Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Liiallinen stressaaminen kaikesta - mistä olette saaneet apua?

Vierailija
22.11.2024 |

Löytyykö täältä muita helposti asioista stressaantuvia ja huolissaan olevia? Itselläni usein stressi ja ahdistus menee yli ja murheet pyörivät pakonomaisesti päässä. Asia voi liittyä milloin mihinkin, omaan tai perheenjäsenten terveyteen, työn menettämisen pelkoon Jos satun lukemaan vaikkapa uutisen homekouluista, alan stressata sitä vaikka mitään viitteitä ei olisi. Tai kosteusvauriosta, niin tuijottelen seiniä ja olen näkevinäni niissä kaikenlaista. 

Tärkein asia itselleni on, että peitän oireet ja huolen lapsilta. Kuitenkin itselle jatkuva stressaaminen on raskasta, henkisesti ja fyysisesti. 

En minäkään jatkuvasti stressaa ja voi olla pitkiäkin aikoja, vuosia, kun kaikki on normaalisti. Mutta sitten usein joku pelästyminen, esim. patti rinnassa, saa stressin puhkeamaan. Ja vaikka asia todetaan harmittomaksi, kestää kauan rauhoittua. Jos täällä on muita samanlaisia, onko vinkkejä? En jaksaisi huolehtia asioista ennakkoon. 

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväksymällä asiat, joille ei voi mitään ja koettamalla parantaa asioita, joille on tehtävissä jotain.

Etukäteen on turha surra. Päivä kerrallaan ja mieluisten asioiden suunnittelu ja tekeminen. Tällä olen pärjännyt. 

Vierailija
2/58 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viina auttaa 

Siinä vaan sitten voi aiheuttaa itselleen muuta murhetta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ainakaan hakeudu mihinkään julkisiin mielenterveyspalveluihin, saat ikuisen leiman ja jatkossa kaikki somaattiset vaivasi laitetaan ahdistuksen piikkiin. Aloita vaikka jooga tms., jossa opetellaan rauhoittamaan hermostoa (vagus-hermo).

Vierailija
4/58 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko lääkkeistä apua? Esim. SSRI-lääkkeitä käytetään myös ahdistukseen, ei vain masennukseen. Lääkärit osaavat varmasti tarvittaessa auttaa. 

Vierailija
5/58 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko lääkkeistä apua? Esim. SSRI-lääkkeitä käytetään myös ahdistukseen, ei vain masennukseen. Lääkärit osaavat varmasti tarvittaessa auttaa. 

Lue toi mun ylempi kommentti. En suosittele.

Vierailija
6/58 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä stressaa. Siinä hyvä neuvo.

Vierailija
7/58 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämä parantava keino ole, mutta säännöllinen avantouinti voi helpottaa stressioireita. Yleisesti se, että saa muuta ajateltavaa. 

Vierailija
8/58 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntele vaikka hyvää musiikkia ja rentoudu. Kanavoi ajatuksesi paikkaan jossa olet todennut rauhan valtaavan mielesi.

Vierailija
9/58 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettelemalla rauhallisempi suhtautuminen asioihin. Miettimällä onko tämä sellainen asia, mikä kuuluu minulle. Jos ei kuulu, jatkan elämääni. Jos kuuluu, miettimällä onko tämänhetken asia vai  voiko tehdä myöhemmin. Harva asia on sellainen että vaati akuuttia huomiota juuri nyt heti.

Vierailija
10/58 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyväksymällä asiat, joille ei voi mitään ja koettamalla parantaa asioita, joille on tehtävissä jotain.

Etukäteen on turha surra. Päivä kerrallaan ja mieluisten asioiden suunnittelu ja tekeminen. Tällä olen pärjännyt. 

Tuo on jostain huoneentaulusta, eikö? Tais alunperin olla uskonnollinen.

