Klasikko= miten saada riisipuuro onnistumaan, hjälp
Kerroskattila ja oikea maito tsek.
Vesi imeytetään eka riiseihin tsek.
Maitoa pikkuhiljaa tsek.
Sekoitusta välillä tsek.
Silti, tunninkin jälkeen seos on irtonaista, neste ja riisit erottuu toisistaan.
Miten se täyteläinen ja pehmeä puuromassa saadaan aikaiseksi?
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Teen nykyään vain kauramaitoon ja eka riisien imeytys veteen ja sitten maito. Hiljalleen joku 45 minuuttia tavallisessa kattilassa ja aina on tullut hyvää.
Meidän uusi lemppari on kookosmaitoon. Siis purkista, ei tölkistä. Ihana maku
Minä haudutan riisikeittimessä. Keitän vedessä kattilassa (levy päällä :D ) kunnes on vesi imeytynyt, lisään maidon, annan porista hetken ja vippaan riisikeittimeen jossa hautumisasennolla tunninkin saa olla välillä sekoitellen. Ei tule pohjaanpalaneen riisipuuron keiju kylään enää.
Käytän riisihiutaleita, 5 minuuttia ja puuro on valmis.
Haudekattilaan ei tarvitse lisätä maitoa vähitellen. Lämmittää sen kiehuvaksi, antaa pari minuuttia kiehua. Jonka jälkeen hauduttaa.
Keitän tavallisella kattilalla. Ja laitan maidon vähitellen, ettei kylmene vaan kiehahtaa nopeammin. Vaatii jatkuvaa sekoittamista. Puolessa tunnissa valmis.
Ihan pussin ohjeella ja maitona kiehumaito, kyllä onnistuu. Ja tietenkin hyvässä teflonkattilassa keitän.
Tee uunipuuro. Riisit, maito ja ripaus voideltuun vuokaan. Uuninlämpö 175 astetta, n.1,5 tuntia.
100% onnistuminen tulee kunnon metallipannullakin.
1. keittää pienen määrän vettä kiehuvaksi.
2. lisää 1dl. puuroriisiä ja hetken päästä kaataa litran maitoa sekaan.
3. levy nollaan ja antaa ätjehtiä tunteroisen tai pari, välillä voi levyä käyttää päällä, kun puuro kuplii on se valmis.
Vierailija kirjoitti:
Korjaus, kattila.
100% onnistuminen tulee kunnon metallikattilallakin.
1. keittää pienen määrän vettä kiehuvaksi.
2. lisää 1dl. puuroriisiä ja hetken päästä kaataa litran maitoa sekaan.
3. levy nollaan ja antaa ätjehtiä tunteroisen tai pari, välillä voi levyä käyttää päällä, kun puuro kuplii on se valmis.
Nykyäänhän on saatavilla hyvin varustetuista sekatavarakaupoista keittämisen kestävää Kiehu/Kiehuva-maitoa. Paras ohrapuuro tulee kuitenkin uunissa 4-6 tuntia hauduttamalla.
Itse teen tavan kattilassa 2 hengelle, 1,5 dl riisi ja ainakin 2,5 dl vettä. Veden haihdutan hyvällä lämmöllä koko ajan hämmentäen, kun riisi on kuivunut niin laita 5 dl punaista maitoa. Lämpöä pitää koko ajan pienentää, ei saa päästä kiehumaan ja vähän väliä hämmentää pohjaan saakka painaen. Sitten kun maito alkaa loppua niin lisään aina vähitellen ja jossain vaiheessa maistelen onko pehmeitä ja lopuksi suolaa.
Itse olen sitä mieltä että jos riisi ei pehmene niin tämä alun keitto vedellä ei ole onnistunut.
Seuraava toimii:
Kattilaan 2 dl vettä ja 2 dl puuroriisiä. Kuumennetaan kiehuvaksi, ja koko ajan sekoitellaan.
Sekaan 1 l maitoa. Sekoitetaan taukoamatta (pyyhi puukauhalla kattilan pohjaa edestakaisin) kunnes kiehuu.
Sitten levy kakkoselle (asteikolla 0-9), kattilan alle semmoinen metallihörhelö, sekoita ym. tavalla kunnes kiehuminen asettuu.
Tämän jälkeen saa hautua kattilassa metalliritilän päällä levy pienellä lämmöllä 1-1,5 tunnin ajan, välillä sekoittaen.
Lopuksi 1/2 tl suolaa.
Käytä joulupuuroon tarkoitukseen sopivaa rasvaista maitoa. Esim Kiehu-merkkistä tms.
Itse käytän kerroskattilaa ja puuronteko onnistuu helposti jopa minulta.
Laitan vaan veden kiehumaan alle ja päälykattilaan litran Kiehu-maitoa + riisit ohjeen ja sitten puuro saa hautua jonkun 2 tuntia. En jaksa liottaa riisejä vedessä eikä tällä konsitlla tarvitsekaan.
Tosi hyvää tulee aina vaikka olen surkea kokki.
Vierailija kirjoitti:
Nykyäänhän on saatavilla hyvin varustetuista sekatavarakaupoista keittämisen kestävää Kiehu/Kiehuva-maitoa. Paras ohrapuuro tulee kuitenkin uunissa 4-6 tuntia hauduttamalla.
Käyttäkää rasvaista maitoa. Toi Kiehu on oikein hyvää, mutta oli muistaakseni jotain vastaavaa jollain muillakin valmistajilla.
Ihan olen mikrossa tehnyt. Toinen vaihtoehto on ollut friteerauskeitin. Paras tietysti tulee kun leivinuunissa hauduttaa, mutta nyt on vähän liian lämmin talvi että voisi leivinuunia lämmittää.
Mä imeytän maitoveteen, 50/50.
Ja pitää porista, kuplia. Muista sekoittaa ja vahtia ettei kiehu yli tai pala pohjaan. Lisää nestettä tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Kun lisäät siihen suolan ja annat tekeytyä 5 min. niin on "paksu" puuro.
Ettekö te laita sokeria puuroon?
Voi laittaa mutta menee ylimääröistä aikaa kun odotat maidon kuumenemista (kun ei voi laittaa hellaa täysille). Tilkka kerrallaan kuumenee hetkessä.