Saako ylipainoinen henkilö huonompaa palvelua terveyskeskuksessa kuin hoikka/normaalipainoinen?
Eli voiko olla niin, että lääkärit eivät ota tosissaan ylipainoisen ihmisen ongelmia vaan olettavat, että kaikki sairaudet johtuvat ylipainosta ja ovat korjattavissa vain painoa pudottamalla?
Kommentit (46)
Kyllä ne ylipainosta hanakasti kuittailevat, mutta yksikään ei ole koskaan kysynyt, että kuinka sä oikeasti voit???
Isolla osalla ylipainoisista on ongelma siellä tunnepuolella, ja siihen pitäisi löytää apu. Ruuan tilalle jotain muuta lohtua, tai mitä se sitten onkin.
Yksinäisyys on nykyajan ongelma, samoin korkea kynnys lähteä liikkumaan julkisille paikoille. Ihmiset ovat törkeitä; huudellaan ja näytellään käsimerkkejä ja pyöritellään silmiä. Ja tällaiset huutelevat täälläkin omasta mielestään kovinkin sivistyneinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50 vuotias mies ei saa mitään terveyspalveluja.
Outoa, mä olen saanut kun olen soittanut terkkariin.
Käskivät olemaan soittelematta?
Sain ajan terkkariin.
Viimeksi kun lääkäri työterveydessä huomautti ylipainosta kun kävin työnantajan pyynnöstä siellä asiassa joka ei liittynyt painooni millään tavalla niin tein valituksen siitä. Ja näin jatkan jos saan yrmynaamoilta huonoa palvelua.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista kaikki sairaus johtuu ylipainosta,no kaikki taudit ja sairaudet on sitten paranettu laihduttamalla hurraaa,antakaa mulle palkinto kun keksin tämän ihmelääkeen.
Harvemmin lääkäri ehtii pohtia sitä mistä.sairaus johtuu. Enemmän siellä lääkärissä keskitytään siihen miten oireita helpotettaisiin tai sairautta parannettaisiin.
Tietenkin saa huonompaa palvelua, onhan hän iso osa ongelmaa. Laihduta läski!!
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Riippuu varmaan lääkäristä, ylipainon määrästä sekä syystä, miksi on hakeutunut lääkäriin. Mulla on pari tuttua, joiden BMI on yli 55 eli ovat sairaalloisen ylipainoisia ja heidän näkemyksensä ainakin on ollut, että kaikki heidän vaivansa laitetaan ylipainon syyksi. Aika moni niistä vaivoista onkin ylipainon syytä, mutta jollain tavalla siitä painosta huomauttaminen on heille punainen vaate ja kokevat, että heitä ei ole hoidettu. Toisella heistä vaihtui terveyskeskuksessa omalääkäri ja vaikka sekin sairaus, jonka vuoksi meni lääkäriin, on tyypillisesti ylipainoisten sairaus, uusi lääkäri olikin suhtautunut eri tavalla kuin aiemmat. Pelkän painosta huomauttamisen sijasta lääkäri oli yhdessä tuttuni kanssa lähtenyt suunnittelemaan, miten painoa saataisiin alas. Ja nyt hän on tiputtanut parissa kuukaudessa jo yli 25 kg.
Tämän kaliiperin ihmisiltä pitäisi evätä terveydenhuolto kokonaan. Ovat toivottomia tapauksia.
Vierailija kirjoitti:
No onhan se vähän huvittavaa, että syöt itsesi ylipainoiseksi ja sitten vingut lääkäriltä apua. Olisko aika ottaa vastuuta omasta terveydestä?
On sulla huvit. Mulla ei ole ollut mitään ylipainon aiheuttavaa vaivaa.
Ylipainoon ja nänninnäpytykseen määrään kuusi peräpuikkoa sekä litran kuumaa sipulimaitoa.
Vierailija kirjoitti:
Sokeus ja kuurous varmaan johtuu ylipainosta,katkeneet luut myöskin,kaikki syövät,on se tuo läski ihme tappaja.
Ylipaino itseasiassa altistaa joillekin syöville.
Jos ylipainoon ei puututa millään tavalla, voitaisiin jättää puuttumatta myös tupakointiin ja alkoholismiin. Se ei ole oikein potilasta kohtaan eikä sellainen ole hyvää hoitoa. Tietysti asia täytyy ottaa esiin asiallisesti. On tietysti sairauksia, jotka eivät ylipainosta johdu ja joskus harvoin ylipainon juurisyynä voi olla sairaus.
