17-vuotias poika menetti ajolupansa... Tuntuu pahalta, koska oikeasti uskoin, että hän ei hölmöile
Täytyy myöntää, että olin väärässä. Onneksi hänelle ja kenellekään ei sattunut pahemmin. Enää ei meidän vanhempien autoa tarvitse lainata -ei edes sitten, kun on poliisien asettamat rangaistukset ohi.
Kommentit (95)
Miksi alaikäisille ylipäätään myönnetään ajolupia? Alaikäiset eivät saa äänestää edes kirkollisvaaleissa joiden seuraukset ovat paljon lievempiä kuin auton ratissa.
Piti sitten näyttää kavereille isin bemarilla?
Ajoluvan saamisen ikäraja pitäisi nostaa naisilla 20 vuoteen ja pojilla 25 vuoteen. Kaikkihan sen tietää mitä tapahtuu kun jollekin alaikäselle jätkälle annetaan ajolupa.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti edes katuu tekojaan
Katuu varmasti. Poliisi oli laittanut pojan ensin itse soittamaan mulle. Äänestä kuulin, että ei ollut itku kaukana. Antoi sitten poliisille lopuksi ja poliisi kertoi tilanteen. Onneksi meillä on kaksi autoa ja mies oli kotona, niin saatiin sekä poika että auto haettua kotiin. Melko hiljaista poikaa on ollut. Ei olla vielä täysin käsitelty tuota tilannetta yhdessä, kun tunteet näyttää vielä olevan pinnassa. Sen kyllä sanoin, että tämä oli viimeinen kerta, kun meidän autoa lainasi.
Pojan ex-joukkuekaveri sai täysi-ikäistyttyään ajokortin. Ja menetti sen heti seuraavalla viikolla kun ajoi poliisin tutkaan noin 180 km/h.
Nuorten miesten aivoitukset.
Onneksi mitään ei sattunut. Nuorena helposti hölmöilee, ja oppirahat on maksettava.
Henk.koht en ymmärrä tätä alaikäisten ajo-oikeutta, enkä ikinä antaisi oman lapsen ajaa alaikäisenä.
Mikä siinä vauhdissa noita nuoria viehättää? Ei oma tai edes kaverin henki tunnu olevan kallis... Surullista.
Vierailija kirjoitti:
Miksi alaikäisille ylipäätään myönnetään ajolupia? Alaikäiset eivät saa äänestää edes kirkollisvaaleissa joiden seuraukset ovat paljon lievempiä kuin auton ratissa.
Jos aikuisten futisjoukkueen treenit alkavat klo 2000 ja julkisilla paluu menee noin puoleenyöhön, niin on ihan kiva että saa omin nokin ajettua 25 min matkan.
Kummasti vapauttanut aikaa meiltä vanhemmilta, myös kauppareissuista kun junnu voi itse käydä ostamassa tykötarpeet sapuskaan (toki maksamme takaisin) jos duunipäivä meinaa venyä.
Onneksi kenellekkään ei käynyt pahasti, toivottavasti.
Tämän vuoksi en itse haluaisi omille pojilleni ajolupaa 17v. Ikävä kyllä, isänsä sitä on nyt esikoiselle hommaamassa. (Ero, en pysty vaikuttamaan asiaan)
Tuon ikäisen aivojen itsesäätelyn kehitys on niin kesken, että hölmöilyjä tapahtuu. Ja autonratissa hölmöilyllä voi olla tuhoisat seuraukset.
Toivottavasti poika otti opikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos aikuisten futisjoukkueen treenit alkavat klo 2000 ja julkisilla paluu menee noin puoleenyöhön, niin on ihan kiva että saa omin nokin ajettua 25 min matkan.
Kummasti vapauttanut aikaa meiltä vanhemmilta, myös kauppareissuista kun junnu voi itse käydä ostamassa tykötarpeet sapuskaan (toki maksamme takaisin) jos duunipäivä meinaa venyä.
