Millainen on / oli sinun helppo vauvasi?
Minua kovasti kiinnostaa siksi, että itselläni on kokemusta todella vaativasta vauvasta ja toisesta tavallisesta mutta huonosti nukkuvasta vauvasta. Näiden meidän kokemusten perusteella mieheni sitten kerran aivan tosissaan väitti mulle, ettei kenenkään vauva osaa nukkua neljää tuntia putkeen. Että minä vain valehtelen, kun sellaista väitän. No, nää meidän murut on nukkuneet ensimmäisen kerran neljän tunnin pätkän yli vuoden vanhoina.
Olen sitten alkanut miettimään, että millaisia ovat helpot vauvat. Eli missä asioissa he ovat helppoja? Mikä tekee heidän hoitamisestaan helppoja? Eli ihan tällaisia arkisia juttuja, jotka auttavat arjen sujumisessa. Jos joku jaksaa mulle jakaa informaatiota, niin saisin vähän näkemystä toisenlaisiinkin vauvoihin.
Kommentit (14)
viihtyi lelujensa kanssa, nukkui jo kun puettiin vaatetta niskaan. yösyönnit lopetti 5kk iässä, nukahti illalla omaan sänkyyn iteksiään ja nukkui koko yön läpi.
nyt kolmas lapsi on suuritarpeinen, vaatii jatkuvasti syliä, nukkuu tissisuussa, päiväunia satunnaisesti nukuttamisen jälkeen noin puolituntia kerrallaan. vierastaa kaikkia uusia paikkoja ja henkilöitä. huutaa automatkan, olipa se 3min tai 53min, ei siltä lähde edes taju, vaan karjuu täysiä kunnes pääsee syliin ja me perille. rasittavaa, mutta tämä on meidän viimeinen vauva näillä näkymin ja nautin täysillä. :)
eka oli herkkä jakoliiikkine. toinen huusi yökaudet allergioitaan. ja tämä kolmas on nukkunut syntymästä asti yhden vähintään 6 tunnin pätkän joka yö. nyt 4kk ja viimeyönä nukkui 8 tuntia. ja vauvasta asti käynyt nukkumaan illalla viimeistään klo 23. että sellanen helppo lapsi. olen ollut aivan ihmeissäni. päivällä tosin haluaa ola vain sylissä, mutta se on pientä se.
kiltti ja rauhallinen. Nyt jo koululainen, mutta yhä sävyisä ja rauhallinen. Murrosikää odotellen
kellon lyömällä (klo 1 ja 5). Kolmen kuukauden iässä siirtyi nukkumaan iltayhdeksästä aamuseitsemään. Ja sen jälkeen ei vaan kerta kaikkiaan ole heräillyt enää. Siis koskaan. Olen itse todella huonouninen ja ihmettelen mistä lapsi on taitonsa saanut. Nyt 3 v.
Nukkui 3 viikkosesta yöt kokonaan. Sitä ennen söi kerran yössä. Päivällä nukkui parvekkeella 3-4 tuntia putkeen. Hereillä ollessa ei turhia kitissyt tms. Ruokien kanssa ei ole koskaan ollut ongelmaa, kaikki kelpaa yhtä hyvin.
Kyllä tuollaisia palleroita hoidellessa varmasti kotona olosta nauttisikin!
Meillä molemmat lapset kai keskimääräistä vaikeampihoitoisia sairasteluiden ja nukkumisten vuoksi ja luen aina huokaillen ja haaveillen näitä tällaisia. Hyvä, että joillakin on helppojakin vauvoja!
Ensimmäisen kuukauden jälkeen alkoi yöt nukkua 6h-4h pätkissä (siis ensin 6h, syötiin, sitten vielä 4h), päivällä nukkui päikkärit 3h pätkissä. Syöminen 3-4h välein, rintaa söi ja hyvin kasvoi sillä. Unilta herää aina hymyillen, nukahtaa helposti, itkee harvoin, varsinainen päivänsäde.
