Suomalainen menestysresepti 2024 OFFICIAL
Mtv:n kanavalla alkoi toissapäivänä uusi kausi "Suomalainen menestysresepti"-sarjaa. Edellisiltä vuosilta tutut tuomarit Jyrki Sukulan johdolla mukana ja ensimmäisessä jaksossa valittiin ruokainnovaatio-semifinalisteja.
Tämä on ollut suosikkiohjelmani siitä alkaen kun ensimmäinen kausi julkaistiin eli viitisen vuotta sitten.
Tällaisisa innovaatioita oli tarjon ensimmäisessä jaksossa. En viitsi spoilata kertomalla mitkä viisi näistä pääsivät semifinaaliin. Haluaisin mielipiteitänne?
- sienijerky (osterivinokkaasta tehty)
- herkkupirtelö (kolme eri makua: mansikkajuusto, suklaabrownie, korvapuusti)
- autentic döner from Finland (kolme makua: muikku, kana ja nauta-karitsa)
- notkea vuusto (juokseva vegaanijuusto esim. kastikkeeseen tai pizzaan)
- pizzamuffinsi (nimi kertoo kaiken,suolainen versio)
- miitles-valmisruoka (lihaton ja kalaton valmisruoka)
- säilykevalmisruoka ja jälkiruokasäilyke
- viljaton piirakkapohja (perunakuitujauheesta tehty)
- taikinapatukka (kolme makua: kaura,kardemumma ja pipari)
- röstivohveli (perunaraasteesta tehty vohveli)
Katso lähetysajat : Suomalainen menestysresepti - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (2006)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole helpompaa ja nopeampaa vaan raastaa itse se peruna ja laittaa suolaa ja pippuria?
Muffini maistui ihan pannupizzalta minikoossa.
On helpompaa, nopeampaa ja ennenkaikkea halvempaa. Paketin hinnalla ostaa aika monta kiloa pottuja eikä tarvitse pelätä kalan jäämiä.
Se on just näin. Röstivåhveleissa perunan kilohinnaksi tulee yli 13-14 euroa.
Maisteltu:
Valmisruoka kaurasta: Positiivinen yllätys. Ihan hyvää ja luultavasti tulee ostettua jatkossakin.
Tuorenäkkäri: Pettymys. Sokkotestissä en varmasti olisi erottanut normaalista ruisleivästä. Ei sinänsä pahaa, mutta en tiedä mikä tässä on se uutuusjuttu.
Silpan piiraset: Pettymys. Suorastaan pahanmakuista.
Pirtelöt: Ihan hyvää, mutta ei nyt ehkä mitenkään mullistava uutuus.
Pizzamuffini: Positiivinen yllätys. Näitähän syö ihan mielellään.
Röstivohvelin maisto jäi vielä tekemättä.
Sitkasta ostin ja hieman hämmentyneenä sitä maistelin. En seurannut ohjelmaa niin en tiedä millaista sen pitäisi olla tai mikä sen juju on!? Siis sehän on ruisleipää, sitkeää ruisleipää. Parasta ennen-päivää lähentelevää ruisleipää. Näköjään markkinoidaan tuorenäkkärinä. Eli pehmeää näkkäriä vai mitä sillä tarkoitetaan??
Ostopäivänä oli aika pehmoista, toisena päivänä oli sitkeämpää. Ihan hyvää ruisleipää mutta en välittänyt siitä sitkeydestä. Tykkään syödä näkkäreitä enkä vaihda niitä tuohon. Näkkäreitä on mukava rouskutella mutta tuollaisen sitkeän leivän jauhaminen ei ollut minun makuun. Ehkä keiton kanssa menisi.
Vierailija kirjoitti:
Miten mulla on sellainen fiilis, ettei tuohon ohjelmaformaattiin ole tunkua? En tiedä onko aiemmillakaan kausilla ollut, mutta nyt oli kuudes kausi, ja selkeästi "köyhin" tarjonnaltaan.
Osallistujat saavat niin paljon lokaa niskaansa kauden aikana, että harvemmalla kantti kestää lähteä mukaan.
