PERHEPÄIVÄHOITAJIA paikalla?
Ala kiinnostaa ja olisi muutana kysymys !
Millainen koulutus?
Oletko yksityinen vai kunnalla?
Saitko helposti töitä?
Montako hoitolasta?
Millainen palkka?
Millaisia vaatimuksia kodilta on?
Hoidatko myös omaa lasta?
Miten pitkiä päiviä?
Millaisena koet työsi?
Mikä on haastavinta?
Helpointa/parasta työskennellä kotona?
Kommentit (7)
Oon yksityinen perhepäivähoitaja. Koulutukseltani olen kasvatustieteen kandi. Ammattitutkintoa ei löydy.
Hoitolapsia on vuosien varrella (11v) löytynyt ihan hyvin. Tällä hetkellä ryhmä ollut jo pidemmän aikaa täynnä ja pois lähtevän tilalle jo jonossa seuraava tulija. Aina ei näin hyvin ole asia ollut, vaan oon tehnyt paljon töitä vajaallakin ryhmällä ja pienillä tuloilla.
Hoitolapsia siis tällä hetkellä neljä. Palvelusetelillä olen. Saan yhdestä täysiaikaisesta lapsesta yli 800€/kk, eli tällä hetkellä yli 3000€/kk. Toki tästä menee verot ja eläkemaksut, mutta ihan ok. Kaupunki tarkasti aloittaessani kodin, että on riittävästi tilaa, lapsille sopiva ympäristö, turvallinen piha. Oma nuorin lapsi oli pari ekaa vuotta ryhmässä.
Tällä hetkellä teen 8-16 päiviä. Toisinaan hiukan pidempiä, tarpeen mukaan. Työssä parasta on, että saa olla omassa kodissa ja työ on vapaata. Saan itse päättää päivien kulusta, saa ulkoilla ja pystyy päivän mittaan vähän tekemään omiakin kotitöitä. Ihanaa olla kotona, kun oma perhe kotiutui ja lemmikit samoin tykkää, kun eivät joudu olemaan yksin.
Työ on aika yksinäistä, vallankin kun täällä lähistöllä ei ole muita hoitajia. Päivät ovat melko samanlaisia, varsinkin pienten lasten kanssa. Välillä vähän kyllästyttää junnata samoja leikkejä ja juttuja päivästä toiseen. Oman kodin kuluminen toki ja sotkeentuminen ja se, että omissa nurkissa seisoo syöttötuoleja,sänkyjä ja leluja, on välillä häiritsevää. Haastavat lapset ja hankalat vanhemmat tuovat välillä harmaita hiuksia.
Parasta kotona työskentelyssä se, ettei ole työmatkoja. Hoitotyön lomassa ehtii vähän tehdä kotitöitä. Olen kotona, kun lapset kotiutuvat ja voin hoitaa lemmikkejä samalla.
Miten kotieteisessä käytännössä onnistuu monen lapsen pukemiset ja riisumisesti ja erityisesti silloin, kun on kaikki kuraiset kuravaatteet ja muut, jotka pitää riisua ja huuhtoa ja kuivattaa... Tuo kuulostaa hankalalta, jos ei ole erikseen hyviä tiloja sitä varten, mitä harvoissa kodeissa on.
- eri
Nimestään huolimatta perhepäivähoitokin on nykyisin osa varhaiskasvatusjärjestelmää. Tämä tarkoittaa sitä, että siellä toteutettavan varhaiskasvatuksen laadulle asetetaan samat vaatimukset kuin muissakin varhaiskasvatusyksiköissä. Suurin osa kunnista ei enää lähtökohtaisesti palkkaa kunnallisia perhepäivähoitajia koska varhaiskasvatussuunnitelmien laadinnasta ja toteutuksesta vastaavalla henkilöllä tulisi olla kasvatustieteen kandidaatin tai maisterin pätevyys. Perhepäivähoidossa tämä ei tavallisesti toteudu. Yksityisiä perhepäivähoitajia on yhä jonkin verran, mutta ammatti on harvinaistumassa.
Vierailija kirjoitti:
Nimestään huolimatta perhepäivähoitokin on nykyisin osa varhaiskasvatusjärjestelmää. Tämä tarkoittaa sitä, että siellä toteutettavan varhaiskasvatuksen laadulle asetetaan samat vaatimukset kuin muissakin varhaiskasvatusyksiköissä. Suurin osa kunnista ei enää lähtökohtaisesti palkkaa kunnallisia perhepäivähoitajia koska varhaiskasvatussuunnitelmien laadinnasta ja toteutuksesta vastaavalla henkilöllä tulisi olla kasvatustieteen kandidaatin tai maisterin pätevyys. Perhepäivähoidossa tämä ei tavallisesti toteudu. Yksityisiä perhepäivähoitajia on yhä jonkin verran, mutta ammatti on harvinaistumassa.
Pakkoruotsia ollaan nyt tuomassa varhaiskasvatukseen ja pakkoruotsin tuputus ei välttämättä onnistu perhepäivähoidossa, koska RKP ei pääse koteihin valvomaan.
Vierailija kirjoitti:
Oon yksityinen perhepäivähoitaja. Koulutukseltani olen kasvatustieteen kandi. Ammattitutkintoa ei löydy.
Hoitolapsia on vuosien varrella (11v) löytynyt ihan hyvin. Tällä hetkellä ryhmä ollut jo pidemmän aikaa täynnä ja pois lähtevän tilalle jo jonossa seuraava tulija. Aina ei näin hyvin ole asia ollut, vaan oon tehnyt paljon töitä vajaallakin ryhmällä ja pienillä tuloilla.
Hoitolapsia siis tällä hetkellä neljä. Palvelusetelillä olen. Saan yhdestä täysiaikaisesta lapsesta yli 800€/kk, eli tällä hetkellä yli 3000€/kk. Toki tästä menee verot ja eläkemaksut, mutta ihan ok. Kaupunki tarkasti aloittaessani kodin, että on riittävästi tilaa, lapsille sopiva ympäristö, turvallinen piha. Oma nuorin lapsi oli pari ekaa vuotta ryhmässä.
Tällä hetkellä teen 8-16 päiviä. Toisinaan hiukan pidempiä, tarpeen mukaan. Työssä parasta on, että saa olla omassa kodissa ja työ on vapaata. Saan itse päättää päivien
Kiitos paljon vastauksestasi! Miten tuo palkka, niin sisältääkö se hoitolasten ruokamenot? Eli tavallaan palkkasi ei ole 3000e, kun siitä ottaa ruokakulut pois.
Ap
Joo, ei sisällä ruokamenoja, mutta sitten verotuksessa saa vähentää tietyn summan/ lapsi. Ei tässä rikastumaan pääse, mutta täydellä ryhmällä kuitenkin ihan kohtuullinen palkka mielestäni.
Neljän lapsen ulkovaatteiden pukeminen ja riisuminen toki tuo omia haasteitaan. Meillä suht tilava eteinen ja kengät ja kuravaatteet riisutaan jo ulkoeteisen puolelle. Kuivauskaappeja ei ole, joten oikein märkien kamppeiden kuivattelu välillä hankalaa. Ihan eteisen patterilla tapahtuu. Joka lapselle oma kori vaatesäilytykseen. Aika hyvin on pärjätty aina kuitenkin.
up