Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömänä asumaan asuntovaunuun ulkomaille?

Vierailija
20.11.2024 |

Eli kuulostaako hullulta vai hyvältä suunnitelmalta. Ajattelin irtisanoutua töistä ja kämpästä ja ostaa asuntovaunun Espanjasta tai jostain lämpimästä ulkomailta ja muuttaa sinne ainakin talveksi. Ehkä vuodeksi tai pariksi. Pysyttelisin jossain leirintäalueilla pidempiäkin aikoja samassa paikassa. Tuloina olisi siis minimi työttömyysraha varmaan joku 500€.

Mitä pitäisi ottaa huomioon? Hätätilanteita varten olisi toki joku 50k säästössä.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös halpa asumista hotelleissa yhteis huoneet dolmytoryt. Niissä on noin 6 sänkyä per huone ja siihen kuuluu yhteinen suihku ja jääkaappi sekä lakanat peitto patja sänky ja tee sekä keitin ja sokeria. Loistavia pitkään asuville vähä varaisille. Siellä on keittiö missä keittää keittoa teetä ja suihkut. Näin on monet kiertänyt monessa maassa. Ne on jotain 10€ vuorokausi maksulla. Nuorisolle on omat halpa majoitukset Youth Hostell hostellit. Esimerkiksi voi viipyä yhdessä paikassa 2 kk ja toisessa 3 tai miten vain. Sitten on erikseen teltta majoitukset leirintä alueilla se halvin tyyli. Niissä on vartiointi ja siivous joten ei ne ihan turvattomomia ole. Niissä on myös kioskit ja vastaanotto. Sauna suihkut veden otto vessat. Muuten voi peseytyä järvessä jos lämmin ilma. Ei pidä hävetä yhtään mitään työttömyys juttua sillä elämän aikana ehtii kokea kaikenlaista. 

Vierailija
22/48 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

helpommin espanjasta löytyy töitä kuin suomesta joten hyvä idea on ja englannilla pärjää hyvin.

Englannilla ei todellakaan pärjää kahta vuotta täällä! Olet ainainen ulkopuolinen jos et puhu espanjaa. 

Ap: eiköhän kahdessa vuodessa opi Espanjan kielen, siellä monesti lomaillessa puhun sitä jo hieman ja italiaa vielä paremmin. Saksan kielen opin sujuvaksi reppureissateni siellä vuoden. Ruotsi myös sujuvaa. En ole ollenkaan huolissani kielistä. Mutta nyt mietin kyllä Espanjan sijasta Aasiaan muuttoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap/ 3kk karenssi ei haittaa, koska pärjäisin kyllä säästöilläni. Ja ainiin, alkuunkaan saisin ansiosidonnaista sen jonkin aikaa eli paljon enemmän kuin perus työkkäriraha. Alallani myös vaikea työllistyä eli ei tarvitse ihan heti odotella työpaikkakiusaaja eikä te-toimistolla ole aikaa pyytää sinne jatkuvasti käymään. Varsinkin kun pyydän minimitukia. Osoitteeni voin jättää kaverilleni Suomeen eli olen koko ajan silti kirjoilla ja verkkopankin kautta voin hoitaa asioita. Olen myös matkustanut paljon yksin ulkomailla aiemmin eli en pelkää että jotain tapahtuisi, ei ole nuoruusvuosinakaan.

Itswasiassa Aasia kuulostaa paremmalta kuin Espanja. Ruokakin halvempaa ja parempaa. Sekä lämpimämpää. Voisi vaikka vuokrata ihan halvan huoneen asuntoauton sijaan.

Ei työkkärin eli 2025 alkaen kunnan kanssa asioinnit riipu mitenkään siitä pyydätkö minimitukia vai mitä. Rahat maksaa ammattiliittosi tai Kela sitte kun ansiosidonnainen loppuu. Mitään vapautusta asioinnista et saa, sulla on vähän hassut kuvitelmat.

Vierailija
24/48 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei työkkärin kanssa voisi asioida sähköpostitse tai puhelimella? Kunhan ne rahahakemukset täyttää joka kuukausi verkossa. Miksi kela haluaisi kasvotusten kysyä jokaiselta erikseen joka kk että mitä kuuluu. Siinä sitten juotaisiin tunnin verran kahvia, eikä mikään tilanne menisi minnekään. Ei kelan täti voi sitä työpaikkaa hakea/saada/tehdä sen työttömän puolesta.

Vierailija
25/48 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap/ 3kk karenssi ei haittaa, koska pärjäisin kyllä säästöilläni. Ja ainiin, alkuunkaan saisin ansiosidonnaista sen jonkin aikaa eli paljon enemmän kuin perus työkkäriraha. Alallani myös vaikea työllistyä eli ei tarvitse ihan heti odotella työpaikkakiusaaja eikä te-toimistolla ole aikaa pyytää sinne jatkuvasti käymään. Varsinkin kun pyydän minimitukia. Osoitteeni voin jättää kaverilleni Suomeen eli olen koko ajan silti kirjoilla ja verkkopankin kautta voin hoitaa asioita. Olen myös matkustanut paljon yksin ulkomailla aiemmin eli en pelkää että jotain tapahtuisi, ei ole nuoruusvuosinakaan.

