Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

LUKEKAA!!! UPEA ANALYYSI KUROSEN KIRJASTA!!

Vierailija
21.02.2007 |

LÄHDE: www. mtv3. fi

Tuhkimosta ei tullut prinsessaa

Susan Kurosen kirja yhdeksän kuukauden ja kymmenen päivän romanssista jättää jälkeensä hämmentyneen olon. Lukijan tunteet kulkevat myötähäpeän, säälin ja ihmetyksen kautta suoranaiseen epäuskoon. Lukiko kukaan käsikirjoitusta kokonaan läpi, ennen kuin kirja painettiin?

Vuosisadan rakkaustarinaksi kirjoittajan itsensä nimeämä teos ei nosta lukijan eteen luonnonlasta ja suuria tunteita. Kirjaksi koottuna suhde näyttää ulkopuolisesta juuri sellaiselta miltä se näytti ennen kirjaakin: sekavalta koosteelta lööppejä, julkisuuden nälkää ja oman edun tavoittelua.

Uskottavuuden suurimpia syöjiä on kirjan viimeistelemätön kirjoitusasu. Välimerkkien puuttumista, lauserakenteiden sekavuutta, ajatusten katkeamista ja suoranaisia ristiriitoja ei voi perustella sillä, että teksti perustuu ¿aitoihin¿ päiväkirjamerkintöihin. Kiire päästä takomaan silloin kun rauta on kuumaa näkyy ikävällä tavalla lopputuloksessa. Kirjoittajan vahingoksi.

Jos ei rakkautta, niin ainakin rahaa

Yksi räikeimpiä esimerkkejä ristiriitaisuudesta on Kurosen kuvaus Vanhaselta saamastaan rahasta. Vierekkäisillä sivuilla on samasta tapahtumasta täysin erilaiset tekstit:

sivu 132:

¿laitoin Matille viestin, että nyt löytyi sopiva auto ja hän siirsi minun tililleni rahaa, sitten menin tekemään autosta paperit, Matti maksoi minulle 3000 euroa, hän käytti itse sanaa riskisijoittaja, Matti sanoi että maksa takaisin jos joskus on rahaa maksaa takaisin, ei tarvitse maksaa, hän ei ikinä kysele sen rahan perään, minulle 3000 euroa on äärettömän suuri summa rahaa, elän kädestä suuhun, käyn töissä ja saan sen verran rahaa että saan maksettua laskut, se tuntui siltä että tuon ihmisen on pakko olla tosi oikeasti rakastunut minuun, eihän kukaan lähde noin isoa summaa ja toinen uskoo minuun ja työntää minua eteenpäin elämässä ja auttaa.

Viereisellä sivulla, samalla aukeamalla tarina kuitenkin menee näin:

¿; sehän meni niin että pyysin Matilta että hän tulisi takaamaan vaikka 4000 euron lainaa, saisin sen auton käsirahan ja näihin juokseviin rekisteröimis- ja aloittamiskuluihin, hän sanoi ettei voi tulla takaamaan koska hänen talonsa kiinnitetty joka kiven murikkaa myöten joka ei todellakaan pidä paikkansa, pointtina se kun jossain on lukenut että Matti antoi minulle 3000 euroa, minä en ole pyytänyt mitään rahaa, kun pyysin vain takaamaan tai sitten oli jotain että Matti auttoi minua.

(Kirjoitusasu välimerkkeineen suoraan Kurosen kirjasta.)

Aikaisemmin kirjassa Kuronen kertoo pyytäneensä Vanhaselta rahaa hotellilaskun maksamiseen, ja kirjoittaa: (s.82)

Matti Vastasi että voi voi, totta kai hän maksaa. Enpä ole hänelle kuitenkaan mitään tilinumeroa laittanut tai laskua lähettänyt, eikä hotellissakaan oikein voi sanoa, että laskun saa lähettää pääministerille.

Myöhemmin hän kertoo vielä pyytäneensä rahaa yksityisterapiaan. Vanhanen ei Kurosen mukaan uskonut hänen olevan terapian tarpeessa.

