnollisia tuotteita, jopa itse-istutetut siemenet ovat jotenkin manipuloituja.
Mut hei porkkana jossa on keinotekoista savuaromia on PAREMPAA ja ravitsevampaa kuin lohi.
- Ada26v, vegan
Kaikki lihansyöjät eivät tajua että heidän rakastamansa makkarat ja leikkeleet ovat ultraprosessoituja lisäainepommeja
Vierailija kirjoitti:
Kaikki lihansyöjät eivät tajua että heidän rakastamansa makkarat ja leikkeleet ovat ultraprosessoituja lisäainepommeja
Kyllä tiedetään. Siksipä minä niitä(kään) säännöllisesti osta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän sekä eläin- että kasvispohjaisissa tuotteissa ole yhtä lailla ultraprosessoituja vaihtoehtoja. Eläinperäisten syöpävaara tunnetaan paremmin, osittain siksi että niitä on tutkittu kauemmin. Mutta ruokavalio itsessään voi olla kumpaa vain olematta prosessoitu.
Vegakkien suosiossa on ultraprosessoitu TODU joka ei muistuta maultaan tai näöltään tippaakaan papuja. Jopa halpa makkara muistuttaa enemmän lihaa.
Todu? Tarkoitat varmaan tofua? Tofu ei ole ultraprosessoitua nähnytkään, tofun valmistusmenetelmä on vuosituhansia vanha 😃.
Vierailija kirjoitti:
Jos vegaanit olisivat vaan hiljaa siitä vegaanisuudesta mutta kun eivät ole. "Minä olen sitten vegaani" kuuluu noin kymmenen sekunnin keskustelun jälkeen mutta en ole katsonut tarpeelliseksi kenellekään vielä kertoa että olen sekasyöjä. En siis kenellekään ja aivan hyvin voin syödä vaikka vegaanista ruokaa mikäli se on vaan hyvän makuista. Joten asia ei minulle kuulu pätkääkään mutta kyllä vegaanit sen silti ilmoittavat.
Vierailija kirjoitti:
Todu? Tarkoitat varmaan tofua? Tofu ei ole ultraprosessoitua nähnytkään, tofun valmistusmenetelmä on vuosituhansia vanha 😃.
Entäs Härkis? Aikamoista sörsselsöniä:
Härkäpapu 48 %, vesi, herneproteiini, rapsiöljy, sakeuttamisaine (E461), jodioitu suola, väri (E150a), melassi, sipuliuute, muunnettu tärkkelys
Sisältää melkein puolet vettä. Namskis kuinka hyvää sakeuttamisaineella hyydytettyä roisketta.
Kyllä tajuavat. Lihansyöjätkö eivät tajua leikkeleiden ja einesten haitallisuutta?