Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies haluaa kokata, mitä teen?

Vierailija
22.11.2024 |

Mies on kaikkien mielestä hyvä kokki ja haluaa laittaa mulle ruokaa. Moni ajattelee varmaan tässä vaiheessa, että ihanaa... Mutta mä en pysty syömään miehen ruokia! Mun vatsa ei kestä mausteista ruokaa ja mies rakastaa mausteita, tulisia reseptejä, minttua, valkosipulia yms. Ei voi tehdä edes yhtä kertaa ilman vahvoja mausteita kun sitten on kuulemma mautonta. Olen kysynyt että eikö voi lisätä tulisuutta omaan annokseen ja jättää lopun rauhaan jos kerran meille molemmille haluaa kokata, ei kuulemma voi.

No, aloin tekemään ruokaa vain itselle. Tästä mies sanoo että on tyhmää ja kallista tehdä erikseen, niin tein myös sille. Sitten mies valittaa, että suomalaiset ei osaa maustaa... Tähän sanon että vaan kokkaaja saa valittaa, mihin se vastaa että valitanhan mäkin sen kokkauksista. Siihen olen sanonut että tehköön omaa ruokaa kuten mäkin... mihin mies sanoo taas että silloin hän tekee ruokaa myös mulle, kun ei ole järkeä tehdä erikseen.

Mies on kompromissina ehdottanut että tehdään ruokaa vuoropäivinä, mutta kun mä en voi sitä miehen ruokaa syödä joka toinen päivä... Ollaan pattitilanteessa. 

Tää ei ollut näin iso ongelma tapailuvaiheessa, ennen kuin muutettiin yhteen. Ensihuumassa ja eri asunnoissa ollessa söin miehen laittamaa ruokaa silloin tällöin, vaikka sanoin jo alussa että en voi kovin usein syödä mausteista ruokaa. Mieskin söi mun ruokia valittamatta vielä silloin.

Kommentit (85)

Vierailija
21/85 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mieheni lukisi tätä niin luulisi hetken aloituksen olevan minun, huomaisi kyllä muutamasta yksityiskohtasta ettei ole. Mutta ainakin osan vastauksista epäilisi minun kirjoittamiksi. Meillä tosin mies ainakin yrittää muistaa ettei laita niitä mausteita kuin vasta omalle lautaselleen niin ei tarvitse katsoa kun itken sikiöasennossa vatsakipua hetken päästä. Lisäksi jos ei tule tuota vatsakipua, niin ruoka jossa ei ole kuin yksi maku maistuu minusta pahalle, sitä on myös tylsä syödä, ainoastaan jos makuaisti on poissa jonkun räkätaudin takia, syön ihan mielelläni jotain edes yhdelle maulle maistuvaa kuin täysin ilman makua olevaa ruokaa.

JTäytyy sanoa että sain tästä ketjusta vertaistukea, kiitos kaikille puhtaiden makujen ystäville!! <3

Tunnistan myös, vaikka onnekseni vain eksän osalta. Hän halusi laittaa jokaiseen ruokaan chiliä vaikka se olisi ollut ihan perus makaronilaatikko. Uuden miehen myötä olen taas löytänyt sellaisten ruokien ilon, jotka maistuu siltä miltä niiden kuuluukin maistua eikä vain polta suuta. 

Vierailija
22/85 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuosta lopulta tule yhtään mitään. Jos vielä ei mikään muu hierrä - tosin aiheesta - niin saattaa vähitellen hiipiä tuollaista dominointia lisää. Sitten vaan miettimään, sopiiko sulle tuollainen tarpeitten yliajo, kun on ehdoton asiassa, jossa melko vähällä vaivalla pääsisi sopuratkaisuun, eli maustaisi oman osansa, mutta soisi sulle sopivan miedon ruoan. 

Mieshän fiksusti ehdotti kompromissia (vuoropäivin kokkaus!), joka ei ap:lle kelpaa. Kumpi tuossa on kontrolloiva?

