Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

17-vuotias poika menetti ajolupansa... Tuntuu pahalta, koska oikeasti uskoin, että hän ei hölmöile

Vierailija
24.11.2024 |

Täytyy myöntää, että olin väärässä. Onneksi hänelle ja kenellekään ei sattunut pahemmin. Enää ei meidän vanhempien autoa tarvitse lainata -ei edes sitten, kun on poliisien asettamat rangaistukset ohi. 

Kommentit (95)

Vierailija
41/95 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin tyttö sai ajoluvan kun täytti 17v, hakivat harjoittelulupaa heti kun täytti 16v eli harjoitteli vuoden vanhempien seurassa, minusta tuo oli todella hyvä, ehti ajelemaan monenlaisessa kelissä ja säätämään sen alun liian kovan vauhdin ja taidot yksiin, sai  kortin ensimmäisessä ajokokeessa.

Toisen tutun poika harjoitteli pari kuukautta ja kolmaskaan ajokoe ei mennyt läpi. 

Vierailija
42/95 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahin näissä 17-vuotiaiden töppäilyissä on se, että tuo etuus poistetaan kohta niiltäkin, jotka sitä oikeasti tarvitsisivat...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/95 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajoluvan saamisen ikäraja pitäisi nostaa naisilla 20 vuoteen ja pojilla 25 vuoteen. Kaikkihan sen tietää mitä tapahtuu kun jollekin alaikäselle jätkälle annetaan ajolupa.

Miksi nainen on jo 20-vuotiaana, mutta poika on vielä 25-vuotiaana? 

Vierailija
44/95 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä AP:n poika siis oikeastaan teki 

Vierailija
45/95 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääasia ettei ole sattunut mitään. Rangaistukset pitää vaan nöyrästi ottaa vastaan ja tehdä pitkään ja hartaasti ajatustyötä, että mikä tähän töppäilyyn johti ja miten se estetään jatkossa.

Vierailija
46/95 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajoluvan saamisen ikäraja pitäisi nostaa naisilla 20 vuoteen ja pojilla 25 vuoteen. Kaikkihan sen tietää mitä tapahtuu kun jollekin alaikäselle jätkälle annetaan ajolupa.

Pojat on poikia tutkitusti kehitykseltään sinne 25v asti. Sitten vasta kehitys on valmis ja voi ehkä olla mies.

Vierailija
47/95 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani ajoivat mopokortti. Oli mopot alla, ja huolsivat itse ne. Minä maksoin vakuutukset ja löböt.

Itse ostelivat osia, sun muita kun saivat jostakin rahaa.

Teen kolmevuorotöitä. Olin aina painottanut sitä tervettä järkeä, vastuuta ja turvallista liikkumista.

Asumme noin 15 kilsan päässä vähän kaikesta. Itse kuljen autolla töihin. Paljon töissä iltaisin ja viikonloppuisin. 

Toinen pojista oli 17 vee, kun soitti eräänä lauantaina minulle töihin, poliisin pyynnöstä. Kertoi, että oli menossa kotiin kaverilta ja poliisit pysäytti. Oli jonkin verran ylinopeutta, mutta kun poliisit tarkasti mopon oli itse virittänyt sen liian tehokkaaksi.

Menin sanattomaksi. Poika sanoi, että poliisit haluavat jutella sun kanssa. Kuulin jo äänestä että on tosissaan, ei mikään vitsi. Ok. Siinä sitten keskusteltiin.

Kerroin, että olen töissä, en voi lähteä hakemaan poikaa ja mopoa kotiin. Lupasin hankkia kyydin.

Ei tarvittu. Poika työnsi mopon kotiin 9 km. Halusi itse, vaikka oli syksy ja pimeät keli ja satoi vettä.

Kun pääsin yömyöhällä kotiin, oli mopo tallissa. Poika itkuisena keittiössä. Pyysi anteeksi. 

Minä olin pettynyt siihen, että valehteli minulle, siitä ettei mopoa ollut viritetty. Minä kun en niistä ymmärrä. Sanoin, että oli niin noloa selittää poliisille tätä. Itketti myös itseä.

Tiesi myös, että rahahanat menevät minulta kiinni, jos hölmöilee tai valehtelee. 

No, alkoi kulkemaan fillarilla, oma-alotteisesti. Myi moponsa pois. Kertaakaan ei niuhottanut siitä. 