Vierailija
11/58 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viina auttaa 

Siinä vaan sitten voi aiheuttaa itselleen muuta murhetta

Kuten useimmat meistä on aiheutettu

12/58 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Mulla tuon tajuaminen tapahtui yhdessä yössä, kun 12 vuotta sitten sain harvinaisen vakavan sairaskohtauksen ja kaikkien mua hoitaneiden lääkäreidenkin yllätykseksi selvisin siitä hengissä. Kun vihdoin tulin kaikkien letkujen ja laitteiden keskellä tajuihini, ajattelin, että loppujen lopuksi moni asia on ihan tuurista kiinni ja kaikki voi loppua millä hetkellä hyvänsä. En siis tarkoita, että pitäisi elää holtittomasti kuin viimeistä päivää, mutta elää tässä ja nyt eikä murehdi sitä, mikä ehkä joskus myöhemmin tapahtuu. Varautua voi erilaisiin asioihin parhaan kykynsä mukaan ja sekin vähentää stressiä, kun on sekä plan A että plan B. 

Vierailija
13/58 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vaikeaa, mutta kannattaa ajatella niin, että ongelmat ja murheet kohdataan sitten, kun ne ilmaantuvat. Lisäksi ne on mahdollista hoitaa jotenkin. Etukäteen on turha stressata mitään, siihen kun ei voi vaikuttaa. Silloin asiat saavat muutenkin ihan liialliset mittasuhteet ja tuntuvat mahdottomilta. 

Jos sinulle tulisi joskus vaikka vakava sairaus, lääkärit hoitavat sinua ja tekevät parhaansa. Sinä et ole itse siihen voinut vaikuttaa.

Jos talossani/työpaikassasi joskus havaittaisiin vaikka hometta, se hoidetaan sitten pois. Ammattilaisille se ei ole ongelma. Miksi tätäkään stressaisit ennalta?

Työn menettäminen voi tulla kelle tahansa eteen. Se ei ole maailmanloppu, on yleistä. Sitten vaan uuden työn etsintään. 

Vierailija
14/58 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin kovasti muodikas ylisuorittaminen ja täydellisyysposeeraaminen ovat varmasti omiaan tekemään hermoiluun taipuvaisen elämästä hilvettiä.

Itse suosittelisin ottamaan tarkoituksella pykälän verran hälläväliä- asennetta elämään, ei mikään tai kukaan kuitenkaan saa siitä mitään bonusta, että sulla repeää otsasuoni.

Vierailija
15/58 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Mulla tuon tajuaminen tapahtui yhdessä yössä, kun 12 vuotta sitten sain harvinaisen vakavan sairaskohtauksen ja kaikkien mua hoitaneiden lääkäreidenkin yllätykseksi selvisin siitä hengissä. Kun vihdoin tulin kaikkien letkujen ja laitteiden keskellä tajuihini, ajattelin, että loppujen lopuksi moni asia on ihan tuurista kiinni ja kaikki voi loppua millä hetkellä hyvänsä. En siis tarkoita, että pitäisi elää holtittomasti kuin viimeistä päivää, mutta elää tässä ja nyt eikä murehdi sitä, mikä ehkä joskus myöhemmin tapahtuu. Varautua voi erilaisiin asioihin parhaan kykynsä mukaan ja sekin vähentää stressi

Olipa hyvin sanottu. Usein kun sellainen asia tulee eteen, mitä on oikeasti stressannut ja pitänyt todella pelottavana, antaa perspektiiviä asioihin. Tällöin ei itse voi vaikuttaa asioihin ja on luotettava muihin. Silloin esim. kosteusvaurio, työn menetys, ei tunnu miltään. Asiat hoituvat kyllä.

Onneksi selvisit sairauskohtauksesta hengissä! 

Vierailija
16/58 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin jostain että 80% märehtimisestä on turhaa joka ei koskaan tapahdu. Turha murehti asioita etukäteen joihin ei voi vaikuttaa kuten työn mahdollinen menetys. Voit tähän miettiä strategian mitä teet jos menetät työsi. Mutta tota mahdollista työsi menetystä et voi ennustaa, se voi tapahtua tai ei tapahdu. Voit murehtia sitä sitten kun se ja jos se tapahtuu ja nojautua tuohon tekemääsi strategiaan ja mennä sillä eteenpäin.