Eli ap joutuisi joka toinen päivä yökkäilemään niitä tulisia mausteita, koska ei saa niitä ruuastaan pois, mutta ukko sen sijaan voi lisätä omaan ruokaansa vaikka mitä, ja saada siitä maistuvaa. Ei tuo nyt mitenkään tasan mene.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/85 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuosta lopulta tule yhtään mitään. Jos vielä ei mikään muu hierrä - tosin aiheesta - niin saattaa vähitellen hiipiä tuollaista dominointia lisää. Sitten vaan miettimään, sopiiko sulle tuollainen tarpeitten yliajo, kun on ehdoton asiassa, jossa melko vähällä vaivalla pääsisi sopuratkaisuun, eli maustaisi oman osansa, mutta soisi sulle sopivan miedon ruoan. 

Aika moneen reseptiin ei voi lisätä mausteita lopuksi, vaan ruuanlaitto alkaa maustamisella. Eli tuo ratkaisu ei ole mahdollinen. Muuten samaa mieltä kanssasi.

Sitten vaan pitää tehdä ruokaa kahdessa eri astiassa, toisessa mausteisempaa versiota ja toisessa sitä vähän maustettua.

Kaikki eivät kestä esimerkiksi chiliä: https://yle.fi/a/3-8471028

Toisista joku korianteri on tosi hyvää, toiset maistavat sen saippuamaiseksi geeneistään johtuen. Monet mausteet ja ruoka-aineet voivat aiheuttaa erilaisia vatsavaivoja. Sipuli ja valkosipuli ei sovi kaikille.

Tai sitten ap tekee omaa ruokaansa reilummin ja syö sitä sitten seuraavana päivänä uudestaan.

Vierailija
24/85 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista! Osa on ollut kannustavia (kiitos siitäkin) ja osa... vähemmän kannustavia, mut kaikilla saa tietenkin olla mielipide. Joo, mulla on siinä mielessä terveydellinen syy, että vatsa ärtyy mausteista ja saan oireita. Miehen mielestä mun keho on vain "tottumaton mausteisiin" mutta "kyllä vatsa tottuu" kun syön noita tarpeeksi... Ei mene ihan noin ja koskee muutakin kuin mausteita, rasvaistakaan ruokaa en voi syödä. Epäilen että mies pitää mua nirsona, mutta ei kehtaa sanoa päin naamaa.

Ja miksi mun muutenkaan pitäisi väkisin syödä mitään jos oon valmis tekemään omaa ruokaa? Ihan sama että minkä takia. Muuten mies ei ole kontrolloiva ja meillä menee hyvin, mutta tää on nyt hiertänyt. Ehkä siksi että miehelle tuo mausteisten ruokien kokkaus on tärkeää ja rakas harrastus... Silti on tässä ärsyttävän joustamaton vaikka muuten osaa joustaa.

Ap

Vierailija
25/85 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mieheni lukisi tätä niin luulisi hetken aloituksen olevan minun, huomaisi kyllä muutamasta yksityiskohtasta ettei ole. Mutta ainakin osan vastauksista epäilisi minun kirjoittamiksi. Meillä tosin mies ainakin yrittää muistaa ettei laita niitä mausteita kuin vasta omalle lautaselleen niin ei tarvitse katsoa kun itken sikiöasennossa vatsakipua hetken päästä. Lisäksi jos ei tule tuota vatsakipua, niin ruoka jossa ei ole kuin yksi maku maistuu minusta pahalle, sitä on myös tylsä syödä, ainoastaan jos makuaisti on poissa jonkun räkätaudin takia, syön ihan mielelläni jotain edes yhdelle maulle maistuvaa kuin täysin ilman makua olevaa ruokaa.

Täytyy sanoa että sain tästä ketjusta vertaistukea, kiitos kaikille puhtaiden makujen ystäville!! <3

Kiitos sullekin! <3 Mulla oireet ei ole noin vahvoja ja "näkyviä" että itkisin sikiöasennossa. Usein oon vähän kireämpi ja hiljaisempi (ja vietän enemmän aikaa vessassa) jos on oireita ja ikävä olo, mutta mies tuskin osaa yhdistää sitä ruokiinsa, vaikka olen yrittänyt sanoa. Ehkä siksi tää on meillä hankalaa.

Mies sanoo samaa mitä jotkut kommentoijat täällä, eli että mausteiden pitää hautua eikä niitä voi lisätä enää jälkikäteen kun kuulemma maku ei tule esiin. En vaan ymmärrä että miksi se eri ruokien tekeminen on niin vaikeaa. Olen sitäkin ehdottanut että tehdään pakkaseen jos raha on ongelma, mutta miehelle pitää olla tuoretta... Ja kuten sanottu niin ei se muissa asioissa vänkää tällä tavalla.

