Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

17-vuotias poika menetti ajolupansa... Tuntuu pahalta, koska oikeasti uskoin, että hän ei hölmöile

Vierailija
24.11.2024 |

Täytyy myöntää, että olin väärässä. Onneksi hänelle ja kenellekään ei sattunut pahemmin. Enää ei meidän vanhempien autoa tarvitse lainata -ei edes sitten, kun on poliisien asettamat rangaistukset ohi. 

Kommentit (95)

Vierailija
81/95 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä 17-v menee iltaisin töihin autolla. Koulun jälkeen tulisi kiire jos pitäis julkisilla kulkea. Lisäksi olisi illalla niin myöhään kotona että lukion läksyjen teko olisi haastavaa. Kuukauden päästä on täysi-ikäinen ja 11kk on ajanut ilman ongelmia. Meillä auto lähettää tiedot ajosta meille puhelimeen.

Bussissa voi lukea läksyjä. 

Niin voisi ja varmaan menisikin bussilla töihin jos vaan kulkisi illalla. Kouluun menee bussilla mutta iltaisin ei kulje niin pääsisi bussilla kotiin vasta seuraavana aamuna. Ennen kun sai kortin niin meistä vanhemmista jompikumpi vei ja haki töistä. Palkka on sen verran pieni että ei riitä 25 km taksimatkaan suuntaansa.

Vierailija
82/95 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä vauhdissa noita nuoria viehättää? Ei oma tai edes kaverin henki tunnu olevan kallis... Surullista.

Luullaan, että ollaan taitavampia kuin ollaan, kokemusta puuttuu ja eikä ymmärretä vielä fysiikan lakeja.

Nuoret eivät ajattele kuolemaa, heille ei voi käydä niin, juuri he ovat kuolemattomia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/95 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi alaikäisille ylipäätään myönnetään ajolupia? Alaikäiset eivät saa äänestää edes kirkollisvaaleissa joiden seuraukset ovat paljon lievempiä kuin auton ratissa.

Jos aikuisten futisjoukkueen treenit alkavat klo 2000 ja julkisilla paluu menee noin puoleenyöhön, niin on ihan kiva että saa omin nokin ajettua 25 min matkan. 

Kummasti vapauttanut aikaa meiltä vanhemmilta, myös kauppareissuista kun junnu voi itse käydä ostamassa tykötarpeet sapuskaan (toki maksamme takaisin) jos duunipäivä meinaa venyä.

Miksei junnu mene taksilla?

Taksilla? Kalliiksi tulee ajaa taksilla tuollaisia 25min matkoja useita viikossa. Olisko tuollainen 25 minuutin matka jo 70€:n luokkaa?

Vierailija
84/95 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan noin 20 vuoden takaa, kun naapurin poika sai ajokortin ja kehui kokeilleensa ensimmäisenä, kuinka lujaa äitinsä auto kulkee. Kuulemma 220 km/h (olin itse pieni lapsi kun tällaista kehui enkä ymmärtänyt tilanteen vakavuutta; nykytilanteessa aikuisena toki harkitsisin ilmoittavani tunnustuksesta eteenpäin). Ei todellakaan mikään uusi asia että nuoret miehet hölmöilevät tuolla tavoin ymmärtämättä, etteivät he vaaranna pelkästään omaa turvallisuuttaan vaan ihan kaikkien muidenkin. Mutta uusi (ja toivottu) muutos on se, että poliisi valvoo näitä entistä enemmän, ja nykyään jos nuori kuski jää kiinni esim. parkkipaikalla driftailusta niin sakkojen lisäksi kortti lähtee saman tien kuivumaan. Juuri kortin saanut joutuu lisäksi palaamaan omilla kustannuksillaan hetkeksi takaisin autokoulun penkille ennen kuin saa korttinsa takaisin. Tästä on tärkeää levittää tietoa, koska se varmasti kannustaa omalta osaltaan siihen ettei liikenteessä hölmöiltäisi.

Vierailija
85/95 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajoluvan saamisen ikäraja pitäisi nostaa naisilla 20 vuoteen ja pojilla 25 vuoteen. Kaikkihan sen tietää mitä tapahtuu kun jollekin alaikäselle jätkälle annetaan ajolupa.