Itswasiassa Aasia kuulostaa paremmalta kuin Espanja. Ruokakin halvempaa ja parempaa. Sekä lämpimämpää. Voisi vaikka vuokrata ihan halvan huoneen asuntoauton sijaan.

Ihan ulkomuistista heitän, että eikös se kolmen kuukauden työnhaku työttömyyskorvauksella ole mahdollista väliaikaisesta vain EU-alueelta, eikä vaikka "jostain Aasiasta" Asia voit toki olla muuttunut siitä kun viimeksi itse tuollaista ajattelin. 

Vierailija
26/48 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan ulkomuistista heitän, että eikös se kolmen kuukauden työnhaku työttömyyskorvauksella ole mahdollista väli

Niin siis ap:nahan oli tarkoitus valmiiksi siirtää osoitteensa kaverilleen ja pitää Suomessa, jos ei ole varma missä päin asuu tai edes missä maassa. Niin ei kai sillä sitten ole väliä missä sitä on, jos on virallisesti Suomessa.

Vierailija
27/48 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei työkkärin kanssa voisi asioida sähköpostitse tai puhelimella? Kunhan ne rahahakemukset täyttää joka kuukausi verkossa. Miksi kela haluaisi kasvotusten kysyä jokaiselta erikseen joka kk että mitä kuuluu. Siinä sitten juotaisiin tunnin verran kahvia, eikä mikään tilanne menisi minnekään. Ei kelan täti voi sitä työpaikkaa hakea/saada/tehdä sen työttömän puolesta.

En minä ainakaan ole asioinut kelassa tai työkkärissä moniin vuosiin. Olen ilmoittautunut työttömäksi viimeksi 16.8. tänä vuonna. Joku täti soitti parin viikon päästä ja tehtiin suunnitelma komeksi kuukaudeksi. Kohta ne taas soittaa mutta se yhden työpaikan hakuvelvoite kuussa on. Työpaikkojahan haetaan juuri netin välityksellä eikä pelkoa että edes haastatteluun pääsisi joten siinä mielessä ei varmaan ongelmia tule kun vaan muistaa tehdä mitä ne käskee. Vielä kun olen siinä iässä että eipä ne patistele mihinkään koulutuksiin ym.

Vierailija
28/48 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä suunnitelma. Monella tapaa parempi ja innostavampi elämä.

Vierailija
29/48 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaille ei makseta Suomesta työttömyysrahoja.

Vierailija
30/48 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan ulkomuistista heitän, että eikös se kolmen kuukauden työ

Niin siis ap:nahan oli tarkoitus valmiiksi siirtää osoitteensa kaverilleen ja pitää Suomessa, jos ei ole varma missä päin asuu tai edes missä maassa. Niin ei kai sillä sitten ole väliä missä sitä on, jos on virallisesti Suomessa.

Ap:lla oli kait ajatuksena elää ulkomailla työttömyyspäivärahalla "hakemassa töitä"  Voi kait sitä olla kertomatta liitolle ja työvoimapalveluille missä oikeasti oleskelee, mutta uskon siitä oikeasti enn pitkää kärähtävän ja on ikävä maksella sitten niitä väärin perustein maksettuja korvauksia takaisin, jos ei ole osoittaa, että oikeasti on oleskellut Suomessa, vaan on vain yksi menolentolippu kuukausia sitten, eikä paluita. Ei tarvitse kuin sairastua kaukana ja anoa vakuutuskorvauksia kaukomaan sairaanhoidosta, niin oleskelupaikka selviää. Tai sitä pankkikorttia ei olekaan käytetty kotimaassa kuukausiin, mutta muualla kyllä. Kun tuo työnhakupalvelu vielä siirtyy vuodenvaihteessa kuntien hoidettavaksi, niin yllättäen voikin joutua ihan fyysisesti olemaan läsnä tekemässä jotain työllistymisssuunnitelmaa uuden yhteyshenkilönsä kanssa.

"Työttömänä työnhakijana voit lähteä kolmeksi kuukaudeksi työnhakuun toiseen EU- tai ETA-maahan tai Sveitsiin ja säilyttää samalla oikeutesi Suomesta maksettavaan työttömyyspäivärahaan."  

Vierailija
31/48 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähteminen voi olla helppoa, mutta jos rahat ei riitä elämiseen ja tulee yllätyksiä asuntovaunuun, niin tuleminen takaisin voi olla hankalaa? 

Att återvända kan knappast vara svårare än att lämna. U.s. skriver att den tänker lämna såväl jobbet som bostaden. I samma veva lämnas en massa annat bekant också till förmån för något obekant. Att återvända till det bekanta skulle säkert vara lättare än utflyttningen. Lyckligtvis har man ingen erfarenhet av återvändo, annat än bekantas. De har  varit i en chock då de begriper vilken tabbe de har gjort.

