Köyhät ajattelevat eri tavalla
Varoitus: sisältää yleistämistä, joka kuitenkin pätee moneen. Kaikkiin ei päde, minulla on köyhiä kavereita joihin ei päde yksikään näistä.
Asuttuani köyhällä ja varakkaiden alueella, erot ovat selkeitä. Todella moneen entiseen naapuriini pätevät mm. nämä:
1. Kaikki on vaikeaa
Kun pitäisi tehdä jotain, aina on joku ongelma. En voi treenata koska ei ole varaa salikorttiin, en voi liikkua luonnossa kun ei ole varaa retkeilykenkiin, en voi syödä terveellisesti kun ei ole rahaa kunnon ruokaan jne. Ei siis voi treenata kotona, eikä liikkua metsässä hyväkuntoisilla poluilla normikengillä, eikä ostaa edullisia juureksia kun niitä ei saa valmistettua mikrossa.
2. Mikään ei kannata
Työ ei kannata kun porvari huijaa ja menee tuet jos tekee jotain.
3. Kaikki on jonkun muun syytä
Ylensä hallituksen tai porvarien. Senkin huomaa, että ollaan tosi puolustuskannalla koko ajan. Heti piikit pystyssä että syytätkö jostain.
4. "Ei ole mun hommani"
Jos asuinalue on epäviihtyisä, kukaan ei tee sille mitään koska se on jonkun muun homma. Jos ei ole, sitten se ei ole kenenkään homma. Ei kiinnosta vaikka se olisi oma etu jos viihtyisyys paranisi.
5. Kuka kuuseen kurkottaa...
Oikein haetaan sitä kun joku epäonnistuu. Tiesin että se retkahtaa taas, ei siitä mitään tule. Tiesin että nuo eroavat, eivät sopineet yhteen, mitä minä sanoin. Noin siinä käy kun tekee p*skatöitä, potkut saa ja rikkinäisen selän.
6. "Mennään tupakille"
Röökit sauhuavat, vaikka rahaa ei kuulemma ole.
7. Kehonkieli
Tämä ei ole varsinaisesti ajattelemista, mutta vaikuttaa alitajuisesti. Ero on aika kokonaisvaltainen. Ihmisten kehonkieli on masentunutta ja alistunutta. Ihmiset liikkuvat maleksien ja tuijottelevat maahan
Tavallaan pystyy ymmärtämään, miksi lähiöstä voi olla hankala nousta, kun niin monien ystävien ja naapurien ajatuskulttuuri on tällainen.
Kommentit (358)
Aloitus kuulostaa kyllä palstavassarien touhulta ihan alusta loppuun.
Monet noista asioista aiheutuu juuri siitä kun on mennyt sen verran syvälle, niin ei se mieli enää kovin positiivisesti ajattele. Ja kaikki köyhäthän ei ole loisia, vaan on vaikkapa tullut tehtyä elämässä virheitä.
En ole koskaan kuullut kenenkään puhuvan lähipiirissäni "porvareista". Tuo kieli on todella vanhahtavaa ja kuuluu ilmeisesti vaan jonnekin kommunistisimpaan Tampereen lähiöön tms. Luulisi melkein, että Sanna Marin on ap, päästyään nyt "varakkaisiin piireihin". Hän on vaihtanut näkökulmaa ja isompiin jauhopusseihin.
Mä en oikein koskaan ole ollut vakuuttunut näistä nykylutehista.
"Köyhät ajattelevat eri tavalla
Varoitus: sisältää yleistämistä, joka kuitenkin pätee moneen. Kaikkiin ei päde, minulla on köyhiä kavereita joihin ei päde yksikään näistä."
Otsikkosi ei vastaa tekstiä ollenkaan. Onko kyse taitamattomuudesta vai provosoinnista?
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei päde mikään noista, paitsi kohdasta 2 en ole aivan varma. Moniin pätee kyllä.
Tähän vielä lisään, että olen tyytyväinen tähän elämään tällä hetkellä. Viihdyn täällä lähiössä. Rahaa on vähän, mutta tarpeenikin ovat vähäiset.