Pohjanoteeraus tältä kaudelta on kyllä tuo pakastettu perunaraaste.
Sen takia joka kaudella näkyykin tuttuja naamoja aiemmilta kausilta. Esim tänä vuonna oli alkukarsinnoissa se tahinismoothien kehittelijä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pizzamuffinsi testattu. Mozzarellamuffinissa aivan liian makea tomattikastike. Ei jatkoon!
Sitkasnäkkäri. Näkkäriä tämä ei ole nähnytkään. Ihan samanlaista kuin esim, Vaasan ohut ruispala tai Oululaisten jälkiuinileipä. Maku parempi Vaasan leivässä. Ei jatkoon!
Totta! Pizzamuffinsin tomaattipyre on tavallaan häiritsevän makeaa ja sitä on liikaa, puolet vähemmän riittäisi tai sitten jokin pesto tilalle, mutta muuten kyllä tykkään näistä muffineista. Ehdottomasti paras tuote tällä kaudella.
Ja kaikkia olet jo maistanut?
Vierailija kirjoitti:
Huomenna olisi tarkoitus järjestää tuotteiden maistelutilaisuus. Raadissa nainen 60v, nainen 35v, tytöt 11v ja 13v, sekä mies 38v.
Kaikki tuotteet tulisivat yhteensä maksamaan 50€.
Ajattelin toistaiseksi karsia kommenttien perusteella maistelulistalta röstivåhvelin, mahdollisesti myös sitkaksen ja pirtelöt, ns. uutuusarvon puutteen vuoksi.
tämä on vain oma mielipiteeni, mutta tuollaisessa oikein erikseen järjestetyssä maisteluiltamassa voisi kyllä olla kaikki tuotteet :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
muita joilla pirtelö on ollut pohjalta limakokkareista? maku ihan hyvä, tosin proteiinipirtelöt paremman makuisia ja terveellisiä kaiken päälle.
ei ollut mahdollisuutta maistaa muita tuotteita kun olin menossa, mutta myöhemmin sitten
Joo, luulin et on pilaantunut. Mut en osaa sanoa oliko tarkoituksella.
No kai sinä ravistit sen ennen juomista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pizzamuffinsi testattu. Mozzarellamuffinissa aivan liian makea tomattikastike. Ei jatkoon!
Sitkasnäkkäri. Näkkäriä tämä ei ole nähnytkään. Ihan samanlaista kuin esim, Vaasan ohut ruispala tai Oululaisten jälkiuinileipä. Maku parempi Vaasan leivässä. Ei jatkoon!
Totta! Pizzamuffinsin tomaattipyre on tavallaan häiritsevän makeaa ja sitä on liikaa, puolet vähemmän riittäisi tai sitten jokin pesto tilalle, mutta muuten kyllä tykkään näistä muffineista. Ehdottomasti paras tuote tällä kaudella.
Ja kaikkia olet jo maistanut?
Olen maistanut nyt kaikkia näitä tuotteita. Olen aina ollut kiinnostunut tästä ohjelmaformaatista ja sitä tulee intensiivisesti seurattua.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole helpompaa ja nopeampaa vaan raastaa itse se peruna ja laittaa suolaa ja pippuria?
Ei ole nopeampaa ottaa pakkasesta raastettu peruna kuin alkaa raastaa sitä itse. Kyllä sinä ja kaikki muutkin sen tietävät.
Vierailija kirjoitti:
Miten mulla on sellainen fiilis, ettei tuohon ohjelmaformaattiin ole tunkua? En tiedä onko aiemmillakaan kausilla ollut, mutta nyt oli kuudes kausi, ja selkeästi "köyhin" tarjonnaltaan.
Osallistujat saavat niin paljon lokaa niskaansa kauden aikana, että harvemmalla kantti kestää lähteä mukaan.
Ensimmäisessä jaksossa muistaakseni mainittiin että yli sata tuotetta haki mukaan. Saa korjata jos muistan ihan höpöjä.
Vierailija kirjoitti:
Ostin Silpan pinaattijuustopiiraita, eikä ollu kummosia. Jotenkin äklön makuisia, pitää kokeilla uppoisko toi taikina paremmin jonkun muun maun kanssa. Ei tartte tätä makua uudestaan ostaa. Aika tyyriitäkin, joku n. 4.40e ja 4 kpl.
