Onko Kemi Lappia? Puolison kanssa riita
Ratkaiskaa riita, arvon palstalaiset! Toinen on hämääntynyt kaupungin omasta markkinoinnista ja lumilinnasta yms, minä taas ajattelen että Lappi alkaa napapiiriltä ja Kemi on tehdaskaupunki Oulun lähellä. Kumpi on oikeassa?
Kommentit (600)
Merilappia muistaakseni. Omasta mielestäni "oikea" Lappi alkaa jostain Sodankylän korkeudelta
Se on Merilappia. Luonnonmaantieteellisesti Merilappi muistuttaa enemmän Pohjois-Pohjanmaata kuin Keski- tai Itä-Lappia, mutta hallinnollisesti ja luokitteluissa on kyllä perinteisesti kuulunut Lappiin. Vastaavasti Koillismaa muistuttaa luonnon olosuhteiltaan enemmän Lappia, mutta on perinteisesti luokiteltu omaksi alueekseen.
Juu, ei ole tuntureita eikä porojakaan montaa.
Kuusamo on Pohjois-Pohjanmaata ja Kemi Lappia.
Outoa. Nämä voisi vaihtaa keskenään.
Puhutaanko nyt maantieteellisesti vai henkisesti? Moni mieltää, että "oikea" Lappi on tuntureita ja erämaita, mutta Lapin lääniin kuuluminen riittää maantieteelliseen Lappiin kuulumisen.
Kemi on Lapin läänin alueella, tarkemmin se lasketaan kuuluvaksi Meri-Lappiin. Kaupunkina se ei kuitenkaan ole sen enempää lappimaisempi kuin Oulukaan.
Joten tavallaan olette molemmat oikeassa.
Kyllä kemiläiset itse sanovat Kemin olevan Lappia, sijaitsee Lapin maakunnassa. Matka Oulusta pohjoiseen Kemiin reilu 100km. Rovaniemelle vähän pidempi.
Vierailija kirjoitti:
Merilappia muistaakseni. Omasta mielestäni "oikea" Lappi alkaa jostain Sodankylän korkeudelta
Eli Rovaniemeäkään et laske Lapiksi?
Kyllä se hallinnollisesti ja maantieteellisesti Lappiin kuuluu, mutta itse en pidä itseäni Lapista kotoisin olevana vaikka Kemissä olen syntynyt ja ensimmäiset parikymmentä vuotta asunut.
No jos joku sanoisi menevänsä lomalle lappiin ja menisikin kemiin... niin kyllä siinä nauru pääsisi 😅 Ei tule ihan ikana mieleen kun ajattelee hiihtolomaa lapissa
Vierailija kirjoitti:
No jos joku sanoisi menevänsä lomalle lappiin ja menisikin kemiin... niin kyllä siinä nauru pääsisi 😅 Ei tule ihan ikana mieleen kun ajattelee hiihtolomaa lapissa
Mä en kyllä menisi, edes suunnittelisi meneväni Kemiin lomalle. Enkä muutenkaan.
Minulle lappi alkaa siitä oulun kohdalta, kaikki yläpuolella on lappia
Vierailija kirjoitti:
Jos joku ylipäänsä menee lomalle - tai muutenkaan vapaaehtoisesti - Kemiin, niin ei voi olla kaikki inkkarit kanootissa.
ennen kuului Lappiin, oisko merilappia
Toiset näköjään kehittävät riidan vaikka mistä. Laittakaa saman tien ero vireille.
Lappi alkaa napapiirin pohjoispuolelta.
Katso siitä mihin Kemi sijoittuu.
Vierailija kirjoitti:
Noi voi voi, mutta kun se ei ole mielipidekysymys.
Kemi on kaupunki keski-suomessa, ei Lappia.
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa että tämä saa alapeukkuja, vaikka on enemmän oikeassa kuin kaikki "Lappi alkaa napapiiriltä/Rovaniemeltä/Sodankylästä" -jutut. Lapin virallisen etelärajan ja Oulun välissä on vain yksi kunta (Ii), Lapin etelärajan ja vaikkapa Rovaniemen välissä sijaitsee useampia kuntia.
Googlesta olisit saanut tiedon: Maapinta-alaltaan Kemi on Lapin maakunnan kunnista pienin, ja tiheimmin asuttu. Sen naapurikuntia ovat Keminmaa, Simo ja Tornio. Kemi on Lapin maakunnan kolmanneksi suurin kunta väkiluvultaan.