Mies haluaa kokata, mitä teen?
Mies on kaikkien mielestä hyvä kokki ja haluaa laittaa mulle ruokaa. Moni ajattelee varmaan tässä vaiheessa, että ihanaa... Mutta mä en pysty syömään miehen ruokia! Mun vatsa ei kestä mausteista ruokaa ja mies rakastaa mausteita, tulisia reseptejä, minttua, valkosipulia yms. Ei voi tehdä edes yhtä kertaa ilman vahvoja mausteita kun sitten on kuulemma mautonta. Olen kysynyt että eikö voi lisätä tulisuutta omaan annokseen ja jättää lopun rauhaan jos kerran meille molemmille haluaa kokata, ei kuulemma voi.
No, aloin tekemään ruokaa vain itselle. Tästä mies sanoo että on tyhmää ja kallista tehdä erikseen, niin tein myös sille. Sitten mies valittaa, että suomalaiset ei osaa maustaa... Tähän sanon että vaan kokkaaja saa valittaa, mihin se vastaa että valitanhan mäkin sen kokkauksista. Siihen olen sanonut että tehköön omaa ruokaa kuten mäkin... mihin mies sanoo taas että silloin hän tekee ruokaa myös mulle, kun ei ole järkeä tehdä erikseen.
Mies on kompromissina ehdottanut että tehdään ruokaa vuoropäivinä, mutta kun mä en voi sitä miehen ruokaa syödä joka toinen päivä... Ollaan pattitilanteessa.
Tää ei ollut näin iso ongelma tapailuvaiheessa, ennen kuin muutettiin yhteen. Ensihuumassa ja eri asunnoissa ollessa söin miehen laittamaa ruokaa silloin tällöin, vaikka sanoin jo alussa että en voi kovin usein syödä mausteista ruokaa. Mieskin söi mun ruokia valittamatta vielä silloin.
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulisuutta voi lisätä myöhemminkin mausteilla, jotenkin tuntuu että mies ei välitä sinun mielipiteistä, etkä sinä välitä miehesi mielipiteistä, tämä on niin tätä mielensäpahoittajien nykypäivää, aina kaikki haluavat tehdä omalla tavallaan eikä yhtään jousteta missään. Tehkää omat ruuat, mutta voitte käyttää samoja tuoreita aineksia, laittakaa ainekset puoliksi, toinen maustaa ja toinen ei.
Jos tekee vaikka itämaisia ruokia, niin ne mausteet kyllä paahdetaan ensin pannulla, ei niitä voi heitellä jälkikäteen.
Entäs jos molemmat tekevät vuoropäivin ruokaa, ja kumpikin voi syödä oma tekemäänsä, jääkaapissa kyllä säilyy päivän hyvinä.
Itämaissa syödään mausteita loisten ja mädän vuoksi. Ilmasto on siellä täysin erilainen. Maustetuoka on kroonisesti sairaiden ruokaa: terve ihminen (kuten eläinkin) välttää vahvoja lääkekasveja kuten valkosipulia. Onko miehen keho kenties täynnä mätää ja tulehdusta, vai mistä moinen jokapäiväinen lääkekuuri?
Paasto ja järkevä kasvisruokavalio auttaa korjaamaan kehon. Ihmiskeho on itsensä parantava, mutta jos sinne tunkee myrkkyjä ja muita sinne kuulumattomia asioita päivittäisellä tahdilla, tulehdustilasta tulee krooninen
Vierailija kirjoitti:
No on kyllä erikoinen makuaisti jos minttu ja valkosipuli ovat sinusta jotenkin voimakkaita. Kuulostaa, että ongelma on lähinnä korvien välissä. Kannattaisiko vähän kehittää sitä omaa makuaistia niin että joku muukin kuin täysmauton makaronilaatikko, kaurapuuro ja sekavihannespussi laihassa liemessä maistuisi?