Kuronen ei kirjassaan kykene osoittamaan, että hän on ¿kiva ja tavallinen ihminen¿, niin kuin hän sanoo koko julkisuuteen tulonsa tavoitteena olleen. Lukijalle jää mielikuva kiireessä kokoon kyhätystä lehtileikenipusta, jonka tavoitteena on epätoivon vimmalla säilyttää edes rippeet siitä satuhaaveesta, joka Kurosella hetken aikaa oli. Kun Tuhkimosta ei tullutkaan prinsessaa, pitää elintasoa nostaa jotenkin

muuten ¿ ja ainakin salamavalojen räiskeeseen pääsee paljastamalla salaisuuksia pääministeristä.

Paljastettavaa on kuitenkin kovin vähän. Kirja kertoo tarinan naisesta, joka haluaa kiihkeästi sitoa itseensä miehen, jossa kiinnostus on vasta hyvin varovaisesti heräämässä. Siinä missä nainen ilmaisee intohimonsa suurin sanoin ¿Minä rakastan sinua!¿, mies vastaa varovaisesti: ¿Minä pidän sinusta.¿ Kovin usein arkielämässä suhteet kariutuvat siihen, että toisen odotukset ovat paljon korkeammalla kuin toisen. Vain hyvin harva jätetyksi tullut nainen pääsee kertomaan salamavalojen räiskeeseen, miten loukatuksi hän tuntee itsensä ¿ siksi, kun se toinen ei rakastanutkaan, piti vain.

Kuronen kirjoittaa:

Jokaisella on oikeus erota, jos suhde ei tunnu hyvältä, kuitenkin se miten suhteen päättämisen tekee ja miten suhteen jälkipyykin pesee on tärkeää molempien jatkon kannalta.

Ainoa, joka jälkipyykkiä on julkisesti pessyt, on kuitenkin ollut Kuronen itse. Ja julkisuuteen ei ole hänelläkään ollut tuotavana muuta kuin se, mitä mies itse on määrätietoisesti halunnut pitää poissa lööpeistä: oman yksityisyytensä.

Kirja ei sisällä mitään kohupaljastuksia, koska niitä ei ole. Värikkäimmät tekstit käsittelevät Kurosen omia fantasioita, joita Vanhanen ei suostunut toteuttamaan. Kirja on pitänyt Vanhasen osalta koostaa varsin pienistä, arkisista yksityiskohdista, kun muuta ei ole ollut. Silti on kiusallista lukea uuniperunoiden syömisestä tai haluttomuudesta katsoa kauhuleffoja, kun tietää paljastusten kohteen halunneen pitää yksityisyytensä kokonaan itsellään. Koti on yksityisalue, jonne julkisuus saa tulla vain kutsuttuna.

Vuosisadan rakkaustarina?

Kuronen sanoo joutuneensa julkisuuteen kokemattomana ja sinisilmäisenä. Silti hän kirjoittaa:

(sivu 63)

Kesällä aloin kysellä, tai ehkä jo toukokuusta alkaen, että miten jatkossa, aikooko hän tulla kanssani julkisuuteen ja osoittaa minun olevan oikeasti pääministerin naisystävä, enkä mikään piilorakas.

Vähän kai painostinkin Mattia, etten jaksa enää tätä epämääräistä arvailua, kun hän ei ole valmis tulemaan minun kanssani mihinkään julkisuuteen.

Rakastumista on vaikea piilotella. Kurosen kirjan viesti ei kuitenkaan ole se, että rakastunut Susan halusi kertoa koko maailmalle, että hän rakastaa Mattia. Kirja kertoo, että Susan Kuronen halusi koko maailman kuulevan, että Suomen pääministeri rakastaa Susan Kurosta. Sitä viestiä ei julkisuuteen koskaan tullut.