Ap

Vierailija
26/85 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy siltä mieheltä, että miksi hän väkisin haluaa että sinuun sattuu? Olisiko hänestä itsestään kiva olla jatkuvasti maha kipeänä ja istua vessassa ripuloimassa?

Itselläni on todettu IBS, ja vaikka syön miedointa intialaista se polttaa huulet rikki, ja pienellä viiveellä myös toisessa päässä. Siinä välissä kärsin hirvittävistä vatsakrampeista ja ripulista. En todellakaan suostuisi tuohon joka toinen päivä.

Vierailija
27/85 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä on ongelma? Anna miehen kokata, moni nainen olisi kiitollinen!

🧑🎄

- luitko aloituksen?

- ymmärsitkö?

- taidat LUULLA ymmärtäneesi

En ollut lukenut mutta luin nyt. Ja samaa mieltä edelleen. Mies käyttää taidokkaasti minttua, valkosipulia, chiliä, itämaiset reseptit,  kaikkien muiden kuin nirson ap:n mielestä loistokokki... Nams! 🤤 Kuulostaa herkulliselta!

😂😂😂 siinäpä väittelet keskenäs aiheesta, jota et edes viitsinyt lukea.😬😬

Vierailija
28/85 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy siltä mieheltä, että miksi hän väkisin haluaa että sinuun sattuu? Olisiko hänestä itsestään kiva olla jatkuvasti maha kipeänä ja istua vessassa ripuloimassa?

Itselläni on todettu IBS, ja vaikka syön miedointa intialaista se polttaa huulet rikki, ja pienellä viiveellä myös toisessa päässä. Siinä välissä kärsin hirvittävistä vatsakrampeista ja ripulista. En todellakaan suostuisi tuohon joka toinen päivä.

Jep, mulla sama juttu mutta miedompana... Ei silti kiinnosta kärsiä vatsaoireista koko ajan. Oon kysynyt tuota vähän eri sanoilla ja mies on sitä mieltä, että vatsa tottuu ajan kanssa ja että mun pitää "antaa mahdollisuus"... En ole ihan noin dramaattisesti sanonut että muhun sattuu, mutta jos mikään ei muutu niin aion kysyä että miksi se haluaa tuottaa mulle pahaa oloa ja kipuakin. Ehkä pitää näyttää sille tämä keskustelu, aika monella on ollut hyviä kommentteja, kiitti niistä! Ap

Vierailija
29/85 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äkkiä turvakotiin, tuo on jo vakavaa pahoinpitelyä.

Vierailija
30/85 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli kokkimiesystävä. Siis ammatiltaan kokki. Hän osasi kyllä tehdä tosi hyvää ruokaa. Minä rakastan mausteita, mutta valkosipuli on kyllä aika yök. Nyt suihkuun ja nukkumaan kipeyttä pois.

Vierailija
31/85 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, mulla sama juttu mutta miedompana... Ei silti kiinnosta kärsiä vatsaoireista koko ajan. Oon kysynyt tuota vähän eri sanoilla ja mies on sitä mieltä, että vatsa tottuu ajan kanssa ja että mun pitää "antaa mahdollisuus"... En ole ihan noin dramaattisesti sanonut että muhun sattuu, mutta jos mikään ei muutu niin aion kysyä että miksi se haluaa tuottaa mulle pahaa oloa ja kipuakin. Ehkä pitää näyttää sille tämä keskustelu, aika monella on ollu

Puhu nyt vaan rehellisesti siitä, että mies pilaa terveyttäsi. Oletteko kovin nuoria, kun tuntuu että olet vielä vähän epävarma etkä uskalla sanoa kunnolla vastaan? Mies voi ehkä silloin kehittyä, kun teet tilanteen selväksi. Tai sitten sinulla on näytön paikka siinä, ettet anna kohdella itseäsi miten tahansa.

Vierailija
32/85 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ei todellakaan vatsa totu. Itsellä menee ainakin niin päin, että jos mahaa ärsyttää jatkuvasti sopimattomalla ruoalla, niin hetken päästä se ei kestä enää melkein mitään.

Vierailija
33/85 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää vuoropäivinä ruokaa ja kumpikin syö vuoropäivinä omaa eilistä pöperöään jääkaapista lämmittäen. Kumpikin syö joka päivä itse tekemäänsä ruokaa. 