Ovat todella voimakkaita. Valkosipuli sopii äärimmäisen harvaan ruokaan eikä maistu hyvältä kuin sairaana. Valkosipulinsyöjillä on todennäköisesti kehossaan krooninen tulehdustila, jota ylläpitävät esim. Liiallisella lihansyönnillä tai teollisella moskalla. Ihmisen keho on kuluva ja jos ruuansulatuselimistössä on jatkuvalla syötöllä joku sota menossa, kohta on paksusuoli puhki ja ibs. Sitten ei paljon enää naurata
Vierailija kirjoitti:
No on kyllä erikoinen makuaisti jos minttu ja valkosipuli ovat sinusta jotenkin voimakkaita. Kuulostaa, että ongelma on lähinnä korvien välissä. Kannattaisiko vähän kehittää sitä omaa makuaistia niin että joku muukin kuin täysmauton makaronilaatikko, kaurapuuro ja sekavihannespussi laihassa liemessä maistuisi?
No kun ei ongelma ole siinä makuaistissa vaan siinä, että vatsa ei kestä mausteita tai rasvaista ruokaa. Safka on ihan hyvää, kyllä sitä voi harvakseltaan syödä aina välillä, mutta jälkikäteen mulle tulee siitä paha olo ja toimintakyky kärsii. Probleema ei siis ole päässä vaan muualla kehossa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mausteilla voi tosiaan peittää myös paskojen (ja mahdollisesti jopa myrkyllisten raaka-aineiden makua). Juuri tuossa salaattia väsäillessäni mietin, että kyllä itsekin käytän mausteita, mutta en näitä itämaisia "kiihottavia" ja ärtsyjä - valkosipulihan on ihan jotain myrkkyhappoa - vaan välimerellisiä yrttejä. Niistäkin hyvin valikoidusti, esim. Rosmariinista pidän
Jos et maista raaka-ainetta, kehosi ei pysty ohjaamaan sinua mitä ruokaa tarvitset. Esim. Luomuporkkanassa ja mainitsemassasi pakastevihanneksessa on täysin eri maku ja samalla periaatteella myös eri mineraalit. Syötte paskoja raaka-aineita, minkä vuoksi pitää tunkea niitä mausteita, jottei se itse raaka-aineen laaduttomuus tulisi esille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun ei ongelma ole siinä makuaistissa vaan siinä, että vatsa ei kestä mausteita tai rasvaista ruokaa. Safka on ihan hyvää, kyllä sitä voi harvakseltaan syödä aina välillä, mutta jälkikäteen mulle tulee siitä paha olo ja toimintakyky kärsii. Probleema ei siis ole päässä vaan muualla kehossa. Ap
Mitä se miehen käyttämä rasva on? Niissäkin on todella suuria eroja. Vrt. Ruohoa syöneen luomulehmän voi ja geenimuunneltu synteettisillä kemikaaleilla kyllästetty siemenöljy rypsi, tai jopa rapsi. Itse saan myös kurkkuoireita noista teollisuusmoskaöljyistä. Laadukas oliiviöljy ja voi eivät aiheuta mitään
Iso osa siitä mitä kaupassa myydään, EI ole ihmisruokaa. Jos ostatte aina halvinta, myrkytätte itseänne pikkuhiljaa. Siihen tottuu - ja kuolee. Mystinen syöpä tulee jostain mistä lie, mutta ei tietenkään koskaan manipuloidusta safkasta..
Voitteko kokata "tiilimuuri"-systeemillä?
Päivä1: mies kokkaa kaks annosta "omaa" ruokaansa ja syö näistä toisen. Sinä syöt toisen annoksen eilen itse kokkaamaasi ruokaa.
Päivä2: sinä kokkaat kaks annosta "omaa" ruokaas ja syöt näistä toisen. Mies syö sen toisen annoksen eilen kokkaamaansa ruokaa.
Päivä3: mies kokkaa kaks annosta... ( kuten päivä1...
Juhlapäivät yms on tietenkin erikseen, mutta arjessa tämä toimii. Ruoat pitää olla tietenkin sellaisia, että voi lämmittää (keitot, padat) tai vielä mieluummin sellaisia, että voi tehdä uuniin pistämistä vaille valmiiksi (paistokset) ja sitten yksittäin laitettavat (pihvit, kyljykset, kanaleikkeet...)
Toimisko tämä?
Miten niin mitä teet. No...annat miehen kokata jos se haluaa? Mitä ihmettä
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla terveydellinen syy olla syömättä, vai oletko nirso? Suomalaiset on totutettu mauttomaan ja epäterveelliseen ruokaan, ei ihme että mies nauti jostain ranskiksista tai perunoista ruskeakastikkeella.