Se, mitä Kuronen nyt haluaa julkisuudelta, saa ainakin yhden vastauksen hänen kommentissaan Me Naiset ¿lehdessä olleesta haastattelusta. (sivu 144)

Me Naisten toimittaja soitti pitopalvelukännyyn, toimittaja Me Naisten toimittaja soitti pitopalvelukännyyn, toimittaja sai minut antamaan naisellisen näkökulman, johon samaistuu niin moni ihminen, ei helpottanut ollenkaan, olisi pitänyt jättää antamatta koko juttu, en saanut palkkiota, luvattiin kuvauspalkkio, kysyin perästä kun kuvausten mekko johon ihastuin, kysyin että voisitteko edes kertoa missä niitä myydään, voisin vaikka itse hakea mekon, se oli niin kuin minulle tehty, ei tullut siihenkään vastausta. Jäi tosi ilkeä fiilis.

Nuo vimeiset neljä sanaa jäävät kaikumaan myös lukijan mielessä, kun kirja on luettu.

Vuosisadan rakkaustarina kutistui sarjaksi särkyneitä haaveita. Kuronen ei päässyt pääministerin morsiameksi, mutta pääsi sentään sinne, minne Vanhasen seurassa niin kiihkeästi kaipasi: julkisuuteen.

Niinhän sitä sanotaan, että jos ei rakkautta saa, voi yrittää rakastaa sitä mitä on saanut. Mutta mediankin morsiamet jäävät joskus vaille

vastarakkautta.

MTV3/Helmi/Merja Hirvisaari

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
21.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla säälittää, mutta ilmeisesti täältä av:lta löytyy tyyppejä, jotka tekisivät samoin, vai?

Vierailija:

Kuten asuntokaupoilla sanotaan: ei tyhmä ole se, joka pyytää, vaan se, joka maksaa. Go Suski, näytä niille! :)

Vierailija
22/54 |
21.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta, ei tämä kaikki minusta kyllä pääministerinkään osakkeita nosta. seksiseuraa netistä, ei vakavaa tarkoitusta...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
21.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitä kauheaa siinä on, että Susan tulee toisiin ajatuksiin julkisuuden suhteen? Valehtelihan Vanhanenkin siitä Ikea-jutusta ja onhan Niinistökin väittänyt jättävänsä politiikan pariin otteeseen, mutta muuttanut mielensä. Saa kai sitä mielensä muuttaa jos haluaa?

Joo, en itse varmaankaan toimisi samalla tavalla kuin Susan jos olisin hänen asemassaan, mutta en myöskään ymmärrä tätä ylimitoitettua julkista teilausta (onko se Susan-mollaus vaan joidenkin luusereiden pätemisentarvetta?). Miksei kansa reagoi samalla voimakkuudella oikeasti tärkeisiin asioihin?

Vierailija
24/54 |
21.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hän tuolla kirjan tuotolla saisi sitten itselleen maksettua vaikka psykoterapiaa jonkun aikaa. Voisi tehdä ihan hyvää..

Toisaalta myös iltapäivälehdet voisi lopettaa kirjoittelun..nehän tässä jutussa taitaa ahneimpia olla.

Vierailija
25/54 |
21.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai miten muuten tuo sen julkisuuden nälkä ja Matin kiusaaminen selittyy??!!

Vierailija
26/54 |
21.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kohtaa on halveksuntani x 100 kun kyse ei ole enää tyttöjenillan juoruilusta vaan siitä kirjoitetaan oikein kirja vaikka on ollut yleisessä tiedossa ettei Vanhanen halua tuoda henkilökohtaista elämäänsä julkisuuteen, ei edes niitä tavallisia uuniperunajuttuja.

Jos Kuronen ei ole ahne, julkisuudenkipeä ämmä, niin sitten on ressukka vain tyhmä. Jälkimmäiseen voisin kallistua kirjan tekstin perusteella. Yksi asia on kuitenkin varmaa, hän ei ole tuhkimo vaan kansakunnan pelle. Säälittää hänen lapsensa ja muut läheiset.

Vierailija
27/54 |
21.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D

kuka siitä kirjasta maksaa, sitä vaan ihmettelen...