Ei vaan pitäisi olla vakuutukset ajajalle. Ei isän tai äidin. Nuorten vakuutusmaksut on korotettu. Mutta yleensä ajetaan iskän vakuutuksella. 

Vierailija
86/95 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä 17-v menee iltaisin töihin autolla. Koulun jälkeen tulisi kiire jos pitäis julkisilla kulkea. Lisäksi olisi illalla niin myöhään kotona että lukion läksyjen teko olisi haastavaa. Kuukauden päästä on täysi-ikäinen ja 11kk on ajanut ilman ongelmia. Meillä auto lähettää tiedot ajosta meille puhelimeen.

Bussissa voi lukea läksyjä. 

Niin voisi ja varmaan menisikin bussilla töihin jos vaan kulkisi illalla. Kouluun menee bussilla mutta iltaisin ei kulje niin pääsisi bussilla kotiin vasta seuraavana aamuna. Ennen kun sai kortin niin meistä vanhemmista jompikumpi vei ja haki töistä. Palkka on sen verran pieni että ei riitä 25 km taksimatkaan suuntaansa.

Näinhän se on, valintoja. Mutta tilastoissa 17 vuotiaat kolaroivat pahasti eniten. Tai nuoret. Siksi on järkevää muuttaa lähemmäksi keskustoja. 

Vierailija
87/95 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pojan ex-joukkuekaveri sai täysi-ikäistyttyään ajokortin. Ja menetti sen heti seuraavalla viikolla kun ajoi poliisin tutkaan noin 180 km/h.

Nuorten miesten aivoitukset.

Jollei olisi ajanut tutkaan, niin ilmeisesti olisi jatkanut kokeilujaan sen suhteen että onko kuolematon vaikka räikeästi uhittelee ja yrittää rikkoa luonnonlakeja. 

Vierailija
88/95 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auto on niin helppo väline nostattaa egoaan toisten kavereiden silmissä.Yleensä se onnistuu mutta joskus poliisi pilaa jutun joskus ego päättyy ruumisarkkuun. 

Aika monella se ego päättyy ruumisarkkuun. Ja niistä kuvistahan lööppilehdet saavat hyvää mainosmateriaalia, lahjonnevatko poliitikkoja ja viranomaisiakin etteivät nuo vain edes vahingossa antaisi naturalistisen raatorehellistä varoittelevaa valistusta noille nuorille ruumisarkkujen täyttäkandidaareille.  

Vierailija
89/95 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi alaikäisille ylipäätään myönnetään ajolupia? Alaikäiset eivät saa äänestää edes kirkollisvaaleissa joiden seuraukset ovat paljon lievempiä kuin auton ratissa.

Jos aikuisten futisjoukkueen treenit alkavat klo 2000 ja julkisilla paluu menee noin puoleenyöhön, niin on ihan kiva että saa omin nokin ajettua 25 min matkan. 

Kummasti vapauttanut aikaa meiltä vanhemmilta, myös kauppareissuista kun junnu voi itse käydä ostamassa tykötarpeet sapuskaan (toki maksamme takaisin) jos duunipäivä meinaa venyä.

Ja nämä asiat on muuttunut niin, että arki pyöri ilman teinin korttia 16-vuotiaana, mutta ei olisi toiminut teinin ollessa 17-vuotias? 

Ei tuollaista sanottu missään. Voihan sitä elää ilman sähköjä ja sisävessaakin, mutta ei se tarkoita etteikö elämä ja arki olisi helpompaa niiden kanssa.

Vierailija
90/95 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä vauhdissa noita nuoria viehättää? Ei oma tai edes kaverin henki tunnu olevan kallis... Surullista.

Nuoret miehet luulee olevansa kuolemattomia. Niinhän ne nuoret miehet lähtee vaikka sotaankin, monet siis vapaaehtoisesti. 

Järki kasvaa päähän vasta kun huomaa ettei olekaan haavoittumaton. Aika monella vasta pitkälti keski-iän puolella! 