Vierailija
32/48 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä ainakaan ole asioinut kelassa tai työkkärissä moniin vuosiin. Olen ilmoittautunut työttömäksi viimeksi 16.8. tänä vuonna. Joku täti soitti parin viikon päästä ja tehtiin suunnitelma komeksi kuukaudeksi. Kohta ne taas soittaa mutta se yhden työpaikan hakuvelvoite kuussa on. Työpaikkojahan haetaan juuri netin välityksellä eikä pelkoa että edes haastatteluun pääsisi joten siinä mielessä ei varmaan ongelmia tule kun vaan muistaa tehdä mitä ne käskee. Vielä kun olen siinä iässä että eipä

Eikun siis kesätyö päättyi 15.8. ja ilmoitin siitä TE- toimiston sivuille. Olen ollut työtön työnhakija vuodesta 2013 ja tehnyt siitä lähtien vain 2- 14 kuukauden määräaikaisia pestejä. Ei ole tarvinnut aloittaa koko rumbaa aina alusta ja siksi varmaan eivät ole juuri kyselleet kun joka vuosi olen ollut töissä.

Vierailija
33/48 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ei mut aina voi pitää jonkun osoitteen Suomessa, eihän sitä kukaan tiedä missä oikeasti oleilee. Pankkihommat ja työkkärin asioinnit sujuu netissä ihan hyvin. 

Vierailija
34/48 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä ei mut aina voi pitää jonkun osoitteen Suomessa, eihän sitä kukaan tiedä missä oikeasti oleilee. Pankkihommat ja työkkärin asioinnit sujuu netissä ihan hyvin. 

Totta. Milloinkaan en ole matkustellut ja juuri omalla autolla ympäri Eurooppaa niin paljon kuin työttömänä. Asiat voi hoitaa joka puolella netin välityksellä. Tosin oma asunto on Suomessa ja kaveri katsoo postit ja kastelee kukkaset. Laskut ja muut hoidetaan netin välityksellä. Vaikka olen nettikriittinen niin tämä on yksi hyödyllinen juttu. Lähes pakotetaan hoitamaan asiat netissä ja se antaa vapauden olla missä vaan.

Vierailija
35/48 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinhän sulle tulee karenssi ja sitten et saa ulkomaille työttömyysrahaa kuin oliko se 3 kk ja silloinkun sun pitää todistettavasti hakea siellä töitä.

Ja ottaa tarjottu työ vastaan. Ihan mikä vaan. 

Vierailija
36/48 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinhän sulle tulee karenssi ja sitten et saa ulkomaille työttömyysrahaa kuin oliko se 3 kk ja silloinkun sun pitää todistettavasti hakea siellä töitä.

Ja ottaa tarjottu työ vastaan. Ihan mikä vaan. 

Miksi mukaan suostuisi ottamaan vastaan mitä tahansa ekaa työtä vain, jos pointtina irtisanoutua vakiotyöstö sen takia että pääsee nauttimaan ansiosidonnaisesta ja matkustelemaan? Itse olisin kerralla työttömänä ainakin muutaman vuoden ja nauttisin elämästä tai suunnittelisi kaikessa hiljaisuudessa vaikka jotain omaa liikeideaa.

Vierailija
37/48 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saakohan käydä edes yöpymässä jos on vuokrannut varastovuokrakopin tavaroille, mutta itsellä ei olisi asuntoa?

Vierailija
38/48 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskee että rahaa päivässä ulkomailla menee joku 20€ asumiseen ja 10€ ruokaan ja juomaan niin 30€ x 30 olisi 900€/kk eli tuolla Kelan 500€ ei pitkälle pötkitä. Toki ansiosidonnaisella saat varmaati jotain 1500€? Niin pärjäät ihan hyvin ilman säästöjäsi ensimmäiset 6kk. Lentoliput ostat sit säästöistä.

Siitä ei ole hajuakaan, että pitääkö sun työttömäksi ilmoittautumisen jälkeen tavata kasvokkain vielä joku kunnan henkilö ja tehdä jotain suunnitelmia, vai voitko hoitaa asian puhelimessa tai verkossa.

Vierailija
39/48 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Balilla mulla meni reppureissatwssa joka päivä majoitukseen, jossa uima-allas mutta jaettu huone alle 10€, 8€ alkoholijuomat sisältävään kaikki mitä jaksat syödä buffaan ja pari euroa kioskin vesipulloihin, limuun ja viinapulloon. 20-25€ meni päivittäin rahaa ja sisälsi ryyppäämiset eli kuukaudessa 600-700€. Varmasti halvemmallakin pääsee ja kohteesta riippuen ja mitä tekee, mutta ilmaista nähtävää ja tekemistä on joka maassa.

jos säästöissä 50k niin ilman mitään tukiakin, niin vuodessa 12 x vaikka 1000€/kk niin maksaisi eläminen 12 000€ ulkomailla eli 4 vuotta voisit pelkillä säästöillä lomailla. Mutta toki saat myös perustukea, niin kuin kaikki työttömät.

Vierailija
40/48 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuet pois, koska ovat muuttaneet ulkomaille?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän viisi