Joillakin taviksilla on tapa ajatella että asioiden pitää toimia vaikeasti, heillä ei ole kai kokemusta muusta iän vuoksi tai kokemuksen puutteen, vai ajattelun. Kun firma on sen tehnyt niin ja suunnittelu. Oikeasti monet asiat saisi toimivaksi ja kaikille helpommin, jopa korjaukset, jos haluttaisi. Kukaan normaaliälyinen ei jaksa sitä pelleilyä, mutkikkuutta ja rahastusta. Jotkut asiat saisi ilmaiseksikin, jos viitsitään panostaa toimivuuteen. Ei tarvita 10 insinööriä vaihtamaan yhtä lamppua. Köyhä käytännössä kokee kaiken mutkikkaan joka on halvinta tai sitä ei ole, siinä missä rahakas istuu lämpimässä autossa jo. Onneksi muutamia parannuksia on tullut, mutta joku aina tekee uudelleen asiat väärin tai suunnittelee päin katajaa.
"Osalle tuntuu jonkinlainen ihanne olevan sellainen, ettei tarvitse tehdä mitään. Kun lähiökaverilta kysyy, miksi hän haluaisi olla pörssiyhtiön toimitusjohtaja, vastaus on että saisi laittaa jalat pöydälle ja nostaa rahat."
Kun sä kysyt jotain typerää, saat typerän vastauksen.
Olet oikeassa, kaikki lähtee siitä ettei haluta ottaa vastuuta mistään ja toisena tulee se ettei myöskään haluta tehdä mitään. Nämä kulkevat siinä mielessä käsi kädessä että jos ensimmäinen kohta pätee, niin mitään ei kannatakaan tehdä koska pian olet vastuussa teoistasi. Rikkaaksi asti pääseminen vaatii paljon muutakin mutta jos a) otat vastuun ja b) olet kova tekemään, niin työelämässä pärjää jo melko hyvin ja sitä kautta voi rakentaa omaa vaurauttaan.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan kuullut kenenkään puhuvan lähipiirissäni "porvareista". Tuo kieli on todella vanhahtavaa ja kuuluu ilmeisesti vaan jonnekin kommunistisimpaan Tampereen lähiöön tms. Luulisi melkein, että Sanna Marin on ap, päästyään nyt "varakkaisiin piireihin". Hän on vaihtanut näkökulmaa ja isompiin jauhopusseihin.
Mä en oikein koskaan ole ollut vakuuttunut näistä nykylutehista.
Minä olen kuullut tuollaista puhetta tosielämässä. Vanhojen taistolaisten poika puhuu riistäjistä ja Kokoomuksesta sekä porvareista. Iskulauseita on sisällissodan ajalta taistolaisuuteen saakka jotka on opetettu seuraavalle sukupolvelle taas kerran.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa masennukselta. Mikä tepsii masennukseen?
Sieniterapia on niin tehokas että yksi tai kaksi kertaa on riittänyt parantamaan masennuksesta. Tuota ei oteta käyttöön koska se romahduttaisi masennuslääkkeiden myynnin. Raha ratkaisee ja tässä tapauksessa se ratkaisee lääkefirmojen eduksi.
En tule köyhästä perheestä ja sanoisin, että vähän älykkäämpi mitä yleensä vastaavan elämän omaavan ihmiset yleensä ovat, mutta mulle onkin tehty asioita rikoksin ja sabotoiden vuosikymmeniä. Sellaisia jotka vaikuttaneet varsin negatiivisesti elämänkulkuun. Vastaan kuitenkin väittämiin;
Kaikki on vaikeaa.
Ei nyt ihan, vaikka toki rahan vähyys vaikuttaa juuri niihin asioihin mitkä riippuvat rahasta ja vaikeuttaa monia asioita. Harva onneksi Suomessa niin köyhä ettei yksiä hyviä kävelykenkiä voi ostaa ja sen takia lenkkeilyt jäisi. Tuo on varmaan selitystä vaan. Salikortti voi olla jo tuntuva kustannus pienituloiselle.
