Miksi einesmakaronilaatikko on epäterveellistä ja prosessoitua?
Mutta samoista aineksista kotona valmistettu makaronilaatikko on hyvää ja terveellistä kotiruokaa.
Kommentit (46)
"Kaikilla noilla härpäkkeillä höystettynä epäilen, että einesruoka voisi olla terveellisempää."
"No ihan varmasti. Mutta kun ne einesruuat ovat niin mauttomia. Ja sori äiti, mutta lapsena kun söin kotona hänen tekemäänsä laatikkoa niin siinä oli tasan kaksi maustetta, suola ja pippuri. Ja makarooniin lisättiin aina voita."
Nyt alatkin perääntyä tuosta terveellisyysväitteestä ja höpöttää mausta?
Vierailija kirjoitti:
"Kaikilla noilla härpäkkeillä höystettynä epäilen, että einesruoka voisi olla terveellisempää."
"No ihan varmasti. Mutta kun ne einesruuat ovat niin mauttomia. Ja sori äiti, mutta lapsena kun söin kotona hänen tekemäänsä laatikkoa niin siinä oli tasan kaksi maustetta, suola ja pippuri. Ja makarooniin lisättiin aina voita."
Nyt alatkin perääntyä tuosta terveellisyysväitteestä ja höpöttää mausta?
Ei ei. Tarkoitin alunperinkin että eines voi olla hyvinkin terveellisempää kuin itse tekemä, koska lisään niin paljon kaikkea tuomaan makua. Ylipäätään moni itse tehty voi olla vähemmän terveellistä kun lotrataan suolan ,voin, kerman ym.kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä olet saanut päähäsi, että se olisi epäterveellistä? Joskus sianmaksassa oli liikaa jotain, mutta sekin on historiaa ja einesmaksalaatikoissa on kai enimmäkseen naudan maksaa.
Järkihän tuon jo sanoo! Prosessoitu on epäterveellistä. Et ole lukenut uutisia?
Sulta menee asiat ihan sekaisin. Ei prosessoitu ole sen kummemmin epäterveellistä. Se kotona tehty makaronilaatikko on myös prosessoitu. Itse makaroni on jo prosessoitu tuote.
Ultraprosessoidut tuotteet useimmiten sisältävät runsaasti tyydyttynyttä rasvaa, suolaa ja sokeria, ja ovat siksi epäterveellisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä olet saanut päähäsi, että se olisi epäterveellistä? Joskus sianmaksassa oli liikaa jotain, mutta sekin on historiaa ja einesmaksalaatikoissa on kai enimmäkseen naudan maksaa.
Järkihän tuon jo sanoo! Prosessoitu on epäterveellistä. Et ole lukenut uutisia?
Eikö se kotiruokakin ole prosessoitua. Kukapa raakoja makaroneja ja raakaa jauhelihaa söisi?
Ja sekä makaronit että jauheliha on jo valmiiksi prosessoituja tuotteita.
Kuvittele millainen on Saarioisten makaronilaatikkotehdas. Liukuhihnoja, metallisia koneita, uuneja , muovisia tursottimia, muovisuojia... Prosessissa väistämättä irtoaa pieniä määriä tästä siihen prosessoitavaan tuotteeseen.
Kun teet kotona, vastaat itse siitä, mitä ruokaasi pölistelet.
Tosiaankin! Oma makaranilaatikko, jonka teen kotona: keitetty valkea tai tumma sarvimakaroni, sian-naudan jauhelihaa paistettuna, mausteet: suola, mustapippuri, jauhelihamauste, päälle munamaitoa ja vähän juustoraastetta.
Iso ero?!