Vierailija
91/95 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, onneksi kaikki on hyvin. Tiedättekö muuten että vielä nuoremmat liikkuvat vielä varallisemmilla kulkupeleillä tiestöllä. Traktorit. Niillä saa T-kortilla ajaa 15-vuotias. Ja kyllä niillä täällä maalla ajetaan. Onneksi ei ole mitään hirveitä päähänpistoja tullut ilmi, tai oliko se Kauhavalla se kun traktorilla jyräs polkupyörän/mopon yli tahallaan.

Traktori laitteena on kuitenkin yli puolen miljoonan laite, neliveto ja nopeimmat kulkevat jo 80kmh. Onneksi maalaispojilla vielä on järki ollut mukana, pikku toilailuja nyt kuulee kylillä mutta isot aivopierut ovat onneksi puuttuneet.

No ei yli puolen miljoonan traktoreita taida Suomessa ihan hirveän monta olla. Tuossa hintaluokassa puhutaan jostain Deeren 9-sarjasta, joita näkee lähinnä jenkeissä ja Australiassa vetämässä parikymmentämetrisiä kultivaattoreja massiivisilla pelloilla.

Vierailija
92/95 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poikani ajoivat mopokortti. Oli mopot alla, ja huolsivat itse ne. Minä maksoin vakuutukset ja löböt.

Itse ostelivat osia, sun muita kun saivat jostakin rahaa.

Teen kolmevuorotöitä. Olin aina painottanut sitä tervettä järkeä, vastuuta ja turvallista liikkumista.

Asumme noin 15 kilsan päässä vähän kaikesta. Itse kuljen autolla töihin. Paljon töissä iltaisin ja viikonloppuisin. 

Toinen pojista oli 17 vee, kun soitti eräänä lauantaina minulle töihin, poliisin pyynnöstä. Kertoi, että oli menossa kotiin kaverilta ja poliisit pysäytti. Oli jonkin verran ylinopeutta, mutta kun poliisit tarkasti mopon oli itse virittänyt sen liian tehokkaaksi.

Mitenkään sinua tai poliisia moittimatta, mutta jos Suomen lainsäädäntö ei olisi niin typerä että mopot rajoitetaan 45 km/h ei tuollaisia viritystarpeita juurikaan olisi. Itsekin ajan näin lähes viiskymppisenä aika paljon moposkootterilla, ihan vaan koska se on halpa, helppo ja kolmen litran tankilla ajaa kuukauden ajot. Sen rakenteellinen nopeus on kuitenkin jotain 60-70 km/h luokkaa, ja rajoittamattomana sen kanssa on paljon, paljon helpompi ajaa muun liikenteen tahdissa, jolloin takana olevilla ei mene hermot eivätkä he saa päähänsä lähteä ihmeellisiin kamikazeohituksiin.

Vierailija
93/95 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä 18-v on myös liian varhainen ikä ajoluvalle. Itse törttöilin 18-19 -v niin pahasti liikenteessä, että onneksi edes mitään lievempää onnettomuutta ei tapahtunut. Ihan tavallinen, lukiossa hyvin pärjäävä teinityttö olin, mutta murrosikä

Vierailija
94/95 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi muuten hyvä, jos miehillä olisi myös naimalupa jonka voisi sitten menettää. Aika moni nimittäin hölmöilee myös naisten kanssa, ja rikkoo hyviä naisia

No siis senhän takia on monissa kulttuureissa tehty ja tehdään edelleen, että kummankin lähisuku on asiassa mukana, jotta nähdään puolin ja toisin minkälaisia ovat ja sopivatko mahdollisesti keskenään.

Nythän, Suomessa, saavat naiset ihan itse tietäen ja tahtoen valita puolisonsa, mutta ei se nyt taida aina ihan nappiin mennä, ottaen huomioon kuinka paljon yh- ja vuoroviikkoäitejä ja avioeroja on.

Vierailija
95/95 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos erikoisluvalla kortin saanut alaikäinen menettää ajokortin liikennerikkomuksen seurauksena, niin silloin pitäisi saada myös erikoiskova rangaistus. Se on konkreettinen esimerkki siitä, että hyväksikäyttää erikoislupaa, mikä myönnetään tietyin edellytyksin. Eli jatkossa olisi hyvä saada vähintään 3v ajokieltoa, ja sen jälkeen uudestaan ajokouluun.