Vierailija
34/85 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt ratkaisun etten tapaa ollenkaan kokkaavia miehiä. Eivät he kokkaa toisia ajatellen vaan omia raisuja fantasioitaan masturboiden, eikä sellainen sovi minulle. Kokatkoon omassa kodissaan ja kärvistelkööt chileissään ihan keskenään. Muuttakoot yhteen toisen miehen kanssa, voivat vuorotellen laitella toisiaan reikiinsä.

Vierailija
35/85 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy sanoa että sain tästä ketjusta vertaistukea, kiitos kaikille puhtaiden makujen ystäville!! <3

Kiitos sullekin! <3 Mulla oireet ei ole noin vahvoja ja "näkyviä" että itkisin sikiöasennossa. Usein oon vähän kireämpi j

Mies on kyllä äärimmäisen yksinkertainen otus. Ihme ettei pidä lyönnistä seurannutta mustaa silmäänin jonain sairautena, millä ei ole mitään tekemistä hänen kanssaan

Tiedekin on todistanut, että sperma on immunodepressantti eli käytännössä myrkky. Lisäksi miehen matala ääni on uhkaava ja sekin on tutkittu ja todettu, että nisäkäsnaaraat ja poikaset stressaantuvat kroonisesti koiraan läsnäolosta. Ja silti naiset edelleen tieten tahtoen hakeutuvat asumaan heidän kanssaan, sitten vongutaan kun mies satuttaa. Oppikaa jo

Vierailija
36/85 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä miksi ette voi tehdä eri ruokia. Niin meilläkin toimitaan enkä nää sitä ongelmaksi. Yhdessä jo yli 20 vuotta. Mies syö tulisia ruokia, minä en pysty enkä halua. 

Vierailija
37/85 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, mulla sama juttu mutta miedompana... Ei silti kiinnosta kärsiä vatsaoireista koko ajan. Oon kysynyt tuota vähän eri sanoilla ja mies on sitä mieltä, että vatsa tottuu ajan kanssa ja että mun pitää "antaa mahdollisuus"... En ole ihan noin dramaattisesti sanonut että muhun sattuu, mutta jos mikään ei muutu niin aion kysyä että miksi se haluaa tuottaa mulle pahaa oloa ja kipuakin. Ehkä pitää näy

Niin ajan kanssa saa ibsän ja paksusuolen syövän jos syö niinkuin mies. Ja kun mies on vähän alkanut auttaa synnytyksissä niin naisia on alettu silpomaan synnytyksissä, jne. Sellainen vekkuli veijari se mies.

Vierailija
38/85 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulisuutta voi lisätä myöhemminkin mausteilla, jotenkin tuntuu että mies ei välitä sinun mielipiteistä, etkä sinä välitä miehesi mielipiteistä, tämä on niin tätä mielensäpahoittajien nykypäivää, aina kaikki haluavat tehdä omalla tavallaan eikä yhtään jousteta missään. Tehkää omat ruuat, mutta voitte käyttää samoja tuoreita aineksia, laittakaa ainekset puoliksi, toinen maustaa ja toinen ei.

Jos tekee vaikka itämaisia ruokia, niin ne mausteet kyllä paahdetaan ensin pannulla, ei niitä voi heitellä jälkikäteen.

Entäs jos molemmat tekevät vuoropäivin ruokaa,  ja kumpikin voi syödä oma tekemäänsä, jääkaapissa kyllä säilyy päivän hyvinä.

Vierailija
39/85 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ihan siltä varalta että ap:n mies haluaa siittää ap:n joka päivä, niin steroidi- eli hormoniehkäisy aiheuttaa sitten sukuelinsyöpiä ja endometrioosia, sekä hormonihäiriöitä jälkeläisille. Miehelle voit kyllä syöttää e-pillerin, se sedatoi hänen kompulsiivisen siitosvimmansa ja rauhoittaa aggressiivisen luonteen

Vierailija
40/85 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on kyllä erikoinen makuaisti jos minttu ja valkosipuli ovat sinusta jotenkin voimakkaita. Kuulostaa, että ongelma on lähinnä korvien välissä. Kannattaisiko vähän kehittää sitä omaa makuaistia niin että joku muukin kuin täysmauton makaronilaatikko, kaurapuuro ja sekavihannespussi laihassa liemessä maistuisi?