Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko Kemi Lappia? Puolison kanssa riita

Vierailija
20.11.2024 |

Ratkaiskaa riita, arvon palstalaiset! Toinen on hämääntynyt kaupungin omasta markkinoinnista ja lumilinnasta yms, minä taas ajattelen että Lappi alkaa napapiiriltä ja Kemi on tehdaskaupunki Oulun lähellä. Kumpi on oikeassa?

Kommentit (600)

Vierailija
1/600 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlesta olisit saanut tiedon: Maapinta-alaltaan Kemi on Lapin maakunnan kunnista pienin, ja tiheimmin asuttu. Sen naapurikuntia ovat Keminmaa, Simo ja Tornio. Kemi on Lapin maakunnan kolmanneksi suurin kunta väkiluvultaan.

Vierailija
2/600 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merilappia muistaakseni. Omasta mielestäni "oikea" Lappi alkaa jostain Sodankylän korkeudelta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/600 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on Merilappia. Luonnonmaantieteellisesti Merilappi muistuttaa enemmän Pohjois-Pohjanmaata kuin Keski- tai Itä-Lappia, mutta hallinnollisesti ja luokitteluissa on kyllä perinteisesti kuulunut Lappiin. Vastaavasti Koillismaa muistuttaa luonnon olosuhteiltaan enemmän Lappia, mutta on perinteisesti luokiteltu omaksi alueekseen.

Vierailija
4/600 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ei ole tuntureita eikä porojakaan montaa.

Vierailija
5/600 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuusamo on Pohjois-Pohjanmaata ja Kemi Lappia.

Outoa. Nämä voisi vaihtaa keskenään.

Vierailija
6/600 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhutaanko nyt maantieteellisesti vai henkisesti? Moni mieltää, että "oikea" Lappi on tuntureita ja erämaita, mutta Lapin lääniin kuuluminen riittää maantieteelliseen Lappiin kuulumisen.

Kemi on Lapin läänin alueella, tarkemmin se lasketaan kuuluvaksi Meri-Lappiin. Kaupunkina se ei kuitenkaan ole sen enempää lappimaisempi kuin Oulukaan.

Joten tavallaan olette molemmat oikeassa.

Vierailija
7/600 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kemiläiset itse sanovat Kemin olevan Lappia, sijaitsee Lapin maakunnassa. Matka Oulusta pohjoiseen Kemiin reilu 100km. Rovaniemelle vähän pidempi. 

Vierailija
8/600 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Merilappia muistaakseni. Omasta mielestäni "oikea" Lappi alkaa jostain Sodankylän korkeudelta

Eli Rovaniemeäkään et laske Lapiksi?

Vierailija
9/600 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se hallinnollisesti ja maantieteellisesti Lappiin kuuluu, mutta itse en pidä itseäni Lapista kotoisin olevana vaikka Kemissä olen syntynyt ja ensimmäiset parikymmentä vuotta asunut. 

Vierailija
10/600 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos joku sanoisi menevänsä lomalle lappiin ja menisikin kemiin... niin kyllä siinä nauru pääsisi 😅 Ei tule ihan ikana mieleen kun ajattelee hiihtolomaa lapissa

Vierailija
11/600 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapelkaa! Ääliöt!

Vierailija
12/600 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos joku sanoisi menevänsä lomalle lappiin ja menisikin kemiin... niin kyllä siinä nauru pääsisi 😅 Ei tule ihan ikana mieleen kun ajattelee hiihtolomaa lapissa

Mä en kyllä menisi, edes suunnittelisi meneväni Kemiin lomalle. Enkä muutenkaan. 

Vierailija
13/600 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle lappi alkaa siitä oulun kohdalta, kaikki yläpuolella on lappia

Vierailija
14/600 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku ylipäänsä menee lomalle - tai muutenkaan vapaaehtoisesti - Kemiin, niin ei voi olla kaikki inkkarit kanootissa.

Vierailija
15/600 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen kuului Lappiin, oisko merilappia

Vierailija
16/600 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset näköjään kehittävät riidan vaikka mistä. Laittakaa saman tien ero vireille.

Vierailija
17/600 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lappi alkaa napapiirin pohjoispuolelta.

Katso siitä mihin Kemi sijoittuu.

Vierailija
18/600 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noi voi voi, mutta kun se ei ole mielipidekysymys.

Vierailija
19/600 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kemi on kaupunki keski-suomessa, ei Lappia.

Vierailija
20/600 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauskaa että tämä saa alapeukkuja, vaikka on enemmän oikeassa kuin kaikki "Lappi alkaa napapiiriltä/Rovaniemeltä/Sodankylästä" -jutut. Lapin virallisen etelärajan ja Oulun välissä on vain yksi kunta (Ii), Lapin etelärajan ja vaikkapa Rovaniemen välissä sijaitsee useampia kuntia.