Mikään ei kannata.
Jos viitataan itsensä kehittämiseen siten, että menisi töihin tai koulutuksiin, ei varmaann monikaan ajattele, että mikään ei kannata. Toki joskus uudelleen kouluttautuminen voi tuntua vähön turhalta, varsinkin jos jo ikääkin ja joskus se töihin meno ei oikeasti kohenna sitä taloudellista tilannetta paljon yhtään. Työssäkäynti oman mielenterveyden kannalta on kyllä parasta puppua, mitä olen kuullut.
Kaikki on muiden syytä.
Ei varmasn kaikki, mutta omasta elämästäni voisin sanoa 100% varmasti lukuisia asioita, jotka ovat muiden vika eli järjestetty, vaikka tyhmimmät luulevat vain sattumiksi. On tehty jopa rikoksia, Joillain on siis todellista syytä sanoa, että moni asia on muiden vika. Joillain ei ole.
Ei ole mun homma.
Mitäköhän tuolla haetaan nimittäin ihminen voi määritellä itselleen omat hommat mitä haluaa tehdä ainakin oman kotinsa ja pihansa ja lastensa suhteen. Erikseen sitten ne asiat, mitkä kuuluu ihan oikeasti itselle. Jos ei tee jotain, ei se tarkoita että ajattelisi, että se on jonkun toisen homma. Naurettava ajatus.
Vahingonilo.
En ainakaan itse ole sen kummemmin riippuen siitä olenko itse hyvässä tilanteessa vai ei.
Mennään tupakille
En tupakoi
Kehonkieli
Jaahas ehkä lähinnä päihderiippuvuudesta tai fyysisestä kunnosta riippuu enemmän, kun taloudellisesta tilanteesta.
Vierailija kirjoitti:
Kerropa lisäksi samanlaisia stereotypioita varakkaista, kun olet heidänkin alueillaan asunut. Vai etkö kykene halveeraamaan sitä yhteikuntaluokkaa, johon niin kovasti haluat kuulua?
Millä tavalla faktojen kertominen on "halveeraamista"? Täysin neutraali toteamus. Kommentoija taitaa olla matalasti koulutettu köyhä.
-eri
Rahan puute on se mikä vaikuttaa. Kaikki on helppoa jos on riittävästi rahaa. Ihan kokemuksella.
Turha vetää esiin muita syitä koska jo pelkästään rahan puute itsessään masentaa ja aiheuttaa alakuloa. Niin se vaan on. Rikkaammaan on helpompi pärjätä. Ja jos ei pärjää niin elämä on silti miellyttävämpää kun viihdykettä voi ostaa.
sehän on paradoxi että kaikki ovat varakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa masennukselta. Mikä tepsii masennukseen?
Sieniterapia on niin tehokas että yksi tai kaksi kertaa on riittänyt parantamaan masennuksesta. Tuota ei oteta käyttöön koska se romahduttaisi masennuslääkkeiden myynnin. Raha ratkaisee ja tässä tapauksessa se ratkaisee lääkefirmojen eduksi.
millasia määriä oot rouskinu. en mielellään lähtis huonoja trippejä ehdontahdon hakee
Lasten leirikouluja järjestettäessä olen valitettavan usein joutunut panemaan merkille, että juuri vähävaraisten perheiden vanhemmat, jotka eivät pysty vapaaehtoisia rahamaksuja maksamaan, eivät myöskään osallistu juuri millään tavalla discojen, myyntien, yms. talkoohommien järjestämiseen. Jättäytyvät yhteisöllisestä toiminnasta ulkopuolelle. Liekö sitten masennusta tai ei vain voimavaroja.
Vierailija kirjoitti:
Sen mitä köyhät ajattelevat yleensä, tiivistyy valittamiseen kaikesta. Kaikesta valitetetaan ja mikään ei ole tarpeeksi. Veronmaksajien pitäs rahoittaa heidän elämänsä, kun työnteko ei maistu.
No, lääkitys?