Varmasti tosi terveellistä laittaa kaikkia mausteita ja huokailla kuinka on hyvää. Siksi varsinaiseksi ruokaaineeksi voikin sitten käyttää jotain mikä ei muuten maistu millekään.
Anna kun ennustan, vähitellen miehestä tulee koko ajan kontrolloivampi. Teillä on 6 vuotta ikäeroa ja olet alle 30, eli mies taitaa haluta myötäilevää ja nuorempaa palvelijaa, joka taipuu tahtoon eikä uskalla sanoa vastaan. Ei tuo jää ruohon ruoka-asiaan, vaikka siitä onkin helppo kiistellä alussa.
Äijä ei piittaa terveydestäsi yhtään. Vatsakivun ja sopimattoman ruoan ohitus ei "totuta" vaan altistaa ruokatorven/paksusuolen/mahalaukun syövälle ja muille isoille terveysongelmille. Eikö tuokaan kiinnosta, teitä kumpaakaan? Jos haluat elää pitkään niin älä tee kompromisseja, vaan tee selväksi että haluat elää ja voida hyvin. Itselläkin on sekä IBS että refluksi, arki olisi yhtä tuskaa jos niitä ei kontrolloisi sopivalla ravinnolla.
Outoa venkulointia... Toivottavasti mies vaihtaa johonkin itselleen sopivampaan naiseen, joka arvostaa kokkaustaitoja ja herkullista ruokaa. Kokeilunhalu on turn on ja nirsoilu/nillitys turn off lähes kaikille miehille. Harva mies kokkaa mielellään.. ja jos mies kokkaa hyvin, niin jalat menee veteliksi!
Mun maha ei myöskään kestä chiliä eikä muitakaan vahvoja mausteita, niistä tulee kipeäksi ja vessassa käynti alkaa. Ei ole kivaa
Syö terveyssiteitä ja älä mausta kun omilla mausteilla vaan
Kokkasin vaimolle illalliseksi tomaatti-fetakeittoa, pyöräytin kylkeen tuoreet sämpylät joiden väliin tuorejuustoa ja salaattia. Kevyt iltaruoka!
Huomenna teen lounaaksi hernekeittoa (herneet likoaa jo) ja illalla karjalan paistia.
Anna sen miehesi kokata vaan.
Suurin osa tähän vastaavista miehistä ei näytä lukevan aloitusta? No, en ihmettele... ap:lle suosittelen eroa, jos tilanne ei parane.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin mitä teet. No...annat miehen kokata jos se haluaa? Mitä ihmettä
Huokaus... näköjään täällä on paljon ihmisiä, jotka eivät vaivaudu lukemaan aloitusta. - sivusta
Ilmoita miehelle, että vaikka hän tekee muiden ihmisten mielestä hyvää ruokaa se ei sinulle maistu. Se, ettei ruoka maistu ei pidä olla henkilökohtainen luokkaus..
Jatkossa voitaneen sitten lähteä siitä, että sinulle pitää olla tarjolla esimerkiksi einesmakaronilaatikkoa, einespitsaa tai jotain muuta perusruokaa tai sitten teet omat ruokasi itse.
Mies syö sitten itse tekemät ruokansa, jotka varmaan maistuvat myös vieraille.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa tähän vastaavista miehistä ei näytä lukevan aloitusta? No, en ihmettele... ap:lle suosittelen eroa, jos tilanne ei parane.
Miehenä en ymmärrä. Jos vaimoni joskus harvoin jotain kokkaa, vaikka nokkoskeittoa, niin minä syön ja kehun miten hyvää on. Mutta yleensä aina minä olen se kokkaaja (tuolla ylempänä tomaattifeta- ja hernekeittomies jne.)
Ymmärrän tavallaan miestä tosi hyvin, koska olen itse kulinaristi ja rakastan hyvää ruokaa, jossa on paljon makuja. Se, että käyttää mausteita, ei tarkoita, että ruoka maistuisi vain joltakin tietyltä mausteelta, joka peittää varsinaisen raaka-aineen maun. Esimerkiksi chiliä voi käyttää nimenomaan korostamaan muiden raaka-aineiden makua, ei sitä aina käytetä tekemään ruoasta tulista. Tulinen ruoka on oma juttunsa, sitäkin itsekin rakastan, mutta ruoan ei todellakaan tarvitse olla tulista ollakseen hyvää.