Ajoi ajokortin 18 veenä, minä maksoin sen. Opiskeli ja kävi samalla töissä, ja osti auton itse, josta maksoi ja maksaa kaikki kulut itse.

Nyt 23 vee. Vakituinen työ.Ja on jo toinen auto. Ajanut aina huolellisesti, toistaiseksi ei mitään kämmiä.

Kertoi minulle 18 veenä, että häpesi niin paljon sitä koko tilannetta, kun poliisit pyytää soittamaan äidille, joka on töissä ja ei oikein voisi töissä puhua, mutta pakko oli, ja kun kuuli minun äänestä, että minua alkoi itkettämään, niin tajusi kuinka hölmö oli ollut. Että ei näin.

Kyllä minä  myös tunsin itseni täysin hölmöksi kun olin luottanut siihen, ettei mulle valehtelisi. Minä kun en mopoista ymmärrä. Ja perheestämme isä poistui, kun pojat oli vaippa-ikäisiä.

Luottamus palautui pikkuhiljaa. En ole nyt viiteen vuoteen havainnut, että olisi valehdellut, ja aikuinenhan hän nyt on.

Poliisit soittavat lähes aina noissa tilanteissa huoltajalle, mutta niin, että lapsi soittaa omasta kännystään, jolloin vanhempi vastaa, ja sitten he puhuvat. Ihan hyvä tapa.

Kun olimme tuon mopo kämmin käsitelleet, niin en koskaan enää siitä nälvinyt, naljaillut tai moittinut. Kun näkee että se nuortakin otti päähän, ja muutti tapansa, niin miksi sitä sitten jankuittaisi.

Kaikki he maksavat oppirahansa, tavalla tai toisella. Tärkeintä on , ettei kukaan kuole, tai loukkaannu.

Valtaosasta kasvaa ihan fiksuja aikuisia.

Vierailija
48/95 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kävi ihan samalla tavalla. En edes viitsinyt asiasta käydä tiukkaa keskustelua enää kotona. Poliisi oli puhuttanut ja kortti meni ihan aiheesta. Sakot sai ja kortti kuivumaan. Ihan riittävä rangaistus. Näki, että korvensi. 

Nykyään elämässä hyvin pärjäävä ja vastuullinen nuorimies. Ei jäänyt traumaa, vaan ymmärsi itse mokanneensa. Siinä sanalla tuli mietittyä, miten hyviä ne mukana olleet kaverit oikein olivatkaan. Ei haitannut yhtään, että ne meni vaihtoon. 

Joten lohdun sana: Kyllä se siitä. Enempi olisin huolissaan, jos poika raivoaisi ja syyttäisi muita. Kun ottaa vastuun, niin silloin kärsii seuraukset ja ottaa opikseen. 

Vierailija
49/95 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kävi ihan samalla tavalla. En edes viitsinyt asiasta käydä tiukkaa keskustelua enää kotona. Poliisi oli puhuttanut ja kortti meni ihan aiheesta. Sakot sai ja kortti kuivumaan. Ihan riittävä rangaistus. Näki, että korvensi. 

Nykyään elämässä hyvin pärjäävä ja vastuullinen nuorimies. Ei jäänyt traumaa, vaan ymmärsi itse mokanneensa. Siinä sanalla tuli mietittyä, miten hyviä ne mukana olleet kaverit oikein olivatkaan. Ei haitannut yhtään, että ne meni vaihtoon. 

Joten lohdun sana: Kyllä se siitä. Enempi olisin huolissaan, jos poika raivoaisi ja syyttäisi muita. Kun ottaa vastuun, niin silloin kärsii seuraukset ja ottaa opikseen. 

Jep. Juuri näin. Sinun ja edellisen kirjoitukset ovat niitä, joissa nuori ottaa sen vastuunsa.

Eivät syyttele muita, eivät kavereita, poliiseja eivätkä olosuhteita.

Ovat aidosti pahoillaan ja harmissaan ja ottavat opiksi.

Jokainen meistä on ollut nuori ja hölmöillyt omalla tavallaan ja itsekin muistan kuinka hävetti kun tuli mokattua.

Vanhempien tehtävä ei ole sitä heidän syyllisyyttään, eikö häoeäänsä enempää ruokkia.

Kun asia on kerran käsitelty, niin mennään eteenpäin elämässä.

Vierailija
50/95 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pojat on poikia tutkitusti kehitykseltään sinne 25v asti. Sitten vasta kehitys on valmis ja voi ehkä olla mies.