Ja nämä asiat on muuttunut niin, että arki pyöri ilman teinin korttia 16-vuotiaana, mutta ei olisi toiminut teinin ollessa 17-vuotias?
Vierailija kirjoitti:
Tätä se on ollut maailman sivu. Onneksi tämä kaveri jäi kiinni ennen kuin sattui pahemmin. Ja onneksi sait ap poliisilta tuollaisen puhelun, etkä niitä poliiseja sun kotiovelle. Toivottavasti poikasi nyt oppi jotakin. Tuo rangaistus ei ole kiusaamista vaan suojelemista.
Olisi muuten hyvä, jos miehillä olisi myös naimalupa jonka voisi sitten menettää. Aika moni nimittäin hölmöilee myös naisten kanssa, ja rikkoo hyviä naisia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailmansivu järkevät ihmiset ovat hoitaneet omat harrastuksensa niin että siinä ei orjuuteta muita.
Taitaa nämä joukkuelajit paremminkin olla vanhempien harrastuksia ja pelivälineenä oma lapsi...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä se on ollut maailman sivu. Onneksi tämä kaveri jäi kiinni ennen kuin sattui pahemmin. Ja onneksi sait ap poliisilta tuollaisen puhelun, etkä niitä poliiseja sun kotiovelle. Toivottavasti poikasi nyt oppi jotakin. Tuo rangaistus ei ole kiusaamista vaan suojelemista.
En ole pitänytkään tuota kiusaamisena. Olen sataprosenttisesti poliisien puolella. Toivottavasti oppi eikä nyt hetkeen edes saa ajaa. Jospa siinä vaiheessa, kun hän saa ajoluvan takaisin ja oman auton, olisi hänellä jo enemmän järkeä päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja nämä asiat on muuttunut niin, että arki pyöri ilman teinin korttia 16-vuotiaana, mutta ei olisi toiminut teinin ollessa 17-vuotias?
Ei ole pakko hommata lapsia. Lapsen ei ole pakko harrastaa. Jää sitten aikuisille aikaa vauvapalstailuun ym. tärkeään.
Mielestäni 17-vuotiaille ei pitäisi myöntää ajokortteja lainkaan. Valtava yliedustus onnettomuuksissa. 18-vuotiaatkin ovat usein liian nuoriamAutokoulussa pitäisi olla jokin asennetesti, ja hylätä, jos tykkää hurjastella. Vaikka simulaattori, jossa kaveri houkuttelee kilpailuun ja poliisi vie sitten putkaan. Että se menisi selkäytimeen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi alaikäisille sälytetään vastuuta vaikka heillä ei ole oikeuksia edes äänestää ym.
Ei se IKÄ tee sitä että ajaa holtittomasti. Monet 17v kortin saaneet tarvitsevat sitä, ihan jo koulun takia.
Meillä on kummatkin lapset saaneet ajaa 15v ensin mönkkäri, mopo, sitten 17v omaauto, ennen sitä opettu itse ja ajokortit ajettu myös autokoulussa. Järki on on aina ollut päässä, koska sehän ei ole tarkoitus että pilaa elämänsä kun saa kortin, sen on tarkoitus helpottaa sitä.
Kyllä se ihan pienestä asti opetetaan nää asiat, ei sitten vasta kortti on koirassa. Ikä on vain aidosti numero, monet keski-ikäiset tuolla kahaa ja ajaa perässä kiinni...
Meillä jo aikoinaan lapsille opetettiin pyöräilykypäristäkin, kun ihmettelivät, miksi muut ei pidä, sanoin että niillä muilla ei ole noin arvokkaita ja fiksuja aivoja mitä pitää suojella, teillä on, ja on aika ihan rehellisesti kerrottu, mitä päähän tapahtuu kun sen lyö katuun jne..
Nuorella pitää olla tarpeeksi hyvä itseluottamus että ei lähde mukaan hölmöilyihin.
Hyvä.