Keskimäärin suomalainen taitaa tykätä ruoasta, jonka maku ja koostumus muistuttavat lähinnä vauvanruokaa. Makaronia, riisiä, valmiiksi marinoidusta broilerista tehtyä kastiketta, kermaa, voita, mautonta juustoa. Jauhelihaa. Pakastevihanneksia. Mausteena vain suolaa, mutta sitä sitten niin paljon, että tuntuu.
Itse teen ruokani mahdollisimman tuoreista raaka-aineista ja käytän maustamiseen lähes aina ripauksen sitä parjattua chiliä, mustapippuria, yrttejä. On myös ruokia, joihin kuuluu juustokumina, curry, kurkuma, paprikajauho tai jauhettu korianterinsiemen, mutta näitä kuivattuja ja jauhettuja mausteita ei tule läheskään joka ruokaan. Erittäin hyviä mausteita ovat myös lime ja sitruuna, siis tuoreista hedelmistä puristettu mehu. Suolaa käytän hyvin vähän.
Ymmärrän tosi hyvin, jos ei voi syödä yhtään chiliä, samoin valkosipuli voi olla joillekuille vaikea raaka-aine. Jos valkosipuli sopii, se on mitä terveellisintä syötävää.
Minttu liian vahvana vähän kyllä hymyilytti. Toisaalta yritit kyllä voivat olla voimakkaita, käytetäänhän niitä myös lääkinnällisiin tarkoituksiin, kuten vaikkapa timjamia. Osa yrteistä myös rauhoittaa vatsaa ja parantaa ruoansulatusta, kuten rosmariini ja salvia.
Käytän itse monipuolisesti mausteita, niin kuivattuja mausteita kuin yrttejä, pippureita ja hedelmiäkin, myös sieniä kuluu mausteena (kuivatut tatit ja mustatorvisienet). Minusta tuntuu, että itseltäni jäisi todella olennainen osa elämästä pois, jos joutuisin himmailemaan ruoanlaitossa. Onneksi oma mieheni tekemistäni ruoista eikä karsasta mitään maustettakaan. Tosin chiliä joudun hiukan rajoittamaan, mutta "kielletty" sekään ei ole. Mies ei kestä hurjan tulista ruokaa, oma vatsani kestää melkein mitä vain.
Sitten se toinen puoli. Suolistosairaudet yleistyvät, ja syitä varmaankin tutkitaan monella taholla. Ilmansaasteet? Stressi? Liian steriili ympäristö lapsesta saakka, ei tarpeeksi altistusta esim. metsän mikrobeille? Mikromuovi? Torjunta-aineet? Vähäkuituinen ruokavalio? Paljon on ollut juttua siitä miten ärtyneen suolen oireyhtymä on yhä yleisempi. Kai Crohnin tautikin yleistyy.
Hankala tilanne puolin ja toisin. Vaikka ymmärrän miesosapuolta, ei aloittajallakaan ole ihanteellinen tilanne. Hänhän sanoi, että miehen laittamat ruoat ovat maukkaita, eli hän ei ole nirso.
No, mä oon reilusti yli parikymppinen ja mies on jonkin verran yli 30, meillä on 7 vuotta ikäeroa. En usko että iällä on tässä väliä ja itse aattelen että oon pistänyt vastaan kun tarvitaan, mutta ehkä tuossa on ollut sellaista epävarmuutta jota en ole tajunnut. Kun ei ne vatsaoireet mitään kipua ole vaan lähinnä epämukavuutta ja harmia, niin siksi en ole kuvaillut niitä isommin... Mutta ehkä mun pitää nyt uskaltaa olla heikko ja paljastaa kuinka paljon tällainen näinkin "arkinen" asia häiritsee.
Mies on muuten aika huomioiva ja ajattelevainen, osti synttärinä ajattelevaisen lahjan ja osoittaa arvostavansa mua muuten. Uskon että kyllä me tähänkin löydetään joku ratkaisu, jos ei muuten niin tän keskustelun kautta. Ap