Kuulisit parikymppisten naisten juttuja esimerkiksi Helsingin metroissa, niin siitä on aikuisuus valovuosien päässä. Joka kolmas sana v*ttua.

Vierailija
51/95 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

17 vuotiaat ovat isosti mukana, tuo jo kertoo ettei heillä pitäisi olla asiaa ratin taakse. Minusta ajokortin ikärajan voisi jopa korottaa 19 tai 20 vuoteen.

Toinen vaihtoehto olisi se, että autoissa joilla nuori ajaa olisi nopeudenrajoitin. Ajot voitaisiin myös rajata niin, että autolla saa ajaa vain kouluun/treeneihin. Paikantimilla asiaa olisi helppo myös valvoa etänä, merkityt reitit (ehkä jopa ajat?) ja jos poikkeamaa hälytys ja pyyntö selventää miksi autoa oli rajojen ulkopuolella käytetty. Jos hyvä syy (vaikka piti päästä lääkäriin) kuittaus ja homma jatkuu, jos ei hyvää syytä (piti pe-la välisenä yönä kruisailla kaverit kyydissä) ajolupa väluttömästi pois.

Lisäksi noita voitaisiin tarkastella kriittisemmin, ymmärrän että seuduilla joissa ei julkiset kulje ihan hyvä asia, mutta monesti noita on paikkakunnilla/alueilla missä aitoa tarvetta ei ole.

Vierailija
52/95 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se IKÄ tee sitä että ajaa holtittomasti. Monet 17v kortin saaneet tarvitsevat sitä, ihan jo koulun takia. 

Meillä on kummatkin lapset saaneet ajaa 15v ensin mönkkäri, mopo, sitten 17v omaauto, ennen sitä opettu itse ja ajokortit ajettu myös autokoulussa. Järki on on aina ollut päässä, koska sehän ei ole tarkoitus että pilaa elämänsä kun saa kortin, sen on tarkoitus helpottaa sitä. 

Kyllä se ihan pienestä asti opetetaan nää asiat, ei sitten vasta kortti on koirassa. Ikä on vain aidosti numero, monet keski-ikäiset tuolla kahaa ja ajaa perässä kiinni...

Meillä jo aikoinaan lapsille opetettiin pyöräilykypäristäkin, kun ihmettelivät, miksi muut ei pidä, sanoin että niillä muilla ei ole noin arvokkaita ja fiksuja aivoja mitä pitää suojella, teillä on, ja on aika ihan rehellisesti kerrottu, mitä päähän tapahtuu kun sen lyö katuun jne..  

Nuorella pitää olla tarpeeksi hyvä itseluot

Mä olen kyllä yrittänyt lapsilleni pienestä pitäen kertoa, että toisten ihmisten aivot ovat ihan yhtä arvokkaita ja korvaamattomia kuin omatkin. Sekin on hyvä muistaa liikenteessä ja elämässä.

Vierailija
53/95 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen mokaa joskus. Ja virheistä oppii. Nyt on oppinut ja katuu tekoa niin reilu vanhempi antaa auton ja kortin takaisin ja unohtaa tapahtuneen. Onneksi selvisi näin vähällä, kukaan ei loukkaantunut eikä tullut edes peltivahinkoja. 

Vierailija
54/95 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen mokaa joskus. Ja virheistä oppii. Nyt on oppinut ja katuu tekoa niin reilu vanhempi antaa auton ja kortin takaisin ja unohtaa tapahtuneen. Onneksi selvisi näin vähällä, kukaan ei loukkaantunut eikä tullut edes peltivahinkoja. 

Minusta AP tekee ihan oikein. Miksi vanhempien pitäisi mahdollistaa pojan törttöilyt. Törttöilköön jatkossa omalla autolla. Ei ole mitään takuuta siitä että poika on oppinut. Kyyneleet voivat olla myös sitä että harmittaa kun jäi kiinni. Nuorten liikennekuolemia olisi todella paljon vähemmän jos kaikki oppisivat kerrasta. Kaikki eivät opi senkään jälkeen kun ovat jo tappaneet jonkun. Ei ole liikaa vaadittu nuorelta että osaa ajaa liikenteessä sääntöjen mukaisesti. Kortti ei kuitenkaan lähde ihan pienestä ylinopeudesta eli kun kortti lähtee, on kyseessä aina todellinen vaaratilanne.