Olisiko hinta ollut pienempi, jos olisit tykännyt tuotteesta?
Kävin eilen Triplassa tutkimassa tarjonnan (seurattuani myös ohjelmaa) ja päädyin ostamaan vain kauraruokia. Harkitsin myös pizzamuffineja, mutta ne vaikuttivat rasvaisilta enkä viitsinyt ostaa niin isoa pakkausta yhdelle, jos en tykkääkään. Tänään söin lounaaksi metsäsienikaura-aterian. Plussaa helposta valmistustavasta, kun laatikon pystyi laittamaan suoraan uuniin. Kaura oli erittäin miellyttävää suussa, sopivan rapsakka ja maku hyvä, joskin annos oli aika tuhti. Lisäksi jouduin lisäämään suolaa ja maku oli pidemmän päälle aika yksiulotteinen, mutta näin usein käy sieniruoissa kun itse sienten maku tulee voimakkaasti esiin. Ostan varmaan jatkossakin tätä ja odotan innolla toista makua, jonka ostin eli jauhelihaversiota. Ostan ehkä vielä pizzamuffineja, mutta muut jäävät kauppaan.
Tuorenäkkäri vaihtui tavalliseen ruisleipään finaalissa.
Ilmeisesti meni tuotekehitys niin pärsiilleen, että tehtiinkin vaan ruisleipä. Kisaan, missä etsittiin jotain uutta, yksi osallistuja teki ruispalan??
Voittajan kauraruoka oli mun mielestä ihan mössöä. Ruokaisuutta oli lisätty porkkanan ja paprikanpaloilla. En osta enää.
Perunröstiä olisin voinut kokeilla, mutta en tolla hinnlla
Näyttää siltä, että tänne kirjoittaneet ovat kaikki skipanneet kokonaan röstivåhveleiden maistiaiset. Olisi kiva kuulla siitäkin tuotteesta kokemuksia. Oliko mitään "extraa" mukana?
Pizzamuffinit ja kauravuoat voisivat jopa jäädä valikoimaan, en usko että ohjelman luoma innostus pitää muut tuotteet kannattavana. Ennustan että kesään mennessä ainakin pirtelö ja silpa ovat hävinneet kaupoista.
Lähikaupassa kaikki muut tuotteet oli myyty loppuun/ei ollut valikoimassa, paitsi kauravuoka ja shakey.
Kauravuoka ihan ok, voisin ostaa uudelleenkin jos ois vaikka tarjouksessa mut en muuten. Plussaa et iso annos! Mauton loppua kohti ja vähän tylsä.
Shakey oli ihan hyvää, maistu suklaavanukkaalta, ei tullut yhtään pirtelö mieleen. En ostaisi uudelleen, koska en kuluta muutenkaan vanukasta tai pirtelöä. Täälläkin muutamaan otteeseen mainittu limaklöntti tuli itselläkin vastaan pohjalla vaikka "sheikkasin".
Toivon et lähikauppaan tulisi pizzamuffinsseja, ne haluan kokeilla.
Helsingin uutisten testissä röstiperunoita oli vaikea sulattaa, avata ja käyttää. Mutta maku oli lopulta hyvä, kun käytti riittävästi voita. Kuulostaa aivan liian vaikealta konseptilta.
Röstivåhveleiden ohjeessa luki, että paistettaessa "pitää" käyttää RUNSAASTI voita, suositus 20 gr / våhveli.
Minun mielestäni tuo voimäärä on tappavan suuri. Itse kun en käytä voita nykyisin enää ollenkaan (kolesterolit,verenpaineet). Kyllähän voi tietysti maistuisi, mutta ei sentään 20 gr yhteen vohveliin.
Käytin röstivåhveleiden paistamiseen oliiviöljyä. Onnistuu niinkin.
Silpan piiraiden osalta tullaan kuulemma parantamaan viestintää että tuotteet ovat laktoosittomia. Tykkäsin kana-paprikan mausta