Olen erittäin kiitollinen lääkärille, joka puuttui minun korkeisiin verensokeriarvoihin ja lievään muhkuraisuuteen, vaikka olin vielä nipin napin normaalipainon puolella. Elämäntapamuutos oli pelkkä liikunnan aloitus, joka lopulta johti myös parempaan ruokavalioon. Nyt 15 vuotta myöhemmin verensokerini on erittäin hyvä, leposyke on matala ja verenpaine erinomainen. Ilman lääkärin napakkaa mutta asiallista huomautusta olisin varmasti jatkanut huonoa elämäntapaa.
Vierailija kirjoitti:
Ylipainon hoito on osa seuraavien sairauksien hoitoa:
Nivelrikko (polvi, lonkka)
Uniapnea
Diabetes
Verenpainetauti
Reiluksi
Hedelmättömyys
Ja oikeastaan kaikki elintapasairaidet. Lääkärin kuuluu puuttua painoon mikäli hakeudut vastaanotolle jonkun em. Sairauden takia.
Alapeukut BMI50-kerhosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sokeus ja kuurous varmaan johtuu ylipainosta,katkeneet luut myöskin,kaikki syövät,on se tuo läski ihme tappaja.
Ylipaino itseasiassa altistaa joillekin syöville.
Aivan ,mutta täällähän soitetaan hoosiannaa että läski on kaikkeen syypää.Oletko nähnyt läskejä lääkäreitä.. hoitajia,minä olen ja monta,osuiko kohdallesi luurankolääkäri narkkari jolla oli huono päivä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uniapnea
Diabetes
Verenpainetauti
Reiluksi
Hedelmättömyys
Ja oikeastaan kaikki elintapasairaidet. Lääkärin kuuluu puuttua painoon mikäli hakeudut vastaanotolle jonkun em. Sairauden takia.
Glaukooma?
Ylipainooni olen saanut todella huonoa hoitoa ja näkeehän sen kansasta ylipainon hoitoa ei ole kehoitus laihduttaa, onneksi yksikään lääkäri ei ole minulle sanonut niin.
Vierailija kirjoitti:
Ylipainooni olen saanut todella huonoa hoitoa ja näkeehän sen kansasta ylipainon hoitoa ei ole kehoitus laihduttaa, onneksi yksikään lääkäri ei ole minulle sanonut niin.
Kerro toki, mikä sitten on hyvää ylipainon hoitoa? Lähete ravitsemusterapeutille ehkä?
Onneksi en ole yleislääkäri. Hammaslääkärinä saan kuulla melkoista suun soittamista, kun näen ettei hampaita pestä kunnolla ja makea maistuu. Julkisella puolella resurssit eivät yksinkertaisesti riitä siihen, että sottasuiden hampaille tehdään juurihoitoa, kun tärkein työ hampaiden eteen tehtäisiin kotona! Sairaudet ovat asia erikseen, mutta monella kysymys on pelkästä välinpitämättömyydestä.
Ehkä yleislääkärit eivät puutu asiaan, koska pelkäävät potilaiden epäasiallisia reaktioita tai pahimmillaan jopa väkivaltaa. Helpommalla pääsee, kun antaa asian olla.
Minulla on polvessa ihan kuvantamalla todettu nivelrikko. Ei se sieltä mihinkään häviä, vaikka laihtuisin. Tätä ei lääkärit tunnu tajuavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uniapnea
Diabetes
Verenpainetauti
Reiluksi
Hedelmättömyys
Glaukooma?
Ylipaino altistaa diabetekselle. Diabetes puolestaan altistaa glaukoomalle.
Eivät ne oikeasti puutu mitenkään ylipainoon. Ihmisen pitäisi itse kysyä asiaa lääkäriltä. Kyllä he tietävät, että useille se on hyvin arka asia, kuvittelen, että lihavat ihmiset vielä välttelevätkin lääkäriin menoa painonsa takia. Joskus Marinin aikaanhan tuli suositus, että lääkärin pitää puhua potilaan ylipainosta, mutta niinköhän on aikaakaan vastaanotolla ja monesti lääkäri itsekin on ylipainoinen, saarnaa siinä sitten.
On selvää, että esimerkiksi kasvainten palpointia vaikeuttaa suuri ylipaino, koska ei välttämättä ihminen itsekään tunne, että jotain ylimääräistä on vaikka mahassa.