Polkaisin paskaan, kun otin hoitaakseni kuolinpesän asioita
Perheetön sukulaiseni kuoli yllättäen. Hänen lähimmät omaiset ovat kaksi veljeä, joista toinen olen minä. Toinen osakas ei halunnut lähteä järjestämään hautajaisia ja selvittämään pesän asioita. Minä onneton otin sen pestin - ja polkaisin paskaan! En tiennyt hänen viimeisestä 20 vuodesta oikeastaan mitään. Toinen osakas sanoi vain minulle Mitäs menit! Kuolleella sukulaisella oli neljä kertaa enemmän velkoja kuin omaisuutta eli reippaasti ylivelkainen ja oli jo velkajärjestelyssä. Koko sukuhaaramme alaikäisiin lapsiin saakka ovat kieltäytyneet perinnöstä. Minun oli pakko ottaa lakimies tekemään perunkirjoituksen, koska pesä on sotkuinen. Ja perunkirjoituksen kulut kaatuvat minulle! Tämä on totta. varmistettu on. Jonkun se perunkirjoitus olisi pitänyt tehdä, mulle sanottiin. Jo virkatodistukset maksavat noin 400 euroa (kirkon + digiviraston)! Hautausavustusta anoin, mutta tuli kielteinen päätös, kun verotiedoissa näkyy että on talo, jolla on verotusarvoa muutama tonni! Päätöksen tekijä arveli, että talosta irtoaa sen verran rahaa että hautauskulut saa maksettu. Hahaa, hah... Vaan kun kukaan osakas ei saa mitään myydä eikä ottaa pesästä, koska KAIKKI ovat luopuneet perinnöstä! Nyt toimitan perunkirjoitustietoja maksulliselle perunkirjoituksen tekijälle, maksan kiinteistön lämmitys- ja sähkökuluja ja makselen muitakin laskuja omasta pussistani ja eläkkeestäni. Toinen osakas vain huutaa että en maksa mitään! Tämän vuodatuksen jälkeen haluaisin tietää, miten ja milloin pääsen pesästä irti? Alan olla aika puhki! Voinko laskuttaa, vaikka perintään menevällä laskulla, tätä toista osakasta niistä kuluista, jotka olen maksanut.
Kommentit (22)
Kiitos muutamasta järkevästä kommentista! Huomaa, että useat kommentit eivät vastanneet kysymykseen jota hain eikä kommentoijilla ole ollut omakohtaista kokemusta paskaan astumisesta!
"He (velkojat) sitten voivat keskenään tilata pesänselvittäjän. Yleensä eivöt tilaa, kun joutuvat maksamaan ne kulut."
Joku sitä pesää alkaa selvittää perunkirjoituksen jälkeen, mutta minä en ainakaan. Ehkäpä pankki, koska sillä on suurimmat saatavat.
"Perunkirjoitusten kulut joudut valitettavasti maksamaan, jos olet sen tilannut. Tuohon kuitenkin olisi saanut käyttää perikunnan tilillä mahdollisesti olevia varoja. Vaikka velkaa olisikin."
Pankin ketale oli mennyt ottamaan vähäisistä rahoista vielä kuoleman jälkeen lainanlyhennyksiä! Nyt ei ole rahaa maksaa edes hautajaiskuluja!
"Toisaalta se ehkä vajaan tonnin kulu perunkirjasta voi olla halpa siitä mielenrauhasta, että kukaan ei peri velkoja. Nehän voi periytyä, jos perunkirjan jättää tekemättä."
Ai tonnin, tuntihinta 200 e + alv 25,5, %. Tuskin neljä tuntia riittää. Itse olen tehnyt useamman kymmen tuntia töitä, kun olen papereita oikeusavustajalle kasannut.
"Myös talon lämmityskulut menee nyt sun tappioksi. Ehdottomasti olisi vaan kannattanut olla tekemättä mitään."
Pakko on tehdä perunkirjoitus! Siihen asti kituuttelen!
Kannattaa sanoa irti, koska voidaan yrittää periä perikunnalta. Varsinkin nyt kun AP on maksellut laskuja, niin voidaan tulkita, että sopimus jatkuu.