Vierailija
55/95 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

17- vuotias poika on vielä ajatusmaailma lataan niin lapsellinen, ettei sellainen ole liikenteessä muuta kuin muille ja itselleen vaaraksi. Kova näyttämisenhalu ja kyydissä mahdollisesti kaahailuun yllättävät kaverit. Alaikäisten ajokortin tarvetta perustellaan sillä että sitä tarvitaan opiskelun takia. Mikäpä siinä mutta lakia pitäisi muuttaa sellaiseksi että alaikäisille sallitaan vain ajo opiskelupaikkaa ja sieltä pois ja joutoajo kielletty. Heti kun näitä täysin älyttömiä alaikäisiä alkoi pyörimään liikenteessä, alkoi tulemaan pahoja liikenneonnettomuuksia heidän kaahailuun seurauksena. Eikö vanhemmilla ole sen vertaa järkeä päässä että alaikäinen kakara ei tarvitse autoa. Pyörä ja mopo on sitä varten ja kun lapsi hankkii itse ajokorttinsa ja autonsa sitten kun ikää on, niin osaa aivan varmasti arvostaakin niitä enemmän kuin lellitty kaiken saanut teinikakara.

Vierailija
56/95 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, onneksi kaikki on hyvin. Tiedättekö muuten että vielä nuoremmat liikkuvat vielä varallisemmilla kulkupeleillä tiestöllä. Traktorit. Niillä saa T-kortilla ajaa 15-vuotias. Ja kyllä niillä täällä maalla ajetaan. Onneksi ei ole mitään hirveitä päähänpistoja tullut ilmi, tai oliko se Kauhavalla se kun traktorilla jyräs polkupyörän/mopon yli tahallaan.

Traktori laitteena on kuitenkin yli puolen miljoonan laite, neliveto ja nopeimmat kulkevat jo 80kmh. Onneksi maalaispojilla vielä on järki ollut mukana, pikku toilailuja nyt kuulee kylillä mutta isot aivopierut ovat onneksi puuttuneet.

Sellainen traktori joka kulkee 80 km/h, vaatii kuljettajaltaan C1-luokan ajokortin joten alaikäiset eivät niitä ajele.

Vierailija
57/95 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahin näissä 17-vuotiaiden töppäilyissä on se, että tuo etuus poistetaan kohta niiltäkin, jotka sitä oikeasti tarvitsisivat...

Ei sitä yksikään tarvitse, hyvin harvoja poikkeuksia lukuunottamatta (esimerkiksi liikuntavammaiset)

Vierailija
58/95 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisimmissä kuolonkolaireissa on ollut ollut ratin takana ihan 30-60 vuotiaat ja toisena osapuolena ammattiautoilijat, että ei se IKÄ kerro sitä miten siellä liikenteessä käyttäydytään vaan äly ja järki.

Vierailija
59/95 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pojan ex-joukkuekaveri sai täysi-ikäistyttyään ajokortin. Ja menetti sen heti seuraavalla viikolla kun ajoi poliisin tutkaan noin 180 km/h.

Nuorten miesten aivoitukset.

Valitettavan paljon suomessa on viimevuosia tapahtunut näitä ihan nuorten, vasta kortin saaneiden pahoja onnettomuuksia. Ja suurin osa tapahtuu öiseen aikaan, kun ollaan kaveriporukalla liikenteessä. Se on kai se näyttämisenhalu, joka nuorella pojalla tai - miehellä usein voittaa järjen.

Vierailija
60/95 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeisimmissä kuolonkolaireissa on ollut ollut ratin takana ihan 30-60 vuotiaat ja toisena osapuolena ammattiautoilijat, että ei se IKÄ kerro sitä miten siellä liikenteessä käyttäydytään vaan äly ja järki.

Tottakai kaiken ikäisiä joutuu onnettomuuksiin ja järki puuttuu välillä vanhemmiltakin ihmisiltä. Se on nyt kuitenkin tosiasia, että tuollaisella vasta 17-vuotiaalla teinillä on keskimäärin vähemmän tervettä järkeä, kuin kypsemmässä iässä olevalla. Esim. kavereiden yllytys ja se paljonpuhuttu näyttämisenhalu vaikuttaa teiniin taatusti isommin, kuin aikuiseen, kypsempään ihmiseen. Kaikkihan me olemme varmasti teininä hölmöilleet, tavalla tai toisella. Auton ratissa hölmöileminen vaan on hengenvaarallista.