Klasikko= miten saada riisipuuro onnistumaan, hjälp
Kerroskattila ja oikea maito tsek.
Vesi imeytetään eka riiseihin tsek.
Maitoa pikkuhiljaa tsek.
Sekoitusta välillä tsek.
Silti, tunninkin jälkeen seos on irtonaista, neste ja riisit erottuu toisistaan.
Miten se täyteläinen ja pehmeä puuromassa saadaan aikaiseksi?
Kommentit (82)
Mä laitan kattilaan 2dl riisiä ja 2dl vettä, kiehautan ja sit alan lisäilee punaista maitoa vähän kerrallaan, sekoittelen ja lisäilen maitoa pikkuhiljaa
about tunti niin puuro on valmista
ja mä siis tosiaan pystyn seisoskelee tunnin siinä hellan ääressä, luen kirjaa ja sekoittelen puuroa ja aina onnistuu
Vierailija kirjoitti:
Mä laitan kattilaan 2dl riisiä ja 2dl vettä, kiehautan ja sit alan lisäilee punaista maitoa vähän kerrallaan, sekoittelen ja lisäilen maitoa pikkuhiljaa
ja mä siis tosiaan pystyn seisoskelee tunnin siinä hellan ääressä, luen kirjaa ja sekoittelen puuroa ja aina onnistuu
Miksi sitä maitoa ei voi laittaa kerralla?
En keittele vedessä ekana riisiä. Vaan kattilaan ekaks maito ja kun alkaa mennä kiehumispisteeseen , lisään riisit. Vahdin , välillä sekoittaen riisiä , joka pakko tehdä ettei pala pohjaan. Melkein pitää sekoitella jatkuvasti. Sitten vain sl sekaan , ni hyvää tulee ! 👍
Vierailija kirjoitti:
Tee uunissa. Suurin osa vettä. Vasta ihan lopussa kermaa matalalla lämmöllä.
Uunissa tulee helposti, mutta pelkästään maito, eäriisi, suola ja voi. 175 astetta ja n. 1,5 tuntia. Hyvää ja helppoa.
Pistä uuniin ni ei kytätä vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Helpoin tapa: keität ne riisit vedessä, lopuksi lisäät purkin kermaa ja hauduta jonkin aikaa. Onnistuu aina.
https://www.valio.fi/artikkelit/keita-riisipuuro-veteen-ja-viimeistele-…
Paras riisipuuro! En uskonut ennen kuin testasin. Purkki kuohukermaa lopuksi
Vierailija kirjoitti:
Pistä uuniin ni ei kytätä vieressä.
Ennätit :) (kertomaan).
Tämä, 1. kerralla sitä kannattaa vahtia ettei kiehahda yli. Se uuninputsaus on äärimmäisen veemäistä, varsinkin selkävikaiselle, niinkuin minä. .... Kyllä sen sitten oppii, kun kokemusta kertyy. Ja kannattaa laittaa alle uunipelti ainakin; itse käytin myös toista, pyöreää peltiä = helpompi pestä/tiskata.
Kerroin eilen, jossain ruokaketjussa, miten pappavainaa teki uunipuuroa: jäi sanomatta, et hän teki sen tuvanuunissa. Maito oli "alkuperäistä" lehmänmaitoa, kävi kerran sen 1 tunnin aikana sitä hämmentämässä. Tein sitä myös itse (sähköuunissa), aika useinkin; se vaan jäänyt, erinäisistä syistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uunissa tulee helposti, mutta pelkästään maito, eäriisi, suola ja voi. 175 astetta ja n. 1,5 tuntia. Hyvää ja helppoa.
Uuniriisipuuro on parasta. Siihen tulee ihan kuori. Aineet pataan ja uuniin. Välillä täytyy muistaa sekoitella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uuniriisipuuro on parasta. Siihen tulee ihan kuori. Aineet pataan ja uuniin. Välillä täytyy muistaa sekoitella.
* ihana kuori, piti kirjoittaa
Teen nykyään vain kauramaitoon ja eka riisien imeytys veteen ja sitten maito. Hiljalleen joku 45 minuuttia tavallisessa kattilassa ja aina on tullut hyvää.
Jatka vaan keittämistä ja katso, ettei vesi kuivu pois. Omien kokemusten mukaan riisipuuro varsinkin isompana annoksena ja haudekattilassa vaatii paljon pitempään kuin tunnin, ehkä riippuu riisilaadustakin.
Haudekattilassa, tehdään ehdottomasti punaiseen maitoon ja suola loppuvaiheessa jolloin puuro sakenee.Jätä vielä hetkeksi hautumaan kun sammutat levyn.Ei ole ikinä mennyt pieleen tällä ohjeella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitä maitoa ei voi laittaa kerralla?
Voi laittaa, mutta silloin puuro alkaa kiehua uudestaan hitaammin kuin kiehuisi silloin, kun lisätään vähän kerralla. Eli kypsyy hitaammin. Toiseksi ei pala pohjaan niin helposti, kun koko maitomäärä ei kuumene kerralla.
Sinulla on liian lyhyt keittoaika. Mikä tahansa ruoka valmistuu haudekattilassa selvästi hitaammin kuin tavallisessa kattilassa. Lisäksi maidon lisääminen vähitellen jäähdyttää puuron aina uudelleen eli keittoaika pitäisi oikeastaan laskea alkavaksi vasta 5-10 minuuttia siitä, kun olet lisännyt viimeisen maitotilkan.
Kaadaatko kaiken maidon samantien kun vesi on imeytynyt?
Kannattaa kaataa sitä pikkuhiljaa aina sekaan. Jakaa se maitoosuus tyyliin 4 osaan ja sitten kaataa yksi osa kerralla ja antaa hautua.
Myös siinä kestää kyllä aika pitkään, että riisipuurosta tulee hyvä. Miedolla lämmöllä hauduttaa sitä n. tunnin niin hyvää tulee.
Jos tämänkään jälkeen ei tule onnistunutta, niin vaihda reseptiä. Kuulostaa jo silloin siltä, että nestettä on liikaa jos näillä ohjeilla ei onnistu.
Mä teen riisiopuuron uunissa. Ei tarvii vahtia
En omista haudekattilaa. Teen aina uunissa. Ei tarvitse mitään kikkailua. Riisit ja maito voideltuun vuokaan ja uuniin. Meillä tehdään puuro laktoosittomaan maitoon, siksi näin.
Jotkut "puuroriisit" ei sula ja pehmene. Risella on hyvä, Vaasan ja halpikset huonoja.
Vierailija kirjoitti:
Teen samoin mutta laitan sitten niin pienelle että hautuu muttei kiehu pohjaan. Saa olla vaikka 2h, sekoittelen muutaman kerran mutten seiso vieressä
Tämä on myös parasta puuroa.