Vierailija
28/54 |
21.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvitti kun jossain oli maininta siitä, että Kuronen " kirjoitti" kirjan kolmessa viikossa. Niinpä jo tuo osoittaa tason kirjasta kun oikeat kirjailijat saattavat työstää teoksiaan vuosikausia. Suosittelen Kurosen maasta karkoitusta.

Vierailija
29/54 |
21.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei ole niin kiero kuin nainen kieroimmillaan.

Vierailija
30/54 |
21.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun Matti on suostunut noinkin suurilla summilla tätä avustamaan.

Vierailija
31/54 |
21.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ei ole ristiriitainen kuten tässä väitetään.

Susan pyytänyt Mattia takaamaan lainan 4000e. Matti kieltäytyi vedoten talonsa kiinnitykseen, joka osoittautui valheeksi. Riskisijoitti kuitenkin 3000e. Lienee Matin rahoissa pikkusumma.

Kirja on ihan symppis. Matti tuntuu kylmältä hyväksikäyttäjältä.

Eka iltana pusuttelua, toka iltana saunaan. Johan on tahti! En oikein usko, että Susan olisi eka hoito Matilla netistä. Muut ehkä vain hiljaa tai maksettu hiljaisiksi?

EN ÄÄNESTÄ!

Vierailija
32/54 |
21.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Susanilla on ollut pokkaa PYYTÄÄ MATILTA 4000 EUROA ole aikamoista hyväksikäyttöä??????

Kuka kehtaa pyytää ihmiseltä, jota ei ole kovinkaan montaa kuukautta edes tuntenut 4000 euroa rahaa??????? en tajua en.

Vierailija
33/54 |
21.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruikuttaa vaikka minkälaisia summia vain siksi että toinen on rikas ja itse on köyhä? Ja vaikka kuinka lyhyen tuttavuuden perusteella? Sekö ei ole mielestäsi hyväksikäyttöä?

Vierailija
34/54 |
21.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestä toi 3000e on aika vähän. Suhde kesti yli 9kk ja Matti ei antanut Susanille mitään muuta kun kameran ja jonkun lahjaksi saadun viinipullon ja lapsille lahjojen laatikot, siis tyhjät laatikot!!!. Lisäksi oli jokun yllätys sängyssä, Susan kirjoitti, ettei ollut vaate, mutta yllättyi, dildo?

Kyllä mun ihan tavis mies antoi mulle yhtä ja toista...

Ja uuniperunoita joka kerta, ei kertaakaan ravintolaan. Tai kerran kai jonnekkin Lahden Teboilille...

Vierailija
35/54 |
21.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jäi aikanaan potuttamaan se, kun eräs lyhytaikainen tyttöystävä kepitti multa 100 euroa.

Vierailija
36/54 |
21.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matti olisi pistänyt Susanin hakkaamaan halkoja moneksi tunniksi, sitten 10 km kävelylenkille ja saunaan, jonka jälkeen omenamehua ja nukkumaan. Huh, tämän jälkeen voi vaan ihmetellä miten se Susan kesti Mattia, ei kai pääministeriys niin tärkeää voi olla?

On kyllä tällä suomalaismiehellä hieman tuo romantiikan taju hakusessa.

Vierailija
37/54 |
21.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Matti olisi pistänyt Susanin hakkaamaan halkoja moneksi tunniksi, sitten 10 km kävelylenkille ja saunaan, jonka jälkeen omenamehua ja nukkumaan. Huh, tämän jälkeen voi vaan ihmetellä miten se Susan kesti Mattia, ei kai pääministeriys niin tärkeää voi olla?

Vierailija
38/54 |
21.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi risusavotta oli pääsiäisloma =))))

Susan järkännyt lapset vanhemmilleen hoitoon ja Matin lapset äidillään. Laatuaikaa...

Vierailija
39/54 |
21.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija
40/54 |
25.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan kiero voi sympatiseerata moista toimintaa.