17/58 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin kovasti muodikas ylisuorittaminen ja täydellisyysposeeraaminen ovat varmasti omiaan tekemään hermoiluun taipuvaisen elämästä hilvettiä.

Itse suosittelisin ottamaan tarkoituksella pykälän verran hälläväliä- asennetta elämään, ei mikään tai kukaan kuitenkaan saa siitä mitään bonusta, että sulla repeää otsasuoni.

Samaa suosittelen minäkin. Mulla muuten silloin 12 vuotta repesi munuaisvaltimo ja totta on, että mikään tai kukaan ei saanut siitä mitään bonusta. 

Vierailija
18/58 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistuneisuushäiriötä voidaan myös hoitaa. Googlaamalla katastrofiajattelu, saat paljon ammattilaisten vinkkejä. 

https://www.mielenterveystalo.fi/fi/omahoito/ahdistuksen-omahoito-ohjel…

Katastrofiajatuksia voidaan häivyttää ja oloa helpottaa kognitiivisen terapian keinoin. Tärkeää on ensin tunnistaa ajatusvääristymä. Tarvitaan myös ymmärryksen lisäämistä, jotta kyetään hyväksymään katastrofiajatuksen tausta ja sen syntymekanismi. Terapiamenetelmänä puhutaan ajatuksen uudelleenmuotoilusta eli ajatusvääristymän korjaamisesta realistisella ajatuksella.

Katastrofiajattelu ei ole itsenäinen diagnoosi, vaan katastrofiajattelu voi liittyä muihin mielenterveysongelmiin, kuten masennukseen tai ahdistuneisuushäiriöön.

Katastrofiajattelu voi liittyä myös psykoosisairauksiin, kuten skitsofreniaan. Mutta tällöin uhat ovat yleensä täysin todellisuuden vastaisia. Psykoottisuudesta kärsivä ei välttämättä itse huomaa katastrofiajatusten olevan epärealistisia.

Vierailija
19/58 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ahdistun kaikesta. Pää kehittelee kaikenlaisia kauhukuvia koko ajan. Mulla lääkkeet, mutta eivät nekään juuri auta. En siis osaa auttaa sinua. Minulla sama tilanne, että pyrin salaamaan asian lapselta, mutta iltaisin varmaan välillä huomaa. Minulla siis ahdistuneisuushäiriö ym. 

Vierailija
20/58 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ahdistun kaikesta. Pää kehittelee kaikenlaisia kauhukuvia koko ajan. Mulla lääkkeet, mutta eivät nekään juuri auta. En siis osaa auttaa sinua. Minulla sama tilanne, että pyrin salaamaan asian lapselta, mutta iltaisin varmaan välillä huomaa. Minulla siis ahdistuneisuushäiriö ym. 

Täällä samanlainen! Luulen, että liittyy paljon omiin luonteenpiirteisiin. Olen aina pyrkinyt täydellisyyteen ja olemaan vaivaamatta muita. Ei ollenkaan hyviä piirteitä. Lisäksi syytän aina itseäni kaikesta, vaikka muiden kohdalla näen asiat järkevästi, enkä todellakaan heitä syyttäisi samanlaisesta asiasta.

Muistan jo nuorena, kuinka ahdistava tunne joskus harvoin tuli, jos pelkäsin jotain asiaa, mutta ei saanut puhuttua siitä muille. Silloin sitä pyörittelee mielessään eikä saa perspektiiviä asiaan. Kannattaa siis puhua murheistaan muiden kanssa, tai vaikka asiantuntijan, jos se on mahdollista.

Nykyään pärjään asian kanssa paremmin, mutta joskus juurikin joku pelästyminen, esim. sairauteen liittyvä, saa mielen ylikierroksille. Voi kestää useampi kuukausi tasata tilanne, vaikka se pelästymisen aihe oltaisiin todettu harmittomaksi.