Mutta toinen oli meillä ihan toista maata, ei edelleenkään nuku öitään kuin pienissä pätkissä ja ikää on jo 2,5v, herää huutaen, huutaa muutenkin, temperamenttia löytyy... ;)
Hän nukkui jo vastasyntyneenä todella hyvin. Heräsi 1-2 kertaa yössä, ähisi hiukan (ei koskaan itkenyt), söi, nukkui taas. Parikuisena alkoi nukkua täydet yöt. Ei ole oikeastaan ikinä yöllä itkenyt. Nyt 1 v 4 kk. Edelleen nukahtaa iltaisin kuin unelma, on aina rauhallinen ja iloinen.
Saapa nähdä, onko kohta hirveä uhma! :)
Oli lähes aina tyytyväinen, nukkui hyvin joko sisällä tai ulkona, oppi nukahtamaan itse 2kk:n ikäisenä. Söi hyvin, oppi nokkamukin käytön 6 kk:n ikäisenä kun siirryttiin korvikkeeseen maitoallergian vuoksi.
heräsi yöunilta klo 10-11, imi tissiä vartin, viihtyi lattialla leluja katellen ja jokellen tunnin pari (minä söin aamupalaa sillä aikaa). Puolen päivän maissa taas tissiä suuhun, ja vauva nukahtikin syliin. Puin ulkovaatteet ja lähdettiin vaunuilemaan (yleensä pyörittiin kaupungilla), vauva nukkui koko ajan. (tasan kaksi kertaa ensimmäisen puolen vuoden aikana vauva itki vaunuissa kun oltiin liikenteessä). Tultiin kotiin ja vauva jatkoi unia parvekkeella vaunuissa sinne 16-18 asti (eli nukkui 4-6h päiväunet). Heräsi ja imi tissiä. Köllötteli lattialla tai sitterissä ja minä tai isänsä piti hälle seuraa. Iltaunet nukkui 19-22 välillä noin tunnin verran. Sitten herättyään aloitti tissimaratonin; imi tissiä 2-4 tuntia lähes tauotta (minä katsoin telkkaria tai luin). Muutamana iltana ekan puolen vuoden aikana itki tosi kovasti ja pitkään. Nukahti yöunille 24-01,30. Heräsi yöllä syömään, en tiedä kuinka monta kertaa, kun en koskaan pysynyt laskuissa mukana. Mutta se ei haitannut kun itsekin nukuin imettäessä.
Tää siis ekan puolen vuoden aikana.
Ei sairastanut kertaakaan ekan vuoden aikana, ei itkenyt muuta kuin nälkäänsä. Jos väsytti, nukahti siihen missä sattui olemaan sen enempiä huutelematta. Jos oli kakka tai pissi housuissa, ei siitäkään itkenyt.
Ja arvatkaa vaan, pelottaako mahdollinen toinen lapsi.
Ihanaa, että tuollaisiakin lapsia on olemassa!
Meillä on muuten iloinen ja helppo lapsi, mutta nukkuminen on kyllä niin syvältä. Onneksi päivät jaksaa ihan sillä, että tyttö on niin helppo päivisin.
Vauva nyt 6vkoa syö kahden tunnin välein yöt ja päivät, ja voisivathan nuo yöt olla ihan kauheita, mutta kun saan päivällä nukuttua edellisen yön univelat pois vauvan kanssa (nukutaan tuntikaupalla päikkäreitä), niin ei tunnukaan yhtään raskaalta. Vauva nukkuu muutenkin paljon, ja hereillä ollessaan on ainakin puolet ajasta hyväntuulinen ja viihtyy viihdyttämättä ja sylittelemättä. Sitten kun kiukuttaa, niin kantoliinassa taas rauhoittuu.
Syövät ja nukkuvat. Kuopus nyt viihtyi vähän enemmän sylissä mutta pitelin sitä sitten ja jätin kotihommat tekemättä, en kokenut sitäkään rankaksi.
hän söi tuttipullosta ja ei ollut allerginen millekään.
arka ja rauhallinen ja ujo ja tosi fiksu ja keskittymiskykyinen.
ei rajoittanut omaa elämää.
toinen allerginen ei nuku imetetty pitkään ja luonne temperamenttinen ja tosi villi (normaalin rajoissa).